Samsung C24FG70 (144 hz, VA) Grym skärm om det inte vore för en enda sak...

Permalänk

Samsung C24FG70 (144 hz, VA) Grym skärm om det inte vore för en enda sak...

Hej alla glada!

Fick i dag hem min Samsung C24FG70 efter att ha väntat länge på en 144hz-skärm med VA-panel. Första intrycken var goda: ingen backlight bleeding, pyttelite clouding på en helt svart skärm men inget som syntes i praktiken. So far, so good. T.o.m jämfört med Eizo Foris FS2331 som är konungen när det gäller svärta, kontrast och uniformitet i svärtan klarar sig denna Samsung-skärm väldigt bra.

Vad är det då som är problemet? Jo, den här skärmen har en väldigt störig rörelseartefakt som jag inte kan bli av med hur jag än ställer om i inställningar. Det blir som lila eftersläpningar i ljusa färger, vilket gör att stenväggar och gråa golv blir lila så fort jag rör på mig eller tittar mig omkring.

Eftersläpningar eller "smetningar" är något jag är van vid med min Eizo Foris, men på den skärmen är samma färg på eftersläpningen som grundfärgen, vilket gör att det inte stör lika mycket. Det blir bara som lite motion blur, medan det på denna skärm istället blir alldeles lila, vilket inte alls passar t.ex. i DE_DUST i CS. Det ser helt stört ut och hur jag än ställer om inställningarna blir jag inte av med detta. Har provat alla olika presets, alla response time inställningar, input lag och så vidare. Har även provat olika refresh rates och inget hjälper.

Vad skulle ni göra i mitt läge? Skärmen skulle vara full pott för mig om det inte vore för detta!

Permalänk
Medlem

Kontaktat samsung och kollat om det är fel på din enhet eller om alla skärmar är så. Är alla skärmar så är det bara att skicka tillbaks.

Permalänk
Medlem

Är själv inne på att köpa samma skärm eller 27", kan det inte vara en inställning?
Hur är den att titta på film med, vad har du för grafikkort?
Finns inga recensioner på skärmarna än.
Var köpte du skärmen?

Permalänk
Skrivet av joeflo:

Är själv inne på att köpa samma skärm eller 27", kan det inte vara en inställning?
Hur är den att titta på film med, vad har du för grafikkort?
Finns inga recensioner på skärmarna än.
Var köpte du skärmen?

Tja

Skärmen är tillbakalämnad nu Köpte den på Inet.se.

Jag har ett Gtx 980 ti. Tror skärmen skulle vara rätt bra för film eftersom den har trevliga färger och bra svärta. Inte heller hade den någon backlight bleeding, bara pyttelite clouding i hörnen som knappt syntes.

Testade alla inställningar när jag satt med den i går, men fick inte bort det lila. Jag har sett samma problem i andra videos på nätet, men det finns också videos där det inte syns och det finns en användare som säger att han inte ser det där, och eftersom det inte finns några recensioner ännu så är det svårt att veta om detta är ett problem med modellen eller om det bara var min skärm.

Så här såg problemet ut på min skärm:

https://www.youtube.com/watch?v=9V1zXI0ggZM

Permalänk
Medlem

Frågad Inets kundtjänst häromdagen om den skulle komma som demo till någon butik men det var oklart. Vill inte köpa något bara för att prova för att sen lämna tillbaka. Men det lutar åt det när det inte finns läsvärt på nätet. Fattar inte varför 27" kommer senare också. Har själv ett GTX950. Kan man driva skärmen i 144hz med ett nvidia kort fast det är freesync?

Kollade på klippet precis hoppas din var ett måndagsexmplar.

Permalänk
Medlem

Blev väldigt sugen på denna skärm, någon som läst nått bra om den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av muunkie:

Blev väldigt sugen på denna skärm, någon som läst nått bra om den?

I väntan på att TFT central eller PC-monitors recenserar den:

http://www.trustedreviews.com/samsung-c24fg70-review

TFT central har "nästan" recenserat den i 27", då det är en Samsungpanel som sitter i denna

http://www.tftcentral.co.uk/reviews/acer_predator_z271.htm

Egentligen den enda "contendern" med 120(+)Hz VA i 24" sedan Eizos FG2421 (och det var väl en Sharp-panel har jag för mig i den).

Helt klart ett intressant alternativ till alla TN och IPS-baserade gamingskärmar, lite synd bara att de är böjda, är väl helt (?) meningslöst på 24" och möjligen något mer användbart på 27", men då blir å andra sidan 1080p kanske mindre lockande.

