Virtualisering: sandlådor

Permalänk

Virtualisering: sandlådor

Skulle vilja ha lite input om s.k. sandlådeprogram. Hittills när jag testkört prylar har jag använt Try&Decide Mode i Acronis True Image, en funktion som "fryser" systemet och sopar sedan bort alla ändringar som gjorts. Bra för testning, men helst av sånt som man redan vet är säkert. Det skyddar bara mot ändringar, medan allt fortfarande kan läsas av vad man nu stöter på. Dessutom sträcker det sig inte längre än till systempartitionens gränser. Allt utanför lämnas helt öppet, även för ändringar. Mer som en systemåterställning än en sandlåda.
Jag har även använt mig av virtuella datorer (VirtualBox och VMware), som ger ett bättre skydd... ett vidare och mindre genomskinligt lock över informationen. Men kräver i stället mycket mer av datorn när resurser ska delas. Inte lika bra för testinstallationer, eftersom upplevelsen av programkörningen inte alltid blir detsamma som om det skulle installeras i det riktiga systemet. (Bättre för virtuella Linuxsystem än för virtuella Windowssystem.)

Ett sandlådeprogram verkar ge lite mer av bägge världar... skydd som en virtuell dator men mindre resurskrävande. Men vilket? Denna sida hintade om att det finns en hel uppsjö att välja på: http://www.topbestalternatives.com/best-sandbox-software/. "23 BEST..." (av hur många då). Jag har småtestat ett par (Bufferzone & Sandboxie) i ett sekundärt system men skulle vilja veta mer om fler, samtidigt som jag inte vill skita ner systemet med för mycket installation/avinstallation. Så vad har folk här att säga om det dom provat eller fortfarande använder?

Permalänk
Vila i frid

Jag kör bl.a. med en PXE-sever där jag låter skivavbildningar lagras - som kan återställas mha Acronis på "tre röda" till fysisk maskin. Bekvämt. Att köra virtuellt är inte alltid det optimala, latens/lagg etc med grafik kan göra det svårt att få "upplevelse" i virtuell miljö.