Permalänk

Velpelle behöver råd

God kväll.

Jag ska bygga ihop en spelburk komplett med mus, matta tbord och skärm. Har dock världens problem att bestämma mig, med tanke på Ryzen nu och kommande 2066 så kan jag bara inte bestämma mig.

Jag spelar 90% av tiden vid datorn, 8% surf %2 bildredigering.

Enda jag vet är att jag vill lira på en 24" i 144hz, och budgeten ligger runt 17-20.000 inkl. Skärm.

Om någon hade kunnat hjälpa mig plocka ihop något vettigt hade jag varit tacksam.

Visa signatur

7800X3D-32gb-7800XT
Hexacore Anne Pro 2 Iso - Philips Fidelio X2HR
BAHNHOF <3

Permalänk
Medlem

Ska du ha montering eller monterar du ihop delarna själv?
Ska även Windows ingå?

Din budget är väl tilltagen.
Det kommer gå bra att göra en mycket fin speldator.

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti, 750W, ASUS Prime Z790, Arctic Liquid Freezer III 360, 32GB, Samsung Pro 990 1TB

Permalänk
Medlem

Hur tycker du detta ser ut?
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10476854/

Har du något gammalt chassi du kan använda? Har du någon polare som studerar som kan fixa windows till dig?

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk

@halojoy monterat själv och Windows har jag inte bestämt än om jag köper samtidigt eller på kinguin.

@sweisdapro såg inte dumt ut men känns som lite väl mycket för en prollekylare och 750w är väl en gnutta overkill till det bygget?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D-32gb-7800XT
BAHNHOF <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

@halojoy monterat själv och Windows har jag inte bestämt än om jag köper samtidigt eller på kinguin.

@sweisdapro såg inte dumt ut men känns som lite väl mycket för en prollekylare och 750w är väl en gnutta overkill till det bygget?

Ja, verkligen mycket pengar på en kylare och 750W, är mycket riktigt, overkill. Att köpa ett 1070 för 5000kr idag, är dumt. Det finns trots allt 1080 för 5300kr.
Edit: Kul att han rekommenderar ett "gammalt chassi" för en dator i den prisklassen.

Här kommer två alternativ, en med i5 och en med Ryzen 5. Musmatta ingår i köpet med den musen. Andra medlemmar får gärna ge input på kundkorgen.

i5: https://www.inet.se/kundvagn/visa/10476921/
Ryzen 5 1600x: https://www.inet.se/kundvagn/visa/10476925/

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

@Dreijer: Jag utgick från det jag satt samman till min egen framtida uppgradering av datorn(vill ha headroom för framtida möjlighet till SLI samt överklockning), givetvis skulle man kunna spara in på kylaren och Agget för att kunna pressa in ett 1080.
Undrade mest om han hade något chassi liggande (läs "som han vill använda") då det i så fall skulle spara mellan 500-2000 kr (beroende på vilket chassi man vill ha)

EDIT: Tycker dina setups ser bra ut, hade dock (ur framtidssynpunkt) rekommenderat Ryzen-builden, då 7600k saknar HT och allt mer blir optimerat för fler kärnor/trådar än 4, och på den punkten kan man knappt jämföra 7600k och 1600X

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

#kränkt
//Pelle

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Med tanke på att spel numera kan vara över 70GB så skulle jag själv avråda från en 250GB SSD, du kommer ångra dig snabbt (speciellt om du ändå tänkt lägga ut så mycket pengar, 500 är dessutom bättre pris/GB) om det nu inte är så att du bara roterar mellan 2-3 online-spel.

Permalänk
Skrivet av Dreijer:

Ja, verkligen mycket pengar på en kylare och 750W, är mycket riktigt, overkill. Att köpa ett 1070 för 5000kr idag, är dumt. Det finns trots allt 1080 för 5300kr.
Edit: Kul att han rekommenderar ett "gammalt chassi" för en dator i den prisklassen.

Här kommer två alternativ, en med i5 och en med Ryzen 5. Musmatta ingår i köpet med den musen. Andra medlemmar får gärna ge input på kundkorgen.

i5: https://www.inet.se/kundvagn/visa/10476921/
Ryzen 5 1600x: https://www.inet.se/kundvagn/visa/10476925/

Utav dem två är ryzen bygget mer lockande. Så är det väl bara att clocka upp den lite, något jag inte gjort sen jag hade min i7-950 haha. Men är väl på sin tid nu.

Visa signatur

7800X3D-32gb-7800XT
BAHNHOF <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Utav dem två är ryzen bygget mer lockande. Så är det väl bara att clocka upp den lite, något jag inte gjort sen jag hade min i7-950 haha. Men är väl på sin tid nu.

Du får även Destiny 2 på köpet till GPU. Du är redo för GÄJMING. Vill du sträcka dig till 20k, så kan du ju, som ovan påpekat, ta en SSD på 500GB.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

@drakelito: Mitt förslag:
Hade nog försökt klippa grafikkortet på någon rea (alltså inte det i kundvagnen) köpte mitt MSI Gaming X för strax under 3000 med cashback kampanjen (alltså nästan 1300kr billigare samt bättre kort)

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10477032/

springer nu min väg innan alla påhopp om att rekommendera en Intel cpu nu när Ryzen finns
men vid 90% spelande och 8% surfande kommer nog 7700K prestera bäst inom de närmsta åren...

Kan vara värt att kolla olika spel som du har tänkt spela och se vad som är bäst

Permalänk
Medlem

@drakelito:

Nypriset utanför ett erbjudande är i fortfarande för högt för 1070/1080. Du kommer hitta ett på en rea när som helst. Säg nu på midsommar eller fredagen efter under Komplett's Super Weekend.

Tycker också det är ett misstag att inte köpa en G-sync skärm om det blir ett Nvidia kort. Visst, det är en premie på det men som 90% spelare uppskattar man nog det. I know I do.

Tycker du ska kika på tangentbord och mus själv. Det blir bäst så.