Har du köpt eller kommer du att köpa AMD Ryzen?

Permalänk
Medlem

Då jag inte använder min dator till rendering etc så väljer jag intel då den har bättre prestanda när det gäller spel.

Jag blev rätt besviken på Ryzens spelprestanda.

Permalänk
Skrivet av AMD-FX:

Haha, Ryzen är bra mycket för snabbt för det där grafikkortet. Jag har ett lika dant grafikkort i min andre dator som duger till mindre krävande spel och surf

Ssssh! Gödsla inte mina redan syndiga tankar.
Spelar inte såvärst mycket nuförtiden & de spel jag provat antyder att grafikkortet älskar sin nya kompis. Både mitt hjärta & min plånbok vill låta dom vänslas ett tag till, men om Vega/Volta visar sig leda till storheter blir det nog till att "framtidssäkra" i onödan, igen. *^^*

Med detta sagt rullar battlefield 3 förvånansvärt mjukt med det mesta på high & enstaka på ultra. Hjälper nog att lillskärmen, som jag spelar på, är relativt lågupplöst.

Visa signatur

Skåda e-penis: Antec Fusion | RM550x | B350m Mortar Arctic | Ryzen 1700 + Wraith RGB | 16GB LPX LED 3200Mhz@cl16 |10TB hd & 120GB ssd | Asus GTX770 DCU II OC | 2x120mm Silent Wings 3 | Win10x64 Pro
Skärmar: Pioneer KURO PDP-LX5090 | Asus VX239H-W |
Styre: Apple Alu Mini Keyboard | R.A.T.7 Contagion | Razer Scarab | DMC-CM1 + PCremote |
Ljud: Aurelia Magenta, 5 st | Anthem MRX 500 | Adire Audio Dharman Ported Sub | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem

Riktigt sugen på ny dator, men har egentligen inte behovet.

Har en laptop med i7 2640 och en stationär (brorsans gamla) vid TVn men Phenom 955be.
Grejar inte med datorer som förr, blir mest mediakonsumtion och lite gamla spel.

Har ett 5830 graffe med trasig fläkt, skulle klara mig med ett enkelt kort då jag inte spelar längre, men vill ändå inte köpa ett nytt billigt kort som har sämre teoretisk prestanda än det jag redan har, av princip

Dock är jag ju sugen på nytt ändå, men hade gärna haft en APU denna gången istället, kompaktare och färre delar som kan krångla, billigare. Men zen-APU dröjer väl..

Sen vill jag inte vara först med ny hårdvara, anser att den bör mogna ett tag först så de arbetar bort brister och barnsjukdomar, buggar osv.

Men en ny AMD lockar, gärna APU och helst inte alls dessa löjliga leksaksmoderkort fulla med plastskit för att de skall försöka vara coola, de överlåter jag åt moppekillarna.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Såg att Intel i7 7700k låg på första plats i prisjakt och I5 7600k på tredje.
Tycker inte själv att 7700k känns prisvärd, men det är onekligen en kraftfull CPU och jag tror att de flesta som köper den, kommer ha glädje av den i många år.

Men att köpa en i5 7600k i stället för en R5 1600?
Hundra spänn mer i pris, två kärnor mindre, 8 trådar mindre och ingen kylare, för vad? aningen bättre spelprestanda i 720p?

Fortfarande många som rekommenderar Core i5 här, i synnerhet 7600k, vilket jag tycker är mer eller mindre tokigt. Liksom 5 mer fps i 1080p till priset av saknad SMT, färre kärnor och ingen kylare som sagt.

Skrivet av Abnomynos:

Ssssh! Gödsla inte mina redan syndiga tankar.
Spelar inte såvärst mycket nuförtiden & de spel jag provat antyder att grafikkortet älskar sin nya kompis. Både mitt hjärta & min plånbok vill låta dom vänslas ett tag till, men om Vega/Volta visar sig leda till storheter blir det nog till att "framtidssäkra" i onödan, igen. *^^*

Med detta sagt rullar battlefield 3 förvånansvärt mjukt med det mesta på high & enstaka på ultra. Hjälper nog att lillskärmen, som jag spelar på, är relativt lågupplöst.

Volta kommer inte förrän nästa år så du vet.

Skrivet av Karaff:

Riktigt sugen på ny dator, men har egentligen inte behovet.

Har en laptop med i7 2640 och en stationär (brorsans gamla) vid TVn men Phenom 955be.
Grejar inte med datorer som förr, blir mest mediakonsumtion och lite gamla spel.

Har ett 5830 graffe med trasig fläkt, skulle klara mig med ett enkelt kort då jag inte spelar längre, men vill ändå inte köpa ett nytt billigt kort som har sämre teoretisk prestanda än det jag redan har, av princip

Dock är jag ju sugen på nytt ändå, men hade gärna haft en APU denna gången istället, kompaktare och färre delar som kan krångla, billigare. Men zen-APU dröjer väl..

Sen vill jag inte vara först med ny hårdvara, anser att den bör mogna ett tag först så de arbetar bort brister och barnsjukdomar, buggar osv.

Men en ny AMD lockar, gärna APU och helst inte alls dessa löjliga leksaksmoderkort fulla med plastskit för att de skall försöka vara coola, de överlåter jag åt moppekillarna.

Ryzen-APU:erna kommer under hösten, och till dess har väl fler ITX-moderkort hittat ut, så det passar ju bara bra för dig att du inte behöver något just nu

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

@GilbertG
Vad röstade du?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av GilbertG:

Volta kommer inte förrän nästa år så du vet.

Bara bra för min del. Som sagt inget egentligt behov, mest konsumtionslust & nått skumt behov av hårdvarumässig "ordning".
Ska försöka njuta igenom denna uppgraderingen grundligt innan nästa stora steg tas.
Närmast på listan står att modda fläkten till lydig tystnad på mitt nuvarande grafikkort.

Därefter kanske överklocka minnena lite till, enbart för att fräsa igenom CPU-benchmarks ännu bättre. Eller rent av processorn (, själva hjärtat i modermodemet).
#fåfängan #happyhappyjoyjoy

stavning & disposition
Visa signatur

Skåda e-penis: Antec Fusion | RM550x | B350m Mortar Arctic | Ryzen 1700 + Wraith RGB | 16GB LPX LED 3200Mhz@cl16 |10TB hd & 120GB ssd | Asus GTX770 DCU II OC | 2x120mm Silent Wings 3 | Win10x64 Pro
Skärmar: Pioneer KURO PDP-LX5090 | Asus VX239H-W |
Styre: Apple Alu Mini Keyboard | R.A.T.7 Contagion | Razer Scarab | DMC-CM1 + PCremote |
Ljud: Aurelia Magenta, 5 st | Anthem MRX 500 | Adire Audio Dharman Ported Sub | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem

Nästa bygge jag gör blir nog ITX + 4K skärm + externt ljudkort/DAC förstärkare nått sånt, så kommer nog hänga en del vad för moderkort som finns då om ca 6 månader.

Eventuellt ett kompakt mATX kan funka också...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

@GilbertG
Vad röstade du?

1700, men insåg ganska kort efteråt att det nog inte blir av i närtid pga budgetbegränsningar.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Inga planer att uppgradera, även om de är kul såklart. Skulle jag däremot göra de, så är AMD högaktuell!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Jag köpte det som var bäst för spel nu, det vill säga 7700K. Tror nog den kommer funka ett par år.

Jag inväntar för närvarande Vega när det gäller nytt grafikkort. Det är möjligt att det blir AMD med inbyggd grafik till soffdatorn framåt vintern.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem

*Vill köpa en 1600X, men sitter idag med en OC.ad 3770K, då det mest krävande idag på min dator är spel, så blir det mera av en sido-gradering, så får hålla mig till "Ryzen II"

Permalänk
Medlem

Sitter på en X4 840 prołle med 750 ti så är det nog dags för en uppgradering Röstade på R7 1700 för att det med största sannolikhet blir den.

Permalänk
Medlem

1500/1500x verkar inte direkt vara någon hit här på Sweclockers.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

För oss som kör Win7 och Linux är AMD ett dåligt val.

Kan inte uttala mig om Win7, men Linux verkar okej med Ryzen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

1500/1500x verkar inte direkt vara någon hit här på Sweclockers.

