Permalänk
Avstängd
Skrivet av aalleexx:

Hej!

Om ni skulle rekommendera en editor för en novis person som ska introduceras för html och css, vilken hade ni rekommenderat då? Är det 'fortfarande' dreamweaver?

Notepad++ är bra, lättviktig, stöder highlighting för många språk och under aktiv utveckling till skillnad från Crimson som @gaminggirl rekommenderar (som också är helt ok). Det finns också massvis med plugins för diverse saker som compare exempelvis. Annars har jag fastnat lite för Visual Studio Code som också är gratis och har ett annat fokus på utveckling, också stöd för många plugins, olika språk, och viss debugging och så. Mycket modernare gränssnitt också.

Dreamweaver finns också fortfarande, men jag vet inte om det är bra. Senast jag använde det var på nittiotalet. Men det är också något helt annat, mer en IDE för webbutveckling än en editor. Inte så billig dock, drygt 200 i månaden vill Adobe ha vilket är mer än vad mitt företag betalar för hela Visual Studio Pro per månad och användare.

Permalänk

Sublime text 3 för de mesta.

Atom för html css

IntelliJ för java.

Försökt mig på både emacs och vim, men har inte tagit mig igenom barriären än.

Permalänk
Inaktiv

Kör med Visual Studio Code för både front -och backend. (HTML5/CSS, Javascript, PHP)

Permalänk
Medlem

Jag kör Sublime text 3 för allt, riktigt bra editor som klarar nästan alla språk.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Var ett stort fan av Sublime Text tidigare - har dock gått över till Visual Studio Code numera. Väldigt nöjd.

Permalänk
Medlem

Neovim med en hel del plugins, är praktiskt taget en lättviktar-IDE för alla språk jag just nu håller på med (Python, Java, Go, Haskell, HTML, CSS, JavaScript).

Permalänk
Medlem

Har varit lite olika genom åren. Började väl med Notepad++ på Windows, sedan blev jag vän med Sublime Text, efter det kom lite Eclipse, men så bytte jag över till JetBrains och deras editors. Nu sitter man för det mesta på Sublime Text, och så leker man lite på sidan med Atom. Dock är Atom webb-baserat (alldeles för tungt för tillfället), så jag kommer nog aldrig använda den som en seriös IDE på ett bra tag.

Permalänk
Medlem

Jag kör Notepad++

En funktion som jag saknar är att man inte kan ha ändra liggande text till stående text

Exempel:
1,1,1,1,1,1,1 egna rader filen som jag vill ha stående nedan

1
,
1
,
1
,
1
,
1
,
1

Jag använder Notepad++ mest när jag gör mina stryktipsnycklar. Någon som känner till en editor som klarar detta eller en plugin för Notepad++? det skulle i alla fall spara en massa tid

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Datavetare
Skrivet av AMD-FX:

Jag kör Notepad++

En funktion som jag saknar är att man inte kan ha ändra liggande text till stående text

Exempel:
1,1,1,1,1,1,1 egna rader filen som jag vill ha stående nedan

1
,
1
,
1
,
1
,
1
,
1

Jag använder Notepad++ mest när jag gör mina stryktipsnycklar. Någon som känner till en editor som klarar detta eller en plugin för Notepad++? det skulle i alla fall spara en massa tid

Tja, i Emacs kan du t.ex. göra så här

(defun h-to-v() "Insert a newline after each character from point to end of line" (interactive) (save-excursion (let* ((start (point)) (end (save-excursion (progn (end-of-line) (point)))) (cnt (- end start))) (while (not (zerop (setq cnt (1- cnt)))) (progn (right-char) (newline))))))

Sedan bara ställa sig i början av "1,1,1,1,1,1,1" raden och köra kommando h-to-v

Edit: men i detta fall borde det gå att spela in ett makro, de flesta lite mer avancerade textredigerare brukar ju stödja något sådant.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AMD-FX:

Jag kör Notepad++

En funktion som jag saknar är att man inte kan ha ändra liggande text till stående text

Exempel:
1,1,1,1,1,1,1 egna rader filen som jag vill ha stående nedan

1
,
1
,
1
,
1
,
1
,
1

Jag använder Notepad++ mest när jag gör mina stryktipsnycklar. Någon som känner till en editor som klarar detta eller en plugin för Notepad++? det skulle i alla fall spara en massa tid

Det finns många sätt (makro, ersättning, funktion, extern process, …), men i Vim kan du exempelvis köra

:s/./&\r/g

  • :s — ersätt på enstaka rad

  • / — fältavgränsare till sökmönster

  • . — vilket tecken som helst, en gång

  • / — fältavgränsare till ersättningsmönster

  • & — hela sökträffen

  • \r — ny rad

  • / — fältavgränsare till modifierare

  • g — globalt, dvs upprepa så länge sökmönstret matchar (utan denna görs det bara en gång)

Detta kommer splitta varje tecken till en ny rad, dvs

1,1,1,1,1,1,1

1 , 1 , 1 , 1 , 1 , 1 , 1

Spontant känns det som att du kanske egentligen vill splitta på komma, och samtidigt ta bort dessa. Då skulle du kunna köra

:s/,/\r/g

  • :s — ersätt på enstaka rad

  • / — fältavgränsare till sökmönster

  • , — ett kommatecken

  • / — fältavgränsare till ersättningsmönster

  • \r — ny rad

  • / — fältavgränsare till modifierare

  • g — globalt, dvs upprepa så länge sökmönstret matchar (utan denna görs det bara en gång)

för att i stället direkt få slutresultatet

1 1 1 1 1 1 1


Du bör kunna köra något liknande detta som regexp i Notepad++, skulle jag tro (men låt inte det hindra dig från att lära dig Vim ).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tja, i Emacs kan du t.ex. göra så här

(defun h-to-v() "Insert a newline after each character from point to end of line" (interactive) (save-excursion (let* ((start (point)) (end (save-excursion (progn (end-of-line) (point)))) (cnt (- end start))) (while (not (zerop (setq cnt (1- cnt)))) (progn (right-char) (newline))))))

Sedan bara ställa sig i början av "1,1,1,1,1,1,1" raden och köra kommando h-to-v

Edit: men i detta fall borde det gå att spela in ett makro, de flesta lite mer avancerade textredigerare brukar ju stödja något sådant.

Skrivet av phz:

Det finns många sätt (makro, ersättning, funktion, extern process, …), men i Vim kan du exempelvis köra

:s/./&\r/g

  • :s — ersätt på enstaka rad

  • / — fältavgränsare till sökmönster

  • . — vilket tecken som helst, en gång

  • / — fältavgränsare till ersättningsmönster

  • & — hela sökträffen

  • \r — ny rad

  • / — fältavgränsare till modifierare

  • g — globalt, dvs upprepa så länge sökmönstret matchar (utan denna görs det bara en gång)

Detta kommer splitta varje tecken till en ny rad, dvs

1,1,1,1,1,1,1

1 , 1 , 1 , 1 , 1 , 1 , 1

Spontant känns det som att du kanske egentligen vill splitta på komma, och samtidigt ta bort dessa. Då skulle du kunna köra

:s/,/\r/g

  • :s — ersätt på enstaka rad

  • / — fältavgränsare till sökmönster

  • , — ett kommatecken

  • / — fältavgränsare till ersättningsmönster

  • \r — ny rad

  • / — fältavgränsare till modifierare

  • g — globalt, dvs upprepa så länge sökmönstret matchar (utan denna görs det bara en gång)

för att i stället direkt få slutresultatet

1 1 1 1 1 1 1


Du bör kunna köra något liknande detta som regexp i Notepad++, skulle jag tro (men låt inte det hindra dig från att lära dig Vim ).

Tack för era svar. Jag är totalt okunnig när det gäller programmering och sånt. Jag tycker att en sådan funktion borde finnas i en editor som Notepad++ från början

Edit:
Hittade ett sätt att ändra vertikal till horisontal [Ctrl] + [J] i Notepad++ men inte tvärt om. Måste finnas ett kommando för det också

Edit:
Nope, [Ctrl] + [J] funkade om man vände en rad i taget, men funkar inte om man markerar en grupp med tecken. Det blir helt fel Det skulle tar en evighet om det är ca 10000 systemrader

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-FX:

Tack för era svar. Jag är totalt okunnig när det gäller programmering och sånt. Jag tycker att en sådan funktion borde finnas i en editor som Notepad++ från början

Edit:
Hittade ett sätt att ändra vertikal till horisontal [Ctrl] + [J] i Notepad++ men inte tvärt om. Måste finnas ett kommando för det också

Edit:
Nope, [Ctrl] + [J] funkade om man vände en rad i taget, men funkar inte om man markerar en grupp med tecken. Det blir helt fel Det skulle tar en evighet om det är ca 10000 systemrader

Det enklaste måste väl vara att bara spela in ett macro. För att separera raden ställ dig på den första platsen, alltså innan första ettan, tryck på record-knappen och gå ett steg till höger och tryck på enter. Stoppa inspelningen och kör sedan macrot till slutet av filen med fast-forward-knappen. För att få dem på en rad igen ställ dig sist på nedersta raden och spela in upp - delete. Kör till slutet av filen.

Permalänk
Medlem

Visual Studio Code och Sublime.

På Unixbaserade system blir det Vi/Vim/Nano. Är inte lika cool som er som grottar ner sig i Emacs men full respekt till dem som gör det.

Permalänk
Avstängd

VS2017 & Resharper 17 <3

Ingen mus på en hel arbetsdag och stört produktiv. Enda negativ är att Resharper kräver sin lilla dator (Speciellt i stora system). Funkar heller inte för Unity shaders eller annan kod som C/C++

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Linux hemma, och skriver i Eclipse eller vim.
Windows på jobbet, men mest som en launcher för eclipse, Cygwin och Firefox/Chrome.

Visa signatur

I am not a politician and my other habits are also good.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AMD-FX:

Tack för era svar. Jag är totalt okunnig när det gäller programmering och sånt. Jag tycker att en sådan funktion borde finnas i en editor som Notepad++ från början

Notepad++ har "sök/ersätt"-funktionalitet med reguljära uttryck, så de rader jag skrev för Vim ska gå att köra där också. Jag har inte programmet här, men utifrån dokumentationen skulle jag tro att det bara är att gå till "Sök/ersätt"-dialogen (Ctrl+h) och fylla i "," som sök och "\r\n" som ersätt (för Windows-radavslutningar) och sedan trycka "Replace all" för att köra mitt andra exempel. Du verkar även behöva bocka i en ruta för att aktivera "Regular expression".

Första exemplet borde vara något liknande, dvs sök "." och ersätt med "$&\r\n" och sedan "Replace all" (med "Regular expression" aktiverat).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Använt Vim i ett par år nu. Vet någon hur jag stänger det?

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Medlem

Hemma: UltraEdit men börjar ledsna på att den hela tiden försöker få mig att uppgradera.
På jobbet: Notepad++ (har också kört med Crimson, Emacs -men det är några år sedan).

Notepad++ är hyffsad med Compare-plugin. Det enda jag saknar/retar mig på, är omöjligheten att få den att alltid använda iso-8859-latin1 för en viss filtyp.

Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Medlem

Linux: Geany
Windows: Programmer's Notepad

Bägge är super slimmade utan bloat vilket jag föredrar

Permalänk
Medlem

VS Code på jobbet och hemma.

Permalänk
Medlem

Borde kanske inte skriva något.
Sist på jobbet så använde jag ISPF-edit SQL, DB2, JES2, ISPF, CICS, clist, Rexx och en del VSAM under z/OS. Tror inte att det är så många här som vet vad det är.
Privat så är det mer här kända program.

Permalänk
Medlem

Notepad++: Används när jag bara vill öppna en fil X och läsa koden snabbt/överskådligt.

Sublime Text 3: När jag arbetar.

Visual Studio Code: Används ibland. Syftet är att gå över helt. Men det kommer nog ta ett tag tills man vant sig. Anledningen är att Sublime Text utvecklas väldigt långsamt medan VSC backas upp av ett helt team som jobbar med att utveckla editorn i en mycket snabbare takt.

Permalänk
Lego Master

Visual Studio och Notepad++ på jobb.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Visual Studio code och netbeans hemma. Visual Studio Code är ju fritt och finns till alla plattformar.
Visual Studio Community edition körs till större projekt, även det fritt upp till team om 5 användare.

Testat sublime och lite andra, men inte värt pengarna för moi.

På jobbet körs vs code och vs

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Vim, VS och lite Sublime.

Permalänk
Medlem

Använt C# nu i ca 3 månader så har ju blivit VS 17. Jäklar vilken editor! Ligger ju flera mil före Eclipse och IntelliJ.

Permalänk
Medlem

På jobbet sitter jag med Atom och Visual Studio

Hemma på Macbooken sitter jag med Atom, Rider och CLion för c++-projekt.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem

Atom och Intellij, båda med vim-lägen så klart. Ibland blir det vim på kommandoraden.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Permalänk
Medlem

Windows notepad, gör vad den ska. Inget mer, inget mindre.

Visa signatur

Jag har jättebra datordelar inuti min dator :)