Permalänk
Avstängd

Långsamt internet

TJA

Jag har 24 Mbit/s internet genom telejack hos föräldrar, men kollar man bredbandskollen får jag ut ca 9 Mbit/s. Jag förstår ju verkligen att man aldrig får ut 24 Mbit/s utan det är upp till 24 Mbit/s, men tycker ändå 9 Mbit/s är väldigt stor skillnad

frågar för på vissa streamingtjänster som jag betalar för hackar det så offantligt mycket så du är hopplöst att titta på vilket känns väldigt trist

Hemma hos mig har jag annat bolag, betydligt snabbare och inga problem med streaming från HBO och andra bolag.

Skulle det hjälpa byta bredbandsbolag eller kommer resultatet bli det samma pga dåliga kablar till huset eller annat?

Permalänk
Hedersmedlem

Är det ADSL så kommer det inte göra någon skillnad att byta till någon annan leverantör, det är dina telefonledningar som sätter gränsen. Hur långt har du till stationen? Det behöver vi veta för att kunna bedöma om 9Mb/s är rimligt eller inte. Bor du närmare än vad din nuvarande hastighet tyder på så kan det bero på någon dålig skarv och det går att fixa till.

I vissa fall har man möjligheten att byta till VDSL och få betydligt bättre fart, men det kräver mer än 9Mb/s från början om det ska fungera. Det krävs även att stationen är utbyggd för det. Jag har 1km till stationen och hade 22/2 med ADSL. Nu med VDSL så har jag 34/6. Kompisen har 60/12 men har under halva avståndet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd

Detta gäller hos mina föräldrar och har tyvärr ingen koll hur långt till stationen det är eller hur man ser det. 😬

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bara att ringa leverantören och berätta om problemen. Brukar funka att sänka hastigheten för att t.ex. få linan stabilare och mindre packet loss osv.

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5800X3D | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |