Äldre mid-rangedator presterar uruselt - Hjälp!

Permalänk
Sjusovarn

Äldre mid-rangedator presterar uruselt - Hjälp!

Hejsan!

Bestämde mig för att sätta ihop en dator av mina äldre delar som låg och skräpade för att få en acceptabel speldator som jag kan ta med på LAN/Föräldrarna etc. När datorn var min huvuddator så presterade den väldigt bra och kunde lira Crysis med allt på high i 30-60fps. Nu drar jag igång CSGO/HoN med allt på low, upplösningen sänkt till 1280*720, all AA/AF/FXAA etc avstängt och får ut 15-30fps otroligt ostadigt.

Grafikkort - MSI 8800GT 512MB
CPU - Intel C2D E6750
RAM - 2GB 800Mhz
Moderkort - Gigabyte GA P35 DS3R
PSU - Corsair 450W
HDD - 512GB@5200rpm

Det är som sagt en gammal dator som inte ska prestera speciellt bra, men den presterar så pass dåligt att det är löjligt. För fyra år sedan kunde jag spela alla spel med acceptabla inställningar @1080p, nu kan jag som sagt inte spela två extremt lätta spel med allt lullull avstängt och upplösningen minimerad.

Jag har testat rensa datorn på alla drivisar och uppdatera, installerat Redistributable etc. sänkt upplösningen till 800*600, kört OpenGL - Inget fungerar so far, snälla hjälp mig!

/Mvh

Permalänk
Medlem

Prestandan som du får ut är rimlig med dom komponenterna.

Leta billigt beggat efter:

Core2Quad
4gb minne
Ett grafikkort med minst 2gb minne

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Sjusovarn
Skrivet av Korgan:

Leta billigt beggat efter:

Core2Quad
4gb minne
Ett grafikkort med minst 2gb minne

Jo, men när jag körde CSGO med denna datorn för 3-4 år sedan kunde jag spela på high med bra FPS. Så det är inte så att datorn borde prestera exceptionellt, men de borde ju ändå prestera på samma/liknande nivå som då - Eller?

/Mvh

Permalänk
Inaktiv

Kanske är problem med uppdaterat operativsystem och drivrutiner så att de gamla delarna funkar sämre med nyare mjukvara. Spelen, drivrutinerna och operativsystemet har uppdaterats och saker fungerar inte som för flera år sedan.

Vilket operativsystem använder du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korgan:

Jag håller med... Hade 2GB RAM på min första Windows 7 dator... Det var en laptop. Minns inte märket, kan varit Asus, HP eller något liknande. Den var något överdjävligt seg (i då nysläppta) Windows 7. Seg direkt från jag öppnade kartong efter jag tagit hem den från Elgiganten på Sveavägen. Jag misstänker att det var snabbare RAM än 800 mhz. Kanske 1200 mhz so-dimm eller något liknande. Jag uppgraderade RAM till 4 GB, det gjorde lite skillnad... Men om du har möjlighet/stöd att uppgradera till ett lite snabbare minne på 6- 8 GB så vore det ultimat... Det är dessutom inte dyrt beggat. Jag skulle också ha satsat på ett GTX 1050, alternativt ett GTX 1050 Ti på Ebay, Tradera eller Blocket. Samt en lite snabbare processor... Core2Quad som nämnts tidigare är bra. Då har du en väldigt bra basic speldator för en rätt billig slant.

Permalänk
Sjusovarn
Skrivet av anon99339:

Kanske är problem med uppdaterat operativsystem och drivrutiner så att de gamla delarna funkar sämre med nyare mjukvara. Spelen, drivrutinerna och operativsystemet har uppdaterats och saker fungerar inte som för flera år sedan.

Vilket operativsystem använder du?

Jag använder W10 Pro 64-bit.

Skrivet av SysXpl:

Jag håller med... Hade 2GB RAM på min första Windows 7 dator... Det var en laptop. Minns inte märket, kan varit Asus, HP eller något liknande. Den var något överdjävligt seg (i då nysläppta) Windows 7. Seg direkt från jag öppnade kartong efter jag tagit hem den från Elgiganten på Sveavägen. Jag misstänker att det var snabbare RAM än 800 mhz. Kanske 1200 mhz so-dimm eller något liknande. Jag uppgraderade RAM till 4 GB, det gjorde lite skillnad... Men om du har möjlighet/stöd att uppgradera till ett lite snabbare minne på 6- 8 GB så vore det ultimat... Det är dessutom inte dyrt beggat. Jag skulle också ha satsat på ett GTX 1050, alternativt ett GTX 1050 Ti på Ebay, Tradera eller Blocket. Samt en lite snabbare processor... Core2Quad som nämnts tidigare är bra. Då har du en väldigt bra basic speldator för en rätt billig slant.

Tanken jag hade när jag satte ihop denna datorn var inte att behöva uppgradera den, min latop som har en 2ghz D2C och M520GT presterar bättre. Därför är snarare mina funderingar mer inställda på att fixa Windows XP eller W7 och se om delarna presterade som de gjorde tidigare när de är i samma miljö som då.

Permalänk

Jag har svårt att tro att du verkligen kunde spela dessa spel överhuvudtaget med det du har där. Även för 3-4 år sedan så var den där dator ganska usel. Någon speldator är det definitivt inte att prata om.

2gb ram räcker knappt till minecraft, det där grafikkortet är sämre än vad många processorers internagrafik är. Hur fick du ens windows 10 på den datorn, det där är ju i minsta lag att det ens klarar win10.

Tyvärr så måste du nog byta ut nästan allt i din dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyScnd:

Jag använder W10 Pro 64-bit.

Tanken jag hade när jag satte ihop denna datorn var inte att behöva uppgradera den, min latop som har en 2ghz D2C och M520GT presterar bättre. Därför är snarare mina funderingar mer inställda på att fixa Windows XP eller W7 och se om delarna presterade som de gjorde tidigare när de är i samma miljö som då.

Jag skulle tro att det funkar bättre med Windows XP... Men då kommer du ha problem med kompabilitet kring nyare spel... misstänker jag. Kan ju absolut funka med retrospel. Jag skulle oavsett införskaffat 2 GB till... Det är minimal kostnad. Kom bara ihåg det måste vara ett identiskt minne (märke/modell) för att det ska funka. Glöm inte heller att Windows XP inte längre uppdateras från Microsoft. Så du kan vara ganska exponerad om du t.ex. haft tankar kring att fildela, surfa porr eller andra sådana saker som man kan få virus av...

EDIT: Om du tänkt köra Win XP, försök få tag i alla uppdateringarna med SP's ("service packs") och dyl. Jag har inte kört XP på år och dar nu känns det som men jag vet inte om Microsoft ens tillhandahåller uppdateringarna längre... Det bör du kanske undersöka. Det kan absolut ha inverkan på prestandan till skillnad om du kör mot en helt ouppdaterad .ISO eller skiva.

Permalänk
Inaktiv

@MyScnd Windows Xp och 7 har dött. Du planerade inte att uppgradera på många år och det är precis vad du inte gjort heller. Däremot är det dags nu.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon99339:

@MyScnd Windows Xp och 7 har dött. Du planerade inte att uppgradera på många år och det är precis vad du inte gjort heller. Däremot är det dags nu.

7 dött? Jag använder 7 på ett antal datorer och får uppdateringar regelbundet, senast i går. Fungerar i alla spel jag använder utan problem (senast Sniper Elite 4 i 1440p). Trådskaparens hårdvara är däremot väldigt gammal och drivrutinerna blir då ett stort problem, speciellt grafikkort när spel uppdateras och förändras i optimeringarna. Man kan anta att många spel även försöker optimera till fler trådar om möjligt och då kommer en gammal C2D med två kärnor att bli ännu tröttare än tidigare. 2GB minne är också på tok för lite idag.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

e6750 är nästan 10 år gammal.

den var gammal när cs go släpptes

Permalänk
Medlem

Överklocka processorn och byt till windows 7.

Den borde absolut prestera bättre. Körde ett 8800 ihop med en 2500k ett tag när mitt 680 gav upp, stadigt över 110fps i 1080 och mediuminställningar i CS:GO. Nu är ju 2500k givetvis mycket snabbare, men inte så du ska ha en tiondel av fps'en.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Du borde testa Crysis igen, det spelet har inte uppdaterats sen du spelade senast.
Blir det någon prestandaskillnad när du ändrar inställningarna?
Har du kollat temperaturerna?

Men 2GB RAM är den största svagheten just nu. Det var lite även för Windows 7. Annars är min erfarenhet att Win10 presterar bättre även på äldre datorer, och 8800GT har officiella WDDM 1.2-drivrutiner för Win10.