Utlandsköp - Orolig för tullavgift och moms [EBAY]

Permalänk

Hej!

Ledsen för gravedigging, men tänkte ändå att det kan vara värt att skriva. Jag minns att jag tittade på den här tråden när jag själv var orolig för att ha beställt för många saker. Jag tror att jag är uppe i ca 130-140 paket under en period av ca 2 år (ungefär 6 paket i månaden i snitt) och har inte behövt tulla på ett enda. Detta beror ju delvis på tur och slumpen, men jag tror faktiskt inte att posten/tullen har kapacitet att kolla igenom så många. Det skulle kunna bero på det säkerhetspolitiska läget, och att man antagligen bara kollar efter misstänkt farliga paket. It's the golden age of ebaying.

Värt att tillägga att det mesta jag beställt har varit elektronikkomponenter utan något egentligt kommersiellt värde, som har skickats via båt/flyg den långsamma vägen från Kina. Alltså inte via någon sorts expressfrakt som DHL/UPS där du kan räkna med att få betala tull.

Ha det fint och happy ebaying!

format
Permalänk
Skrivet av policeinhelicopter:

Hej!

Ledsen för gravedigging, men tänkte ändå att det kan vara värt att skriva. Jag minns att jag tittade på den här tråden när jag själv var orolig för att ha beställt för många saker. Jag tror att jag är uppe i ca 130-140 paket under en period av ca 2 år (ungefär 6 paket i månaden i snitt) och har inte behövt tulla på ett enda. Detta beror ju delvis på tur och slumpen, men jag tror faktiskt inte att posten/tullen har kapacitet att kolla igenom så många. Det skulle kunna bero på det säkerhetspolitiska läget, och att man antagligen bara kollar efter misstänkt farliga paket. It's the golden age of ebaying.

Värt att tillägga att det mesta jag beställt har varit elektronikkomponenter utan något egentligt kommersiellt värde, som har skickats via båt/flyg den långsamma vägen från Kina. Alltså inte via någon sorts expressfrakt som DHL/UPS där du kan räkna med att få betala tull.

Ha det fint och happy ebaying!

Fick idag senaste 182 kr i avgifter på ett paket som kom med snigelpost från HongKong värderat till 224kr...
Pratade även med tullverket då jag har ett antal till paket som är på väg med liknande värden om jag kan få importdeklarera själv, men det går inte för Posten tillåter det inte på försändelser som de har hand om...

Permalänk
Skrivet av Lewenhaupt:

Fick idag senaste 182 kr i avgifter på ett paket som kom med snigelpost från HongKong värderat till 224kr...
Pratade även med tullverket då jag har ett antal till paket som är på väg med liknande värden om jag kan få importdeklarera själv, men det går inte för Posten tillåter det inte på försändelser som de har hand om...

Ajdå, låter mindre roligt... Vad var det du beställde? Varor under 100 SEK har jag hört att de inte bryr sig om. Kan ju också vara att det du köpt har ett visst kommersiellt/återförsäljningsvärde. Vi får hoppas på att tullarna har en bättre dag när resten av paketen kommer!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av policeinhelicopter:

Ajdå, låter mindre roligt... Vad var det du beställde? Varor under 100 SEK har jag hört att de inte bryr sig om. Kan ju också vara att det du köpt har ett visst kommersiellt/återförsäljningsvärde. Vi får hoppas på att tullarna har en bättre dag när resten av paketen kommer!

Det var en frame till en quadcopter samt lite annat joks, paketet vägde dock en del så kanske va därför de reagerade, men de va fan litet ändå. Riktigt jävla snopet.
Blir riktigt trött om de lägger på de på de andra paketen också för då får de nästan skicka tillbaka dom så köper jag det närmare...

Permalänk

Jag är också fundersam med det här om tullavgift. Funderar på att köpa en tidning från ebay men är inte säker om jag kommer behöva betala tull? tidningen kostar ungefär 529.57sek och frakten är på cirka 188,73kr tror jag. Vad händer då med tull, kommer jag då att få det eller kan det komma förbi utan extra kostnad från tullen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoruichi_Shihouin:

Jag är också fundersam med det här om tullavgift. Funderar på att köpa en tidning från ebay men är inte säker om jag kommer behöva betala tull? tidningen kostar ungefär 529.57sek och frakten är på cirka 188,73kr tror jag. Vad händer då med tull, kommer jag då att få det eller kan det komma förbi utan extra kostnad från tullen?

Tull nej, men moms ska betalas från 1 öret o det inklusive fraktkostnad

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Tull nej, men moms ska betalas från 1 öret o det inklusive fraktkostnad

AH ok så då slipper jag betala tullen. Gud vad bra

Permalänk
Medlem

Rör det här sig om en eBay säljare från USA? I så fall är det vanligaste att det går via deras Global Shipping program och då betalar man ju eventuell tull och moms direkt vid betalningen. Prova att lägga tidningen i varukorgen och gå sedan vidare till kassan, då ser du alla avgifter du får betala. Om du inte lägger den i varukorgen så kan du bara se fraktkostnaden men inte de extra tullavgifterna.

Normalt sett annars så har ju tidningar och böcker sänkt momssats på 6% och ingen tullavgift för värden under 1500 Kr. För periodiska tidskrifter så är de även momsbefriade om värdet är under 300 Kr.

Det var en fasligt dyr tidning du hittat. Är det nått samlarföremål?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Du kommer klara dig utan problem, svensk tull är ett skämt.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Du kommer klara dig utan problem, svensk tull är ett skämt.

Tror faktiskt prion att kolla efter "deklarerings fusk" gått ner på senare år då man ska stoppa alla tusentals vapen och droger som försöker smugglas in istället vilka inte lär komma från Kina iaf. Stod väl i tidningen att postvägen faktiskt var det vanligaste sättet att försöka smuggla in vapen till Sverige fortfarande och så var den nån bild på tullchefen visandes en Uzi dom konfiskerat eller nått

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Tror faktiskt prion att kolla efter "deklarerings fusk" gått ner på senare år då man ska stoppa alla tusentals vapen och droger som försöker smugglas in istället vilka inte lär komma från Kina iaf. Stod väl i tidningen att postvägen faktiskt var det vanligaste sättet att försöka smuggla in vapen till Sverige fortfarande och så var den nån bild på tullchefen visandes en Uzi dom konfiskerat eller nått

Vi bunkrade upp med 980 TI, precis innan prisdumpningen nådde Sverige och importerade ca 35st kort i 35st kolli (då värda typ ~3000kr) och inte ett enda av korten åkte på tull av någon sort.

Lite risky kanske men vi gjorde la lite mera än en tusenlapp per kort i vinst.
Sen dess har ju tullen inte blivit bättre precis, precis som du skrev så är det fokus på vapen och droger.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

nästan aldrig åkt på tull

[quote postid="14090124" userid="231525" name="ViktorAxelsson95"]
Hej kära Sweclockers, är lite orolig över en sak. Det är nämligen så att jag fått ett stort intresse för elektronik och robotteknik och bestämde mig för att beställa en massa varor från Ebay. Det jag undrar är ifall jag kommer behöva betala tullavgift samt moms? De saker jag köpt fanns inte med i beräkningsverktyget på tullverket och jag antar att de kommer att skickas i små paket. Notera att inga av dessa paket kostar över 200 kr. Paketen skickas separat. Det jag köpt är:

Av alla åren jag beställt från ebay,banggood ect. Så har nästan aldrig vart problem. Lite problem i början men man lär sig snabbt vad man ska och inte ska göra. För det första välj inte Dhl eller liknande om inte det är tullat redan annars åker man lätt på tull. Sök inte på koll-id för då skapar du ett intresse för paket dom tolkar som "dyrt" och därmed plockas paketet från mängden. Ta standard int shipping dela upp paketen olika adresser ect eller med olika säljare "om det går" sök inte efter paketen.

Mvh Robban.

Permalänk
Medlem

Du kan vara lugn Jag får ca 10-15 leveranser från Kina per månad och har aldrig åkt på varken tull eller moms. Och med tanke på det låga värdet på dina paket så kommer de inte bry sig om det.

De gånger jag fått momsa är t.ex. spelkonsoller från japan med värde på ca 1000kr. Troligtvis p.g.a de skickar med spårbar och försäkrad frakt och deklarerar alltid värdet korekt.

Jag fick en varmluftstation med DHL express förra veckan från Kina. De hade deklarerat värdet till 20 dollar så jag behövde inte betala en krona

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem

Har beställt 25+ gånger från Kina och Hong Kong, via Ebay, gearbest och andra handlare. En gång har jag fått betala tull+moms och det var när jag tog DHL frakt. Har handlat för mellan 50-2000 kr vid varje beställning. Tar man den långsamma gratis frakten brukar det inte vara några problem

Permalänk

Funderade på att köpa Sonic Mania collector´s edition från amazon.com för dom är billigare där än Amazon.uk och undrade om Jag behöver betala tull då. Boxen kostar $69.99 på Amazon.com och £79.99 på Amazon.Uk?

Permalänk
Medlem

Funderade på att köpa Sonic Mania collector´s edition från amazon.com för dom är billigare där än Amazon.uk och undrade om Jag behöver betala tull då. Boxen kostar $69.99 på Amazon.com och £79.99 på Amazon.Uk?

Ja, om den skickas från Amazon US (vilket .com sidan är) så finns det alltid en chans o åka på tull/moms

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ViktorAxelsson95:

Hej kära Sweclockers, är lite orolig över en sak. Det är nämligen så att jag fått ett stort intresse för elektronik och robotteknik och bestämde mig för att beställa en massa varor från Ebay. Det jag undrar är ifall jag kommer behöva betala tullavgift samt moms? De saker jag köpt fanns inte med i beräkningsverktyget på tullverket och jag antar att de kommer att skickas i små paket. Notera att inga av dessa paket kostar över 200 kr. Paketen skickas separat. Det jag köpt är:

• 1000 Resistorer

• 50 RGB LEDs

• 300 LEDs

• 2 små LCDs*

• 3 bakbord med cirka 65 sladdar var**

• Arduino starter kit - Robotteknik

• 100 switchar till bakbord

• Alligator-klämmor

• 4st 9Volt batterier

• 5st 9Volt batteri-hållare

• 5st 3Volt klock-batterier.

• 10st 3Volt klock-batteri-hållare.

• 30st 555 microship

• 11st 1307 microship

• 150 kondensatorer

• 5 minimotorer till bakbord

• 10 "tjutare" eller högtalare

• 2 Potentiometers

• Multimeter

• LCD siffra

• Push-for-action knappar

• Fotoresistorer

Total värde ca. 800 SEK

* Detta är alltså små LCD:er som kopplas till bakbordet, de är cirka 5x3 cm stora.
** Med bakbord menar jag engelska (breadboard) vilket man använder för att koppla olika små elektriska komponenter.

Undrar även ifall posten här i Sverige kommer att ta expeditionsavgift för varje paket? :s Då blir det ju minst dubbla priset!!

Tror inte detta är något som importeras så ofta och som sagt överstiger inte kostnaden per paket 200kr. Sen så är det så att alla komponenter är relativt små och bör skickas i små paket där till. Så vad säger ni? Hur mycket tror ni att jag kommer få betala? Var det dumt av mig att köpa detta? Även ifall det blir moms och tullavgift + expeditionsavgift så blir det säkerligen billigare än vad det hade kostat att köpa från Sverige. Dessutom är det väldigt lätttillgängligt och enkelt att beställa från Kina/Taiwan/Hong Kong/Whatever. Tack på förhand!!

Du skriver som om du redan har beställt..(?) Så det är väl bara att vänta och se? Spelar ju inte jättestor roll vad andra har betalat för sina paket och vad du eventuellt kanske möjligen kan få betala. Du märker snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon96120:

Du skriver som om du redan har beställt..(?) Så det är väl bara att vänta och se? Spelar ju inte jättestor roll vad andra har betalat för sina paket och vad du eventuellt kanske möjligen kan få betala. Du märker snart.

Du vet om att du citerade ett inlägg från 2013?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Paket från USA förtullas direkt av fraktbolaget som skriver en importdeklaration och du lär få betala tull.
Varor vars värde överstiger 300kr ska förtullas.
Inom EU/EES slipper du tull men om du handlar från Schweiz så får du förtulla.

Permalänk
Medlem

Sen brukar säljare från Kina skriva att paketen är "gifts" även om de inte är det och står det att ett paket är en "gift" så får det inte tullas. Det är dock inte en garanti men jag har nog beställt ett 100-tal olika saker från ebay kina och aldrig behövt tulla.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Sen brukar säljare från Kina skriva att paketen är "gifts" även om de inte är det och står det att ett paket är en "gift" så får det inte tullas. Det är dock inte en garanti men jag har nog beställt ett 100-tal olika saker från ebay kina och aldrig behövt tulla.

Tullen bryr sig inte om, om det står/eller bockat i gifts

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jnsson:

Du vet om att du citerade ett inlägg från 2013?

NU vet jag det. 😄😄