MSI 1080 Gaming X vs Asus 1080 Strix non OC? 0db till vilken C?

Permalänk
Medlem

MSI 1080 Gaming X vs Asus 1080 Strix non OC? 0db till vilken C?

Sitter och kollar på dessa 2 på elgiganten nu:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/ovriga-da...

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/ovriga-da...

Båda ligger på samma pris efter MSI cashback.

Vet inte riktigt vilken man ska satsa på.

MSI ska vara passivt upp till 60c av vad jag hittat.
Asus har jag lite olika svar, vissa säger 55c vissa 60c. Vet någon vad det verkligen är som gäller på 1080?

På mitt 1070 Asus strix OC är det till 55c.

Vore trevligt med 0db till 60c.

I övrigt vet jag inte vilket som är bättre. MSI har minimalt högre fabriksklock typ.
Asus har bättre rgb etc vilket idag inte spelar så stor roll då jag kör ljuddämpat chassi men vet ju aldrig i framtiden

Båda verkar ha exemplar med spolljud men oftast är dom relativt låga så borde ej höras i min define som står på golvet.

TLDR; Vilket kort?

Permalänk

Hör aldrig mitt 1070 msi gaming x, älskar det.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Avstängd

@Nivity

Asus givetvis, alltid kört Asus och kommer alltid att göra.

Asus 275, 460, 470, 580, 680, 780, 780Ti SLI, 970 SLI, 1080Ti SlI.

Alla Asus DirectCUII/STRIX.

Som du sade så började STRIX med semi-passiv men jag avskyr det så jag moddade om bios på 970 så fläktar aldrig kunde gå under 37%.

Nu går det tyvärr inte att göra det på 1080Ti för inga verktyg finns för Pascal men gjorde en fläktkurva att den aldrig går under 40%.

Fungerar perfekt och letar man ljudlösa/extremt tysta kort så bör man utan tvekan köra på Asus med deras underbara kylare.

Permalänk

Har MSI och det hörs aldrig även med AfterBurner men man behöver inte röra något då det kommer i game mode och går i medel på 1800Mhz enl mina siffror super gött kort.

Permalänk
Medlem

Du får väl Dawn of war med Asuskortet också så det är väl en 200kr "extra" där. Annars verkar de vara ungefär lika bra, Asus kortet är några cm längre vilket blev väldigt trångt i mitt define R3 men det kanske är större chassi hos dig?

Permalänk
Medlem

Asus kortet tog slut igår
Men lutar ändå åt MSI, tröttnat på Asus lite senaste tiden (Alltid kört Asus moderkort, gpu)
Samt jag gillar att MSI kortet är lite tystare + passivt 5grader högre.

Samt att det har högre stock clock.

Får se vad jag bestämmer mig för, gott om dom i lager så kan tänka lite

Permalänk
Medlem

Du kan byta BIOS på ASUS kortet och göra det till en OC variant utan problem. Det finns dock en fördel till med ASUS om man klockar,just till Strix 1080 korten finns det en olåst bios där thermal throttle är borta och volten är olåst, i ärlighetens namn är den egentligen menad för typ kylning med flytande kväve men det är en bonus; Typ alla 1080 klockar identiskt pga just olika limits och volt låset på 1,092 tror jag det är, få kort når högre än 2050 stabilt i alla lägen (de finns) men med den olåsta biosen kan du själv välja hur varmt du är ok med att kortet bli.
Jag har mitt kort, ett ASUS Strix 1080 helt stabilt i 2100+ på boost konstant, kortet är tyst och GPUn går aldrig över 65 grader (22-23 grader i rummet).
Så om du inte vill ha ej jet motor så kommer du nog inte mycket över 2100 men du kommer troligen dit stabilt utan problem, så som sagt om du klockar så är det värt det

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Kör med afterburner så kan du få 0db tills kortet brinner upp

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ferrat:

Du kan byta BIOS på ASUS kortet och göra det till en OC variant utan problem

Älskar detta, på Asus hemsida erbjuder dom olika bios såsom silent, default, oc :D.

Nu är kortet redan semi-passivt från fabrik men faktum att man kan med ett knapptryck slänga in ett bios som gör det helt passivt är underbart.

För människor som älskar passiva kort dvs.

Permalänk
Medlem

MSI-kortet är bättre ur alla aspekter (bl.a gällande prestanda och överklockning, temp, ljudnivå osv.)

Oavsett cashback så bör Destiny 2-erbjudandet gälla alla 1080- och 1080ti-kort i alla fall, så där spelar det ingen roll vad du väljer för märke/modell.

En stor miss(!)
Visa signatur

PC: Ryzen 7 1700@3,8Ghz@1,25V - G.Skill Trident Z 2x16GB@2933MhzCL14 - 2TB+256GB+128GB SSDs - Palit GTX 1080 Ti SJS (Undervolt, 1810MHz@0.895V)
Skärmar: Acer XV273K (27" 4k@120Hz) + Philips 349P7FUBEB (34" 3440x1440@100Hz) + 2x Dell U2415 (1920x1200@60Hz)
NAS: HP ProLiant MicroServer Gen8 - 8TB+4TB+3TB+2TB

Permalänk
Skrivet av darkonyx:

Enligt MSI's promotion-sida så har tiden gått ut för att kunna göra cashback: https://msi-promotions.com/se/en/pages/springcashback/home

"PROMOTIONAL PERIOD: 14/04/2017 - 30/06/2017"

Så det som står på Elgigantens produktsidor är gammal text. Men du kanske kan fråga Elgigantens support om det är någon ny cashback det handlar om (eller om den gamla har förlängts eller kommer att förlängas).

MSI-kortet är dock bättre ur alla aspekter.

Oavsett cashback så bör Destiny 2-erbjudandet gälla alla 1080- och 1080ti-kort i alla fall.

Det är ju bara den 15 / 06 / 2017 idag?

Permalänk
Medlem

@Ferrat: Vad kör du för volt när du är stabilt på 2100 under 65 grader? Eller rullar du fläktarna på 100%

Permalänk
Medlem

@Dubbelklabbe: Åh fan, såg inte det, ändrat min post nu! Tack

Visa signatur

PC: Ryzen 7 1700@3,8Ghz@1,25V - G.Skill Trident Z 2x16GB@2933MhzCL14 - 2TB+256GB+128GB SSDs - Palit GTX 1080 Ti SJS (Undervolt, 1810MHz@0.895V)
Skärmar: Acer XV273K (27" 4k@120Hz) + Philips 349P7FUBEB (34" 3440x1440@100Hz) + 2x Dell U2415 (1920x1200@60Hz)
NAS: HP ProLiant MicroServer Gen8 - 8TB+4TB+3TB+2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

@Ferrat: Vad kör du för volt när du är stabilt på 2100 under 65 grader? Eller rullar du fläktarna på 100%

Spänningen ligger runt 1.1 -1.15 V, fläktarna kan jag kolla när jag kommer hem men tror runt 65% dock relativt stor låda med bra flöde och AIO på cpu

Skickades från m.sweclockers.com

EDIT: jFläkten är på 75-80% men inte direkt mycket ljud från den iaf.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood