Permalänk
Medlem

Alla mappar har skrivskydd

Hur det började:

Jag har haft ett virus på min dator som kallas "Fanlook" det är en Adware som riktar in sig på Google Chrome webbläsaren enbart.

Fanlook byter ut alla destinations filer till den genuina Chrome webbläsaren till den falska webbläsaren som är en exakt kopia av Chrome.

Exempel: C:\Program Files (x86)\Fanlook\Google\Chrome\Application\chrome.exe
Bild exempel: Bild Exempel

Den falska kopian av Chrome har alla dina profilinställningar inklusive tilläggen som du har installerat. Det betyder att du inte skulle märka av att din webbläsare hade bytts ut om det inte vore för alla pop-upp fönster med reklam.

Fanlook hade också bytt ut alla länkar som hänvisar till Chrome inuti regedit.exe.

Jag har tagit bort Fanlook helt ifrån min dator nu med hjälp av diverse anti adware/malware program och genom att ta bort vissa filer.

Problemet:

Medans jag höll på att ta bort Fanlook märkte jag att vissa mappar som var kopplade till programmet inte gick att ta bort.
En liten ruta i aktivitetsfältet poppade upp med meddelandet: "Åtkomst till målmappen nekades."
När jag sedan gick in i egenskaperna för mapparna så var de alla skrivskyddade.
Jag provade med att avbocka en av mapparna och tryckte "ok", sedan testade jag med att ta bort mappen än en gång.
Men samma meddelande dök upp: "Åtkomst till målmappen nekades."
Jag gick sedan in i egenskaperna igen och då var skrivskyddet i bockat igen.

Av nyfikenhet kollade jag upp andra mappar i C:\Program Files (x86) och alla hade skrivskydd i bockat. Jag kollade upp mappar i både min SSD (C:) och min HDD (A:) och alla som jag tittade igenom hade skrivskydd i bockat. Såklart så testade jag att ta bort skrivskyddet i dessa mappar med, men allt jag gjorde återställdes till skrivskydd så fort jag tryckte på "ok".

Jag såg också i egenskaperna att jag som administratör har förlorat behörigheten att skriva i mapparna vilket jag tror är en del av problemet.

Bild: inte behörighet att skriva i mappen

Jag misstänker att Fanlook har skapat ett skrivskydd för sig själv som ett försök att inte bli borttaget från datorn. Men jag förstår inte varför hela mitt system har blivit drabbat.

På grund av skrivskyddet kan jag inte flytta någon av filerna som jag förvarar i mapparna utan att få felmeddelandet: "Åtkomst till målmappen nekades." vilket är extremt problematiskt.

Jag har redan sökt på internet efter andra personer som har haft liknande problem men inga sökresultat var i närheten av det som har hänt mig.

Om någon av er har en aning av vad som skett och hur jag kan bli av med skrivskyddet så svara gärna! Jag vill helst inte ominstallera Windows eftersom jag har många gigabyte filer som jag vill behålla.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@howgii: Jag kom nu på att Fanlook låg i programfiles x86 mappen. Vilket innebär att det är ett installerat program som måste tas bort från kontrollpanelen. Men Fanlook visade sig aldrig i kontrollpanelen såklart, hursomhelst lyckades jag ta bort fanlooks innehåll genom att gå in i mappen.