Senast redigerat
Hej!
Bakgrunds story:
Jag har försökt spelat Rust på min dator men ack förgäves eftersom jag bara har 4GB i ram minne, så jag blev hänvisad av Rust spelarna att köpa nytt ram för att kunna spela utan lagg.
Jag fick hjälp av en kille att välja RAM minne, och han sa då att för att kolla vilket nytt ram jag behöver så behöver jag bara kolla på task manager >> prestanda >> minne och kolla vilken hastighet som står där, och där stod det Hastighet: 1333 mhz.
Så han sa att jag skulle beställa ett 1333 mhz ddr3 till min dator och det skulle passa. Och jag beställde ett 2x4gb 1333 mhz ddr3 minne igår.
Nu ikväll så öppnade jag datorn och gjorde rent för att kunna sätta i nya minnet som kommer imorgon, och passade då på att kolla på minnet som redan satt där och då står det 1600 mhz på den.
Long story short: Jag har beställt ett 1333 mhz ram minne till min dator och insåg att jag har ett 1600 mhz som sitter i datorn just nu. Går det att bara sätta i 1333 mhz minnet tillsammans med det andra 1600 mhz och det kommer funka som vanligt, eller kommer det bli konstigt när det är olika hastighet på minnena?
Är det mycket prestanda skillnad på ett 1333 mhz och 1600 mhz minne? Är det bäst om jag bara skickar tillbaka paketet direkt och beställer ett nytt 1600 mhz?
Dessutom är minnet som sitter i datorn 1.65V och det jag har beställt är 1.5V, så det är olika spänning.
Varför står det 1333 mhz på aktivitetshanteraren när det är 1600 mhz som sitter i datorn?
Tacksam för svar!
Du kan ha minnen med olika basfrekvenser men de snabbare minnena kommer underklockas till de lägstas nivåer. I ditt fall kommer det att bli 1333Mhz. Hur det skiljer sig i prestanda vet jag inte då jag är dålig på DDR3. Har hört någonstans att frekvenserna är viktigare för Intels processorer som stödjer DDR3 än DDR4 men kan ha helt fel
Skickades från m.sweclockers.com
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.