Edit: "Purple tinting" verkar vara ett riktigt problem

http://www.overclock.net/t/1605507/samsung-monitors-of-2016-i...

Permalänk
Medlem

Någon som vet ifall det finns en lösning? Varit jätte sugen på denna skärm ett tag nu men detta får mig att absolut välja en annan skärm :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av of-doom:

Någon som vet ifall det finns en lösning? Varit jätte sugen på denna skärm ett tag nu men detta får mig att absolut välja en annan skärm :/

Skickades från m.sweclockers.com

Verkar inte direkt finnas nån lösning för användarna själva att implementera. Så det är upp till Samsung, men de på overclockers verkar tveksamma till om det finns så mycket som Samsung verkligen kan göra i och med att de rimligen måste ha upptäckt detta själva långt innan de släppte skärmen (och hade det funnits nån simple quickfix hade det rimligen också redan varit åtgärdat).

Får väl bara hoppas att Samsung trots allt kan åtgärda det och att kommande batchar blir bättre... men tror inte man skall hoppas på för mycket.

Permalänk
Avstängd

Den verkar ha en panel med en del overshoot.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk

Är det fortfarande sånt problem med dessa? Köpte en swift pg248q men jag klarar inte av den dåliga bilden. Gick från en 5år gammal Dell ultrasharp ips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rufusrufus:

Är det fortfarande sånt problem med dessa? Köpte en swift pg248q men jag klarar inte av den dåliga bilden. Gick från en 5år gammal Dell ultrasharp ips.

Du får följa den här tråden:

http://www.overclock.net/t/1605507/samsung-monitors-of-2016-i...

Verkar finnas nya firmware updates (som man dock inte kan uppgradera själv verkar det som) och nya batchar som eventuellt kan vara bättre. Men eftersom man inte vet vilket batch man får från om man beställer nu och om en ny batch/ny firmware verkligen löser problemen (eller skapar nya) är det nog bäst att avvakta i dagsläget.

Permalänk
Skrivet av Yrch:

Du får följa den här tråden:

http://www.overclock.net/t/1605507/samsung-monitors-of-2016-i...

Verkar finnas nya firmware updates (som man dock inte kan uppgradera själv verkar det som) och nya batchar som eventuellt kan vara bättre. Men eftersom man inte vet vilket batch man får från om man beställer nu och om en ny batch/ny firmware verkligen löser problemen (eller skapar nya) är det nog bäst att avvakta i dagsläget.

Det var inte mycket positivt där.
Det verkar mest handla om 24 tummaren där. Funderar på om 27an har den nyare firmwaren eller vad det nu är som krånglar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rufusrufus:

Det var inte mycket positivt där.
Det verkar mest handla om 24 tummaren där. Funderar på om 27an har den nyare firmwaren eller vad det nu är som krånglar?

Skickades från m.sweclockers.com

Verkar finnas flera olika firmwareupdates, en för att fixa freesync och andra för att fixa "purple tint" (som möjligen introducerar andra problem istället).

Att det mest handlar om 24" beror nog på att 27" släpptes lite senare (och möjligen också är mindre populär).

27" skulle möjligen kunna vara lite annorlunda, men på samma sätt som med 24" verkar det inte så att man kan se vilken version man fått förrän man packat upp skärmen (och har du "fel" verkar det som sagt var inte heller som att man själv kan uppdatera den).

I dagsläget är det nog bäst att avvakta och se om Samsung kan fixa problemen helt och också se om man kan få någon indikation på vilken version det verkligen är man köper.

Permalänk
Skrivet av Yrch:

Verkar finnas flera olika firmwareupdates, en för att fixa freesync och andra för att fixa "purple tint" (som möjligen introducerar andra problem istället).

Att det mest handlar om 24" beror nog på att 27" släpptes lite senare (och möjligen också är mindre populär).

27" skulle möjligen kunna vara lite annorlunda, men på samma sätt som med 24" verkar det inte så att man kan se vilken version man fått förrän man packat upp skärmen (och har du "fel" verkar det som sagt var inte heller som att man själv kan uppdatera den).

I dagsläget är det nog bäst att avvakta och se om Samsung kan fixa problemen helt och också se om man kan få någon indikation på vilken version det verkligen är man köper.

Ja det verkar som man får avvakta lite. Har inte kollat på skärmar på länge. Finns det inga ips med "bara" 120hz? Är alla 144hz nuförtiden? Skulle nog klara mig med 120

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rufusrufus:

Ja det verkar som man får avvakta lite. Har inte kollat på skärmar på länge. Finns det inga ips med "bara" 120hz? Är alla 144hz nuförtiden? Skulle nog klara mig med 120

Skickades från m.sweclockers.com

Samsungskärmarna vi diskuterar här är VA (inte IPS).

144Hz har till stor del ersatt 120Hz och majoriteten är 144hz (eller till och med 165hz) i dagsläget. 21:9 är lite av ett undantag och finns i 100Hz.

Permalänk
Medlem

Recension från Pcmonitors https://pcmonitors.info/reviews/samsung-c24fg70/

Ny batch verkar ha löst en del av problemen med "purple-traling" (verkar dock fortfarande inte som att det är möjligt att se vilken revision man får förrän man packat upp skärmen).

It was quite clear that the Samsung used highly effective grey to grey acceleration, which is required to speed up some of these natively rather sluggish pixel transitions. There were some side-effects in the form of overshoot (inverse ghosting), something we have already pointed out using the UFO Motion Test for ghosting. For most transitions where overshoot was present, it appeared as a very faint ‘snail-slime’ type trail, which was very short and barely visible – not something that really catches the eye. Some transitions produced slightly more visible overshoot which included some slight hints of purple, blue or green. This was most visible where dark objects moved against a significantly lighter background – for example dark gunmetal greys against a grey, foggy sky. Even then, it’s not something most users would find bothersome. Some users have referred to this overshoot as ‘purple trailing’ or ‘purple ghosting’ and it’s something that was far more prominent on early revisions. It has actually been reduced on more recent revisions, such as our review sample which was manufactured in November 2016, to far more tolerable levels at 144Hz. Whether or not you’re actually interested in using FreeSync, we’d urge you to take a look at the video in the FreeSync section which captures this overshoot and explains how it’s actually relatively faint at 144Hz compared to some other refresh rates (particularly 100Hz).

Permalänk
Medlem

EDIT: Hittade info till slut, och den har visst 2 lägen för FreeSync, antingen "Standard" då jobbar den i 90-144Hz eller "Ultimate" som kör 70-144Hz.
Däremot verkar den fortfarande lida av lila "smearing" så jag får nog titta på någon annan.. :/

Visa signatur

/ Preed
[ Intel i7 13700K ] [ MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI ] [ 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5 ] [ Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB ] [ Noctua NH-D15 chromax ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Preed:

Någon som vet i vilket frekvensomfång som FreeSync fungerar på den här skärmen? Finns ingen info om det var jag än söker

https://pcmonitors.info/reviews/samsung-c24fg70/

Coming back to the two ‘FreeSync’ settings in the monitor OSD, they differ in the variable refresh rate range that they support. ‘Standard Engine’ supports 90 – 144Hz (90 – 119Hz via HDMI) whilst ‘Ultimate Engine’ gives a broader variable refresh rate range of 70 – 144Hz (62 – 119Hz via HDMI). We didn’t notice any adverse effects when using ‘Ultimate Engine’, so we’d suggest users simply stick to that option. According to user feedback on early CFG70s, this option was initially missing and the FreeSync range was somewhat limited by default. We tested a November 2016 build and can confirm that everything was working correctly as far as FreeSync goes. The only issue we did have was some intermittent flashes at the very bottom of the screen, on the desktop, near the taskbar icons. This is captured in the video below. This occurred regardless of whether FreeSync was enabled in the AMD driver, but did not occur if FreeSync was set to ‘Off’ in the OSD. We did not observe such flashes whilst gaming.

Notera att den skärmen de testar är tillverkad i november och tidigare batchar hade problem med freesync (och vilken batch man får från verkar man först kunna se efter att man packat upp skärmen).

Permalänk
Medlem

@Yrch: Mjo jag har läst lite om den nu och för närvarande verkar den inte så lockande.. Har funderat på en Acer XB271HU men den verkar inte finnas längre? Nästan dubbelt så dyr men då är det IPS 27" och 1440p så man får ju mer för pengarna.. Om den då går att få tag på...

Visa signatur

/ Preed
[ Intel i7 13700K ] [ MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI ] [ 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5 ] [ Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB ] [ Noctua NH-D15 chromax ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Preed:

@Yrch: Mjo jag har läst lite om den nu och för närvarande verkar den inte så lockande.. Har funderat på en Acer XB271HU men den verkar inte finnas längre? Nästan dubbelt så dyr men då är det IPS 27" och 1440p så man får ju mer för pengarna.. Om den då går att få tag på...

Denna? https://www.komplett.se/product/859681/datorutrustning/bildsk...

Finns ju flera varianter från olika tillverkare annars med samma panel i grunden, (Acer, Asus, Eizo osv).