Knappast förvånande. 1500 existerar inte (heter 1400), och 1500X ligger lite för lågt i prestanda för att locka.
Om jag var under hård ekonomisk press skulle jag nog ändå välja någon av dem framför Intels alternativ i samma prisklass.
Ryzen 5 1400 är en okej instegsmodell om man inte har mer pengar vid köpet. Senare kan man kosta på sig en bättre kylare och överklocka den en hel del (eller byta till en kraftfullare CPU).
Ryzen 4 1500X är överlag bättre om man har ytterligare 300kr att spendera: Bättre kylare, snabbare klockad, dubbelt så mycket L3 cache.

Permalänk
Medlem

Tja,
Kanske andra faktorer kommer att spela in vid valet av CPU-tillverkare?
Säkerhet till exempel....
https://arstechnica.com/security/2017/05/intel-patches-remote...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Kan inte uttala mig om Win7, men Linux verkar okej med Ryzen.

Win 7 funkar bra, men är lite knöligt att installera iom usb3 , mus o t-bord funkar inte vid installation ett gammalt ps2 t bord är bra då.

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av solifer68:

Win 7 funkar bra, men är lite knöligt att installera iom usb3 , mus o t-bord funkar inte vid installation ett gammalt ps2 t bord är bra då.

Det finns ju USB2 på moderkorten också vad jag vet. På Asus Hero kortet har 4 x USB2 (svarta kontakter), 8 x USB3 (blå kontakter) och 2 x USB3.1 (en svart och en röd kontakt) enligt PDF manualen

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Det finns ju USB2 på moderkorten också vad jag vet. På Asus Hero kortet har 4 x USB2 (svarta kontakter), 8 x USB3 (blå kontakter) och 2 x USB3.1 (en svart och en röd kontakt) enligt PDF manualen

Jo jag har 2st med men hade ändå problem?? slutade med att jag gjorde en ren installation på min gamla fx8350 och installerade stöd för usb3 sen flytta jag disken till ryzen maskinen.

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av solifer68:

Jo jag har 2st med men hade ändå problem?? slutade med att jag gjorde en ren installation på min gamla fx8350 och installerade stöd för usb3 sen flytta jag disken till ryzen maskinen.

Ok, inget jag har hört talas om. För min del är det inga problem då jag har ett PS/2 tangentbord också. Sedan kan man ju baka in USB3 drivers i en ISO med nLite eller liknande program

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Ok, inget jag har hört talas om. För min del är det inga problem då jag har ett PS/2 tangentbord också. Sedan kan man ju baka in USB3 drivers i en ISO med nLite eller liknande program

Jag kom så pass att med ps2 så kunde jag klicka vidare men den knorrade över nå drivrutiner eller hur det var så installationen kunde inte fortsätta, att baka in drivisar har jag hört talas om men jag har aldrig gjort det.
Men nu funkar systemet bra trots min lilla omväg, har en backup klar nu med då jag inte orkar installera alla uppdateringar som win 7 har, sen vet men ej om microsoft stoppar den möjligheten heller.

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av solifer68:

Jag kom så pass att med ps2 så kunde jag klicka vidare men den knorrade över nå drivrutiner eller hur det var så installationen kunde inte fortsätta, att baka in drivisar har jag hört talas om men jag har aldrig gjort det.
Men nu funkar systemet bra trots min lilla omväg, har en backup klar nu med då jag inte orkar installera alla uppdateringar som win 7 har, sen vet men ej om microsoft stoppar den möjligheten heller.

Du vet att det finns ett hack att ladda ner så att det går att ladda ner uppdateringar? Jag hade inga av hotfixen som måste hackas/patchas av det programmet, men jag har ingen Ryzen än https://github.com/zeffy/kb4012218-19/releases

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

@AMD-FX:
Ja det där hacket har jag kört så det är iaf uppdaterat, synd att dom tar bort stödet för nya cpuer.

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av solifer68:

@AMD-FX:
Ja det där hacket har jag kört så det är iaf uppdaterat, synd att dom tar bort stödet för nya cpuer.

