Permalänk
Medlem

Lös TV-väggfäste

Hej, jag monterade nyligen upp min TV på väggen första gången och det blev lite fel.

Jag är ganska säker på att det är en dubbel gipsvägg och följande expanderskruvar från Clas användes. Fästet är en Vogel Thin 345 och TV:n är ligger innanför storlek och viktgränsen.

Som ni ser på bilden så har fästet lossnat från väggen med ca 2-3 mm under monteringen. Det går inte att skruva in mer på den övre skruven. Det verkar dock inte hända något så länge jag inte sträcker ut armen på fästet.

Något förslag på vad jag kan eller borde göra?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700k | Moderkort: Asus Z170I Pro Gaming | Grafikkort: MSI GTX 1070 Gaming X | Ram: Kingston HyperX 16GB DDR4 (2133MHz) | PSU: Fractal Design Edison 550W | Chassi: Fractal Design Define Nano S.

Permalänk
Sötast

Vi löste det genom att köpa två halvmeters träplankor då vi även hade gipsvägg då.
Satte fast ett nästan exakt likadant fäste som du använder i plankorna varav vikten balanseras mot väggen på ett helt annat vis och på så vis fungerar ypperligt.

Tänk två horisontellt gående plankor med pluggar i varje ände, viktfördelningen blir helt och hållet annorlunda dvs rakt ner och har inte samma dragningskraft utåt från väggen.

Finns ju nimma smala brädor att använda som ej flexar, man kan ju även måla dem eller köpa in dem klarlackade och iom att de sitter bakom en tv så syns de inte alldeles för mycket.

Hoppas tanken hjälper

Permalänk
Medlem

@Allexz: Tack för förslaget, har jag förstått rätt med följande bild?

Det gråa är väggfästet, brun träplankor och rött pluggar. Isf hur tjocka brädor använde du?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700k | Moderkort: Asus Z170I Pro Gaming | Grafikkort: MSI GTX 1070 Gaming X | Ram: Kingston HyperX 16GB DDR4 (2133MHz) | PSU: Fractal Design Edison 550W | Chassi: Fractal Design Define Nano S.

Permalänk
Skrivet av Papercat:

Hej, jag monterade nyligen upp min TV på väggen första gången och det blev lite fel.

Jag är ganska säker på att det är en dubbel gipsvägg och följande expanderskruvar från Clas användes. Fästet är en Vogel Thin 345 och TV:n är ligger innanför storlek och viktgränsen.

Som ni ser på bilden så har fästet lossnat från väggen med ca 2-3 mm under monteringen. Det går inte att skruva in mer på den övre skruven. Det verkar dock inte hända något så länge jag inte sträcker ut armen på fästet.

Något förslag på vad jag kan eller borde göra?

https://i.imgur.com/jSLa2Ey.jpg

Att fästa i gips är lurigt. Det bästa är att leta upp reglar att fästa i. Då blir det alltid 100%

En TV är tung och det blir mycket hävarm som expandern ska hålla emot

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

@Papercat:

Har aldrig sett en gipsskruv lossna sådär. Den tar med sig gipsskivan om belastningen blir för hög. Ni har dragit fast den korrekt med tång?

http://www.clasohlson.com/se/T%C3%A5ng/40-8529

Viktigt att använda rätt expander, så verifiera om det är dubbel eller enkel gips.

Permalänk
Medlem

@JeagerMeisterSWE:
En granne till mig har försökt med regelsökare utan resultat så jag pallar inte försöka själv.

@Haladria:
Jag använde just en sådan och är ganska säker på att det är dubbel då jag har kikat genom hålen med ficklampa och borren går in ganska långt.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700k | Moderkort: Asus Z170I Pro Gaming | Grafikkort: MSI GTX 1070 Gaming X | Ram: Kingston HyperX 16GB DDR4 (2133MHz) | PSU: Fractal Design Edison 550W | Chassi: Fractal Design Define Nano S.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Papercat:

@JeagerMeisterSWE:
En granne till mig har försökt med regelsökare utan resultat så jag pallar inte försöka själv.

Gå från hörnet så brukar reglarna oftast vara 40 cm mellanrum, man brukar kunna knacka där och höra att ljudet är lite annorlunda. Innan man skruvar kan man ta en tunn tunn borr och borra sig in en bit, träffar man inte balken är det lätt att täcka igen iallafall

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Sötast
Skrivet av Papercat:

@Allexz: Tack för förslaget, har jag förstått rätt med följande bild? https://i.imgur.com/ucgQejl.png

Det gråa är väggfästet, brun träplankor och rött pluggar. Isf hur tjocka brädor använde du?

Ja precis! Jag använde ordet pluggar fel innan dock, precis som sagts av andra i tråden så är expanders viktigt då de kan bära mycket mer än en plugg.

Man kan såklart sätta skruvar I mitten också om man önskar och vikten är hög

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Sötast
Skrivet av Papercat:

@Allexz: Tack för förslaget, har jag förstått rätt med följande bild? https://i.imgur.com/ucgQejl.png

Det gråa är väggfästet, brun träplankor och rött pluggar. Isf hur tjocka brädor använde du?

Ja precis! Jag använde ordet pluggar fel innan dock, precis som sagts av andra i tråden så är expanders viktigt då de kan bära mycket mer än en plugg.

Man kan såklart sätta skruvar I mitten också om man önskar och vikten är hög

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har ni kollat att inte reglarna som bär gipset sitter vågrätt?
Då är det ju svårt att leta med regelfinnare om man inte är på exakt rätt höjd.

Stöter på det ibland då man vill få plats med lite extra isolering samt att minska köldbryggor. Vanligast på ytterväggar, men finns annars också.

Problemet är att hävarmen blir så lång ifall man har TVn utdragen max på erat väggfäste så att man går över ankarets bärförmåga i en dubbelgipsvägg.
Ankare är bra för att hålla tunga saker hängande på väggen, men i detta fallet så är ju kraften riktad rakt utåt, vilket är mycket svårare att hålla emot. Sen tror jag att ni även använt ett litet för klen expander, Att gå upp en storlek till M6 hade ju varit att föredragit från början

Om ni hittar några reglar så kan ni ju istället för ett par brädor använda en bit plywood 15 mm eller dubbla 12 mm som man spänner upp mellan två reglar som man sedan fäster hållaren i, sen om man vill skruva i plywooden eller dra ett par vagnsbultar bakifrån är något man kan välja då.

Permalänk
Medlem

Tack för förslagen! Jag ska testa och borra lite o se om jag hittar ngn regel och kolla in träskivor.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700k | Moderkort: Asus Z170I Pro Gaming | Grafikkort: MSI GTX 1070 Gaming X | Ram: Kingston HyperX 16GB DDR4 (2133MHz) | PSU: Fractal Design Edison 550W | Chassi: Fractal Design Define Nano S.