Dreamhack Summer 2017 – Allmänna frågor

Permalänk

Dreamhack Summer 2017 – Allmänna frågor

Har på senaste tiden tänkt på att sticka ner t dreamhack i jönköping denna sommaren, o eftersom de bara är några dagar kvar till eventet verkar det ganska sansat att börja boka. Det kommer alltså bli min första gång jag är på dreamhack, skulle därför behöva lite hjälp från några mer erfarna när det kommer till ett par frågor som jag har.
Jag har läst igenom alla regulations o sånt när det kommer till dreamhack, men såklart kan dom inte adressera allting.

- Jag är en tjej på tretton år, ingen i min klass har något intresse i varesig dreamhack eller gaming, kan jag sticka dit själv? Finns det risker som medkommer med detta?

- Jag har aspergers, enkelt att jag blir väldigt nervös å en aning skygg i vissa situationer, och då kan det i sin tur förebygga panikattacker. Är det något jag kan gå dit med själv? Finns det nog med assistans om något sådant skulle förekomma?

- Kan man bygga anordningar själv med trä, t.e.x hyllor att förvara skärmar på om man har mer än en? Förutsatt han man håller sig inom sitt bords område såklart!

- Borde jag vara rädd för att folk ska försöka stöta på mig? Konstig fråga, men på vissa andra forum (nämner inga namn) har jag sett folk som snackar om att man ska gå runt och stöta på tjejer. Borde jag snagga av mig håret eller nåt för att undvika?

- Är det ens värt att sticka dit om man inte har nån att vara med? Förlorar hela eventet sin mening då?

Mina föräldrar överväger att låta mig åka själv, men inget har bestämts än och det är bara ett fåtal dagar kvar.
Vad som helst kan hjälpa, skriv på!

Permalänk
Medlem

Om jag vore förälder skulle jag inte släppa iväg min 13 åriga dotter till ett ställe fullt med horomostinna grabbar på 15-35.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wraetiatha:

Har på senaste tiden tänkt på att sticka ner t dreamhack i jönköping denna sommaren, o eftersom de bara är några dagar kvar till eventet verkar det ganska sansat att börja boka. Det kommer alltså bli min första gång jag är på dreamhack, skulle därför behöva lite hjälp från några mer erfarna när det kommer till ett par frågor som jag har.
Jag har läst igenom alla regulations o sånt när det kommer till dreamhack, men såklart kan dom inte adressera allting.

- Jag är en tjej på tretton år, ingen i min klass har något intresse i varesig dreamhack eller gaming, kan jag sticka dit själv? Finns det risker som medkommer med detta?

- Jag har aspergers, enkelt att jag blir väldigt nervös å en aning skygg i vissa situationer, och då kan det i sin tur förbygga panikattacker. Är det något jag kan gå dit med själv? Finns det nog med assistans om något sådant skulle förekomma?

- Kan man bygga anordningar själv med trä, t.e.x hyllor att förvara skärmar på om man har mer än en? Förutsatt han man håller sig inom sitt bords område såklart!

- Borde jag vara rädd för att folk ska försöka stöta på mig? Konstig fråga, men på vissa andra forum (nämner inga namn) har jag sett folk som snackar om att man ska gå runt och stöta på tjejer. Borde jag snagga av mig håret eller nåt för att undvika?

- Är det ens värt att sticka dit om man inte har nån att vara med? Förlorar hela eventet sin mening då?

Mina föräldrar överväger att låta mig åka själv, men inget har bestämts än och det är bara ett fåtal dagar kvar.
Vad som helst kan hjälpa, skriv på!

Kommer själv åka 4 av mina vänner, jag skulle inte själv åkt till DH om jag inte haft några kompisar med mig.
Har själv en aspie, även fast jag själv inte tycker. Men det är mycket folk vid te.x ceremonin och vid scenen vid stora events, men annars sitter ju alla på sin egen plats och stör aldrig varandra alla är ju där för spela och ha kul!

Permalänk
Medlem

Jag gissar att det kommer förekomma en del tafsningar, så som det brukar göra i stora folkmassor nuförtiden. Hoppas att polisen är där och håller koll.

Permalänk
Skrivet av VideoyGTX:

Jag gissar att det kommer förekomma en del tafsningar, så som det brukar göra i stora folkmassor nuförtiden. Hoppas att polisen är där och håller koll.

Jag tvivlar på att någon skulle få tanken att tafsa, tack för varningen. Jag planerar då inte på att strolla runt i skinny jeans eller vad fan man nu kan tänka sig. Tro mig, från avstånd kommer man knappt förstå att jag är av kvinnligt kön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wraetiatha:

Jag tvivlar på att någon skulle få tanken att tafsa, tack för varningen. Jag planerar då inte på att strolla runt i skinny jeans eller vad fan man nu kan tänka sig. Tro mig, från avstånd kommer man knappt förstå att jag är av kvinnligt kön.

Underskatta inte tafsningar det förekommer ganska ofta i sådana miljöer. Sen tycker jag faktiskt att som en 13 åring så bör du inte vistas där själv i 3 dygn oberoende på vilket kön man har, man vet aldrig vad det finns för folk tyvärr.

Permalänk
Medlem

13 år är för ungt att vara borta 3 dagar tyvärr. Och det handlar inte om hur man ser ut om man blir antastad eller inte. En äldre kusin eller liknande skulle vara bra att ha med sig så klåfingriga typer håller sig borta. Som svensk och tjej är man tyvärr för utsatt i dagens läge, för att inte vara orolig.

Permalänk
Skrivet av VideoyGTX:

13 år är för ungt att vara borta 3 dagar tyvärr. Och det handlar inte om hur man ser ut om man blir antastad eller inte. En äldre kusin eller liknande skulle vara bra att ha med sig så klåfingriga typer håller sig borta. Som svensk och tjej är man tyvärr för utsatt i dagens läge, för att inte vara orolig.

Jag är fullt medveten om risker o sånt. Men ärligt talat, det sista stället som något sådant skulle hända är väl bannemej DH?
Själv är jag uppväxt o bor i göteborg, ganska lokalt, och har aldrig upplevt någon tafsning i hela mitt liv, det känns rätt så otroligt att något sådant skulle förekomma på självaste dreamhack? Jag har ju hört om stulna saker, men jag har lås på allting, och det jag inte har lås på kan jag alltid ta med.

Permalänk
Medlem

Är det någonstans det händer, så är det på DH...

Förekommer försäljning av både sex och droger, jag hade inte släppt dit ett barn själv, speciellt inte en tjej.

Som någon skrev tidigare: hormon-höga 13-30 åriga killar, som troligtvis knappt pratat med en tjej i hela sitt liv....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Skrivet av Spretcher:

Är det någonstans det händer, så är det på DH...

Förekommer försäljning av både sex och droger, jag hade inte släppt dit ett barn själv, speciellt inte en tjej.

Som någon skrev tidigare: hormon-höga 13-30 åriga killar, som troligtvis knappt pratat med en tjej i hela sitt liv....

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tvivlar på att om det nu finns något sådant att jag blir indragen i det? Jag ger väl fan i om folk vill gå runt o sälja droger pga att jag själv inte planerar på att bli indragen i d.

Permalänk
Medlem

Först verkar du skeptisk och när vi delar med oss av våra erfarenheter så ifrågosätter du. kort svar, ja du borde vara ororlig som 13 årig ensam tjej på DH. Minjön på sådana events blir bara sämre och sämre varje år. Mitt svar är nej, du borde inte få åka men jag är inte din pappa.

Permalänk
Skrivet av VideoyGTX:

Först verkar du skeptisk och när vi delar med oss av våra erfarenheter så ifrågosätter du. kort svar, ja du borde vara ororlig som 13 årig ensam tjej på DH. Minjön på sådana events blir bara sämre och sämre varje år. Mitt svar är nej, du borde inte få åka men jag är inte din pappa.

Jag tror inte du förstår mina principer här, jag menade inte att ifrågasätta. Jag bara kommenterade eftersom det verkade lite otroligt och själv har man ju lite common sense, men jag vet väl inte ett skit eftersom jag aldrig varit där in the end.

Permalänk

13 bast och åka dit själv , ganska klart nej skulle jag säga oavsett kön som de andra även påpekar.
Kanske mer diskuterbart om du har några kompisar med dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Minjön på sådana events blir bara sämre och sämre varje år.

Baserat på din egen erfarenhet eller från den trygga positionen i skrivbordsstolen?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

@twit:
Baserat på nyheterna så klart och det generella klimatet. Det är inte för inte som kommunerna delar ut "tafsa inte" armband till tjejor där det förekommer folkmassor. Senast så var det tafsningar på gröna lund eller liseberg...

Men det spelar ingen roll, jag skulle aldrig släppa iväg en 13 åring själv på något event om det så även gällde konfaläger. Jag åkta aldrig hemmifrån ensam när jag var liten och tiderna var säkrare då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Baserat på nyheterna så klart och det generella klimatet.

