Är datorn tillräckligt bra och är delarna kompatibla?

Permalänk
Medlem

Är datorn tillräckligt bra och är delarna kompatibla?

Hej jag ska bygga min första dator men behöver lite hjälp. Jag hade tänkt att spela de senste titlarna utan problem på låg/medium grafikinställningar. Vill gärna att datorn orkar med i några år utan att behöva uppgradera delarna. Satte ihop en på inet och undrar nu om den är tillräckligt bra för mina ändamål men även om delarna är kompatibla. Om ni har några förslag på förbättringar får ni gärna föreslå dem.

Permalänk
Medlem

Du skall ha två stycken ddr4 minnen för att få rätt prestanda samt absolut en större ssd. Det är väl dom stora grejorna.

Permalänk
Medlem

Är delarna kompatibla?

@Semjonov: Okej tack! Vet du annars om alla delar är kompatibla med varandra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikcx:

@Semjonov: Okej tack! Vet du annars om alla delar är kompatibla med varandra?

I övrigt fungerar delarna fint tillsammans. Jag hade nog valt snabbare och framförallt mer RAM.
3000/3200MHz och minst 16GB.

Sen är WD Green verkligen sjuuuuukt långsamma (för att vara SSD). Värt att gå upp till Samsung 850/motsv.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

@Dracc: Tack så mycket för tipsen! Klarar moderkortet av snabbare ramminne än 2400Mhz? På specifikationerna på inets hemsida står det Minneshastighet (standard): 2400Mhz. Betyder det att den moderkortet bara fungerar med den hastigheten eller klarar moderkortet alla möjliga hastigehter på ramminne?
https://www.inet.se/produkt/1900219/asus-prime-b350m-a#specs

Permalänk
Medlem

@mikcx moderkortet "klarar alla hastigheter" på minnet. Hastighetsbenämningen på RAM handlar vad jag förstått mer om vad för hastighet tillverkaren vågar lova att minnena ska kunna köras i för hastighet snarare än vilken fart de faktiskt uppnår. Dock bör det finnas xmp/motsvarande på minnet som själv överklockar till högre hastighet än de 2400 som moderkortets tillverkare satt en övre "gräns" på. Dessutom sitter RAM-kontrollern inbyggd i CPU sedan några generationer tillbaka, därav borde moderkortets gräns inte spela någon större roll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Hur många fläktar behöver jag?

Hej, ska bygga min första dator och undrar hur många fläktar jag behöver. Chassit jag ska köpa är en Phanteks Eclipse P400S där en fläkt fram och en bak medföljer. Frågan är då om jag behöver köpa till ytterligare fläktar eller om det räcker med ett inblås och ett utblås.? Hade inte tänkt att överklocka datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikcx:

Hej, ska bygga min första dator och undrar hur många fläktar jag behöver. Chassit jag ska köpa är en Phanteks Eclipse P400S där en fläkt fram och en bak medföljer. Frågan är då om jag behöver köpa till ytterligare fläktar eller om det räcker med ett inblås och ett utblås.? Hade inte tänkt att överklocka datorn.

Jag har 1 in 1 ut och det funkar kanon. beQuiet Pure Rock CPU kylare

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem

@Mikcx:

Det räcker nog bra. Det går ju alltid att stoppa in fler fläktar senare om man märker att det är hög temperatur.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

@Holmgren3n: Hade tänkt att köpa Ryzen 5 1600. Tror du stockkylaren fungerar bra?

Permalänk
Medlem

@Mikcx:

Den ska vara rätt bra vad jag har läst, om man inte ska överklocka.
Då hade jag skaffat en Hyper 212 Evo eller PureRock åtminstone.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

massor med fläktar gör inte så mycket större skillnad mest effekt är att gå från inga chassifläktar alls till 1 eller 2 fläktar alla utöver dessa två gör inte speciellt stor skillnad.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Är delarna kompatibla med varandra?

Ska snart köpa komponenterna till min första PC men jag vet inte om delarna är kompatibla med varandra. Jag vill inte få hem komponenterna och sen funkar det inte. Därför undrar jag om någon kunnig skulle kunna titta igenom min kundvagn och godkänna den för köp.

Permalänk
Medlem

Du bör titta på andra, bättre grejer när det gäller SSD och nätaggregatet.

I övrigt ser det mycket bra ut.