Kom ihåg att kolla in ibland. Hacket uppdateras fortfarande

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av mrqaffe:

Jag kommer alltid att välja nått som inte är Intel så länge det finns alternativ och det börjar kännas som det är dags att lämna 6 kärnor men bara 6 trådar.
Jag är däremot fortfarande lite besviken på moderkortsutbudet för jag vill ha ett bra "nyttomoderkort" men det verkar ju mest komma kort för spel och storleksmässigt små kort, jag vill ha nått som är minst atx i storlek och packat med kontakter och gärna en minst 8 kärnig Ryzencpu med integrerad grafik som kan driva 3-4 skärmar, helt enkelt en vettig nyttodator som klarar sig utan separat grafikkort.

Raven Ridge med integrerad GPU kommer Q3 enligt rykten. Oklart om det blir så pass som 8 kärnor dock.

Skrivet av sAAb:

Nu har jag hittat det jag letat efter, priset på AMD HEDT Zen, dvs Ryzen med 16C/32T som kommer att stödja ECC mm.

$999 USD för värstingmodellen.

Ryktet är nu gammalt, och kommer från ChipHell, men jag har inte sett det tidigare.

Tydligen kommer den i enklare utförande också. Vågar man gissa på Ryzen 9 med 1950X i topp med en 1900X och en 1900. Blir det så, så kanske man vågar gissar 1950X - $999, 1900X - $899 och 1900 för $799. $799 = 799 US dollar = 6.766,41 Svenska kronor. Så ca 7 tusen för en 1900. Hmmmm... Källa? Hmmm. Det är mina dagdrömmerier ovanpå två, tre lager av hänvisningar ner i botten av en grå massa, lite som i en källare i Resident Evil. Jag valde TweakTown.com av alla tillgängliga ryktesväga, för de sammanfattade det med bäst formulerat språk och mest relevanta jämförelser.

Från http://www.tweaktown.com/news/56757/amd-ryzen-cpu-16c-32t-com...

och fortsätter efter reklamen med
Kommer det en 1900 blir jag glad.

AMD Naples är server CPU:er och bör jämföras med Xeon. Sedan att de inte är lanserade och är svåra att jämföra mot är en annan femma

Dock kommer de inte kallas Ryzen utan just Naples. De bygger dock på Zen-kärnorna såklart.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Ska köpa helt ny rigg, detta även inför skolstart som kräver lite kraftfullare saker. Tänker mig då en R7 1700.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Raven Ridge med integrerad GPU kommer Q3 enligt rykten. Oklart om det blir så pass som 8 kärnor dock.
AMD Naples är server CPU:er och bör jämföras med Xeon. Sedan att de inte är lanserade och är svåra att jämföra mot är en annan femma

Dock kommer de inte kallas Ryzen utan just Naples. De bygger dock på Zen-kärnorna såklart.

Det jag kallar Ryzen 1900X är inte AMD Naples eller standard-Ryzen utan en egen high-end platform (HEDT), X399.

Att namnet Naples skall ersätta namnet Opteron var nytt för mig. Har du källa för det?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Knappast förvånande. 1500 existerar inte (heter 1400), och 1500X ligger lite för lågt i prestanda för att locka.
Om jag var under hård ekonomisk press skulle jag nog ändå välja någon av dem framför Intels alternativ i samma prisklass.
Ryzen 5 1400 är en okej instegsmodell om man inte har mer pengar vid köpet. Senare kan man kosta på sig en bättre kylare och överklocka den en hel del (eller byta till en kraftfullare CPU).
Ryzen 4 1500X är överlag bättre om man har ytterligare 300kr att spendera: Bättre kylare, snabbare klockad, dubbelt så mycket L3 cache.

Ja, men den största "boven" till varför R5 1500X är så impopulär här på SweC jämfört med R5 1600 är ju framför allt pga. priset; det skiljer enbart ~300 kronor mellan de två, och för dom 300:- får man 2 extra kärnor och 4 extra trådar. Fantastisk deal.

R5 1500X är för dyr helt enkelt.
(Eller är R5 1600 för billig? )

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

@Ratatosk: Snarare windows 7 användare som målat ut sig

Permalänk

@Sheytan: Vi kan ser redan idag att 4/8 trådar hamnar efter i vissa spel, det kommer inte bli bättre de kommande åren..