Vad är det som segar ner min dator?!

Permalänk
Medlem

Vad är det som segar ner min dator?!

Min jobbdator har börjat bete sig riktigt konstigt, och för mig är det ett störningsmoment deluxe.

Symptom:
Speciellt vid surfande (använder FF) så segar datorn ner sig en millisekund, detta händer varje 5-6 sekunder.
Dvs det blir ett återkommande lagg i princip hela tiden.
Även när man inte använder webläsare märker man av detta lagg, när man öppnar program, stänger dessa, etc etc.
Musen hänger sig inte, däremot videos när man kollar på dessa.

Det känns som att datorn jobbar mycket i bakgrunden. I det tysta om man säger så.
Använder mig av F-secure antivirus. Har även detta på mina andra datorer utan att uppleva detta problem.
Har testat Hitman Pro, och liknande program för att avlägsna eventuell malware och liknande, men inget som sticker ut hittas.
Är väldigt van datoranvändare och surfar inte in på skitsidor.

Vad har ni för tips?
Att blåsa om datorn är ingen lösning då det helt enkelt inte går. Den är konfigurerad till allt för många program här på jobbet.

Datorn i sig:

AMD Athlon II x4 940 @3Ghz
6GB ram.
Win 10 home edition.

OS ligger på en Samsung 750 EVO 120GB SSD.

Kom gärna med tips.
För detta börjar bli löjligt irriterande.

Permalänk
Inaktiv

Går det inte göra backup på configfiler till dina program då? Känns som bästa lösningen och sen blåsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Går det inte göra backup på configfiler till dina program då? Känns som bästa lösningen och sen blåsa.

Kommer tyvärr bli ett extremt jobb för mig.
Väljer då hellre att låta den vara som den är.
Finns det någon mjukvaromässigt man kan göra, ville jag göra testa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Min jobbdator har börjat bete sig riktigt konstigt, och för mig är det ett störningsmoment deluxe.

Symptom:
Speciellt vid surfande (använder FF) så segar datorn ner sig en millisekund, detta händer varje 5-6 sekunder.
Även när man inte använder webläsare märker man av detta lagg, när man öppnar program, stänger dessa, etc etc.

Det känns som att datorn jobbar mycket i bakgrunden. I det tysta om man säger så.
Använder mig av F-secure antivirus. Har även detta på mina andra datorer utan att uppleva detta problem.
Har testat Hitman Pro, och liknande program för att avlägsna eventuell malware och liknande, men inget som sticker ut hittas.

Vad har ni för tips?
Att blåsa om datorn är ingen lösning då det helt enkelt inte går. Den är konfigurerad till allt för många program här på jobbet.

Datorn i sig:

6GB ram.
Win 10 home edition.

Kom gärna med tips.

jobbdator säger du?

-är det stort företag,gå till IT-avdelning?
-ont om hdd-utrymme?
-kolla aktivitetshanteraren om allt ditt arbetsminne är uppaget?
-kör du med roaming profile?
-har du itunes installerat?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Har du kollat aktivitetshanteraren att du inte fått något skit som drar 100% CPU? Jag har haft detta problem minst 3 gånger.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Ser du inget i aktivitetshanteraren som använder upp CPU eller har någon minnesläcka och käkar upp allt minne så rekommenderar jag att du testar stänga av energisparfunktionerna i BIOS, tror det hette Cool N Quiet på din plattform.

Ofta kan de gå ner lite väl hårt för att spara på strömförbrukningen och orsaka frysningar.

Fungerar det så kanske det är dags att ta ner någon mjukvara för att styra det istället eller sätta fast klockning på CPU så den inte går ner alls.

Sen om du inte har gjort det, kollar så att luftflödet i chassit och ta bort damm och skit.

Permalänk

Vänligen ladda ner Farbar Recovery Scan Tool och spara den på skrivbordet.

OBS: Du måste köra version kompatibel med ditt system. Om du är osäker på vilken version gäller för ditt system ladda dem båda och försök och köra dem. Endast en av dem kommer att köras på ditt system som kommer att vara den rätta versionen.

[LIST]
[*] Högerklicka för att köra som administratör (XP-användare klickar Kör efter mottagandet av Windows Security Varning - Öppna fil). När verktyget öppnas klickar du på Ok
[*] Tryck Scan knappen.
[*] Det kommer att producera en logg som heter FRST.txt i samma katalog verktyget körs från.
[*] Kopiera och klistra loggarna tillbaka hit.
[*] Första gången verktyget körs den genererar en annan log ( Addition.txt - som också finns i samma katalog som FRST.exe / FRST64.exe). Vänligen också klistra loggarna tillsammans med FRST.txt in ditt svar.

Permalänk
Medlem

Som första åtgärd, kolla om du har superfetch aktiverad i tjänster. Om den är det inaktivera den.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Yorgo_:

Symptom:

Vad har ni för tips?

Datorn i sig:

6GB ram.
Win 10 home edition.

Kom gärna med tips.

Du har Windows 10 ser jag. Kan det vara onedrive install buggen? En onedrive uppdate som kom i juni borkade helt och låste sig samtidigt som den använder upp en hel del processorkraft. Det syns om du går in i akivitetshanteraren och kollar om de ligger en onedrive update.exe och belastar processorn. Konstigt att det inte pratats mer om detta på svenska forum då felet bland annat utlöses om man har något annat än a-z i sitt användarnamn i Windows. Dvs å,ä,ö eller t.ex $ etc etc.

Löses enligt nedan:

Open File Explorer and go to “C:\Users\Admin\AppData\Local\Microsoft\SkyDrive\setup\logs".

In Logs folder, you will see two files. One is “UserTelemetryCache.otc" and other is “UserTelemetryCache.otc.session". Delete both of these files.
After deleting the files go to “C:\Users\Admin\AppData\Local\Microsoft\SkyDrive\Update.

In the Update folder, you will have the OneDriveSetup.exe file. Double click the exe file to run it again.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A