Dock är det ett panellotteri och får man tag på en skärm med bra panel så är det väl en utmärkt skärm, men då gäller det att man får det med.

Inte helt lätt att veta vad man skall köpa tyvärr.

Samsung kommer annars med fler highrefresh VA-paneler nu under 2017 (om det är just VA man vill ha) möjligen har de lärt sig från misstagen...

Permalänk
Avstängd

C24 och C27 verkar båda lida av ett rejält panel lotteri om man ska tolka overclock.net.

Båda paneler verkar lida av en rätt grov ghosting :/

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Denna? https://www.komplett.se/product/859681/datorutrustning/bildsk...

Finns ju flera varianter från olika tillverkare annars med samma panel i grunden, (Acer, Asus, Eizo osv).

Dock är det ett panellotteri och får man tag på en skärm med bra panel så är det väl en utmärkt skärm, men då gäller det att man får det med.

Inte helt lätt att veta vad man skall köpa tyvärr.

Samsung kommer annars med fler highrefresh VA-paneler nu under 2017 (om det är just VA man vill ha) möjligen har de lärt sig från misstagen...

Nej, inte den, det finns/fanns en med FreeSync. Acer har tyvärr ett förbaskat irriterande och luddigt sätt att beteckna sina modeller, det finns t.ex. 3-4 olika varianter med samma modellnamn, olika upplösningar och panelteknik dessutom..
Det var nog XF270HU jag menade, men den verkar inte ha fått en efterföljare likt XB270HU->XB271HU med G-Sync..

Visa signatur

/ Preed
[ Intel i7 13700K ] [ MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI ] [ 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5 ] [ Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB ] [ Noctua NH-D15 chromax ]

Permalänk
Medlem

Har själv införskaffat denna skärm, min är tillverkad december och har inga lila eftersläpningar

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Sjusovarn

Hur ser man när skärmen är tillverkad? Har precis köpt en och vill inte att det ska vara ett så kallat kasst ex.

Permalänk
Medlem

Bra pris nu på Webhallen. 2999:-

Funderar starkt på att köpa en då @Blazter skrev att hans inte hade några lila eftersläpningar.

Hur tog du reda på tillverkningsdatumet btw? (@Blazter)

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 Nätagg: Cooler Master v700
Processor: AMD Ryzen 5600X Moderkort: Gigabyte B550M DS3H
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition Gpu: Gigabyte GTX 1080
Ram: HyperX 16GB DDR4 3600MHz CL17
SSD: Kingston M2 512GB Skärm: Gigabyte M27Q

Permalänk
Medlem

Bra pris för en grym skärm, jag är helnöjd. Har gjort ett omdöme på prisjakt för mer info. Tillverkningsdatumet står bak till höger på skärmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

@Blazter:
Tjena,
Jag tycker skärmen verkar jätteintressant, men blir lite orolig över måttet på djupet.
Det står att det är 386,4 mm, och det syftar väl på den främre delen av foten till den absolut yttersta punkten på armens baksida när skärmen är helt nedsänkt.
Det måttet blir mindre va om man höjer skärmen? Det måste väl påverka djupet med rätt mycket om man bara höjer några centimeter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyrisius:

@Blazter:
Tjena,
Jag tycker skärmen verkar jätteintressant, men blir lite orolig över måttet på djupet.
Det står att det är 386,4 mm, och det syftar väl på den främre delen av foten till den absolut yttersta punkten på armens baksida när skärmen är helt nedsänkt.
Det måttet blir mindre va om man höjer skärmen? Det måste väl påverka djupet med rätt mycket om man bara höjer några centimeter?

Samsung släpper en ny version av skärmen med omdesignad fot:

http://displaysolutions.samsung.com/business-monitor/detail/1...

http://displaysolutions.samsung.com/business-monitor/detail/1...

https://pcmonitors.info/samsung/samsung-c24fg70-144hz-curved-... (uppdatering längst ner)

Designen kanske är en smaksak men måtten blir inte beroende av vilken höjdinställning man har. Utöver det bör man också få senaste firmware och man slipper då oroa sig för att få en äldre version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyrisius:

@Blazter:
Tjena,
Jag tycker skärmen verkar jätteintressant, men blir lite orolig över måttet på djupet.
Det står att det är 386,4 mm, och det syftar väl på den främre delen av foten till den absolut yttersta punkten på armens baksida när skärmen är helt nedsänkt.
Det måttet blir mindre va om man höjer skärmen? Det måste väl påverka djupet med rätt mycket om man bara höjer några centimeter?

Måttet ändras inte vid höjning av skärmen Hoppas du får plats ändå för det är en väldigt bra skärm.

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4