Permalänk
Medlem

IQ-tester

Har en fråga om IQ tester.
När jag var runt 12-13 års åldern så ville mina föräldrar IQ testa mig och min syster på mensa via datorn. Mina föräldrar testade först; båda fick runt 120-128 snåret medans jag och min syster (som då var 15) fick något mellan 112-120. Om jag inte helt missminner mig så fick jag 116.

Ikväll, hemkommen efter jobbet kom jag att tänka på detta och fick för mig att testa sådär 10 år senare. Jag fick ett rent löjligt resultat, lägre än mitt 12/13åriga jag hade. Hur är detta möjligt? Minns att detta webbaserade test såg mer eller mindre likadant ut som idag. Att tilläga så är alla mensa test lämpade för 18+.

Återigen, hur är det möjligt? Hade under ett halvårsperiod en kärlek för drogen spice i 17 års åldern. Brukar cannabis väldigt sporadiskt samt använt mig av MDMA och LSD vid 4 respektive 2 tillfällen. Kan detta "missbruk" påverkat min intelligens såpass mycket?

Ser finare ut
Permalänk
Medlem

Troligtvis är den halverad, då det är en klassisk bieffekt utav MDMA.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

@albinb4: Jag gjorde testet 2004 med "full pott" alla rätt.
Sedan ville de jag skulle betala för ett "riktigt" test för att se om jag var kvalificerad som medlem.

Men jag var smartare än så.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Ett onlinetest ger ingenting. Ett riktigt test är övervakat och tar flera timmar.

Droger gör dig ju dock knappast smartare.

Permalänk
Hedersmedlem

Tror inte mycket på testet på Mensas hemsida, det tar typ 3 minuter att genomföra och är 25 frågor av exakt samma typ. Illustrerad Vetenskap har det bästa nättestet du kommer hitta på svenska, sätt av 45 minuter av tystnad och inga distraktioner om du är intresserad av att prova på riktigt. Mensas egna test tar inte alls "flera timmar" att genomföra, de skriver själva att provtiden är en timme.

Sen frågan varför du har sämre resultat nu än för 10 år sedan kan ju ha tusen svar. Du kanske helt enkelt kommer ihåg fel eller så gissade du mest för tio år sedan. Jag har inte hört någon konkret forskning om att drogerna skulle påverka IQ på så lång sikt så det säger jag inget om även om jag på det personliga planet inte tror att de hjälper i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Ett onlinetest ger ingenting. Ett riktigt test är övervakat och tar flera timmar.

Värt att göra ett sådant mån tro?

Nja, uppenbarligen inte. Men det finns olika typer av intelligens vilket droger kan främja.
Tror knappast att ett logik och sambands intelligens test mäter övrig intelligens.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du är smart på riktigt så gör något bra med ditt liv istället för att oroa dig över en siffra på ett papper. Sedan... mja... droger. Ofta mindre bra i längden men inte för sent att sluta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Tror inte mycket på testet på Mensas hemsida, det tar typ 3 minuter att genomföra och är 25 frågor av exakt samma typ. Illustrerad Vetenskap har det bästa nättestet du kommer hitta på svenska, sätt av 45 minuter av tystnad och inga distraktioner om du är intresserad av att prova på riktigt. Mensas egna test tar inte alls "flera timmar" att genomföra, de skriver själva att provtiden är en timme.

Sen frågan varför du har sämre resultat nu än för 10 år sedan kan ju ha tusen svar. Du kanske helt enkelt kommer ihåg fel eller så gissade du mest för tio år sedan. Jag har inte hört någon konkret forskning om att drogerna skulle påverka IQ på så lång sikt så det säger jag inget om även om jag på det personliga planet inte tror att de hjälper i alla fall.

Ska pröva det testet senare i nästa vecka!

Permalänk
Inaktiv

MDMA LSD Om de är långvariga bieffekter eller inte orkar jag inte läsa mig till. Jag vet bara att det är två droger jag gärna undviker. Cannabisen behöver du dock inte oroa dig för direkt. Spice vettefan. Det är rätt illa ärligt talat. Lite fel från tillverkarn så dör du.. Lek inte med det.. De förstnämnda har funnits så pass länge att de känns säkrare än spice, men även dessa är väl inte direkt att rekommendera..

Kan vara så enkelt att du tänker lite segare för att du inte håller på med lika mycket hjärngympa nu mera. Har själv märkt liknande på senare åren. Jag får alla rätt på testet, men inte inom tidsramen. Kanske 30sec till så skulle jag dock klara det galant. Som tonåring var det dock inge problem med den bestämda tiden.
Faktumet att det är så oerhört tidsbegränsat får mig att bli skeptisk till dess validitet. Då betygsätter de ju nästan hur pass mycket du litar på dina instinkter.. Jag tar tid på mig för att jag nu mera föredrar att ifrågasätta mina bedömningar i större utsträckning.
Fun fact. Läste nyligen en studie som pekade på att testosteron ökar just detta beteende. Alltså att vara väldigt kvick i att fatta beslut. Känns som det kan finnas samband där.

Edit: Angående "riktiga tester". De som mensa kör på testsiten är rätt lika de på hemsidan. Och många bedömmer dessa som fullt dugliga också. De är alltså inte flera timmar. Läs på deras hemsida om ni inte tror mig..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CFSsss:

Om du är smart på riktigt så gör något bra med ditt liv istället för att oroa dig över en siffra på ett papper.

Är det något fel med att vara intresserad av sin egen IQ?

Permalänk
Medlem

Droger som är "neurotoxic" påverkar ofta intelligens negativt i långsikt, MDMA är en av dom.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Jag har inte hört någon konkret forskning om att drogerna skulle påverka IQ på så lång sikt så det säger jag inget om även om jag på det personliga planet inte tror att de hjälper i alla fall.

Det har jag! Minns inte exakt vilka substanser det var men det påverkade hjärnans utveckling väldigt mycket för unga och upp till 25 års ålder typ. Har för min det var bl.a. hjärnforskaren Katarina Gospic som har nämnt det.
Dessutom så bildas det nya hjärnceller fortfarande vid äldre ålder om du tränar, så om du då tar droger då så blir du fortfarande stupid

Permalänk
Avstängd

Man kan mäta om någon t.ex har brist på hjärnceller och vissa kemikalier i hjärnan.

Det är därför man skriver ut SSRI till folk för man kan se att de har brist på serotonin i hjärnan.

Man kan också mäta om det finns spöken i närheten såg jockeboi hade något verktyg för det.

Permalänk
Inaktiv

Kan folk lära sig att komma med källa på frågor där svaret inte är i närheten av allmänt känt? Så mycket trevligare att slippa alla meningslösa påståenden likt "Cannabis gör dig agressiv och hyperaktiv". Nope, motsatsen däremot..

Skrivet av SolidReactor:

Det har jag! Minns inte exakt vilka substanser det var men det påverkade hjärnans utveckling väldigt mycket för unga och upp till 25 års ålder typ. Har för min det var bl.a. hjärnforskaren Katarina Gospic som har nämnt det.
Dessutom så bildas det nya hjärnceller fortfarande vid äldre ålder om du tränar, så om du då tar droger då så blir du fortfarande stupid

Säker på att det inte var alkohol? Där vet jag att det är många som påstår sig funnit sådana samband. Ska man tro på det så är väl hela sveriges befolkning "stupid" enligt din logik.. Länk till min korta sökning efter källa.
Men ja, det är generellt sett inte bra att pyssla med droger. Men om det faktiskt påverkar IQ är en helt annan femma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av albinb4:

Har en fråga om IQ tester.
När jag var runt 12-13 års åldern så ville mina föräldrar IQ testa mig och min syster på mensa via datorn. Mina föräldrar testade först; båda fick runt 120-128 snåret medans jag och min syster (som då var 15) fick något mellan 112-120. Om jag inte helt missminner mig så fick jag 116.

Ikväll, hemkommen efter jobbet kom jag att tänka på detta och fick för mig att testa sådär 10 år senare. Jag fick ett rent löjligt resultat, lägre än mitt 12/13åriga jag hade. Hur är detta möjligt? Minns att detta webbaserade test såg mer eller mindre likadant ut som idag. Att tilläga så är alla mensa test lämpade för 18+.

Återigen, hur är det möjligt? Hade under ett halvårsperiod en kärlek för drogen spice i 17 års åldern. Brukar cannabis väldigt sporadiskt samt använt mig av MDMA och LSD vid 4 respektive 2 tillfällen. Kan detta "missbruk" påverkat min intelligens såpass mycket?

Jag minns inte exakt när det nuvarande nättestet infördes hos Mensa, men om det är ca 10 år sedan du gjorde det senast faller det nog in i ungefär samma tidsram - det är alltså inte säkert att det är samma test nu som då. I övrigt kan det finnas många andra orsaker - kanske hade du tur med dina gissningar när du gjorde testet senast, kanske hade du sneglat över dina föräldrars axlar innan det blev dags för dig, kanske gjorde du nu testet när du var trött och distraherad, eller så har du - såsom du föreslår - fått någon permanent nedsättning genom ditt missbruk (jag kan inte tillräckligt mycket om droger för att kunna hjälpa dig på denna punkt). Om du vill ha ett definitivt resultat kan du alltid anmäla dig till ett övervakat testtillfälle - priset de tar ut hos Mensa är i princip självkostnad för testadministrationen, så det är rätt överkomligt.

Skrivet av Dockland:

@albinb4: Jag gjorde testet 2004 med "full pott" alla rätt.
Sedan ville de jag skulle betala för ett "riktigt" test för att se om jag var kvalificerad som medlem.

Men jag var smartare än så.

Det är snarare tvärtom. Nättestet som erbjuds via hemsidan är ägnat att ge ett grovt förhandsbesked om vilket ditt resultat sannolikt skulle bli vid det övervakade testet - så att du slipper betala, om du inte känner något behov av ett säkrare svar.

Skrivet av izzie:

Helt riktigt att onlinetest i allmänhet inte är särdeles meningsfulla, då de inte är ordentligt utprövade. Nättestet på Mensas hemsida är dock helt OK, och brukar landa plus/minus några poäng från resultatet vid figure reasoning test (FRT), som Mensa Sverige använder sig av - obeaktat då att nätversionen har ett lägre maxtak, p.g.a. att osäkerheten ökar ju längre från medel man kommer.

Inklusive instruktion tar FRT - som andra påpekar i tråden - cirka en timme att genomföra. Det finns givetvis andra tester också, men åtminstone matrisbaserade test brukar mig veterligen röra sig i ungefär samma tidsmässiga härad, då tidsgränserna sätts så att man skall kunna ta sig igenom förhållandevis bekvämt, men utan att ha alltför mycket tid tillgodo. Testen fungerar litet grand som en trappstege, där avsikten är att se vid vilket steg det "tar stopp". Om du inte förhållandevis snabbt kan lösa en uppgift är det ingen större mening med att sitta med den i tio minuter till - kan du den inte direkt kommer du antagligen aldrig att kunna den, om du inte kör med ett "brute force"-förfarande, och det tar betydligt längre tid än så.

Skrivet av Andreaz1:

Frågorna från Mensas nättest är rätt olika (det är ju litet av en förutsättning för progressiva matriser), men de är helt riktigt av samma grundläggande typ - nämligen matriser. Orsaken till det är helt enkelt att matristest är kulturneutrala och har god validitet för mätningen. Det är snarare nättesterna som har en massa andra typer av frågor (ofta av typen "tankenötter") man skall passa sig för, då de antagligen är utformade mer för att vara litet kluriga än för att mäta G-faktorn som IQ-test eftersöker.

Permalänk
Medlem

Mensa-testet är ju väldigt begränsat, alla frågor är bara variationer på ett fåtal olika mönster. Jag gjorde precis testet och fick full poäng med mer än halva tiden kvar. Inte för att jag är något supergeni, utan för att jag som programmerare har lätt för att se mönster och är bekant med många tekniker som jag hade stor fördel av (t.ex. bit blit operationer, som en del av uppgifterna handlade om).

För övrigt så får man gissa om man inte ser mönstret på en av uppgifterna, men den gissningen kan ju faktiskt vara korrekt. Resultatet blir därmed mer slumpmässigt ju fler uppgifter man gissar på, så är du missnöjd med din IQ är det bara att upprepa testet tills du blir nöjd

Permalänk
Medlem

Här googlade jag fram lite mer info:
https://www.mensa.se/bli-medlem/

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

@perost: Jag minns att jag uppfattade provtestet som löjligt lätt. Jag har gjort mer komplexa test på andra ställen på nätet. Både förr och senare.

2004 bestod provtestet av 18 uppgifter. Det är tydligen omgjort lite sedan dess.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Inaktiv

@Dockland: @perost: Intressant att det blir så lätt när man pysslar med liknande i vardagen. Antar att det är lika löjligt som de där minnestesterna, där världsmästarna har massa knep, och tränar dygnet runt.
Dock förvånad över halva tiden. Det är 3.6 sec per fråga det.. Ska fan ta och kolla synen. Ungefär så länge det tar för mig att verkligen få in skärpan på alla de små figurerna..

Permalänk
Medlem

Internettest ger dig ingen bra uppfattning, inte ens Mensas inträdesprov är på något sätt en säker bedömning även om det i vissa fall kan ge en god bild.

Ska du ha en ordentlig testning får du vända dig till en psykolog, men jag skulle aldrig ta på mig att göra en sån bedömning för under femsiffriga belopp, det är för mycket arbete.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk

@albinb4: Tror inte ett dugg på IQ tester. Vi människor är mer än så. Biologiska varelser.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Kan folk lära sig att komma med källa på frågor där svaret inte är i närheten av allmänt känt? Så mycket trevligare att slippa alla meningslösa påståenden likt "Cannabis gör dig agressiv och hyperaktiv". Nope, motsatsen däremot..
Säker på att det inte var alkohol? Där vet jag att det är många som påstår sig funnit sådana samband. Ska man tro på det så är väl hela sveriges befolkning "stupid" enligt din logik.. Länk till min korta sökning efter källa.
Men ja, det är generellt sett inte bra att pyssla med droger. Men om det faktiskt påverkar IQ är en helt annan femma.

Man har sett ett samband med droger och hjärnans kognitiva funktioner, dess utveckling samt "slut form". Jo man blir mer stupid och ja, jag vågar säga att de som dricker mycket alkohol eller tar droger är inte liga bright, det syns väldigt tydligt.
Detta är var jag både har lärt mig vetenskapligt samt upplevt vääääääldigt tydligt med egen erfarenhet av andra människor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Dock förvånad över halva tiden. Det är 3.6 sec per fråga det..

Nja, riktigt så snabbtänkt är jag inte. Jag gjorde det här testet, 24 frågor på 10 min.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av perost:

Nja, riktigt så snabbtänkt är jag inte. Jag gjorde det här testet, 24 frågor på 10 min.

Sorry, jag som är trött. Fick för mig att det var 3min 25 frågor av någon outgrundlig anledning. Edit: Ahh, Andreaz1 som fick mig på villovägar..

Skrivet av SolidReactor:

Man har sett ett samband med droger och hjärnans kognitiva funktioner, dess utveckling samt "slut form". Jo man blir mer stupid och ja, jag vågar säga att de som dricker mycket alkohol eller tar droger är inte liga bright, det syns väldigt tydligt.
Detta är var jag både har lärt mig vetenskapligt samt upplevt vääääääldigt tydligt med egen erfarenhet av andra människor.

Du missförstod mig ganska rejält angående liknelsen med ditt resonemang. Min poäng var att mängden är relevant. Men du kanske på riktigt tror att folk blir mentalt handikappade efter första gången, dessutom oavsett dos, så länge det intas innan 25års ålder? Dock inte så jag tyder det du skriver i detta inlägg (jag försökte alltså poängtera detta genom att visa hur absurt det låter).

I övrigt har jag endast försökt få dig att backa upp ditt påstående med källa, mycket för att jag själv finner det intressant. Jag försökte t ex inkludera namnet du nämnde. Men det gav resultat om fördumningen av mobiler. Som jag anser stämma. Har inte läst artikeln. Men budskapet låter korrekt.. Jag tog mig också tiden till att visa källa angående alkoholen. Så som sagt. Jag skulle uppskatta källa. Ett påstående är meningslöst.
Fortsätter leta lite tills dess. Blir väl en edit om jag lyckas finna något relevant innan du svarar.

Min erfarenhet säger snarare att mindre begåvade är mer benägna att bruka stimulanter. Känner några som blivit segare, men inte direkt fått något problem i övrigt med skallen. Men det beror väl på vad man syftar på kanske.

Edit2: Ska poängteras att källa-bönen var till alla som kommer med påståenden.

Edit3: Hittar fortfarande ingen studie om dessa påståenden, som inte flertalet forskare bestrider.
Dock kan jag tänka mig att kognitiva delen tolkats lite hejvilt av flera. För ja, det finns ju vissa problem där. Men grejen är den att det på denna punkt snarare handlar om minne, rörelse, och hur kvicktänkt man är, eller saker som lyckoreceptorer (större risk för depression är väl en grov förenklig)..
Därefter är det väldigt svårt att säga om det är något permanent eller långvarigt, då illegala droger inte speciellt ofta studeras på riktigt, eller korrekt. Ett exempel är väl att alla djur reagerar lite olika på LSD, och i studierna så handlar det om extrema mängder (typ som att testa 500koppar kaffe i timmen).. För permanenta effekter måste varje individ undersökas innan, efter, och flertalet gånger under sin livstid. Alternativt så många personer att man kan bortse från skillnaden på varje individ. Vilket är lika knepigt det. (jag kan nästan betta tredje benet på att en sådan studie aldrig gjorts)
Men du kanske tänker på andra droger än de tråden handlar om. Det skulle förklara en del.
Men jag håller helt med om en punkt. De är INTE biverkningsfria. Inte ens cannabis. Även om den är mildare än det mesta.

Permalänk

Det här verkar både dumt och poänglöst.

Permalänk
Medlem

Deras test är bara trams, Fick IQ 135 eller mer och blev hänvisad till en psykolog för ett mera specificerat test, psykologen förklarade för mig att felmarginalen är så pass stor så man kan inte mäta sitt IQ korrekt på dessa tester.

Permalänk
Avstängd

Jag har gjort Mensas provtest på nätet och också fått ett bra resultat. Nästan i nivå för att göra det riktiga testet.
Vet inte hur mycket som skiljer på Mensas test och det man gör när man mönstras, vet bara att jag där fick göra telegrafistprovet och vad jag förstod så var det även där de med högre resultat som fick göra detta. Jag mönstrade i början av 90-talet.
Vet också att när jag gick i mellanstadiet så hade vi ett syskonpar som var tvåäggstvillingar och då det samtidigt pågick någon forskning inom detta område så kom en person vid namn Fishbean till oss och genomförde någon form av iq-test, fick aldrig något resultat på detta ska sägas.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Jag skulle ta onlinetest med en nypa salt oavsett var de kommer från. Har själv testat Mensas övervakade test för några år sedan och frågorna var väl liknande men det var ändå något mer stressigt att ta sig igenom alla frågor, det görs ju dock hyfsat korrekt och en psykolog bedömer testet efter osv.

Det kommer ju alltid vara problem att bedöma folk som ligger högt (och lågt) i dessa skalor och samtidigt hålla en låg varians.

Sen får man också fråga sig vad nyttan är att endast bedöma en typ av intelligens?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aktsu:

Sen får man också fråga sig vad nyttan är att endast bedöma en typ av intelligens?

Personligen skulle jag säga att göra det några gånger per år nog inte är en helt dum idé. Då ser du om du bör fila på den typen av uppgift. För som vi ser utav svaren i tråden, så går det utmärkt att träna upp dessa. Att veta att hjärnan arbetar korrekt, och på optimal nivå är inte så tokigt. Lättare att bearbeta information, och anväda den i praktiken. Mycket därför jag brukar pyssla med t ex sudoku, och andra typer utav stimulerande uppgifter. Huvet slutar funka optimalt om det inte används. Med dessa tester så kan man avgöra precis vad som fattas i ens rutin.

Permalänk
Avstängd

Hjärnan är väl som vilken annan muskel som helst, den mår bra av träning och den utvecklas.
Jag vet att hjärnan inte är en muskel så detta var bara en liknelse.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10