Permalänk
Medlem

Ultra wide monitors

UltraWide Ever - LG 38UC99, varför går inte denna och få tag i Sverige utan amazon?
Är det bara jag som är irriterad att man inte släpper dessa artiklar i Sverige.

Eftersom denna skärm inte finns i Sverige så har jag kollat på andra alternativ.
Då jag är ett Asus fan av deras produkter så tycker jag inte att köpa en skärm för 12 000 kr är värt, utan har valt och att kolla på BenQ 35" LED Curved XR3501.

Min fråga är om ni har andra "bättre" alternativ ni kan tipsa om?
Är ute efter en skärm som är curved och ultra wide.

Kommer även investera i en ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix Gaming som kommer göra min dator väldigt behaglig.

Permalänk
Medlem

35" på 1080p tycker inte jag låter väldigt behagligt om du nu inte sitter på 1,5 meters avstånd. Jag har en PG348Q och en BenQ Xl2720T, och man ser en sådan betydlig skillnad på 1080p och 1440p att man inte kan gå tillbaka till 1080p.
Med WQHD så kräver det ju även mer processor kraft, ett 1080 Ti ska ju klara 4k@60 hyfsat enkelt så WQHD i 100 Hz är den samme när det kommer till bandbredd.

Iaf, om jag var du så skulle jag absolut köra på 3440x1440 och ett 1080 Ti om du har råd. Du kan knappast få bättre spelupplevelse idag.

Men om du inte bryr dig så mycket om pixel densitet så absolut gå för 2560x1080 och högre bildfrekvens.

Permalänk
Medlem

Just 38" med 3860*1600 upplösning är en väldigt ny skärmtyp, så det kommer nog fler till Sverige inom kort. För tillfället finns Acer XR382CQK för ca 14 tusen men ingen annan egentligen.

Annars är det lite mindre (fortfarande stort) 34" med 3440*1440 upplösning. Där har du ett större utbud då det formatet funnits i ett par år nu.

Det finns ju även billigare med mindre pixelmatris som den BenQ du funderar på, men i mina ögon blir det för lågupplöst i den storleken.

Så frågan är vad du prioriterar för egenskaper, samt vad för budget du har.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3966936 Går det inte att få den från någon av dem?

Själv har jag en LG 34UC88, och är mycket nöjd! Värt att tänka på att den har freesync, så vill man använda det får man köra radeon. Överklock till 75hz ska dock fungera oavsett grafikkort!

Permalänk
Medlem

@Starric: min budjet för en skärm ligger på 10 000 kr max. Men gärna under priset. Fick ett bra mail igår om G-sync som man rekommenderade att focuser på om jag vill ha en bra upplevelse med spelen.

Dock äre svårt att välja vad som är de bästa valet för en annan

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockee12:

UltraWide Ever - LG 38UC99, varför går inte denna och få tag i Sverige utan amazon?
Är det bara jag som är irriterad att man inte släpper dessa artiklar i Sverige.

Eftersom denna skärm inte finns i Sverige så har jag kollat på andra alternativ.
Då jag är ett Asus fan av deras produkter så tycker jag inte att köpa en skärm för 12 000 kr är värt, utan har valt och att kolla på BenQ 35" LED Curved XR3501.

Min fråga är om ni har andra "bättre" alternativ ni kan tipsa om?
Är ute efter en skärm som är curved och ultra wide.

Kommer även investera i en ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix Gaming som kommer göra min dator väldigt behaglig.

Den där LG skärmen finns på Proshop.se, en svensk sida med lager i Danmark. Men varför köpa en Freesync skärm om du tänkt köpa ett Nvidia kort?

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk

@jockee12: Hej ! Jag Har en Benq 35" 144 hz och 2560x1080 och jag är kanon nöjd med den ! Jag spelar Battlefield, wow och kollar ibland, nr film också och jag har inga problem med pixlarna, hade en 27" 1920x1080 144 hz innan och upplevde den mer pixlig, hade även en annan BenQ innan , BL3200 och dom känns ganska lilvärdiga, men är absolut nöjd med denna , är det något du vill se / undrar så ska jag försöka kolla upp det Linustechtips har en recension på skärmen som övertygade mig

Visa signatur

-[Asus Prime z590]-|- [Intel Core 11600k]-|-[Corsair Hydro H100i]-|-[Aorus rtx 3070 Master]-|-[Corsair 16GB 3600Mhz]-|-[Corsair LL120 RGB 120mm]-|-[Fractal Design Define 7 Compact]-
Aoc 32" 144Hz 1ms-[Logitech G502 HeroAsus Rog strix Scope Deluxe TKL

Permalänk
Medlem

@jockee12: en Acer X34A kostar 9990:- på Elgiganten just nu. Annars finns ju denna för 8990:- från AOC fast men en VA panel.

tillägg
Permalänk
Medlem

Igenom denna tråd har jag fått mycket bra idéer om vad som gäller. Även har jag fått mail om tips då jag vill tacka alla för visat intresse.

Har kommit fram till att jag ska focusera på att skaffa en skärm med g-sync och köra på något i stil med Acer 32" Predator Curved LED G-Sync Z321 eller Asus 27" LED G-Sync ROG Swift PG278QR.

Då resultatet inte blev som jag hade tänkt mig alls. Men har ni några tips och idéer om dessa två?

Permalänk
Medlem
Skrivet av affeiorby:

@jockee12: Hej ! Jag Har en Benq 35" 144 hz och 2560x1080 och jag är kanon nöjd med den ! Jag spelar Battlefield, wow och kollar ibland, nr film också och jag har inga problem med pixlarna, hade en 27" 1920x1080 144 hz innan och upplevde den mer pixlig, hade även en annan BenQ innan , BL3200 och dom känns ganska lilvärdiga, men är absolut nöjd med denna , är det något du vill se / undrar så ska jag försöka kolla upp det Linustechtips har en recension på skärmen som övertygade mig

Kan bara instämma, blev också övertygad av Linus recension även om han har fel angående Freesync (skärmen har som sagt varken Freesync eller G-sync). Jag kan typ se pixlarna om jag surfar, läser mail, m.m. men det är inget jag störs av över huvud taget i spel efter tre dagars konstant Arma 3 och PUBG, skärmen har helt klart gjort en veckas influensa mer uthärdligt.

Bakgrundbelysningen är väldigt jämn, det blöder ingenting i kanterna, bildkvaliteten är grymt najs och jag har inte hittat några döda pixlar. En fördel med den lägre upplösningen är att mitt GTX 970 klarar av att driva Arma och PUBG på High-Ultra i ca 60 Hz. Har dock dragit ner inställningarna ännu mer i PUBG för att få upp frekvensen närmare 100 Hz, vid den frekvensen märker jag inte av någon tearing över huvud taget trots avsaknaden av Freesync och G-sync.

För att sammanfatta så saknar skärmen så klart vissa funktioner man skulle kunna önska, men för 5.000 kr tycker jag den är sjukt prisvärd och tvingar inte till ytterligare uppgraderingar (typ GTX 980 TI eller 1070/1080) som kostar lika mycket eller ännu mer än skärmen kostade. Den är helt enkelt en väldigt välavvägd kompromiss och väldigt prisvärd om man räknar in kraven på övriga komponenter!

Jag är supernöjd hittills, men det kan så klart dyka upp saker jag stör mig på när jag använt den mer. Skulle dock göra om köpet och rekommenderar den till alla som inte har obegränsad budget.

Visa signatur

| Louqe Ghost S1 | Ryzen 3600 | NH-L12 Ghost S1 Edition | EVGA RTX 3080 XC3 Ultra |
| G.Skill Ripjaws V Black DDR4 3600MHz CL16 32GB | WD Blue SN550 M.2 1TB |
| B550I AORUS PRO AX | Corsair SF600 | Samsung Odyssey G7 27" |
| Logi G Pro Wireless | Ducky One 2 Mini | Beyerdynamic DT-1770 PRO |
| Objective 2 Headphone Amp | Blue Snowball |

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Peccz:

Kan bara instämma, blev också övertygad av Linus recension även om han har fel angående Freesync (skärmen har som sagt varken Freesync eller G-sync).

Ifall Linus hade testat skärmen, borde han då inte upptäcka att den faktiskt saknar Freesync? Det är ju rätt uppenbart att funktionen inte finns där. Ändå sitter han och påstår att det är en underbar skärm med Freesync. Vad tror du det beror på?

Permalänk
Administrativ avgift

@Laxpudding: Dags o börja rosta lite Linus på sociala medier ?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Haha, sant. Jag gick i fällan... Han låter så lyrisk att man nästan kan tro han får betalt. ^_^

Men det gör inte mig mindre nöjd med köpet, skulle gjort om det om jag skulle göra samma val igen.

Visa signatur

| Louqe Ghost S1 | Ryzen 3600 | NH-L12 Ghost S1 Edition | EVGA RTX 3080 XC3 Ultra |
| G.Skill Ripjaws V Black DDR4 3600MHz CL16 32GB | WD Blue SN550 M.2 1TB |
| B550I AORUS PRO AX | Corsair SF600 | Samsung Odyssey G7 27" |
| Logi G Pro Wireless | Ducky One 2 Mini | Beyerdynamic DT-1770 PRO |
| Objective 2 Headphone Amp | Blue Snowball |

Permalänk
Bildexpert 📺

@andra94: Linus är ju grymt underhållande! Hela hans affärsidé är ju att skapa entusiasm.

Nu är Benq X3501 en bra skärm så länge den matchar behoven och nackdelarna ligger på ens lista över sådant man kan leva med. Fast det kanske blir lite dumt om man väljer en produkt baserat på presentatörens entusiasm snarare än produktens faktiska egenskaper.

Permalänk
Medlem

Gör som jag. Köp den där 24" TN 144hz 1080p acern som finns hos inet för 2300 kr. Jag har skrivit en guide hur du kan kalibrera den. Sen väntar du in vettiga 4K skärmar med hög frekvens och HDR. Vill du ha wide kan du helt enkelt minska upplösningen i höjdled och låta grafikkortet sköta skalningen på din 4k skärm. Du får då svarta bars upptill och nedtill. Vips, så kan du välja om du vill ha wide eller inte. Det är bättre än att köpa en stympad skärm.

1080p på 24" är inte jätteroligt. Men jag kan helt klart leva med det medans jag väntar. Det finns ändå inga prisvärda grafikkort idag som driver upplösningar över 1080p. Så lika bra att vänta och slå på stora trumman när tiden är mogen. Acern är förvånansvärt bra sett till priset. Däremot behöver den kalibreras eftersom fabriksinställningarna riskerar att göra dig blind.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Proshop är väldligt pålitliga enligt mina erfarenheter, jag har köpte 2 st skärmar av dem tidigare. Varav en fick jag skicka in på service efter att den fick en död pixel efter 1 år, och de skickade den vidare till en LG verkstad. Tog väl 1,5 vecka innan jag hade skärmen tillbakad fixad.

Bara för att de har lager och företaget är reggat i Danmark så betyder inte att den borde anses som inte "Svensk", eller att de inte är pålitliga.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Skrivet av Gambit_2K:

Bara för att de har lager och företaget är reggat i Danmark så betyder inte att den borde anses som inte "Svensk", eller att de inte är pålitliga.

Eh vet inte hur du tänkte nu, men ett danskt företag med lager i Danmark är väl ju danskt? Sen om det är bra, dåligt eller oväsentligt är en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeepRaffing:

Eh vet inte hur du tänkte nu, men ett danskt företag med lager i Danmark är väl ju danskt? Sen om det är bra, dåligt eller oväsentligt är en annan sak.

Jo fast jag ser trådar varje dag där folk säger att företag som inte finns på Svensk mark inte går att lita på, eller att det inte känns tryggt. Så fort man säger att hos proshop.se finns ngt i lager som de söker (som LG skärmen som eftersöks i denna tråd, de har haft den i ett par månader).

Då säger folk att man helt vill köpa från någonstans i Sverige. Samma med tex. Caseking.de som är en av de bästa nätbutikerna i Europa och har ett riktigt bra utbud för enthusiaster. Folk litar inte på företag som inte är 100% Svenska, även om de har en Svensk domän, Svenskt språk på siten och Svenskspråkig supportpersonal. Folk är rädd för allt på prisjakt som inte befinner sig i Sverige trots att de kan ha 10K+ goda omdömen vilket är tragiskt.

Tom. Komplett.se har möts av misstanke ibland!!! Bara för att det smugit in en Norsk produktbeskrivning på siten emellanåt. Jag har fått visa att de faktiskt äger webhallen för att lugna nerverna på folk.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|