Då bör du också vara tydlig med att dina "råd" baseras på din egen världsåskådning och bias, än på faktiska personliga erfarenheter.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

I sommar finns det rader som är endast för tjejer. men skulle ändå inte åka ner ensam. är alltid trevligare att ha någon med sig.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det är så kul att vara på DH själv i 3 dagar. Alla hotell i närheten brukar vara fulla då det är många föräldrar som följer med till Jönköping. Kolla på din skola om det inte är fler som ska dit så ni kan bli ett "team" Om du åker själv så måste du lämna dina saker ibland utan uppsyn inte så kul.

Jag rekommenderarar åk dit med dina föräldrar en dag för att sedan satsa på DH vinter.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Skrivet av twit:

Då bör du också vara tydlig med att dina "råd" baseras på din egen världsåskådning och bias, än på faktiska personliga erfarenheter.

Hur räknas nyheterna som hans "egen världsåskådning och bias"?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

http://femalelegends.com/ Rekomenderar starkt att du kolla in dem. De ska åka dit och där bör finnas fler platser. All info finns på deras sida och facebook. Hör gärna av dig om där är något mer du undrar. Svara gärna på andra frågor du har eller hjälpa att ta kontakt med dem då jag känner några ledare

Visa signatur

Ordförande för Helsingborg e-sport
Arbetar inom svensk e-sport så är det något så släng iväg ett pm!

Permalänk

Är 15 år (kille) och tänkte åka dit, men sen åkte inte några av mina vänner så då sket jag med i det.

Känns rätt meningslöst att vara där utan kompisar...

Visa signatur

Corsair Carbide Clear 400C White || Phoenix gtx 1070 (GS) || i7 6700k (med en corsair h45)|| 16gb (2x8gb) ddr4 @ 2666mhz ||MSI Z170A GAMING PRO CARBON || Crucial® MX300 525GB|| EVGA Supernova P2 750W Platinum || Acer XB270HU ||

Permalänk
Skrivet av Cesar cato:

http://femalelegends.com/ Rekomenderar starkt att du kolla in dem. De ska åka dit och där bör finnas fler platser. All info finns på deras sida och facebook. Hör gärna av dig om där är något mer du undrar. Svara gärna på andra frågor du har eller hjälpa att ta kontakt med dem då jag känner några ledare

Tackar så väldans för ditt erbjudande, men jag måste tacka nej (även fast det är väldigt generöst av dig att erbjuda dig att kontakta dom å sånt.)
Har alltid varit emot sånt där man separerar dom olika könen på det sättet. Lite som när dom ordnar tournaments för bara tjejer för att få mer tjejer in i gaming världen. Skulle förklara mer utförligt varför men är på mobil och har inte riktigt tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Administrativ avgift

@wraetiatha: Åka sjävle njaee , gör det till en familjeutflykt? Annars så bör hon åka med kompisar osv. Inte själv , fyfan 13 år sen själv.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Skrivet av andra94:

@wraetiatha: Åka sjävle njaee , gör det till en familjeutflykt? Annars så bör hon åka med kompisar osv. Inte själv , fyfan 13 år sen själv.

Mina föräldrar har väldigt strikta job, dom hinner knappt köra dit, och sedan att vara där? Out of the picture.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Administrativ avgift

@wraetiatha: Vad ska du göra på DH helt själv?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Jag är personligen emot hela conceptet med dreamhack, dvs. spendera så mycket tid framför datorn.

Permalänk
Skrivet av andra94:

@wraetiatha: Vad ska du göra på DH helt själv?

Surprise surprise, jag tänkte spela på min dator!

Nej men, ärligt talat. Planerar på att gå dit någon annan gång, och då med en vän, och då kan väl inte det skada att ha varit där själv tidigare?
Och från vad jag har förstått finns det ju lite olika aktiviteter och dylikt där.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av wraetiatha:

Mina föräldrar har väldigt strikta job, dom hinner knappt köra dit, och sedan att vara där? Out of the picture.

Skickades från m.sweclockers.com

Morfar, Mormor Farmor eller farfar någon borde kunna följa en dag (antar att du inte har för långt till Jönköping)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Skrivet av sesese:

Morfar, Mormor Farmor eller farfar någon borde kunna följa en dag (antar att du inte har för långt till Jönköping)

Farfar, mormor och morfar är tyvärr i himlen. Min farmor lider av leukemi (cancer). Har en brorsa som bor i Jönköping men han har sommarjobb. Har en tvilling, dock delar hon inte samma intressen.
Och jag har rätt långt t Jönköping. Bor i Göteborg.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

personligen hade jag aldrig åkt dit själv om jag var 13 år gammal och hade jag varit förälder hade jag aldrig låtit min 13 åriga son/dotter åka dit själv heller för den delen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |