Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem

@kronwalled:

De faktiska siffrorna för pris, förbrukning och månatlig surfpott är inte så viktigt i sammanhanget eftersom det handlar om att betala för en känsla, eller om vi verkligen skall flumma till det, en livsstil.
Jag betalar extra för att inte _behöva_ bry mig om vilken pott jag har och hur mycket jag har förbrukat.
En eller ett par gånger per år vill jag kunna sätta igång en mobil surfzon på telefonen och koppla upp laptoppen utan att vara rädd för windows update, om jag är ute och reser i tjänst så vill jag kunna ladda ner en eller ett par säsonger från netflix utan att först köpa till extra datapaket.

Jag är medveten om att jag kan spara pengar och att jag varje månad betalar för långt mer än jag använder, och det är ok.

Visa signatur

i7 7700k @5ghz - Cryorig A80 - Corsair vengeance LPX 3600mhz 16GB - Gigabyte GA-Z270X-Gaming K5 - Samsung 960 EVO 500GB - Asus GeForce GTX 970 Strix DirectCU II OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasdawa:

De faktiska siffrorna för pris, förbrukning och månatlig surfpott är inte så viktigt i sammanhanget eftersom det handlar om att betala för en känsla, eller om vi verkligen skall flumma till det, en livsstil.

Okej. Jag föreslog inte låt oss ligga precis på gränsen för att spara in varje rött korvöre, utan resonliga marginaler baserade på relativt vanlig användning. Vi resonerar alla olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Har såklart ingenting med dina val att göra, men blir inte riktigt klok på det här resonemanget.

Det är skönt att betala för en tjänst man bara nyttjar till ~10%, samtidigt känns det lite lågt att ha en gräns om 6GB som man aldrig överskrider?

Utvecklingen går framåt och även om 6GB räcker idag så har jag svårt att se att det skulle räcka om ett år eller två. Jag ligger på 2-4GB/månad det senaste halvåret men det är som sagt skönt att ha en buffert om man t.ex. vill se något Youtubeklipp eller en livestream när man inte har tillgång till wifi och i sommar lär förbrukningen öka en del då man ofta är på språng eller befinner sig ute i naturen.

Jag hade ett äldre abonnemang med 6GB surf som jag betalade runt 330kr/månad för och av någon anledning surfade jag runt på Tele2s hemsida när jag fick se att jag kunde sänka min månadskostnad och dessutom få 20GB/månad vilket var anledningen till att jag ändrade abonnemangsform.

Eftersom jag sällan eller aldrig använder mer än 6GB/månad känner jag att det kanske vore vettigt att nedgradera men det är inte prisvärt om man redan har ett bra abonnemang. Skulle jag t.ex. vilja få ner månadskostnaden men samtidigt behålla Tele2 som operatör är alternativet i så fall 5GB/månad vilket verkligen är på gränsen och som ger en fantastisk besparing på 50kr.

Därav min nyfikenhet på Tre som operatör, förr läste man mycket negativt om deras täckning men det var ett antal år sen så det kan ju ha förbättrats sen dess och 149kr för 6GB surf är ett riktigt bra pris.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Utvecklingen går framåt och även om 6GB räcker idag så har jag svårt att se att det skulle räcka om ett år eller två. Jag ligger på 2-4GB/månad det senaste halvåret men det är som sagt skönt att ha en buffert om man t.ex. vill se något Youtubeklipp eller en livestream när man inte har tillgång till wifi och i sommar lär förbrukningen öka en del då man ofta är på språng eller befinner sig ute i naturen.

Jag hade ett äldre abonnemang med 6GB surf som jag betalade runt 330kr/månad för och av någon anledning surfade jag runt på Tele2s hemsida när jag fick se att jag kunde sänka min månadskostnad och dessutom få 20GB/månad vilket var anledningen till att jag ändrade abonnemangsform.

Eftersom jag sällan eller aldrig använder mer än 6GB/månad känner jag att det kanske vore vettigt att nedgradera men det är inte prisvärt om man redan har ett bra abonnemang. Skulle jag t.ex. vilja få ner månadskostnaden men samtidigt behålla Tele2 som operatör är alternativet i så fall 5GB/månad vilket verkligen är på gränsen och som ger en fantastisk besparing på 50kr.

Därav min nyfikenhet på Tre som operatör, förr läste man mycket negativt om deras täckning men det var ett antal år sen så det kan ju ha förbättrats sen dess och 149kr för 6GB surf är ett riktigt bra pris.

Hört talas om Vimla ? Det är visserligen Telenors nät men det hade ju varit perfekt för dig. Just nu har de kampanj och du får 22gb surf per månad för 100kr de fyra första månaderna. Därefter kostar det 300 per månad med fria samtal, eller 250 om du vill ha varianten med 60samtal/600sms/mms per månad. (eller om du vill byta ner dig till surfgräns 2, 4, 7 eller 10gb)
Kanske inte låter så mycket men all oanvänd surf, samtal och sms sparas i en pott. Man får dessutom en bonus på 20 gb när man nytecknar.
Jag har 2gb med 60samtal 600sms i månaden för 90kr (tipsar man nya kunder får man och den man tipsa 10kr rabatt i månaden, tipsade min sambo. Vill du ha en tipslänk och på så sätt spara en tia i månaden får du skicka ett PM) har varit kund i ett år ca. Har nu 60gb data, 467 samtal och 5700 sms att använda. Så även om jag försöker kan jag inte göra av med allt typ.

Så för din del borde det vara en bra deal. Efter fyra månader kan man ändra till abbonemangsformen jag har och då bör du ha samlat på dig nästan 100gb surf, minus vad du använder de fyra månaderna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag har själv 3. Fungerar kanon I städer och på vissa andra platser.

Flyttade precis 1mil utanför stan (dock är det en förort med mycket invånare, men endast 1mil utanför stadskärnan) och här är det bedrövlig mottagning.

Min sambo har Vimla (Telenor) och hon har 4G, även Tele2 har 4G här.

Behöver jag säga att jag ska skrota 3 när min bindningstid går ut?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Var det någon mer som nappade på BBB:s erbjudande om att binda sig i 12 månader mot månadskostnad på 249?
Fick SMS igår att dem inte kan erbjuda mig det då jag redan är kund hos dem. Såg ingenstans att det endast var för nya kunder.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Var det någon mer som nappade på BBB:s erbjudande om att binda sig i 12 månader mot månadskostnad på 249?
Fick SMS igår att dem inte kan erbjuda mig det då jag redan är kund hos dem. Såg ingenstans att det endast var för nya kunder.

Nej.

Försökte söka på min adress, men verkade som de inte kunde ge erbjudande till mig som har Telia Öppen Fiber. Märkligt, men beställde därmed inget. Någon annan med Telia Öppen Fiber som lyckats?

Verkar ha varit mycket oklart kring det erbjudandet.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av martinot:

Nej.

Försökte söka på min adress, men verkade som de inte kunde ge erbjudande till mig som har Telia Öppen Fiber. Märkligt, men beställde därmed inget. Någon annan med Telia Öppen Fiber som lyckats?

Verkar ha varit mycket oklart kring det erbjudandet.

Vad jag förstår så har inte BBB möjlighet att leverera till Telia öppen fiber?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (felcitat/nekro + svar)*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

@Kastroullen: det verkar så illa, var själv riktigt sugen men kunde inte teckna.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Jag Lyckades få en surface pro m3 för ca 8360kr. Jävligt bra pris med tanke på att den nyss släppt. Finns ännu för bra pris på elgiganten (10% på Alla modeller) . Försökte tipsa i fymdtråden från mobilen men hoppas någon hann med att göra ett fynd innan mod tog bort det.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 2TB SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Frågan är om det är bättre att köra med Tellstick Net eller Tellstick Duo om man vill ha ett öppet system (med t.ex. Raspberry Pi, styrning via mobil, API etc)? Ni får gärna citera och svara i diskussionstråden

Jag vill minnas att Net kändes lite begränsat för min del. Tänkte först ta Duo + en Pi, men då blev det svårt med programvara. Det blev i stället en RFXtrx433 + Pi + Domoticz mjukvara. Mycket nöjd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Frågan är om det är bättre att köra med Tellstick Net eller Tellstick Duo om man vill ha ett öppet system (med t.ex. Raspberry Pi, styrning via mobil, API etc)? Ni får gärna citera och svara i diskussionstråden

Det där är ett riktigt bra pris på Duo! Jag gav nästan det dubbla för min i fjol.

Om du inte tänkt nöja dig med Telldus Live utan vill köra ditt eget system har jag valt Duo alla dagar i veckan för att slippa vara beroende av en utomstående tjänst, vad jag kunnat utläsa är det ingen annan skillnad på den.

Det finns flera olika mjukvaror till RPi som kan ansluta till Duo, de mest kända är OpenHAB, Domoticz och Home Assistant. Efter att ha testat OH precis i ett omvälvande versionsskifte och sedan bökat med Domoticz fastnade jag för HASS i vintras och är kvar där. Det är lite stökigt att komma igång med men utvecklingen går jättefort och de introducerar nya funktioner nästan varje vecka. Numera finns det färdiga images för RPi och en ny funktion, sk komponent, lägger man enkelt till med ett par rader i en textfil. Jag har nu ett antal temperaturgivare, strömbrytare, markisstyrning, väderprognosen och nätverksövervakning på ett och samma ställe.

RfxTrx är säkert kanon men jag kunde inte motivera prisskillnaden när jag skulle köpa och den är ännu större idag. Den största fördelen är att den här stöd för ännu fler obskyra enheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Någon här som tog erbjudandet på s8 från Elgiganten, fick ni nya simkortet direkt eller kom det senare? Hämtade ut min mobil igår men var inget från tre med, kanske kommer senare?

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Någon här som tog erbjudandet på s8 från Elgiganten, fick ni nya simkortet direkt eller kom det senare? Hämtade ut min mobil igår men var inget från tre med, kanske kommer senare?

Elgiganten skickar telefon och tre simkort. Brukar vara så iallafall.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Det där är ett riktigt bra pris på Duo! Jag gav nästan det dubbla för min i fjol.

Om du inte tänkt nöja dig med Telldus Live utan vill köra ditt eget system har jag valt Duo alla dagar i veckan för att slippa vara beroende av en utomstående tjänst, vad jag kunnat utläsa är det ingen annan skillnad på den.

Det finns flera olika mjukvaror till RPi som kan ansluta till Duo, de mest kända är OpenHAB, Domoticz och Home Assistant. Efter att ha testat OH precis i ett omvälvande versionsskifte och sedan bökat med Domoticz fastnade jag för HASS i vintras och är kvar där. Det är lite stökigt att komma igång med men utvecklingen går jättefort och de introducerar nya funktioner nästan varje vecka. Numera finns det färdiga images för RPi och en ny funktion, sk komponent, lägger man enkelt till med ett par rader i en textfil. Jag har nu ett antal temperaturgivare, strömbrytare, markisstyrning, väderprognosen och nätverksövervakning på ett och samma ställe.

RfxTrx är säkert kanon men jag kunde inte motivera prisskillnaden när jag skulle köpa och den är ännu större idag. Den största fördelen är att den här stöd för ännu fler obskyra enheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är precis i banorna och vill börja bygga upp ett automatiserat hem. (Precis köpt villa).
Vill ju såklart kunna styra lite olika uttag, lampor, värmepump till pool, element i gäststugan osv.

Har ett stort paket med Verisure och där har jag 1st Smart plug också, kommer dom att kunna fungera ihop, eller kommunicerar dom på olika Hz?

Vilken av alla Telldus/Tellstick enheter är bäst för mig att komma igång med?
Tellstick Net, Tellstick Duo, Tellstick ZNET Lite V2?
Såg att det även fanns en ny "Tellstick Net-EU v2" också...
För att vara "enkelt" så är det jävligt många olika saker som i mina ögon ser ut att göra exakt samma sak..

Visa signatur

Intel Core i9 10850K @ 5Ghz.
64GB DDR4 3200Mhz.
1TB NVMe M2, 1TB SSD.
Lian Li PC-O11 Dynamic PCMR Limited Edition.
ASUS 3080 Strix OC

Permalänk
Medlem

@Dekkan:

Var inget simkort med och inte ett spår från tre. :S

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

@Dekkan:

Var inget simkort med och inte ett spår från tre. :S

Exakt samma historia här, gissar att det kommer papper inom några dagar som man ska skriva på och skicka in.

Permalänk
Medlem

@Stacks: Verisure använder sitt egna proprietära protokoll, så mig veterligen går det inte att styra med andra enheter.

Personligen skulle jag skaffa Znet-gatewayen om jag skulle använda Telldus, just för att få med Z-wave-stöd. Har lite fjärrbrytare hemma till smålampor, styrda med första generationens Tellstick och är lite trött på prylar som bara har envägskommunikation, speciellt när vissa brytare vägrar ta emot signaler.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Skrivet av Trebsor:

Exakt samma historia här, gissar att det kommer papper inom några dagar som man ska skriva på och skicka in.

Beställde ifrån Elgiganten måndag kväll förra veckan, hämtade ut telefon och separat paket med sim kort på onsdagen..
Låter som tre har mycket att göra eller så har någon schabblat (elgiganten/tre).

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

@Stacks: Verisure använder sitt egna proprietära protokoll, så mig veterligen går det inte att styra med andra enheter.

Personligen skulle jag skaffa Znet-gatewayen om jag skulle använda Telldus, just för att få med Z-wave-stöd. Har lite fjärrbrytare hemma till smålampor, styrda med första generationens Tellstick och är lite trött på prylar som bara har envägskommunikation, speciellt när vissa brytare vägrar ta emot signaler.

Där ligger väl den stora skillnaden, prylar som går på 433MHz har bara envängskommunikation och är avlyssningbara. Z-wave är dubbelriktat och betydligt säkrare. Vill du styra lampor, kolla någon temp, etc. så funkar 433Mhz bra, men ska du göra något mer seriöst bör du sikta på Z-wave. Annan prisklass där dock.

Permalänk
Medlem

Jag kommer att satsa på Thread som standard.

http://threadgroup.org/technology/ourtechnology

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av effo:

Där ligger väl den stora skillnaden, prylar som går på 433MHz har bara envängskommunikation och är avlyssningbara. Z-wave är dubbelriktat och betydligt säkrare. Vill du styra lampor, kolla någon temp, etc. så funkar 433Mhz bra, men ska du göra något mer seriöst bör du sikta på Z-wave. Annan prisklass där dock.

Ok! Tack för info. Då blir det nog en Tellstick Znet Lite V2 då

Visa signatur

Intel Core i9 10850K @ 5Ghz.
64GB DDR4 3200Mhz.
1TB NVMe M2, 1TB SSD.
Lian Li PC-O11 Dynamic PCMR Limited Edition.
ASUS 3080 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

Exakt samma historia här, gissar att det kommer papper inom några dagar som man ska skriva på och skicka in.

Skrivet av SirRichard:

Beställde ifrån Elgiganten måndag kväll förra veckan, hämtade ut telefon och separat paket med sim kort på onsdagen..
Låter som tre har mycket att göra eller så har någon schabblat (elgiganten/tre).

Kontaktade Elgiganten, de skickar mobilen först och sedan skickas simkortet från tre efter, så kommer väl idag eller imorgon!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

@Dekkan:

Var inget simkort med och inte ett spår från tre. :S

Skrivet av Trebsor:

Exakt samma historia här, gissar att det kommer papper inom några dagar som man ska skriva på och skicka in.

Ber om ursäkt, skrev på mobilen.. menadde och tre skickar simkortet..

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Någon som fått sitt kort från @cdon.com? Eller i alla fall fått behålla ordern?
Jag lade en beställning en halvtimme efter tipset här men fick ordern annullerad ett knappt dygn senare.

Jag fick mitt igår. Beställde 17/6. Ett riktigt trevligt, lätt(!) och tyst kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M-1:

Jag fortsätter tjata om läsplattor. Adlibris säljer sin platta Letto Frontlight för 695 kr (300 kr rabatt).

100 stycken finns, först till kvarn.

Kampanjsida

Någon som vet hur den här jämför sig med t ex paperwhite?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Någon som fått sitt kort från @cdon.com? Eller i alla fall fått behålla ordern?
Jag lade en beställning en halvtimme efter tipset här men fick ordern annullerad ett knappt dygn senare.

Även jag fick en annullerad order.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Någon som vet hur den här jämför sig med t ex paperwhite?

Också lite nyfiken... Paperwhite verkar ha bättre upplösning, men Letto klarar fler format och har minneskortsläsare om Prisjakts jämförelse stämmer.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3049424,3224685

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Någon som vet hur den här jämför sig med t ex paperwhite?

Skrivet av Naki:

Också lite nyfiken... Paperwhite verkar ha bättre upplösning, men Letto klarar fler format och har minneskortsläsare om Prisjakts jämförelse stämmer.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3049424,3224685

Jämfört med Paperwhite vet jag inte, men Adlibris version är en Cybook Muse Frontlight som de satt eget namn på. Kanske är lättare att hitta jämförelser om man söker på det produktnamnet. En fördel med Letton är väl i alla fall att man kan köpa e-böcker från Adlibris direkt i plattan, kanske är smidigt om man är på språng.