Nytt mobo, nu fungerar inte mus eller tangentbord efter windows boot

Permalänk
Medlem

Nytt mobo, nu fungerar inte mus eller tangentbord efter windows boot

Tjena!
Köpte nyligen nytt moderkort, processor och RAM minnen efter att det förra moderkortet dött. Allt fungerar som det ska i BIOS/UEFI men efter att windows har bootat och jag befinner mig i log in skärmen dör alla usb enheter och det går därför inte att logga in. Jag har provat alla USB portar och flera olika tangentbord men inget fungerar.

Windows installationen är en windows 7 som körde på gamla moderkortet men vill helst undvika att blåsa rent hårddisken då jag inte har tillgång till någon annan dator att kopiera över alla filer till. De nya delarna är ASUS B350M-A, Ryzen 5 1400 och Corsair RAM minnen.
Skulle va sjukt tacksam om någon hade en fix till detta

Visa signatur

Chassi: FD Arc || PSU: EVGA G2 750W || MB: ASUS B350M-A || CPU: RYZEN 5 1400 || GPU: HD 6870 || RAM: 8GB|| HDD: 1TB WD || SSD: Intel 330 120GB||

Permalänk
Vila i frid

För mig brukar det räcka att vid inloggningsskärmen rycka kbd och mus och sen återansluta dem och vänta (kan dröja flera minuter) tills windows hittat dem och installerat drivare. Se till att datorn då har kablad nätverksanslutning.

Permalänk
Medlem

PS/2 keyboard och rådis funkar, använd det för att kunna installera drivisar till moderkortet.
Finns inga drivare i din installation av Win7 till bl.a. USB.

EDIT:
Det finns USB 2.0 på moderkortet (USB34 och USB56), har du testat om dessa funkar?
Kan tänka mig att din Win7 installation kanske har drivers för USB 2.0.

Visa signatur

Atari Mega 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pejnar:

Tjena!
Köpte nyligen nytt moderkort, processor och RAM minnen efter att det förra moderkortet dött. Allt fungerar som det ska i BIOS/UEFI men efter att windows har bootat och jag befinner mig i log in skärmen dör alla usb enheter och det går därför inte att logga in. Jag har provat alla USB portar och flera olika tangentbord men inget fungerar.

Windows installationen är en windows 7 som körde på gamla moderkortet men vill helst undvika att blåsa rent hårddisken då jag inte har tillgång till någon annan dator att kopiera över alla filer till. De nya delarna är ASUS B350M-A, Ryzen 5 1400 och Corsair RAM minnen.
Skulle va sjukt tacksam om någon hade en fix till detta

Att byta moderkort utan att installera om OS -kanske- fungerar om man håller sig till samma typ av system.
Byter man som du ju gjort mellan 2 helt olika chipsets och CPU så är det nästan garanterat att du måste installera om.
Däremot så behöver du ju inte "blåsa rent" hårddisken, det räcker ju med att installera utan att formatera så skall ju det mesta vara kvar.
Men såklart, inga garantier.
Och det hela vore mycket enklare och säkrare för din data om du hade en annan disk att installera OS på.

Och gör backup på dina viktiga saker i framtiden

Permalänk
Medlem

Om du inte har en till disk att installera Windows på (ens tillfälligt) så är det hög tid att köpa en. Man vill inte komma på det ögonblicket efter disken går sönder.

Förutom problemen så bruk vara långsammare än vad den borde vara (seg) tills man installerat om.

Permalänk
Medlem

Tack för svar!
Verkar inte som att Windows 7 har drivrutiner för USB i nya moderkort eller dylikt.
Fick bli så att jag installerade Ubuntu på ett USB-minne och via det flyttade jag över sakerna jag ville spara till en annan hårddisk och nu ska jag formatera och installera Windows 10.

Visa signatur

Chassi: FD Arc || PSU: EVGA G2 750W || MB: ASUS B350M-A || CPU: RYZEN 5 1400 || GPU: HD 6870 || RAM: 8GB|| HDD: 1TB WD || SSD: Intel 330 120GB||