Telia "teknisk support", frågar efter en manual

Permalänk
Avstängd

Vad menar du att du inte kan använda en annan router, Jag har telia fiber, Samma som dig. min hyresvärd har avtal med telia. Jag har köpt en egen Asus Router som jag använder utan problem

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av CmdrSharp:

"Om du nu inte har nedre region nog att säga till chefen, skicka vidare kunderna istället då som säger det som du inte vågar."
Det handlar om att lyfta saker som faktiskt bär värde. Att ett fåtal (extremt fåtal) s.k. powerusers klagar över bristen på en manual rör inte ett företag som Telia i ryggen, och det kostar avsevärt mycket mer tid och energi att ta fram en, än att bara ignorera dig och ditt behov av bekräftelse.

Det kan mycket väl vara så men då får man också sitta där som byfånen i mitten och ta skiten.
Eller hur?
Det är ingen som vinner på det.
Jag får inte den hjälp jag behöver, företaget (de ansvariga) får inte den feedback de borde få och kundsupporten får ta onödig skit.

Vad blir resultatet av det?
Företaget är (precis som du säger) självgoda och bryr sig inte.
Kundsupporten får ingen skillnad.
Kunden byter (om han kan) ISP till någon som tar frågorna på allvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du bytte för att få usb 3 så gjorde du ett onödigt byte, de allra flesta hemmaroutrar som kan ansluta lagringsenheter har dålig diskprestanda och det är bara ett litet fåtal som kan erbjuda prestanda i samma klass som en enklare nas, inte ens dyra Asusmodeller har särskilt bra lagringsprestanda så usb 2 är inte någon större begränsning i praktiken eftersom cpu och minne tar slut i de flesta "routernasar" innan usbbussen börjar bli en flaskhals.

Smallnetbuilder testar även lagringsprestanda hos hemmaroutrar enligt denna metod
https://www.smallnetbuilder.com/lanwan/lanwan-howto/32612-how...
Och resultatet finns att filtrera ut i "router charts" om man vill se hur olika modeller verkligen presterar.

Jag förstår verkligen inte den där sidan.
Det står inget alls om resultaten, eller ens en länk till resultaten.
Kanske är jag som missar det men jag ser verkligen inte det.

Men i verkligheten fick jag en tredubbling av hastigheten när jag förde över en fil från laptop till USB på routern.
Men det kan också bero på AC nätverket mot N-nätverket@20 MHz. Jag har inte undersökt vilket som var den faktiska faktorn i det.

Permalänk
Skrivet av Agonotheta:

Det kan mycket väl vara så men då får man också sitta där som byfånen i mitten och ta skiten.
Eller hur?
Det är ingen som vinner på det.
Jag får inte den hjälp jag behöver, företaget (de ansvariga) får inte den feedback de borde få och kundsupporten får ta onödig skit.

Vad blir resultatet av det?
Företaget är (precis som du säger) självgoda och bryr sig inte.
Kundsupporten får ingen skillnad.
Kunden byter (om han kan) ISP till någon som tar frågorna på allvar.

Om jag inte kommer ihåg chatten fel så sa handläggaren att han lyfter feedbacken vidare. Det nöjde du dig inte med. Varför? Det var inte svaret du ville ha, men det var ganska klart att längre än så kommer du inte nu - och fram tills dess får problemet lösas på något annat sätt.

"Företaget är (precis som du säger) självgoda och bryr sig inte."
Det tycker jag inte att man är bara för att man inte viker sig för vartenda önskemål som fåtalet kunder har. Det vore en helt ohållbar praxis som företag. Det finns alltid specifika önskemål från specifika kundgrupper, men huruvida man kan agera på dem hänger helt på hur stor nytta det gör, vs hur mycket det faktiskt kostar.

Där jag jobbat så är RGW'ns FTP-funktion inte ens supporterad. Den fanns, men det lämnas absolut noll garanti för funktion, det ges ingen support på inställningar, och manualen som fanns tillgänglig var byggd specifikt för allt man normalt sett kan behöva göra i gränssnittet, inte för den funktionalitet som inte supporterades.
Inte nöjd med det? Köp egen router. Det hade aldrig varit värt för leverantören att spendera tiden, energin och pengarna på att säkerställa funktionaliteten och sedan bygga manual för det.

Jag tror att du helt och hållet förstår att det finns massvis av såna här avvägningar där det helt enkelt inte vore ett bra beslut för företaget att göra ändringen, vad den ändringen nu än är. Kanske är det ett tecken på att du borde byta leverantör - å andra sidan så kan det helt enkelt vara så att det inte finns en perfekt leverantör, och att man får jobba lite runt det med förståelse för att leverantören inte skräddarsyr tjänster för dig.

Visa signatur

The difference between genius and stupidity, is that the genius is a Swede.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Vad menar du att du inte kan använda en annan router, Jag har telia fiber, Samma som dig. min hyresvärd har avtal med telia. Jag har köpt en egen Asus Router som jag använder utan problem

https://www.flashback.org/t2265077
Det finns någon router man kan använda om man ställer in den rätt. Men som sagt jag har inte läst in mig tillräckligt på det.
Jag vill behålla "smart" delen av Telias system. Det vill säga att kunna styra produkterna med mobilen bland annat.

Däremot kan man tycka att det är märkligt att Telia utvecklar apparna så de måste köras mot deras router annars fungerar det inte. (om jag nu förstått det rätt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CmdrSharp:

Om jag inte kommer ihåg chatten fel så sa handläggaren att han lyfter feedbacken vidare. Det nöjde du dig inte med. Varför? Det var inte svaret du ville ha, men det var ganska klart att längre än så kommer du inte nu - och fram tills dess får problemet lösas på något annat sätt.

"Företaget är (precis som du säger) självgoda och bryr sig inte."
Det tycker jag inte att man är bara för att man inte viker sig för vartenda önskemål som fåtalet kunder har. Det vore en helt ohållbar praxis som företag. Det finns alltid specifika önskemål från specifika kundgrupper, men huruvida man kan agera på dem hänger helt på hur stor nytta det gör, vs hur mycket det faktiskt kostar.

Där jag jobbat så är RGW'ns FTP-funktion inte ens supporterad. Den fanns, men det lämnas absolut noll garanti för funktion, det ges ingen support på inställningar, och manualen som fanns tillgänglig var byggd specifikt för allt man normalt sett kan behöva göra i gränssnittet, inte för den funktionalitet som inte supporterades.
Inte nöjd med det? Köp egen router. Det hade aldrig varit värt för leverantören att spendera tiden, energin och pengarna på att säkerställa funktionaliteten och sedan bygga manual för det.

Jag tror att du helt och hållet förstår att det finns massvis av såna här avvägningar där det helt enkelt inte vore ett bra beslut för företaget att göra ändringen, vad den ändringen nu än är. Kanske är det ett tecken på att du borde byta leverantör - å andra sidan så kan det helt enkelt vara så att det inte finns en perfekt leverantör, och att man får jobba lite runt det med förståelse för att leverantören inte skräddarsyr tjänster för dig.

Byta leverantör: Ja gärna.
Kan du se till så vi KAN göra det så hade det varit bra. Men tyvärr är vi låsta till Telia.
Fortfarande så menar jag att det finns inget behov att göra allt så special som Telia valt att göra det.
Hade man haft ett vanligt nätverk och vanliga routers så hade kunden kunna lösa mycket själv om den kan. Allt annat är standardprodukter.

Istället har man valt egna interfaces, egna specialnätverk och specialrouters. Var tog KIS vägen? Keep it simple.

Jag vill absolut inte att något ska skräddarsys för mig, helt tvärt om! Gör det standard! Gör inte det så jäkla komplext att de inte själv reder ut det.
Och det är precis som du skriver, "det ges ingen support på inställningar, och manualen som fanns tillgänglig var byggd specifikt för allt man normalt sett kan behöva göra i gränssnittet, inte för den funktionalitet som inte supporterades.
Inte nöjd med det? Köp egen router
."
Ja gärna! Men eftersom de byggt in sig i ett hörn med alla sina speciallösningar så är det inte så lätt.
Men jag ska definitivt läsa in mig på det. Hellre lägger jag flera dagar på att reda ut ett problem själv än att behöva prata med en support som ger produktblad istället för manual, frågar var ftp är och där precis ALLT löses med flytta kablar och starta om.
Ibland hade jag velat prova ringa och säga att det brinner i routern för att se om jag fått svaret "prova starta om och flytta lite kablar".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Om jag ber om en produktmanual och får en jävla produktblad, då hade jag tagit det som en förolämpning. Iaf om det kommer från en kundtjänst. Jobbar man inom kundtjänst (vilket jag har gjort i 4 år) så ska man veta vad en manual är. Det innebär att den enda anledningen till varför hon skickade den, är för att hon tror att han är en idiot som inte vet skillnadne.

Den enda anledningen till varför hon skickade den är snarare att hon inte vet vad skillnaden är (det är inte helt omöjligt att hon/han jobbar i kundtjänst och inte har koll på det).

Inget att sitta och bli förolämpad över.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Agonotheta:

Jag förstår verkligen inte den där sidan.
Det står inget alls om resultaten, eller ens en länk till resultaten.
Kanske är jag som missar det men jag ser verkligen inte det.

Men i verkligheten fick jag en tredubbling av hastigheten när jag förde över en fil från laptop till USB på routern.
Men det kan också bero på AC nätverket mot N-nätverket@20 MHz. Jag har inte undersökt vilket som var den faktiska faktorn i det.

Man kan välja att filtrera på olika tester på hur de presterar i lagringsavseende tex så här, läsning av NTFS filsystem via usb 3

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Den enda anledningen till varför hon skickade den är snarare att hon inte vet vad skillnaden är (det är inte helt omöjligt att hon jobbar i kundtjänst och inte har koll på det).

Inget att sitta och bli förolämpad över.

Tvivlar starkt på det.

Har som sagt jobbat på 4 år i kundtjänst och har väldigt svårt att se detta hända för någon som ska sitta på bb-support.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

Hur ska de kunna ta betalt för sin support om de berättar för dig hur du ska använda deras tjänster som du betalar för?

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Försökte få hjälp med vår nya router nyss.
Jag frågar efter en manual, här får ni två timmar chatt.

Tyvärr var jag tvungen att gå ifrån för att ta hand om min son så "Telia" kastade ut mig ur chatten.

--------------------
08:22:30
Chatten är placerad i kö.
--------------------
08:28:21
Din rådgivare Telia har kommit in i chatten
--------------------
08:28:21 --- Telia
Hej och välkommen till Telia!
Vad kan jag hjälpa dig med?
--------------------
08:28:31 --- Jag
Hej Telia.
Jag fick nyligen en ny router Technicolor TG799vac Xtream.
Var hittar jag manualen?
Jag lyckas inte få igång FTP via USB på den.
Det fungerade på vår förra router.
--------------------
08:29:29 --- Telia
Jättebra att du hör av dig, vi ska självklart ta och kolla på det.
Skulle jag kunna få låna personnummer?
--------------------
08:29:45 --- Jag
xxxxxx-xxxx
--------------------
08:30:00 --- Telia
Tack, vilken adress ska bredbandet stå på?
--------------------
08:30:16 --- Jag
xxxxxxxxxxxxxx
--------------------
08:31:23 --- Telia
Då ska jag kontrollera i systemen, har du möjlighet att vänta kvar?
--------------------
08:31:34 --- Jag
Visst
--------------------
08:33:54 --- Telia
Då kommer jag behöva ställa lite frågor och första frågan är vad sker när du kopplar in i USB-porten?
--------------------
08:35:16 --- Jag
Hårddisken startar och dyker upp i "gateway"
--------------------
08:36:36 --- Telia
Även med den nya routern?
--------------------
08:36:43 --- Jag
Ja.
--------------------
08:37:39 --- Telia
Kommer det fram något felmeddelande?
--------------------
08:38:19 --- Jag
nej
--------------------
08:39:12 --- Jag
jag kommer åt hårddisken lokalt men hittar inte insällningarna för ftp
--------------------
08:40:33 --- Telia
Okej, vad är ftp?
--------------------
08:41:13 --- Jag
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=...
--------------------
08:42:27 --- Telia
Då ska jag kolla igenom det.
--------------------
08:44:26 --- Telia
Har du gjort någon felsökning som exempelvis omstart av router?
--------------------
08:44:44 --- Jag
ja
--------------------
08:45:30 --- Telia
Jättebra, på förra routern hade du gjort några egna inställningar på den som att öppnat portar?
--------------------
08:47:21 --- Jag
Nej. Inte den typen av inställningar. Men jag ändrar alltid lösenord och namn på nätverket.
Ber om ursäkt att jag var kort i svaren innan, men jag matade min son samtidigt.
I min förra routers manual står det om usb disk och hur man kopplar den till ftp. Men jag har ingen manual alls till den nya och den verkar helt omöjlig att hitta.
--------------------
08:50:20 --- Telia
Med de nya routrarna finns det ingen manual ska jag kan skicka ut.
--------------------
08:50:35 --- Telia
har du bytt lösenord på routern redan?
--------------------
08:51:39 --- Jag
Manualen till förra routern står det i punkt 8, sida 69 om ftp-server och dela innehåll.

Ja... Det ska man alltid göra... Men vad menar du med att det inte finns någon manual?
--------------------
08:51:43 --- Jag
https://kvanumottumfiber.files.wordpress.com/2014/11/anvc3a4n...
--------------------
08:53:45 --- Telia
Det jag menade att vi har ingen manual som vi kan skicka men ska finnas på internet. Jag håller på att gå igenom mjukvaran på routern för att se om det ligger inne något som kan blockera.
--------------------
08:54:18 --- Jag
Var på internet??? Jag hittar verkligen inte den. Jag har sökt i flera timmar
--------------------
08:54:55 --- Telia
Jag söker efter den med, men har inte hittat än.
--------------------
08:59:01 --- Telia
Jag hittar inte heller manualen till den routern.
--------------------
08:59:23 --- Jag
Okej... Men ni skickar ut den till era kunder?
--------------------
08:59:32 --- Jag
Är inte det lite märkligt?
--------------------
09:00:22 --- Telia
Nej vi har ingen manual som vi kan skicka ut, vi har frågat efter en manual som vi kan skicka ut.
--------------------
09:00:59 --- Jag
Så.. ska ni skicka ut en senare då eller vad? Jag förstår inte...
--------------------
09:01:48 --- Telia
Det som är att det vi har är hur man kopplar in routern för att få igång internet.
--------------------
09:02:30 --- Telia
Men jag ska kontrollera med en annan avdelning, har du möjlighet att vänta?
--------------------
09:02:39 --- Jag
Visst.
--------------------
09:06:11 --- Telia
Har du möjlighet att gå in på den här länken https://www.telia.se/privat/bredband/produkter-tillbehor/prod...
--------------------
09:06:44 --- Telia
Och gå ner och trycka på produktblad?
--------------------
09:07:18 --- Jag
Och sen då?
--------------------
09:08:10 --- Telia
Då ska du få upp en pdf med information om routern.
--------------------
09:08:42 --- Jag
Men det är inte en manual. Det är, hör och häpna, ett produktblad.
Det är inte samma sak.
--------------------
09:11:41 --- Telia
Det är den informationen vi har om rutern, finns ingen annan.
--------------------
09:13:58 --- Jag
Okej.. Men det är ni som skickat den här routern till mig. Jag vill (SKA) ha en manual.
Ni får helt enkelt se till att plocka fram en. Det är uppenbart att det inte gett något i den här diskussionen för att lösa mitt problem, varken i formen ftp eller manual.
Ska jag på fullt allvar tycka detta är okej?
En manual är något självklart. Inte nödvändigtvis i papper, men åtminstone digitalt.
--------------------
09:15:34 --- Jag
Många andra routers har sin manual inbyggd i routerns gateway men eftersom ni lagt in er egna interface så kommer man inte åt den där (om den finns där i bakgrunden)
--------------------
09:16:50 --- Telia
Jag kan självklart ta det vidare om manual och självklart ska vi felsöka för att se om vi kan få det att fungera.
--------------------
09:17:29 --- Jag
Och tills dess då?
När får jag ett svar?
--------------------
09:18:40 --- Telia
Det kan jag inte svara på när och i så fall om dom kommer komma ut med en manual.
--------------------
09:19:39 --- Telia
Får du samma problem med båda USB-portarna?
--------------------
09:20:03 --- Jag
Hur då, skickar ni den via post eller mail, eller kommer någon personligen?
Ja jag kanske är jobbig men detta är en grundläggande sak som ni måste se till att fixa.
Ni kan inte skicka ut routers utan att ni har koll på manualerna.
--------------------
09:20:52 --- Jag
Ja det är samma sak.

I gateway visas en kolumn längst till höger som troligtvis är den som man vill ändra på "Share".
Gud vad bra det hade varit med en manual....
--------------------
09:22:56 --- Telia
Om dom kommer ut med en manual kommer den att finnas på nätet men genom att vi inte har hittat någon så verkar det inte som om det finns någon gjord just nu. Jag ska ta och gå in och kontrollera på hur det ser ut.
Jag tycker att det är jättebra att du informerar om att det saknas och att det behövs en manual.
--------------------
09:24:48 --- Jag
Då har jag ett förlag.

Idag är det den 25 april. Vi fryser fakturorna till oss från och med idag tills ni plockat fram en manual.
Det är skamligt att man ska behöva betala för något i den här låga klassen.
--------------------
09:25:00 --- Telia
Är det Content Sharing som du går in på?
--------------------
09:25:05 --- Jag
JA
--------------------
09:25:09 --- Jag
oj Ja
--------------------
09:26:11 --- Telia
raden högst upp finns det show advanced, har du tryckt på den?
--------------------
09:26:42 --- Jag
Ja. men det ger inget om ftp.
--------------------
09:27:10 --- Telia
Kan du prova koppla ur den ur routern?
--------------------
09:27:30 --- Jag
Om vi fått igång ftp hade vi fått upp en ip adress

Ok.
--------------------
09:27:55 --- Telia
Det jag vill kolla när den är urkopplad om det ändras något i texten.
--------------------
09:28:44 --- Jag
Ja texten längst ner försvinner.
Alltså vilken port den är inkopplad och storlek, m.m.
--------------------
09:29:08 --- Telia
Kan du koppla in den igen?
--------------------
09:30:01 --- Jag
Klart. Nu kom texten tillbaka igen.
--------------------
09:30:47 --- Telia
Sitter den i första eller andra porten nu?
--------------------
09:31:22 --- Jag
Nu sitter den i första. Innan satt den i andra
--------------------
09:32:19 --- Telia
Okej, jag håller på att kontrollera nu om jag hittar någon ip adress.
--------------------
09:33:29 --- Telia
Den enheten du kopplar in har den något namn?
--------------------
09:34:50 --- Jag
Du menar hårddisken?
Nätverket har gett den namnet Seagate_ExpansionDesk_2_c2fa
--------------------
09:36:34 --- Telia
Okej, jag kollar vidare.
--------------------
09:40:18 --- Jag
Jag har en ettåring som jag måste ta hand om.
Men som sagt vi fryser våra fakturor tills ni löst era interna problem.
Vi vill inte betala för den här "tjänsten"
--------------------
09:40:49 --- Telia
Okej, det har jag inte möjlighet att göra.
--------------------
09:43:20 --- Jag
Plocka hit någon som har den möjligheten då!
Jag har lagt en timme av min tid på rent ut sagt skit! "Vad är ftp" från tekniska supporten??
Nej tack!

Plock hit någon som kan ta beslutet
--------------------
09:44:39 --- Telia
Jag har ingen som jag kan koppla in i chatten som kan ta det beslutet.
--------------------
09:46:39 --- Jag
Men då får väl människan lyfta på rumpan, eller rulla hens stol till datorn.

--------------------
09:47:30 --- Jag
Ni har lagt dit någon smörja på en säkert mycket väl fungerande router som gör att det saknas manualer.
Hade routern varit standard från fabrik hade det säkert funnits manualer.
--------------------
09:47:50 --- Jag
Ni har ställt till med det här och det drabbar era kunder.

--------------------
09:49:15 --- Jag
Jag är ledsen Telia, men jag tycker inte det är rimligt att betala nästan 700 i månaden och när man behöver hjälp så får man ingen hjälp alls.
--------------------
09:50:36 --- Jag
Hade man som Telia kund åtminstone haft möjligheten att byta router till någon annan så hade det gått att lösa för några hundralappar.
Men eftersom ni har ert "smart" system så kan man inte koppla in en annan router.
--------------------
09:50:49 --- Telia
Jag kommer ta vidare med manual och jag förstår att det är irriterande när det inte finns manual och inte vill fungera. Telia har en annan support som heter premiumsupporten.
--------------------
09:51:10 --- Jag
Och vad innebär det?
--------------------
09:51:20 --- Telia
Premiumsupporten är en betalsupport som kan hjälpa till med det mesta.
--------------------
09:51:46 --- Jag
Så jag ska betala för att få den typen av hjälp som står i en manual?
Helt seriöst!!!
--------------------
09:51:50 --- Jag
Va??
--------------------
09:54:22 --- Jag
Har ni något telefonnummer som jag kan ringa till om jag vill prata med någon av cheferna på supporten?
Detta leder ingen vart
--------------------
09:56:26 --- Jag
Hallå?
--------------------
09:56:50 --- Telia
Jag är kvar.
--------------------
09:56:57 --- Jag
Telefonnummer?
--------------------
10:01:06 --- Telia
Jag har inget nummer till någon chef som du kan ringa. men jag kan be en chef ta kontakt med dig om du vill.
--------------------
10:06:08 --- Telia
Är du kvar?
--------------------
10:10:00 --- Telia
Chatten avslutas på grund av inaktivitet. Återkom gärna till oss när du har möjlighet så hjälper vi dig med ditt ärende. Ha en trevlig dag!
--------------------
10:10:02
Tack för att du kontaktar oss via chatt!

Jag skulle uppskatta om du ville svara på tre frågor kring mitt bemötande.
Frågorna hittar du genom att

Hälsningar Telia

Chatten är avslutad

Dold text

Du har rätt till en bruksanvisning. Får du inte det, har du rätt att häva köpet.

Permalänk
Skrivet av Agonotheta:

Hade man haft ett vanligt nätverk och vanliga routers så hade kunden kunna lösa mycket själv om den kan. Allt annat är standardprodukter.

Det kan jag förstå, och den tanken vet jag slog mig flera gånger också. I vårt fall så var det inte alls en möjlighet att ta in s.k. "standardiserade" lösningar på grund av infrastrukturen, men i Telias fall borde det ofta vara det.

Det handlar nog däremot mycket om saker som "Smart"-funktionaliteten du själv nämnt, saker som att KS ska kunna remota, att det ska finnas massa fjärrfelsökningsscript, förmodligen logstash till någon central Kibana-server, etc etc. Allt detta resulterar i att man till slut behöver en egen firmware, och då passar man väl bara på att rebranda den och stänga av saker som man inte kunnat/hunnit funktionstesta, eller som kan orsaka problem (vissa funktioner, i vissa routrar, kan orsaka hög CPU last och leda till problem).

"Jag vill absolut inte att något ska skräddarsys för mig, helt tvärt om! Gör det standard! Gör inte det så jäkla komplext att de inte själv reder ut det."
Okej - vi kan väl vända det så att du vill att det ska vara standardiserat på ditt sätt. I det här fallet håller du inte med om deras beslut att inte ta fram en manual, och vill då ha kompensation, prata med ansvariga osv. Det var lite ur den vinkeln jag menade att du verkar vilja ha en skräddarsydd lösning.

"Ja gärna! Men eftersom de byggt in sig i ett hörn med alla sina speciallösningar så är det inte så lätt."
Det kan jag också köpa - samtidigt så är det väl en avvägning du får göra just nu känns det som. Vad är mest viktigt? Deras Smart-funktion som det faktiskt har som en produkt, eller FTP-funktionen som jag inte hittar nämnd någonstans på deras hemsida?

"frågar var ftp är"
To be fair så är det knappast något de lär ut. FTP må vara vardagsmat för dig och mig, men för någon som är utbildad specifikt för att supportera deras grejer så jobbar man nog säkert inte med FTP alls. Med den logiken kan jag helt säkert ställa en drös frågor till dig, och sedan dumförklara dig när du inte kan svaren.

Visa signatur

The difference between genius and stupidity, is that the genius is a Swede.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Du har rätt till en bruksanvisning. Får du inte det, har du rätt att häva köpet.

Nej han har ingen rätt till en manual när han har lånat routern från Telia, han har inte köpt den och därav har han ingen rätt till en manual och du kan heller inte häva ett köp som inte finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CmdrSharp:

Det kan jag förstå, och den tanken vet jag slog mig flera gånger också. I vårt fall så var det inte alls en möjlighet att ta in s.k. "standardiserade" lösningar på grund av infrastrukturen, men i Telias fall borde det ofta vara det.

Det handlar nog däremot mycket om saker som "Smart"-funktionaliteten du själv nämnt, saker som att KS ska kunna remota, att det ska finnas massa fjärrfelsökningsscript, förmodligen logstash till någon central Kibana-server, etc etc. Allt detta resulterar i att man till slut behöver en egen firmware, och då passar man väl bara på att rebranda den och stänga av saker som man inte kunnat/hunnit funktionstesta, eller som kan orsaka problem (vissa funktioner, i vissa routrar, kan orsaka hög CPU last och leda till problem).

"Jag vill absolut inte att något ska skräddarsys för mig, helt tvärt om! Gör det standard! Gör inte det så jäkla komplext att de inte själv reder ut det."
Okej - vi kan väl vända det så att du vill att det ska vara standardiserat på ditt sätt. I det här fallet håller du inte med om deras beslut att inte ta fram en manual, och vill då ha kompensation, prata med ansvariga osv. Det var lite ur den vinkeln jag menade att du verkar vilja ha en skräddarsydd lösning.

"Ja gärna! Men eftersom de byggt in sig i ett hörn med alla sina speciallösningar så är det inte så lätt."
Det kan jag också köpa - samtidigt så är det väl en avvägning du får göra just nu känns det som. Vad är mest viktigt? Deras Smart-funktion som det faktiskt har som en produkt, eller FTP-funktionen som jag inte hittar nämnd någonstans på deras hemsida?

Det jag menar med standard är att jag vill kunna köpa en router på Kjell och koppla in den och allt ska fungera.
Jag har som jag sagt tidigare en Yamaha receiver som också är inkopplad i nätverket. Jag laddade ner en app och det fungerade.
TVn är inkopplad trådlöst, med en app så fungerade det också.
Chromecast fungerar fint.
Allt detta fungerar oavsett vilken router man har, men Telia.... Ja då måste det vara deras router för att deras appar och TV-boxar ska fungera.
Är inte det märkligt? Alla andra löser det med standard (eller till och med med Telias) router.
Det kan inte vara en slump.

Nej det är möjligt att det inge står något om FTP på deras hemsida, men i produktbladet står det om USB 3.
Om alla andra routers med USB har möjligheten så känns det konstigt att en inte har det.
Visst hade du blivit snopen om du köpt en laptop med en webcam och sedan fått veta att den inte är inkopplad/inte fungerar.
En del saker tar man för givet. Hade jag däremot vetat att det var en router som var SÅ anpassad till Telia så hade jag frågat först.

Skrivet av CmdrSharp:

"frågar var ftp är"
To be fair så är det knappast något de lär ut. FTP må vara vardagsmat för dig och mig, men för någon som är utbildad specifikt för att supportera deras grejer så jobbar man nog säkert inte med FTP alls. Med den logiken kan jag helt säkert ställa en drös frågor till dig, och sedan dumförklara dig när du inte kan svaren.

Det kan du säkert.
Men vet du vad skillnaden är? Jag jobbar inte med det!
Jag jobbar inte på en teknisk support, jag jobbar inte med IT överhuvudtaget. Jag jobbar med livsmedel.
Ser du skillnaden?
Den här personen skulle säkert göra ett jättebra jobb på andra delar av supporten, men teknisk support tycker jag ska vara just "teknisk support". Det måste finnas lite grundkunskap.

På samma sätt hade du och jag inte passat alls som bilmekaniker (antar jag).

Permalänk
Skrivet av Agonotheta:

Det jag menar med standard är att jag vill kunna köpa en router på Kjell och koppla in den och allt ska fungera.
Jag har som jag sagt tidigare en Yamaha receiver som också är inkopplad i nätverket. Jag laddade ner en app och det fungerade.
TVn är inkopplad trådlöst, med en app så fungerade det också.
Chromecast fungerar fint.
Allt detta fungerar oavsett vilken router man har, men Telia.... Ja då måste det vara deras router för att deras appar och TV-boxar ska fungera.
Är inte det märkligt? Alla andra löser det med standard (eller till och med med Telias) router.
Det kan inte vara en slump.

Jag tycker nog att det är orimligt att förvänta sig att en leverantör av TV/BB/Telefoni ska anpassa tjänster som ska fungera oavsett vilken utrustning du som kund använder. Det är logiskt för mig att de, som utvecklare av produkter som används specifikt av deras kunder, begränsar dessa till en miljö de kan kontrollera för att minimera mängden fel som kan uppstå.

"Alla andra löser det med standard" - nja, inte alla andra leverantörer iaf. Tillverkare av utrustning som Yamaha, Google osv måste så klart supportera så många plattformar som möjligt för att ens kunna sälja det. Man kan argumentera att samma gäller för Telia - men det gör det inte, för den stora majoriteten av deras kunder behöver inte det som du grämer dig över, de använder internetuppkopplingen, och kollar på TV.

Skrivet av Agonotheta:

Nej det är möjligt att det inge står något om FTP på deras hemsida, men i produktbladet står det om USB 3.
Om alla andra routers med USB har möjligheten så känns det konstigt att en inte har det.
Visst hade du blivit snopen om du köpt en laptop med en webcam och sedan fått veta att den inte är inkopplad/inte fungerar.
En del saker tar man för givet. Hade jag däremot vetat att det var en router som var SÅ anpassad till Telia så hade jag frågat först.

Vet inte om jämförelsen var så lik, då du inte köpt routern, utan en internetuppkoppling - men visst, jag hade nog valt att utelämna USB'n ur produktbladet om man nu ändå inte ska supportera det!

Skrivet av Agonotheta:

Det kan du säkert.
Men vet du vad skillnaden är? Jag jobbar inte med det!
Jag jobbar inte på en teknisk support, jag jobbar inte med IT överhuvudtaget. Jag jobbar med livsmedel.
Ser du skillnaden?
Den här personen skulle säkert göra ett jättebra jobb på andra delar av supporten, men teknisk support tycker jag ska vara just "teknisk support". Det måste finnas lite grundkunskap.

Men Telia jobbar inte med FTP, och supporterar det inte (nu kan jag ju ha fel, men det skulle förvåna mig kraftigt om de gör det). Varför ska man då förväntas ha den kunskapen?
Nu kan jag vara lite advokat åt båda håll, för jag tycker absolut att man ofta kollat på att anställa de personer som kanske säljer bäst, även för supportroller, snarare än de som faktiskt har intresse av tekniken. Å andra sidan så är det inte som att utbudet av personal är oändligt, och man måste se till att ha handläggare som kan hantera de ärenden som man ska supportera. Därför kan mer eller mindre vem som helst utbildas till att jobba med 1st line support.

Skrivet av Agonotheta:

På samma sätt hade du och jag inte passat alls som bilmekaniker (antar jag).

Haha, verkligen inte! Bilar är något jag kan bedrövligt lite om.

Visa signatur

The difference between genius and stupidity, is that the genius is a Swede.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CmdrSharp:

... men visst, jag hade nog valt att utelämna USB'n ur produktbladet om man nu ändå inte ska supportera det!

Men Telia jobbar inte med FTP, och supporterar det inte (nu kan jag ju ha fel, men det skulle förvåna mig kraftigt om de gör det). Varför ska man då förväntas ha den kunskapen?
Nu kan jag vara lite advokat åt båda håll, för jag tycker absolut att man ofta kollat på att anställa de personer som kanske säljer bäst, även för supportroller, snarare än de som faktiskt har intresse av tekniken. Å andra sidan så är det inte som att utbudet av personal är oändligt, och man måste se till att ha handläggare som kan hantera de ärenden som man ska supportera. Därför kan mer eller mindre vem som helst utbildas till att jobba med 1st line support.

De ger support för USB, den personen jag pratade med förut svarade på frågor som inte stod med i manualen (gamla routern). Men visst sedan kom det typiska manussvar i form av att "en hårddisk har vanligtvis 1-10 partitioner". mmm.. ja....
Men jag fick svar på USB den gången.

Nej Telia jobbar inte med FTP. Men igen, det var inte det jag frågade om. Personen drog in sig i det träsket själv.
Först 20 minuter efter "FTP-frågan" kom vi tillbaka till manualen som jag bad om.
Som jag sagt flertalet gånger tidigare, jag förstår att supporten inte kan ge svar på allt men lite grundkunskap gör det lättare för alla.
Och med tanke på att den förra routern jag hade FTP och jag fick support, inte direkt på det ämnet men vi var där och pratade så känns det som att det är en del av deras jobb.
Det kan vara så att den förra medarbetaren hade en högre kunskap i grunden vilket gjorde det lättare.

Permalänk
Skrivet av Agonotheta:

Det kan vara så att den förra medarbetaren hade en högre kunskap i grunden vilket gjorde det lättare.

Så var det helt säkert, och han gick säkert utanför ramarna för vad han egentligen ska supportera också. Det uppskattar jag själv som kund, men det är inget jag räknar med.

Visa signatur

The difference between genius and stupidity, is that the genius is a Swede.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Det kan du säkert.
Men vet du vad skillnaden är? Jag jobbar inte med det!
Jag jobbar inte på en teknisk support, jag jobbar inte med IT överhuvudtaget. Jag jobbar med livsmedel.
Ser du skillnaden?
Den här personen skulle säkert göra ett jättebra jobb på andra delar av supporten, men teknisk support tycker jag ska vara just "teknisk support". Det måste finnas lite grundkunskap.

På samma sätt hade du och jag inte passat alls som bilmekaniker (antar jag).

Håller med om att lite grundkunskaper om viktiga nätverkstjänster som DHCP , DNS och i det här fallet FTP hade vart bra för varje ISP's kundservice. Vad sådana tjänster gör lite grundligt bara, att DHCP delar ut IP-adress , gateway och subnetmask. Men även om det inkluderats i deras internutbildning hade personalen glömt bort det efter någon vecka. Eftersom de flesta inte är intresserade helt enkelt och att det är otroligt sällan man får frågor som kräver att man har kunskap om detta. Jag själv hade väl kanske 10 st totalt som frågade hur man öppnade portar på en router. Och då hade jag ca 6-7 k samtal totalt. En åtgärd som är betydligt mer vanlig enligt mig själv än att en privatperson hostar en FTP-server. 1 Person hade frågor med DHCP, DNS och FTP 0 st.

Vill du ha en support som har tekniska kunskaper som sträcker sig utöver en average teknisksupportare på 1st Line hos en ISP (Första kontakt med kunden) får du vara beredd att betala för det. Då standardkunskaperna brukar vara mail-inställningar, kunna få igång internet igen och möjligtvis att öppna portar på en router. Eftersom det är ytterst sällan att kunskaper utöver dessa åtgärder behövs. Om kunskaperna saknas försöker i alla fall de flesta hjälpa till så gott det går.

Du kan ju prova att brygga den gamla routern om du har kvar den till den nya, kan va lite bökigt, ej garanterat att det fungerar. Skaffa en NAS med stöd för FTP eller hosta en egen FTP. Det sistnämnda är enklare än man tror, finns grymma guider på nätet

Visa signatur

i5 6600k 4 Ghz , 8 GB DDR4-RAM , Asus Strix GTX980 , 1 TB HDD + 256 GB SSD , Asus moderkort av modell jag ej minns namn på, Corsair C70 Svart

Permalänk
Medlem

@adefgug: Såg inte att TS skrev att han hade lånat den, dock skulle jag nog vilja hävda att konsumentköplagen fortfarande gäller, routern ingår fortfarande i hans bredbandsavtal. Eftersom routern inte lever upp till KOs linjer borde TS ha rätt att häva köpet.

Det jag ville ha sagt att det är i så fall hans alternativ, dvs. ett hävande av köpet.

Permalänk
Medlem

@Efta:
Problemet är att om jag häver avtalet så står vi utan bredband och TV.
Telia har som sagt exklusivt avtal i området. Ingen annan operatör kan koppla in sig här.

Permalänk
Medlem

@Agonotheta: Ja, men det är där dina rättigheter slutar. Du har rätt till en bruksanvisning (enligt min tolkning, och jag har inte tolkningsföreträde) och om Telia inte kan leverera har du rätt att då häva köpet. Inget mer.

Vilket betyder att mitt förslag är att du ringer telia och kompromissar fram en lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

@Agonotheta: Ja, men det är där dina rättigheter slutar. Du har rätt till en bruksanvisning (enligt min tolkning, och jag har inte tolkningsföreträde) och om Telia inte kan leverera har du rätt att då häva köpet. Inget mer.

Vilket betyder att mitt förslag är att du ringer telia och kompromissar fram en lösning.

"När du köper en vara har du rätt att få en bruksanvisning. Bruksanvisningen ska innehålla instruktioner så att du kan installera, montera, använda, förvara och sköta varan. Finns det ingen bruksanvisning kan det ibland räknas som ett fel på varan. Om inte säljaren ser till att du får en bruksanvisning, kan du ha rätt att lämna tillbaka varan och få igen dina pengar."

Gäller alltså endast en KÖPT vara, han har ingen RÄTT till en bruksanvisning på en lånad vara, TS köper en bredbandstjänst av Telia och med detta får han RÄTTEN att låna en router. Tv-boxen däremot köper man av Telia och där ska det följa med en bruksanvisning.

Permalänk
Medlem

@adefgug: Nej, det kan du inte hävda. TS har köpt ett bredbandsavtal, i vilket en router ingick. Att sedan skriva att den ska lämnas tillbaka gör inte att Telia inte längre är förpliktade att följa konsumentköplagen, eftersom den är tvingande till konsumentens fördel. Vilket i sin tur betyder att avtal som ger sämre villkor än lagen gäller inte. Då TS hade fog att förutsätta att denna router hade stöd för FTP, vilket visade sig inte vara fallet har TS rätt att häva köpet.

Det är bättre att citera lagtext i sammanhanget, eftersom KOs summering inte är fullständig;

16 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet. Den skall vara åtföljd av de anvisningar som behövs för dess installation, montering, användning, förvaring och skötsel.

Om inte annat följer av avtalet, skall varan

1. vara ägnad för de ändamål för vilka varor av samma slag i allmänhet används,
2. vara ägnad för det särskilda ändamål för vilket köparen avsåg att varan skulle användas, om säljaren vid köpet måste ha insett detta särskilda ändamål,
3. stämma överens med den beskrivning som säljaren har lämnat och ha de egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att lägga fram prov eller modell, och
4. vara förpackad på vanligt eller annars försvarligt sätt, om förpackning behövs för att bevara eller skydda varan.

Varan skall anses felaktig,

1. om den avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket,
2. om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han kände till eller borde ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet eller,
3. om varan i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta. Lag (2002:587).

Permalänk
Rekordmedlem

Telia säljer inte smarten och i databladet för smarten man får LÅNA så står det inte att den ska klara ftp och det finns en bruksanvisning och även videos som visar hur smarten kopplas in hos "normalkunden".
Jag tycker som sagt att det bör finnas en manual som "förklarar allt" men jag har oerhört svårt att tro att Telia gör något juridiskt fel åtminstone via den skrivna informationen och smarten går ju som sagt att brygga för de som inte vill använda den för att hantera sitt lan, den utgör inte heller nått hinder för att driva en ftpserver via egenutrustning, lagringsdiskarna kan faktiskt sitta i den och delas ut via samba till det som kör ftpservern.

Kunder som köper bredband via fiber får därför låna denna router utan extra kostnad.

MediaAccess TG799TSvac Xtream for TeliaSonera
Content sharing
Samba file server
UPnP A/VTM media server and control point
DLNA® DMS
Metadata support
HDD file systems
FAT32, NTFS, EXT2, EXT3, EXT4, HFS+

https://www.telia.se/privat/bredband/produkter-tillbehor/prod...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Telia säljer inte smarten och i databladet för smarten man får LÅNA så står det inte att den ska klara ftp och det finns en bruksanvisning och även videos som visar hur smarten kopplas in hos "normalkunden".
Jag tycker som sagt att det bör finnas en manual som "förklarar allt" men jag har oerhört svårt att tro att Telia gör något juridiskt fel åtminstone via den skrivna informationen och smarten går ju som sagt att brygga för de som inte vill använda den för att hantera sitt lan, den utgör inte heller nått hinder för att driva en ftpserver via egenutrustning, lagringsdiskarna kan faktiskt sitta i den och delas ut via samba till det som kör ftpservern.

Kunder som köper bredband via fiber får därför låna denna router utan extra kostnad.

MediaAccess TG799TSvac Xtream for TeliaSonera
Content sharing
Samba file server
UPnP A/VTM media server and control point
DLNA® DMS
Metadata support
HDD file systems
FAT32, NTFS, EXT2, EXT3, EXT4, HFS+

https://www.telia.se/privat/bredband/produkter-tillbehor/prod...

Som sagt, routern är en del av Telias marknadsföring av bredbandet, är en väsentlig del av produkten Telia säljer och därför gäller kköplagen. Hade Telia skickat en trasig router till dig hade det varit exakt samma sak.

Det sista har du dock rätt i, att en bruksanvisning troligtvis medföljer, men som dock inte rör ftp. Frågan blir huruvida TS hade anledning att tro att routern stödde ftp, och huruvida ftp stöds av liknande produkter. Vi har även nytta av distansavtalslagen i detta sammanhang, och då särskilt §12 om anknytande avtal.

Att Telia säger att routern enkom är till låns är i sammanhanget irrelevant.

Permalänk
Medlem

Jag frågade konsumentverket (Hallå konsument) och fick till svar att jag kan reklamera även om jag lånar router eftersom det är en del av tjänsten.

Så det stämmer att det är irrelevant om jag köpt eller lånar routern. Manual ska finnas.

Permalänk

Jag tror inte att det skulle hålla i rätten, så som jag tolkar lagen så gäller det fortfarande bara vid utrustning du köper. Sedan tror jag inte att Telia skulle neka en reklamation i vilket fall då det bara kostar mer än att behålla kunden - men det är ju i vilket fall inget alternativ för TS som då skulle bli utan tjänster.

Visa signatur

The difference between genius and stupidity, is that the genius is a Swede.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CmdrSharp:

Jag tror inte att det skulle hålla i rätten, så som jag tolkar lagen så gäller det fortfarande bara vid utrustning du köper. Sedan tror jag inte att Telia skulle neka en reklamation i vilket fall då det bara kostar mer än att behålla kunden - men det är ju i vilket fall inget alternativ för TS som då skulle bli utan tjänster.

Jag tror du missar något stort.
Det är inte bara jag som har den här routern.
Det är inte bara jag som ska hända tillgång till manualen, det är alla kunder med samma router.

Menar du att Telia ska säga upp alla kunder med den här routern?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Saken är den att Netgear har helt slutat supporta dessa enheter om jag minns rätt.
Inte ens mjukvaran som är för backup finns att få tag i till nyare Windows.

Nej. Diskarna är nyare. Vet inte hur nya men min tanke är att använda de som offsite backup.
Så jag fyller de med allt jag har och sedan lämnar jag över de till någon annan att förvara. Långt från den bästa lösningen men det är tillräckligt för oss.
Diskarna mår bra. Smart+ vill jag minnas att diagnostiken heter.

Jo, det går att koppla det så men då måste jag igen ha en NAS. Jag är verkligen inte intresserad.
Alla problemen jag haft med den här har verkligen gjort mig trött på det.
Inställningar som bara slutar fungera helt plötsligt. Nej tack.
Visst en ny fungerar säkert bättre. Men det finns inte pengar till det när man är föräldraledig.

Från början hade jag en Dir 655, men den gick sönder för ett halvår sedan eller något liknande.
Bytte ut den till en 809. Vet helt ärligt inte hur den är inställd.

Jag kollade upp Rasberrry pi (det var väl du som tipsade om det?), det ser ganska lätt ut men tyvärr har den bara USB 2. Jag bytte router för att få USB 3.
Då kommer jag tillbaka till den flaskhalsen igen.

NAS = Network area storage. Det är den funktionen du slår igång på din router blir när du kopplar in en USB disk.
Jag förstår att du inte vill slanta flera tusen för ett nytt NAS-chassi när du har en som du har dåliga erfarenheter av.
Men även om den är 7år gammal så bör den prestera mycket bättre än 100kb/sec.

Det kan väl inte alltid varit så dålig prestanda?

Är det detta NAS och har du version 4.1.15??
https://www.netgear.com/support/product/RND2000v1_(ReadyNAS_D... Version 4.1.15 (for ReadyNAS 1100/Duo v1/NV+ v1)
https://kb.netgear.com/30914/RAIDiator-Version-4-1-15-Sparc

Du borde i så fall även kunna förvänta dig mellan 10MB-20MB/sec beroende på nätverkshastigheter.
https://www.smallnetbuilder.com/nas/nas-reviews/30462-netgear...
På sidan innan finns det några tips om att tweaka hastigheten.
Du kan ju även prova att formatera NASen om filsystemet blivit skadat på något vis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

NAS = Network area storage. Det är den funktionen du slår igång på din router blir när du kopplar in en USB disk.
Jag förstår att du inte vill slanta flera tusen för ett nytt NAS-chassi när du har en som du har dåliga erfarenheter av.
Men även om den är 7år gammal så bör den prestera mycket bättre än 100kb/sec.

Det kan väl inte alltid varit så dålig prestanda?

Är det detta NAS och har du version 4.1.15??
https://www.netgear.com/support/product/RND2000v1_(ReadyNAS_D... Version 4.1.15 (for ReadyNAS 1100/Duo v1/NV+ v1)
https://kb.netgear.com/30914/RAIDiator-Version-4-1-15-Sparc

Du borde i så fall även kunna förvänta dig mellan 10MB-20MB/sec beroende på nätverkshastigheter.
https://www.smallnetbuilder.com/nas/nas-reviews/30462-netgear...
På sidan innan finns det några tips om att tweaka hastigheten.
Du kan ju även prova att formatera NASen om filsystemet blivit skadat på något vis.

Nej den har fungerat jättebra länge men det började med att den tappade inställningar och behövde startas om då och då.
Sedan blev det att jag fick omsynka diskarna då och då (och inställningar).
Nu det senaste året får jag ingen hastighet i den oavsett hur jag gör.

Diskarna i sig är det inget fel på.
Med en sata->usb kontakt fick jag 70 MB/s på usb 3 om jag minns rätt.

Jag vet att disken som kopplas in i routern blir en NAS men jag söker den där extra funktionen många NAS har, att komma åt den utifrån.

Jag har uppdaterat programvaran i NASen, det är inte det som är problemet.
Om det inte är det som orsakar problemet det vill säga...

Skickades från m.sweclockers.com