Permalänk

Finns det något intresse för en meetup i Lund?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SweatyLlama:

Finns det något intresse för en meetup i Lund?

Intresset finns där/här: frågan är om tiden finns

Permalänk
Medlem

Jag kan hålla en meetup i Lund

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Meetup hade faktiskt varit rätt trevligt! Bor i Sölvesborg,Blekinge, så är hyfsat nära lund iaf

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Skrivet av SweatyLlama:

Finns det något intresse för en meetup i Lund?

Absolut! // Lundastudent

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jens-Ragnar:

Jag är nyfiken på vart du hittar dina snygga tangenter med svenska tecken på. Verkar inte vara helt enkelt. Tips?

Det är inte helt enkelt, nej.
Lite tur och så har jag lyckats hoppa på GB med internationella kit.

7bit på DT är väl känd för sina GB, han är nu uppe i round 7. Var beredd på att vänta säger jag bara.
https://deskthority.net/group-buys-f50/round-7-algol-style-sp...

Granite kan du få tag på om du är lite snabb när de är i lager igen. SP har sagt att de ska hålla dessa i lager.
http://pimpmykeyboard.com/dsa-granite-keyset/

Quartz finns i lager nu.
http://pimpmykeyboard.com/dsa-quartz-keycap-set/

Äldre set som det jag har på mitt GH60, som är taget från ett G81-1000, får du hålla ögonen öppna på blocket, tradera osv.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk

@maximm: Vad trevligt Har du tillgång till en lokal?

Permalänk

@dorf_se: Aha! Jag får helt enkelt hålla lite utkik. Inte aktuellt i dagsläget men blev ändå nyfiken eftersom jag har kollat runt lite och inte hittat mycket till urval. Sen vet jag inte om jag ska våga mig på SA-tangenter riktigt.
Tack för tipsen!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SYRE:

@anon257891: Smarriga caps! Vad gillar du att skriva på det?

Inte hunnit med mer än några minuter: men hittills: Känns som DSA!

Permalänk
Medlem

@anon257891: Egentligen tänkte jag mest på att skriva på Let's split-brädan

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jens-Ragnar:

@dorf_se: Aha! Jag får helt enkelt hålla lite utkik. Inte aktuellt i dagsläget men blev ändå nyfiken eftersom jag har kollat runt lite och inte hittat mycket till urval. Sen vet jag inte om jag ska våga mig på SA-tangenter riktigt.
Tack för tipsen!

Här finns en ganska bra lista på olika GB. Ett fåtal har internationella kit.
https://henrycnguyen8.wixsite.com/keyboarddiy/keycap-collecti...

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem

Har gått och funderat ett tag nu på ett Topre RGB, men kan inte hitta att det skulle finnas i Nordic key layout. Är det någon som vet ifall det finns?

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Skrivet av careface:

Men du ser ju inte vad som är under fingrarna när du skriver ändå. För mig spelar det ingen roll om det är blankt eller är kinatecken på. Jag byter mellan Ansi-US layout och svensk layout i datorn hela tiden ändå.

Det är sant, men samtidigt tänker jag att man kan dra det argumentet ännu längre och säga att du inte heller ser om tangenterna är blå eller gröna när du skriver.

Form och färg är en stor anledning till att jag köper eftermarknadstangenter och eftersom jag föredrar tecken på mina och att jag i huvudsak skriver på svenska ser jag gärna att tangentbordet speglar det.

Permalänk
Medlem

Någon som har tips på snygga chassin? Det känns som att alla säljer samma två chassin; ett lågprofilschassit i aluminium och ett i akryl med standardprofil. Typ.

Jag letar och letar, men hittar inte något. Jag skulle vilja ha kanske något i stil med Fjell-chassit, efter att de gått på en strikt diet. Tyngden är ju ett plus, men det har ju så breda kanter att du kan ställa kaffekoppen på dem.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

@Hund: Jag är själv svag för Hammer. Jag har inte varit kvick nog när ett original kommit ut till försäljning, men jag har en taobao-kopia som heter Yueda:

Syns även i denna gamla bild på mitt skrivbord:

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

@Hund: Jag är själv svag för Hammer. Jag har inte varit kvick nog när ett original kommit ut till försäljning, men jag har en taobao-kopia som heter Yueda:
http://i.imgur.com/iFnUyRn.jpg
http://i.imgur.com/kxbtFVj.jpg

Syns även i denna gamla bild på mitt skrivbord:
https://imgur.com/kyZMa0k.jpg

Dold text

Det där var ju en fullträff. Det där måste jag undersöka vidare om!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Det verkar inte som att det går att få tag på, vare sig eller orginal eller kopia. :/

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Hammer-casen är svåra att få tag i och kostar en hel del slantar. Men riktigt snygga

Helt orelaterat: vimcaps har en litet minigruppköp på fler vim-keycaps i SA. Kul grej, kunde inte låta bli själv

EDIT:
Jag skaffade förövrigt Hyperspheres till mitt HHKB i nyligen och efter att ha använt de ett par dagar nu så är jag väldigt nöjd. Den lite "rappliga" kännslan jag upplevde är helt borta och ljudet är mycket trevligare. Vissa tycker att Hyperspheres påverkar känslan i brädan negativt, men personligen föredrar jag det så här, man tappar lite taktilitet, men det ger en lite "mjukare" känsla (så klart personligt hur man upplever det). Det enda negativa jag ser är priset, vilket blir ganska saftigt efter tull m.m.

Permalänk
Medlem

Nej, Hammer kan vara svårt och dyrt att få tag i. Mitt är som sagt en kopia från Taobao, men jag kan inte hitta det nu.

Det här chassit kanske kan vara något, det är i alla fall lite liknande i designen. Dessutom är det billigt.

Sedan finns Lambo också, men jag är inte helt förtjust i designen av mitt. Dessutom är det ganska ordentligt mycket lättare (mitt Lambotangentbord väger in på ~720g, medan tangentbordet i Hammerkopian väger 1.46kg).

Permalänk
Medlem
Skrivet av nogravitas:

Appropås, om det inte är för OT, vill du rekommendera ett prisvärt 60-75 % tangentbord i ANSI? Inga kriterier i övrigt.

Såg det här lite sent, men det enkla svaret är att det i min värld inte finns något bättre än ett HHKB.

Om vi tar det hela lite mer grundligt; är du ute efter ett färdigt tangentbord eller vill du bygga själv? I första fallet är det Tada68 @aaaaaaaaaa tipsade om säkerligen ett bra val. Annars finns ju HHKB, Mistel, FC660C och M, VA68M, V60 och Poker. Du kan också köpa från winkeyless.kr eller GON (GON har inte varit så tillförlitlig på sistone* dock, framförallt inte om du vill att han bygger åt dig).

Om du hellre vill bygga själv ligger världen för dina fötter. Vill du ha: Bakgrundsbelysning? Flådiga tangenter? JigOn eller andra konstiga specialprogram, TMK eller kanske QMK? Aluminium eller plast? Platta? Och i sådana fall; vilket material? MX eller Alps? KBD75 verkar vara ett schysst kit för pengarna. Wodan (aktiv på DT/GH/rmk och YT) byggde ett under en livestream i förra veckan, kanske kan dyka upp på hans kanal snart om du är sugen på lite information om kittet från en petig tysk. Annars finns ett överflöd av 60-kit på Ali och ebay, och snart kommer säkert fler 65/75-kit.

* "Sistone", han har inte riktigt levererat som han skall sedan 2014... Enskilda delar eller kit verkar för det mesta funka bra, men en del har haft otur med det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

Nej, Hammer kan vara svårt och dyrt att få tag i. Mitt är som sagt en kopia från Taobao, men jag kan inte hitta det nu.

Det här chassit kanske kan vara något, det är i alla fall lite liknande i designen. Dessutom är det billigt.

Sedan finns Lambo också, men jag är inte helt förtjust i designen av mitt. Dessutom är det ganska ordentligt mycket lättare (mitt Lambotangentbord väger in på ~720g, medan tangentbordet i Hammerkopian väger 1.46kg).

Jag vet inte om $64 kan anses billigt, jag skulle väl säga rimligt pris snarare. Jag har kikat på det och det är ju inte fult, men det känns inte som mitt förstahandsval direkt.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Applet:

EDIT:
Jag skaffade förövrigt Hyperspheres till mitt HHKB i nyligen och efter att ha använt de ett par dagar nu så är jag väldigt nöjd. Den lite "rappliga" kännslan jag upplevde är helt borta och ljudet är mycket trevligare. Vissa tycker att Hyperspheres påverkar känslan i brädan negativt, men personligen föredrar jag det så här, man tappar lite taktilitet, men det ger en lite "mjukare" känsla (så klart personligt hur man upplever det). Det enda negativa jag ser är priset, vilket blir ganska saftigt efter tull m.m.

Köpte du hyperspheres från butiken på ebay? Och du fick betala moms+tullavgift alltså?

Permalänk
Medlem

@MBMB
Ja, precis, handlade från butiken på eBay. Jag antar att det är med moms+tullavgift då jag fick betala 220kr när jag hämtade ut det, men jag kollade inte så noga. Moms borde bli ~120kr (pris ink. frakt var 477kr)

EDIT: det verkar vara en importdeklarationdeklarations-avgift det rör sig om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Applet:

@MBMB
Ja, precis, handlade från butiken på eBay. Jag antar att det är med moms+tullavgift då jag fick betala 220kr när jag hämtade ut det, men jag kollade inte så noga. Moms borde bli ~120kr (pris ink. frakt var 477kr)

EDIT: det verkar vara en importdeklarationdeklarations-avgift det rör sig om?

Ja precis, Posten påför en ockermässig avgift om 125 kr för att de sköter förtullningen. Jag tycker det är riktigt sjukt att det inte går att slippa den, eftersom det är en fast avgift om 125 kr oavsett varans värde. Köper jag något för 100 kr skulle jag hellre vilja kunna anmäla det själv och betala 25 kr i moms i förväg, istället för att betala 150 kr när paketet kommer fram.

Permalänk
Medlem

Kjell

Någon som fingrat på Arrogant Bastard Quake Lan och kan säga något om den?
Mekanisk TKL-bräda hos Kjell för 500kr.
Outemu Blue-brytare, tyvärr blåfärg på LED.

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/tangentbord/...

Enligt manualen styrs ljuset av on/off, ljusstyrka samt läge för pulserande/andning

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBMB:

Ja precis, Posten påför en ockermässig avgift om 125 kr för att de sköter förtullningen. Jag tycker det är riktigt sjukt att det inte går att slippa den, eftersom det är en fast avgift om 125 kr oavsett varans värde. Köper jag något för 100 kr skulle jag hellre vilja kunna anmäla det själv och betala 25 kr i moms i förväg, istället för att betala 150 kr när paketet kommer fram.

Jag antar att det är samma mängd arbete som krävs, oavsett varans värde. Sen kan man alltid diskutera kring om avgiften i sig är för hög eller inte.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem

@Hund: Jag är väldigt nöjd med Tex. Lågprofil, lite tajtare och lägre än "det vanliga" lågprofilchassit.

https://mechanicalkeyboards.com/shop/index.php?l=product_deta...

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av dorf_se:

@Hund: Jag är väldigt nöjd med Tex. Lågprofil, lite tajtare och lägre än "det vanliga" lågprofilchassit.

http://i.imgur.com/6QAofh4.jpg

https://mechanicalkeyboards.com/shop/index.php?l=product_deta...

Det såg faktiskt bra ut. Hur mycket väger det?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Det såg faktiskt bra ut. Hur mycket väger det?

632g

Filco med rostfri plåt / stock plastcase med ljuddämpningsmaterial / granite caps - 1005g

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av dorf_se:

632g

Filco med rostfri plåt / stock plastcase med ljuddämpningsmaterial / granite caps - 1005g

Man kanske ska testa ett sådant chassi.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.