Permalänk
Medlem

quadro x8 -> x16

tjena

ett quadro p5000 kort på en x8 slot med en riser-kabel..
är det superkorkat eller knappt märkbar skillnad?
sitter på ett server-kort från supermicro som bara hade x8 slots..
bra att man kollar en extra gång innan man köper *doh*

/s

Permalänk
Medlem

Beror vad du tänkt göra på det. Tänker du köra GPGPU som skyfflar mycket data mellan RAM och VRAM så ger de rejäl prestanda försämring. Är det däremot mer beräkningsintensivt med lite data skyffling så kanske det inte påverkar något nämnvärt.

Allt som händer är att kommunikationen mellan CPU och GPU får halva bandbredden. Så för att säga om det lär påverka behöver man veta vad du tänkt göra, hur den lasten ser ut samt om det är PCI-E 3.0 på moderkortet. Går inte att ge något generellt svar, kan bara säga att det inte påverkar gaming så mycket men hoppas verkligen du inte skaffar en P5000 för spel. Är det en 8x slot och inte bara 8x bandbredd på moderkortet kan du behöva modda moderkortet också för att fysiskt få ner kortet.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Beror vad du tänkt göra på det. Tänker du köra GPGPU som skyfflar mycket data mellan RAM och VRAM så ger de rejäl prestanda försämring. Är det däremot mer beräkningsintensivt med lite data skyffling så kanske det inte påverkar något nämnvärt.

Allt som händer är att kommunikationen mellan CPU och GPU får halva bandbredden. Så för att säga om det lär påverka behöver man veta vad du tänkt göra, hur den lasten ser ut samt om det är PCI-E 3.0 på moderkortet. Går inte att ge något generellt svar, kan bara säga att det inte påverkar gaming så mycket men hoppas verkligen du inte skaffar en P5000 för spel. Är det en 8x slot och inte bara 8x bandbredd på moderkortet kan du behöva modda moderkortet också för att fysiskt få ner kortet.

Modda ska man väl inte behöva? Det är väl bara x16 slots som har låsklack i främre änden? Dvs att man ska alltid kunna få ner ett x16 kort oavsett slot på moderkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

tack för svar,

ja, hehe, nej, inga spel. den kommer köra maya/vray primärt. cpu-render men oftast cloud-renderar jag. så mest för att få snabb viewport (ljussättning/texturering) och hantera cad-data med hög polycount mer smärtfritt.

kortet går inte ha fysiskt monterat på moderkortet för det sitter ett par noctua-fläktar ivägen. men jag har 15cm sladd och utrymme ovanför psu:n. inte den snyggaste lösningen men det kommer funka.
det är pci-e 3.0 på kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Modda ska man väl inte behöva? Det är väl bara x16 slots som har låsklack i främre änden? Dvs att man ska alltid kunna få ner ett x16 kort oavsett slot på moderkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej. Ofta har moderkorts tillverkare fyllt i med plast så man inte får in större kort. Man kan däremot hyfsat enkelt slipa/klippa bort kanten. Inte alltid däremot man vill sätta i ett tungt instickskort i en liten slot pga fysisk stress. Självklart finns de med öppen ända som du tänker på också. Föredrar personligen öppen design om man ska ha en mindre fysisk slot men moderkorts tillverkare verkar inte det minsta enade över det.

Skrivet av thesejm:

tack för svar,

ja, hehe, nej, inga spel. den kommer köra maya/vray primärt. cpu-render men oftast cloud-renderar jag. så mest för att få snabb viewport (ljussättning/texturering) och hantera cad-data med hög polycount mer smärtfritt.

kortet går inte ha fysiskt monterat på moderkortet för det sitter ett par noctua-fläktar ivägen. men jag har 15cm sladd och utrymme ovanför psu:n. inte den snyggaste lösningen men det kommer funka.
det är pci-e 3.0 på kortet.

Tror inte de ska vara några problem så länge du inte vill rendera (realtime/viewport eller inte) en scen som inte får plats i VRAM. 8x PCI-E 3.0 ger ~7.9GB/s vilket borde vara mer än nog för dig. Kortfattat, tror inte det kommer bli några problem. Har däremot inte allt för bra koll på hur CAD använder bandbredd men det borde vara väldigt lite.

Vet däremot inte hur mycket Quadro kommer ge dig över vanlig/billigare GeForce i denna situationen däremot, du kan ju få ett kraftfullare kort med GeForce för en billigare peng. Jag kan diskutera det men gör det i sådana fall på förfrågan då det blir onödigt om du redan vet skillnaderna.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av philipborg:

Tror inte de ska vara några problem så länge du inte vill rendera (realtime/viewport eller inte) en scen som inte får plats i VRAM. 8x PCI-E 3.0 ger ~7.9GB/s vilket borde vara mer än nog för dig. Kortfattat, tror inte det kommer bli några problem. Har däremot inte allt för bra koll på hur CAD använder bandbredd men det borde vara väldigt lite.

Det man också måste räkna med är raisern. I och med att TS skriver raiserkabel så kan det vara varierande kvalitet. Det är inte alls säkert att man kan få ut några 7.9GB/s ur en sådan. Raiserkablar måste kollas upp noga.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det man också måste räkna med är raisern. I och med att TS skriver raiserkabel så kan det vara varierande kvalitet. Det är inte alls säkert att man kan få ut några 7.9GB/s ur en sådan. Raiserkablar måste kollas upp noga.

Har aldrig använt Raiser kabel (lyckligtvis), men borde det inte vara fullbandbredd eller avbruten anslutning? Har inte 100% koll på PCI-E's kommunikations protokoll, kan hända att de kör error correcting code och då tappas inte anslutningen men man kan få som du säger rejält mycket sämre prestanda. Hade själv lite problem när jag överklockade mitt grafikkort med ECC minneskontroller (ej ECC minne men kontrollen har fortfarande det.) där jag fick sämre prestanda med högre minnesklock just pga all korrektion den fick göra. (Var iofs en 40% minnes OC.)

Vid närmare tanke kör de nog ECC och då kan det nog mycket väl bli kass prestanda om kvalitén är kass.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

tackar för bra info. jag har också fått för mej att det ska vara väldigt lite man förlorar överlag.
sorry, lite noob. hur vet jag om kabeln flaskhalsar ännu mer/ är av dålig kvalité. kan jag mäta den busshastigheten på nåt sätt?

ang. quadro vs. geforce. jo, jag har läst ögonen blodiga om de. slutade ändå på ett quadro-kort pga olika anledningar. mest kompatibilitet/stabilitet. det var dyrt men det är bara o blunda o betala.

nu kanske jag får en varning här för det är i fel forum, här men jag köpte fel ram så om nån är ute efter 128gb DIMM DDR4 2400 ECC så finns det. 4x32.

/S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av philipborg:

Har aldrig använt Raiser kabel (lyckligtvis), men borde det inte vara fullbandbredd eller avbruten anslutning? Har inte 100% koll på PCI-E's kommunikations protokoll, kan hända att de kör error correcting code och då tappas inte anslutningen men man kan få som du säger rejält mycket sämre prestanda. Hade själv lite problem när jag överklockade mitt grafikkort med ECC minneskontroller (ej ECC minne men kontrollen har fortfarande det.) där jag fick sämre prestanda med högre minnesklock just pga all korrektion den fick göra. (Var iofs en 40% minnes OC.)

Vid närmare tanke kör de nog ECC och då kan det nog mycket väl bli kass prestanda om kvalitén är kass.

Jag har inte heller använt någon, men hade planer på det en gång och läste på en hel del. Som jag förstår det finns det allt från skräp till saker som funkar. Men den rådande rekommendationen just då var att man kunde använda dem till bitcon mining, men inte mycket mer typ. Men det ska finnas kablar som funkar. Det gäller bara att hitta dem.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!