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem

@halojoy: Vad skulle du föreslå för ssd och nätaggregat som inte höjer priset för mycket?

Permalänk
Medlem

I det billigare segmentet så är alla ssd ungefär lika bra/kassa, och lagringsutrymme uppgraderar man ändå efter behov. I samma prisklass så ta den ssd med bäst garantitid.

Däremot en lite lyxigare nätdel skulle du kunna satsat på, iaf en med 80plus guld rating.

Permalänk

Du kan ju börja med dem som medföljer och se hur de kyler. Såg att du inte ämnat överklocka. Då duger Pure Rock bra som processorkylare. Men du behöver max 2 st. fläktar IN och 1 st UT i ditt chassi. Givetvis beroende på hur du kan placera dem i ditt Phanteks Eclipse P400S. Fler fläktar genererar allmänt mer oljud och sänker inte temperaturen mer än kanske 2-3 grader. Har experimenterat en hel del med chassi fläktar. 140mm är i alla fall att föredra eftersom de låter mindre. Behöver rotera mindre för att flytta luften. Placera förslagsvis 2st. 140mm i fronten och 1st. 120mm bak. Såg i specifikationerna att man inte kunde ha 140mm där. Vill du ha tysta fläktar så skaffar du Noctua. Kostar lite mer men presterar bäst. Dessa är 4-pins och dem kan du köra i PWM. Du kommer inte att ångra dig. Kan rekommendera NF-A14 och NF-S12A. Kanske en NF-F12 som snurrar i 1500 RPM vs NF-S12A som roterar i 1200 RPM men är tystare och lämpar sig bättre som chassifläkt. NF-F12 är en superb fläkt på t ex en processorkylare pga högre statiskt tryck men fungerar även som chassifläkt.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikcx:

@holmgren93: Hade tänkt att köpa Ryzen 5 1600. Tror du stockkylaren fungerar bra?

Absolut, om du inte skall överklocka så värst mycket så kommer den fungera fint!

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Fler fläktar genererar allmänt mer oljud och sänker inte temperaturen mer än kanske 2-3 grader.

Det där stämmer inte om man konfigurerar fläktarna korrekt.
1st fläkt i 1500rpm låter mer än 4st fläktar i 600rpm. Så då är fler fläktar i lägre varvtal betydligt bättre då det är både tystare och kyler bättre.

Själv har jag 3st 200mm, 2st 140mm som går i ca 600rpm i chassit plus 1st 140mm på cpun som går mellan 600-800rpm.
Dvs 6st fläktar, och de låter mindre än vad 1st 120mm i 1500+ rpm gör, och flyttar betydligt mycket mer luft. Datorn är extremt tyst och det är ett stort plus.

Detta kräver självklart nån typ av rpm kontroll, antingen via fläktkontroller eller bios styrning, jag kör båda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikcx:

@holmgren93: Hade tänkt att köpa Ryzen 5 1600. Tror du stockkylaren fungerar bra?

Har nyss uppgraderat en fyra år gammal FX-8350 med nytt moderkort och Ryzen 5 1600. Jag är positivt överraskad av medföljande kylaren. Den är relativt tyst och kyler helt ok. Klart prisvärt alternativ. Har inte överklockat utan kör på standard inställningarna. Att tänka på är att det kan vara idé att satsa på så snabba minnen som du har möjlighet då det ökar på prestandan mycket, finns mycket att läsa på forumet om detta. Kolla också upp vilka minnen som funkar med det moderkort du tänker köpa.

Permalänk
Medlem

Är delarna kompatibla och förslag på förbättring av speldator

Hej, innan jag beställer delarna till min första speldator skulle jag vilja att någon tittar igenom om delarna är kompatibla. Först tänkte jag beställa ett rx580 men eftersom att dem var helt slutsålda var jag tvungen att gå för ett 1060. Är det en stor skillnad på dessa två grafikkort? Om ni har förslag på förbättringar som inte höjer priset skulle ni gärna kunna föreslå dem.

Permalänk
Medlem

Ser bra ut.

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Mikcx: *trådar sammanfogade*

Observera att det är förbjudet att skapa mer än en tråd om samma sak. Det beror på att vi tycker att det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade. Om någon skapar mer än en tråd, trycks andras trådar undan snabbare, vilket blir orättvist.

Den här gången har jag sammanfogat dina trådar åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord