Permalänk

Ultrawide eller nvidia surround?

Jag tänker uppgradera min gaming-setup och därmed också min skärm men jag är osäker på om jag borde köpa två 1080p skärmar till?

Permalänk
Medlem

Vill du över huvud taget ha två skärmar till?

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Vill du över huvud taget ha två skärmar till?

Vad är det för fråga

Ultrawide är fint på många sätt!

Men när det gäller multiskärm d v s 3 skärmar så handlar allt om den perifiera synen, t e x om du kör bilspel mycket så har du framrutan på mittenskärmen, och ja sidorutorna hamnar precis som i en vanlig bil.

Det kan du never ever uppnå med en ultrawide! ( jo om du har 3st )

Sen spelar ju många frågetecken in vilka spel spelar man?

Spelar man bara bilspel?
Sitter man o knappar kod dagarna lång, är nog en 40" skärm bättre.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

@skog1s: Jag spelar mest sök som t.ex fallout, elder scrolls och fps spel, vad borde man välja då? Jag tänkte däremot börja spela bilspel som t.ex beamNG drive

Permalänk
Medlem

Frågan är om du vill ha 3-4 cm kanter i synfältet. Jag vill absolut inte det och köpte en curved ultrawide, kommer inte gå från det till något annat.

Permalänk
Avstängd

Röstar också på UW. Grymt när man spelar och funkar bra för kodning och liknande som kräver mycket yta även om det inte nödvändigtvis är bättre än flera skärmar på sånt.

Permalänk

Jag har en Dell 3440x1440-skärm och jag trivs bättre med den än vad jag gjorde med 3 stycken 1920x1080-skärmar. Se dock till att få en bra. Eftersom de är så breda är det vanligt med ganska elak back light bleed. Inget jag stör mig på vid normal spelande eller i windows, men det kan vara störande om du vill titta på film på skärmen, då det syns i mörka scener.

Permalänk
Medlem

Nu när ändå frågan är uppe, vad skulle ni säga om 3 st 4k 27 tums skärmar i portättläge eller en ultrawide skärm?
Det kommer att användas mest för arbete som kodning, webbkodning osv men även lite spel. Förstår att driva 3 st 4k skärmar med hög detaljnivå är att glömma men nöjer mig med medium inställnigar då det är inte huvudsyftet.

Visa signatur

Imac 27" Retina 5k | 3x Dell P2715Q | Intel i7- 3820 @ 4.3 Ghz | Asus P9X79 DELUXE| G.Skill 24GB | Corsair HX 850W | EVGA GTX 1080 TI SLI | EVGA GTX 460 | Fractal Design Define R4 | Vortex POK3R RGB MX Nature White | W 10 Pro 64-bit | Arch Linux

Permalänk
Skrivet av Ewelyn:

Nu när ändå frågan är uppe, vad skulle ni säga om 3 st 4k 27 tums skärmar i portättläge eller en ultrawide skärm?
Det kommer att användas mest för arbete som kodning, webbkodning osv men även lite spel. Förstår att driva 3 st 4k skärmar med hög detaljnivå är att glömma men nöjer mig med medium inställnigar då det är inte huvudsyftet.

Om du bara skulle koda skulle jag definitivt satsa på portrait-läge (1920 pixlar i höjdled är 33% högre än 1440). Om du skall spela också är det svårare val. Hittar du skärmar med tillräckligt smal ram kan det funka, men tänk på att skärmarna beter sig lite annorlunda när du flyttar blicken i sidled och i höjdled. I portrait ser man den från "fel" håll och man kan få tydliga färgskiftningar för att man flyttar på huvudet en decimeter år ena eller andra hållet. Vridbara skärmar brukar vara bättre på det här, men kolla noga i affären innan du köper (eller se till att få öppet köp).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wikiviret:

@skog1s: Jag spelar mest sök som t.ex fallout, elder scrolls och fps spel, vad borde man välja då? Jag tänkte däremot börja spela bilspel som t.ex beamNG drive

Om du spelar Bethesda spel rekommenderar jag ej ultrawide om du inte vill installera massa program och modda spelen. De har ingen 21:9 support vilket är skit av dem i mina ögon.

Skickades från m.sweclockers.com