Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag är grymt nöjd med mitt RX Vega 64, över förväntan.

Är inte alls särskilt högljutt, tvärtom faktiskt förvånansvärt tyst, och väldigt bra prestanda för priset.

Mvh

Skrivet av Aeig:

@Cameltotem: Jag har den på skrivbordet, och det är inte särskilt högt, då är jag väldigt noga med ljudnivåer.

Jag är uppriktigt sagt förvånad, men jag använder Low Power Profile och Radeon Chill, det hjälper nog.

Mvh

Du och jag har nog väldigt olika uppfattningar om vad som är tyst och inte tyst. Har ett Palit Super Jetstream GTX 1080 som enligt Sweclockers drar runt 120W mindre vid full belastning än ditt nyinköp. Palit har en monsterkylare som tar upp 2.5 PCIe platser:

Detta kortet har alltså samma prestanda (antagligen klart bättre då du kör low power profile och jag har klockat mitt kort så det normalt pendlar mellan 2000-2050 MHz vid ordentligt långa spelsessioner, även minnet är klockat rejält) som ditt RX Vega 64 men behöver knappt använda fläktarna. Vid full spätta i benchmark eller spel hamnar temperaturen på runt 72 grader och fläktarna susar lite fint.

Jag är jäkligt noga med ljudnivån på datorn trots att den står under skrivbordet och kan konstatera att med delarna i signaturen så kan jag inte höra den utom i de mest påfrestande scenarierna.

Över min döda kropp att jag skulle sätta ett RX Vega 64 i min burk och samma sak om Nvidias nästa släpp hade samma lite "lätt" törstiga specifikation.

PS! Nu kommer det säkert en massa kommentarer om att vänta bara, 3:e parts kort är på väg! Spelar ingen roll, även deras kort behöver leda bort 120W extra värme från kortet jämfört med mitt GTX 1080. Ett Palit Super Jetsteam AMD RX Vega 64 skulle alltså bli tvunget att snurra fläktarna betydligt snabbare för samma resultat och vad betyder det för ljudvolymen?

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem

Min syn på Vega 10

Gjorde tidigare en uppskattning/beräkning på vad jag trodde om Vega. Dels rent tekniskt/arkitektoniskt, men också lite mer realistiskt sett kring vad AMD måste möta idag. nVidia's ess ligger i TSMC's 16nm process som låter dom köra såpass hög frekvens medans AMD's arkitektur inte alls klockar som förväntat på nuvarande 14nm utan att eskalera i effektkonsumption. TSMC's process låter nvidia klocka sina GPU'er i betydligt högre frekvens och med kretsar skräddarsydda för ren FP32 och DX11 som dom är så är det inte så konstigt att dom skiner. AMD är dock tvungna att använda samma GPU till alla segment, och där får man ändå säga att dom lyckats ganska bra. Det sitter vansinnigt mycket funktionalitet i Vega 10 i förhållande till hur stor den är. Vi har mycket GPGPU funktionalitet i alla streamprocessorer med många nya instruktioner, ECC stöd på HBM2 minnet, infinity fabric, stora cacher och mer FP64/FP16 kapacitet än GP102/104.

Potentialen har vi än så länge absolut inte fått se då många funktioner inte används än (delvis upp till drivrutinerna, men också utvecklarna att lägga in stöd för). Man får dock tänka på att framtiden ser ljus ut då alla konsolspel som är på väg från och med nu kommer rulla väldigt fint på Vega och Vulkan (och DX12 även om jag inte är ett fan av just DX12).

Till problemen som jag beskrev ovan så pressar AMD frekvenserna och spänning för mycket på Vega vilket ger på tok för dålig prestanda/w. Inget som en entusiast som jag bryr mig om då jag ändå ska köra vattenkylt och mjölka ur allt ur kortet, men till den större skaran så hade man kanske velat se lite större marginaler från fabrik, där AMD istället skulle lagt Vega på en sweetspot och där användaren i så fall kan skicka på dom sista 100-200MHz. Problemet är som sagt att det är ett avancerat därmed dyrt kort att tillverka och man måste ta betalt för det vilket för att folk förväntar sig hög prestanda och man därav väljer att skicka på frekvenserna uppåt trots att det egentligen finns mängder med kapacitet som ännu inte är nyttjad.

Det jag är mest förundrad över är hur Vega presterar just nu dock. Vega är absolut inget dålig GPU trots en skakig release och mycket kvar att blomstra upp med, och det är prisattraktivt även för 6000kr, men det presterar fruktansvärt dåligt sett till vad det egentligen borde. Det har alla arkitektoniska styrkor som Fiji XT/Fury X har, fast bättre. Ett Fury X i samma frekvens (vi såg att Fury X i ~1300-1400MHz låg likt med GTX 1080) hade totalt mosat dessa resultat som vi ser idag. Tänk ett Fury X i 1600MHz+. Det är något som inte stämmer här, speciellt inte när man sett fall där Fury X tom presterat bättre än Vega 56 i enstaka tester i vissa recensioner. Detta måste, och är troligtvis relaterat till buggar. Vi ser också oförväntat låg kapacitet i mining, men jag tror samma sak här att detta kommer öka stort. Ryktena om 70-100MH/s är att ta i, men jag har sett dom som rapporterat om en nära dubblering från nominella ~30+MH/s.

Bortsett från detta så har Vega också en hel rad med nya funktioner som drastiskt kan öka prestanda som vi ännu inte fått se som jag skrev lite i början om. ID och Bethesda är inga småbåtar direkt och dom verkar ju jobba hårt för att implementera in stöd för samtliga av dessa funktioner. Titeln Wolfenstein II sägs ha stöd "för det mesta". Då vet jag inte om det gäller Vegaspecifika FP16 (RPM), primitive shaders och DSBR samt övriga nya instruktioner, utan kanske gäller utökningar som vi ser i befintliga CGN som Vega garanterat kommer få stor boost utav också (SIF och async compute).

Jag har alltid i många år nu fått skäll när jag sagt att drivrutiner tar ikapp väldigt mycket på AMD korten och har haft rätt varje gång. Vega kommer snabbt att bli snabbare, men frågan är hur mycket snabbare. Det har definitivt potential att ta in på 1080Ti (beroende på titel) om man kan nyttja arkitekturen och lösa en del buggar/ologiska underpresteringar som vi ser nu. 1080Ti är ett våldsamt snabbt spelkort och till 99% ägnat till att skina i FP32/DX11, och gör sig tom ganska bra i DX12 för att den statiska partitioneringen straffar 1080TI mindre med såpass många fler beräkningsenheter än 1080/1070. Det är tufft, men Vega är nog ändå en extremt bra investering precis som jag misstänkte om 7970/290 korten när dom kom.

Partnerkorten av Vega är ju på gång och förhoppningsvis så gör AMD lite bättre vinst på dessa då PCB'n och VRM är lite väl state of the art på referenskorten, likaså kylaren är faktiskt av bra kvalité (borstlös deltafläkt med tung kopparångkammarkylfläns). Dock inte tillräckligt för att köra Vega under full kräm. Testa dock med power saving mode, där man tappar kanske 5-10% men minskar strömåtgång/ljudnivå stort. Även att undervolta kortet gör mirakel.

Ska väl sägas att Vega 56 är ett rent kap.

Vega 64 med EK vattenblock här iaf. Nu läggs 1080Ti på hyllan.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

När får vi se nano kortet och kommer hur kommer den mäta sig med v64?

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

När får vi se nano kortet och kommer hur kommer den mäta sig med v64?

Vega Nano=Vega 64 med power saving mode och liten PCB.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

@Bascule666: Jag förstår ditt inlägg och instämmer i att det kan verka märkligt för dig eller någon annan som utifrån bedömer kortet. Jag hade precis samma inställning och förväntan, men hade inget annat val då jag använder ett Ncase M1 fullt med andra komponenter, då var denna typen av kylare mitt enda alternativ.

Jag blev väldigt positivt överraskad, kortet är mycket tystare än vad jag trodde det skulle vara, jag tror det beror på Radeon Chill samt Low Power Profile som jag använder.

Angående ljudnivå är jag extremt kräsen, har endast Noctua fläktar och kylare i alla byggen sen 2010, eventuellt undantag har varit en AIO eller två men då har fläktarna bytts ut direkt mot Noctua eller Silent Wings 2/3. Förra chassit var ett BeQuiet Dark Base Pro 900, innan dess Fractal Design R5 R4 och R3, och Nanoxia.

Jag har ingen annan förklaring än att jag tror det har skapats en överreaktion när det kommer till ljudnivån, och att den sprids för att det är populärt att hata på AMD.

Faktum är att AMD har gjort fantastiska saker senaste tiden, Ryzen konkurrerar med Intel och Vega är en utmärkt produkt som beräkningskort, kort för utvecklare, och en duglig gaming GPU som lägger sig bredvid 1070 och 1080.

AMDs RnD budget är en fraktion av Intel och Nvidias, och då ingår samtliga områden, SOC, GPU, CPU mm, med detta i åtanke är det en succé.

Samtidigt är mitt val av AMD kort och Freesync skärm ett ställningstagande för bra priser och god konkurrens, jag vill ej ha 4K då frekvenserna ej är där ännu, då är 1440P med 144Hz optimalt, och där är ett Vega 64 tillräckligt bra, 56 blir nog ännu bättre då den går att överklocka så den hamnar nära 1080 / Vega 64.

Nästa steg för mig personligen är att ta fram en egen profil som är undervoltad mm.

Slutligen hoppas jag att alla oavsett märke på sitt grafikkort njuter av sin hårdvara och spelar mm, det är trots det som vi pysslar med, jag kommer köpa Threadripper också trots sämre singeltråds prestanda, helt enkelt därför att jag tror att fler kärnor är framtiden, precis som jag tror Vega kommer bli snabbare och snabbare när funktioner aktiveras och utnyttjas.

Framtiden får utvisa : )

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@Enigma: Får jag fråga dig; Är alla referenskort från MSi, Gigabyte, XFX etc samma PCB? Dvs samma komponenter, mosfets etc.

Tacksam för svar då du verkar insatt.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Enigma: Får jag fråga dig; Är alla referenskort från MSi, Gigabyte, XFX etc samma PCB? Dvs samma komponenter, mosfets etc.

Tacksam för svar då du verkar insatt.

Mvh

Inledningsvis, men som alltid så kommer det custom PCB'er. Sapphire hade ju t.ex sin egna PCB av Fury kortet, likaså ASUS. Man kan bara hoppas på att det blir billigare för AMD så sett då dagens referens PCB är dyr. Man kan tycka det handlar om patetiska konstnader sett till vad det kostar att köpa in spolar, MOSFET's, IC för ström/VRM, kondensatorer och själva PCB'n i sig, men säljer man miljoner av någonting i en prispressad branch som IT-komponeter är så är det helt klart avgörande för en som AMD. Vega blir lönsamt för AMD oavsett, men det är inte enkelt att ge sig in och fäktas med giganterna och faktiskt utmana dom. Vega är ett monster sett till vad det är kapabelt till om vi tittar på kommande högteknologiska spelmotorer och GPGPU/datacenter/GPGPU. Får väl tilläggas att Vega 56 är ett rent kap för konsumenter också. GTX1070 är vad det är, och Vega 56 har väldigt mycket mer att ge.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Vega Nano=Vega 64 med power saving mode och liten PCB.

och skulle gissa like som med Fury bara 1x 8-pin kontakt.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Angående ljudnivå är jag extremt kräsen, har endast Noctua fläktar och kylare i alla byggen sen 2010, eventuellt undantag har varit en AIO eller två men då har fläktarna bytts ut direkt mot Noctua eller Silent Wings 2/3. Förra chassit var ett BeQuiet Dark Base Pro 900, innan dess Fractal Design R5 R4 och R3, och Nanoxia.

Jag har ingen annan förklaring än att jag tror det har skapats en överreaktion när det kommer till ljudnivån, och att den sprids för att det är populärt att hata på AMD.

Överreaktion?

Sen när är reviews som testar decidel och datat visar på en tydligt högre ljudnivå en "överreaktion"?

Radial fläktar är skit. Spelar ingen roll om dom sitter på Nvidia eller AMD. Har alltid varit det och kommer alltid vara det, dom snurrar i 2500 rpm för att uppnå samma effekt som en vanlig fläkt i 1500 rpm. Kylflänsen är ett futtigt litet block lika stor som din handflata. Exakt samma sak som stock CPU fläkt. Dom funkar, det är allt.

Hursomhelst spelar det inte mycket roll, är du nöjd så är det bra.

Permalänk
Medlem

25 september nu på rx vega som prel datum xD
Blir nog i alla fall en fin julklapp till mig själv xD

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 9070 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Bascule666: Jag förstår ditt inlägg och instämmer i att det kan verka märkligt för dig eller någon annan som utifrån bedömer kortet. Jag hade precis samma inställning och förväntan, men hade inget annat val då jag använder ett Ncase M1 fullt med andra komponenter, då var denna typen av kylare mitt enda alternativ.

Jag blev väldigt positivt överraskad, kortet är mycket tystare än vad jag trodde det skulle vara, jag tror det beror på Radeon Chill samt Low Power Profile som jag använder.

Faktum är att AMD har gjort fantastiska saker senaste tiden, Ryzen konkurrerar med Intel och Vega är en utmärkt produkt som beräkningskort, kort för utvecklare, och en duglig gaming GPU som lägger sig bredvid 1070 och 1080.

AMDs RnD budget är en fraktion av Intel och Nvidias, och då ingår samtliga områden, SOC, GPU, CPU mm, med detta i åtanke är det en succé.

Samtidigt är mitt val av AMD kort och Freesync skärm ett ställningstagande för bra priser och god konkurrens, jag vill ej ha 4K då frekvenserna ej är där ännu, då är 1440P med 144Hz optimalt, och där är ett Vega 64 tillräckligt bra, 56 blir nog ännu bättre då den går att överklocka så den hamnar nära 1080 / Vega 64.

Nästa steg för mig personligen är att ta fram en egen profil som är undervoltad mm.

Slutligen hoppas jag att alla oavsett märke på sitt grafikkort njuter av sin hårdvara och spelar mm, det är trots det som vi pysslar med, jag kommer köpa Threadripper också trots sämre singeltråds prestanda, helt enkelt därför att jag tror att fler kärnor är framtiden, precis som jag tror Vega kommer bli snabbare och snabbare när funktioner aktiveras och utnyttjas.

Framtiden får utvisa : )

Mvh

Du är en uppenbarligen trevlig person, vet detta sedan vi krigade om den lite löjliga förstaplatsen om vem som hade snabbast 3-Way grafikkort i 3D mark (kom ihåg att mina 3st GTX 980 piskade dina Radeonkort). Dessutom delar vi andra intressen (Porsche). Jag skriver detta för att undvika att bli beskylld för personangrepp.

Men på det senaste ser jag mer och mer ursäkter från din sida när det gäller AMD och då pratar jag om grafikkorten. AMD RX Vega 64 måste ju för alla insatta framstå som ett monumentalt misslyckande. Detta till stark kontrast till AMD:s nya CPU:er som verkar superbra på flertrådade applikationer.

De nya GPU:erna är ju snudd på katastrof. I Maj förra året lanserades GTX 1-serien och nu 15 månader senare kommer AMD med ett svar. Vad säger svaret? Jo, att vi kan kopiera de lite svagare varianterna (GTX1080 & GTX 1070) men vi behöver en hel del extra kraft för att lyckas med detta. Hur mycket extra kraft? Jo, löjliga mängder.

Priset? Tja, det skulle vara billigare var tanken men det höll tills de klena lagren från 27 st ÅF var slutsålda worldwide. Nu kostar de lika eller mer än motsvarande Nvidiakort.

Den enda anledningen till att köpa ett AMD RX Vega 64 över ett bra 3:e part GTX 1080 vore om man har en ofantligt dyr FreeSync skärm som inte går att sälja. Alla andra argument utom de ideologiska försvinner liksom ut genom fönstret. GTX 1080 är snabbare (alla GTX 1080 som säljs är fabriksöverklockade) och tystare. Alltså är det bara det ideologiska som finns kvar.

Sedan kan man ju alltid drömma (som alltid vid alla AMD releaser senaste tiden) om att allt blir bättre med tiden, jag säger bullshit.

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Undrar om han inte var inne på minnesbussens bredd inte bandbredden.
Bandbredden är ju antal bitars bredd gånger frekvensen.
Kan de vara så att, med samma bandbredd, är det mer effektivt, med hög frekvens och smalare buss, än låg frekvens och bredare?

Jo men om man använder orden bandbredd och bitbredd synonymt så blir det svammel oavsett.
Men ja alltså olika tekniker ger olika latenser, dessutom finns det mer än en latens att ta hänsyn till. Så olika tekniska lösningar medför ju olika bandbredd och olika latenser och presterar därmed olika.

Skrivet av DST:

Klart det e svamel men det e svamel som jag bygger på iaktagelser sen innan.

Ratatosk förstod direkt tyckte jag.

Vega kanske inte drar nytta av den 2048bitars breda bussen, å knappa 1ghz frekvensen på hbm2 minnet utan hade la kanske räckt med en smalare buss men högre frekvens på minnena. Eller så är det helt enkelt att två hbm stacks kanske inte är inte optimalt alls utan borde ha varit 4 från början som med fiji. Nu minns jag dock inte ifall överklockning av hbm1 på fiji gav något alls.

Jo fast bandbredd och bitbredd är verkligen inte samma sak.
Och dina iakttagelser sedan innan bygger på överklockad minneskontroller. Klockar du upp två minneskanaler så att de får samma bandbredd som fyra långsammare kanaler med allt annat lika så är ju den tidigare självklart snabbare då minneskontroller och eventuella länkar och cacher som är kopplad till denna går i dubbla hastigheten. Det blir alltså en dålig jämförelse eftersom det är samma plattform, men delar du inte tagit hänsyn till är i radikalt olika hastighet.
Om Vega inte drar nytta av den breda bussen så är inte bandbredden eller minnesfrekvensen problemet. Då är det GPUn som är för långsam för att utnyttja minnets hastighet, då hjälper det inte att överklocka minnet till högre frekvenser. Och om det istället skulle vara latenser det är fel på så beror de helt på hur lösningen ser ut i övrigt. Du kan köra med lägre frekvenser och tightare timings för att ha låga latenser, det är inte heller något som måste ha med frekvens att göra.

Det kan vara så att HBM som teknik har nackdelar gentemot GDDR5X på t.ex. latenser. Men det är inte frekvensen det är fel på i så fall. Det är skillnader i själva arkitekturen. Nu tror inte jag att kraftigt parallelliserade laster med mycket minnestrafik är begränsade av latenser främst. Bandbredd är nog mycket mera kung i sådana sammanhang. Det är därför du ser helt annan bandbredd på GDDR5 än systertekniken DDR3.

Permalänk
Medlem

@Enigma: Som dom som har släppts nu bör allihopa ha samma PCB?

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Ursäkt? Vad ligger substansen i det påståendet om du nu står för det?

Tja, vad baserar du detta på?

"Potentialen har vi än så länge absolut inte fått se då många funktioner inte används än (delvis upp till drivrutinerna, men också utvecklarna att lägga in stöd för). Man får dock tänka på att framtiden ser ljus ut då alla konsolspel som är på väg från och med nu kommer rulla väldigt fint på Vega och Vulkan (och DX12 även om jag inte är ett fan av just DX12)."

Rent önsketänkande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Bascule666: Tack, du är också väldigt trevlig, jag uppskattar dina inlägg, särskilt i katt-tråden : )

Dock är detta ej personligt, inte heller handlar det om ursäkter för AMDs räkning, jag har ingen nytta av det, däremot försöker jag nyansera diskussionen och föra fram det som är positivt med produkterna, lanseringen i sig var väldigt dåligt skött, det instämmer jag i. Däremot vet jag ej om det var ett monumentalt misslyckande för alla insatta då flera recensenter gav kortet bra betyg, ex. Guru3D som gav det 9/10.

Vega 64 är fortfarande prisvärt vid 6090 kr, förutsatt att kunden vill spela Prey och Wolfenstein 2, annars är det dyrt, även om koderna kan säljas i andra hand är det ett gissel. Vega 56 däremot är ett utmärkt kort för gamers i 1440P eller 1080P, kommer bli riktigt bra med eftermarknadskylare.

Som helhet tycker jag RX Vega 56 är bäst, både pga priset och prestandan, 64 är OK och en bra uppgradering från 390X, Fury, Fury X, dessutom är skillnaden på en Freesync och en Gsync skärm oftast 2000-3000 kr beroende på modell, samma specs i övrigt, det tillsammans med ett RX Vega kort sparar kunden 2000-4000 kr totalt givet att det är en Gsync skärm och 1080 vi jämför mot och modell, ännu större skillnad för 56.

Att AMD inte har kunnat svara tidigare eller starkare tror jag är kopplat till deras budget, Money Talks särskilt i teknikbranschen.

Slutligen vet jag inte om det är en dröm, alla kort sen 7970 har åldrats bra för AMD, 290, 290X, 390, 390X och Fury (X), en hel del funktioner i Vega används ej alls i nuläget, det finns inga tvivel om det, frågetecknet är bara vad det gör i slutändan

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Tja, vad baserar du detta på?

"Potentialen har vi än så länge absolut inte fått se då många funktioner inte används än (delvis upp till drivrutinerna, men också utvecklarna att lägga in stöd för). Man får dock tänka på att framtiden ser ljus ut då alla konsolspel som är på väg från och med nu kommer rulla väldigt fint på Vega och Vulkan (och DX12 även om jag inte är ett fan av just DX12)."

Rent önsketänkande.

Fortfarande vad i helsike menar du med ursäkt när jag ser på alla punkter, bra kontra dåliga?

Och på det du citerade (ja nästan, finns en citera-knapp): Visa mig ett enda spel i dagens tester som använder nämnda funktioner nu. 0. Rent önsketänkade? Nej snarare en teknisk förklaring som du inte verkar förstå. Sådana här inlägg har jag vid varenda ny GPU-lansering stött på. Och innan du besvärar dig med att tjafsa, har du läst igenom all dokumentation om arkitekturen Vega? Har du en övergripande koll över hur GCN, Maxwel och Pascal fungerar? Har du sedan vitala fakta blivit känt sittut och räknat och spekulerat på saker? Har du ett genuint intresse om arkitekturer eller ser du bara fps i diagram som andra skapat?

Har du systematiskt följt spelutvecklare och sett vad som är på gång och vad Vega har att erbjuda och varför? Minns du något från föregående lanseringar om du vart med åtminstone 10-15 år bakåt? Har du kikat igenom ISA-dokumentationen som nyss släpptes till Vega's beräkningsenheter? Men klart den existerar bara för skoj skull och dom som koder drivers fixar _allt_ va? ...

EDIT: Eller så kan jag bara vara lat och inte ha som jobb att försöka övertyga någon som inte alls håller på med det jag gör. Har tidigare erfarenhet att luta mig tillbaka på när en invasion liknande dessa inlägg kom haglande. Det var t.ex 7970 mot 680 korten, samt 290 serien mot 780. Det slutade med att du kan ställa 7970 ganska väl mot 780 och 290 (390) serien mot 970/980. Vi ser också som jag beskrev då hur GCN's ACE enheter ihop med utökningen SIF och async compute får korten att skina rejält i Vulkan (Doom) och en del DX12 titlar.

Vi invalidiserar min "ursäkt" och mitt "önsketänkande" istället. Du har rätt med den massiva tekniska substans du möter mig med. Vega är skit och piss.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Du är en uppenbarligen trevlig person, vet detta sedan vi krigade om den lite löjliga förstaplatsen om vem som hade snabbast 3-Way grafikkort i 3D mark (kom ihåg att mina 3st GTX 980 piskade dina Radeonkort). Dessutom delar vi andra intressen (Porsche). Jag skriver detta för att undvika att bli beskylld för personangrepp.

Men på det senaste ser jag mer och mer ursäkter från din sida när det gäller AMD och då pratar jag om grafikkorten. AMD RX Vega 64 måste ju för alla insatta framstå som ett monumentalt misslyckande. Detta till stark kontrast till AMD:s nya CPU:er som verkar superbra på flertrådade applikationer.

De nya GPU:erna är ju snudd på katastrof. I Maj förra året lanserades GTX 1-serien och nu 15 månader senare kommer AMD med ett svar. Vad säger svaret? Jo, att vi kan kopiera de lite svagare varianterna (GTX1080 & GTX 1070) men vi behöver en hel del extra kraft för att lyckas med detta. Hur mycket extra kraft? Jo, löjliga mängder.

Priset? Tja, det skulle vara billigare var tanken men det höll tills de klena lagren från 27 st ÅF var slutsålda worldwide. Nu kostar de lika eller mer än motsvarande Nvidiakort.

Den enda anledningen till att köpa ett AMD RX Vega 64 över ett bra 3:e part GTX 1080 vore om man har en ofantligt dyr FreeSync skärm som inte går att sälja. Alla andra argument utom de ideologiska försvinner liksom ut genom fönstret. GTX 1080 är snabbare (alla GTX 1080 som säljs är fabriksöverklockade) och tystare. Alltså är det bara det ideologiska som finns kvar.

Sedan kan man ju alltid drömma (som alltid vid alla AMD releaser senaste tiden) om att allt blir bättre med tiden, jag säger bullshit.

Kan bara instämma! Det här är en lika katastrofal lansering som Hd2900xt kortet var en gång i tiden.Det finns liksom ingen anledning att välja Vega framför konkurrensen förutom märkes-lojalitet.Freesync säger ni? Varför ska man låsa sej till en tillverkare som inte kan leverera? Mycket bättre då att binda upp sej till Nvidia och G-sync eftersom dom bevisligen kan leverera och har merparten av grafikkorts marknaden.

Sen är det lika underhållande att höra den trötta ursäkten "Det blir mycket bättre senare,därför att korten/spelen inte optimerats rätt" typ som det långa inlägget lite längre upp. Sure,vi hörde det samma sägas om Fury korten och väntar fortfarande spänt nu efter 2 år på den radikala prestanda ökningen som skulle komma,och det gäller väl Vega också eller?

Blir lite absurt när medlemmar rekommenderar Vega liquid över ett 1080ti för samma pris här på forumet.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Bascule666: Tack, du är också väldigt trevlig, jag uppskattar dina inlägg, särskilt i katt-tråden : )

Dock är detta ej personligt, inte heller handlar det om ursäkter för AMDs räkning, jag har ingen nytta av det, däremot försöker jag nyansera diskussionen och föra fram det som är positivt med produkterna, lanseringen i sig var väldigt dåligt skött, det instämmer jag i. Däremot vet jag ej om det var ett monumentalt misslyckande för alla insatta då flera recensenter gav kortet bra betyg, ex. Guru3D som gav det 9/10.

Vega 64 är fortfarande prisvärt vid 6090 kr, förutsatt att kunden vill spela Prey och Wolfenstein 2, annars är det dyrt, även om koderna kan säljas i andra hand är det ett gissel. Vega 56 däremot är ett utmärkt kort för gamers i 1440P eller 1080P, kommer bli riktigt bra med eftermarknadskylare.

Som helhet tycker jag RX Vega 56 är bäst, både pga priset och prestandan, 64 är OK och en bra uppgradering från 390X, Fury, Fury X, dessutom är skillnaden på en Freesync och en Gsync skärm oftast 2000-3000 kr beroende på modell, samma specs i övrigt, det tillsammans med ett RX Vega kort sparar kunden 2000-4000 kr totalt givet att det är en Gsync skärm och 1080 vi jämför mot och modell, ännu större skillnad för 56.

Att AMD inte har kunnat svara tidigare eller starkare tror jag är kopplat till deras budget, Money Talks särskilt i teknikbranschen.

Slutligen vet jag inte om det är en dröm, alla kort sen 7970 har åldrats bra för AMD, 290, 290X, 390, 390X och Fury (X), en hel del funktioner i Vega används ej alls i nuläget, det finns inga tvivel om det, frågetecknet är bara vad det gör i slutändan : )

Mvh

Prey kostar 201:- och Wolfenstein 2 kommer väl att ligga på runt 300:- vid release om man undviker att handla på Steam.

Jag håller fullständigt med om att 64 är en OK uppgradering från 390X, Fury och Fury X men det bortser från det faktum att det finns en konkurrent som fullständigt blåser skiten ur AMD. Dessutom har korten som gör det funnits på marknaden sedan Maj förra året.

Gällande skärmar så är det vansinnigt svårt att få fram någon data. Eftersom Freesync varit så mycket sämre än G-Sync sedan release så undrar jag hur många som skaffat en Freesync-skärm. Vi behöver inte gå över skillnaden mellan G-Sync och Freesync då det redan gjorts av i princip alla. Det skiljer i eftersläpning, intervall mm. mm. Freesync 2 kommer förhoppningsvis att ändra på detta.

"Vega 64 är fortfarande prisvärt vid 6090 kr, förutsatt att kunden vill spela Prey och Wolfenstein 2, annars är det dyrt, även om koderna kan säljas i andra hand är det ett gissel. Vega 56 däremot är ett utmärkt kort för gamers i 1440P eller 1080P, kommer bli riktigt bra med eftermarknadskylare."

Tror du verkligen på det själv? Du får ett ordentligt överklockat GTX 1080 GTX för samma pengar som dessutom är tyst. Vem försöker du övertyga?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Jo men om man använder orden bandbredd och bitbredd synonymt så blir det svammel oavsett.
Men ja alltså olika tekniker ger olika latenser, dessutom finns det mer än en latens att ta hänsyn till. Så olika tekniska lösningar medför ju olika bandbredd och olika latenser och presterar därmed olika.

Jo fast bandbredd och bitbredd är verkligen inte samma sak.
Och dina iakttagelser sedan innan bygger på överklockad minneskontroller. Klockar du upp två minneskanaler så att de får samma bandbredd som fyra långsammare kanaler med allt annat lika så är ju den tidigare självklart snabbare då minneskontroller och eventuella länkar och cacher som är kopplad till denna går i dubbla hastigheten. Det blir alltså en dålig jämförelse eftersom det är samma plattform, men delar du inte tagit hänsyn till är i radikalt olika hastighet.
Om Vega inte drar nytta av den breda bussen så är inte bandbredden eller minnesfrekvensen problemet. Då är det GPUn som är för långsam för att utnyttja minnets hastighet, då hjälper det inte att överklocka minnet till högre frekvenser. Och om det istället skulle vara latenser det är fel på så beror de helt på hur lösningen ser ut i övrigt. Du kan köra med lägre frekvenser och tightare timings för att ha låga latenser, det är inte heller något som måste ha med frekvens att göra.

Det kan vara så att HBM som teknik har nackdelar gentemot GDDR5X på t.ex. latenser. Men det är inte frekvensen det är fel på i så fall. Det är skillnader i själva arkitekturen. Nu tror inte jag att kraftigt parallelliserade laster med mycket minnestrafik är begränsade av latenser främst. Bandbredd är nog mycket mera kung i sådana sammanhang. Det är därför du ser helt annan bandbredd på GDDR5 än systertekniken DDR3.

Well jag försökte iaf få ut att det var just "bitbredden" å inte den totala bandbredden, hade för mig att jag tvivlade på att det var minnesbandbredden i sig som är flaskhalsen. Men vi har sett det innan när två gpuer en med bredare buss å en med än 128bitars fast snabbare minnen presterar bättre tom eller iaf lika bra. Dock så är det ju oftast en gen nyare kort(med så klart förbättringar i kärnar) som jag tänker på säg typ 670 vs 760 som typexempel.

Kan ju vara så att Vega helt enkelt inte tar vara på den massiva bussen som hbm2 erbjuder. Den kanske inte klarar att fylla ut den helt, men den delen av bussen den fyller ut så stryps den av den långsamma frekvensen på minnet. Så tänker jag, typ.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

@Bascule666: Nvidia har snabbare kort i form av 1080Ti, men det är inte kortet som AMD konkurrerar med, Vega 56/64 riktar sig mot 1070 och 1080. Om du vill ha högre prestanda finns ett 1080Ti, dock till en avsevärt högre prislapp. Priset är trots allt den avgörande faktorn för majoriteten, du och jag och många på SWEC, ( då det är en samlingspunkt ) vi är en minoritet, jag köper saker jag vill ha, inte beroende på kostnad, det gör däremot inte dom flesta.

Skärmar är inte särskilt svårt att få fram data på, det det finns över 200 Freesync skärmar och ca 20-30 med Gsync, skulle tvärtemot vad du säger kalla Freesync en succé då marknaden tagit det till sig, jag har själv haft det från 2015 utan några somhelst problem.

Jag försöker inte övertyga någon, alla är överens om att Vega 56 är riktigt bra, kolla på YT och diverse recensioner runtom, OCN, forum, Hardforum etc : )

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

@Aeig: Vega 56 verkar vara ett grymt kort om man undervoltar det och gör en mindre OC.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Läste nånstans att om man drog ned -30% så skulle det inte ens göra 1 procentenhet vid mining. Har inte en susning vad detta skulle göra vid spelande, men antagligen inte så mkt (beroende på spel så klart).

Det skulle göra massor. Vid mining så är inte kärnans clock så viktig, bara minnets.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Bascule666: Nvidia har snabbare kort i form av 1080Ti, men det är inte kortet som AMD konkurrerar med, Vega 56/64 riktar sig mot 1070 och 1080. Om du vill ha högre prestanda finns ett 1080Ti, dock till en avsevärt högre prislapp. Priset är trots allt den avgörande faktorn för majoriteten, du och jag och många på SWEC, ( då det är en samlingspunkt ) vi är en minoritet, jag köper saker jag vill ha, inte beroende på kostnad, det gör däremot inte dom flesta.

Skärmar är inte särskilt svårt att få fram data på, det det finns över 200 Freesync skärmar och ca 20-30 med Gsync, skulle tvärtemot vad du säger kalla Freesync en succé då marknaden tagit det till sig, jag har själv haft det från 2015 utan några somhelst problem.

Jag försöker inte övertyga någon, alla är överens om att Vega 56 är riktigt bra, kolla på YT och diverse recensioner runtom, OCN, forum, Hardforum etc : )

Mvh

Nu vill jag inte blanda mig in här, men om prishöjningarna stämmer så kommer ju Vega 56 konkurrera med 1080 å Vega 64 mot 1080ti, det iaf kommer inte vara så mycket dyrare att välja ett 1080ti över just Vega64. Det e lite surt .

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har knappt hunnit testa kortet, men här kommer lite intryck:

*Själva byggkvalitén är bättre än jag trodde då kylaren etc. i huvudsak är tillverkat i metall.

*Ljudnivån är väl i klass med 1080 FE, positiv överraskning då jag väntade mig "Leaf blower from hell" (Kortet är fortfarande högljutt dock)

*Maxtemp efter 30min i BF1 var 85°C med Balanced mode (Kommer skaffa ett vattenblock)

*Enda drivrutinen jag hittade var en i beta-stadiet (Program som Firestrike kunde inte identifiera kortet)

Blir att testa mer imorgon.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bascule666:

Hemskt ledsen men för mig låter du som en typisk rättshaverist, jag kan ha fel men inget tyder på det så här långt...

Vega är nya Tahiti. ingen trodde att vi skulle få se 15-20 % mer prestanda där men det hände. Vega har mycket mer att hämta.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Vega är nya Tahiti. ingen trodde att vi skulle få se 15-20 % mer prestanda där men det hände. Vega har mycket mer att hämta.

Tror oxå det finns en del att hämta från Vega. mena den vattenkylda ligger inte så långt ifrån 1080ti när man kollar på vissa recensioner å man får se real time fpsen i hörnen.
Men frågan hur mycket å varför ska någon behöva vänta på denna prestanda boost. AMDs problem är att de har alltid svårt att prestera optimalt från dag1.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Well jag försökte iaf få ut att det var just "bitbredden" å inte den totala bandbredden, hade för mig att jag tvivlade på att det var minnesbandbredden i sig som är flaskhalsen. Men vi har sett det innan när två gpuer en med bredare buss å en med än 128bitars fast snabbare minnen presterar bättre tom eller iaf lika bra. Dock så är det ju oftast en gen nyare kort(med så klart förbättringar i kärnar) som jag tänker på säg typ 670 vs 760 som typexempel.

Kan ju vara så att Vega helt enkelt inte tar vara på den massiva bussen som hbm2 erbjuder. Den kanske inte klarar att fylla ut den helt, men den delen av bussen den fyller ut så stryps den av den långsamma frekvensen på minnet. Så tänker jag, typ.

Fat GPUn är ju det som gör överlägset störst skillnad, så du kan verkligen inte jämföra olika GPU:er för att se hur minnet presterar. Och förövrigt så skiljer antal beräkningsenheter och frekvenser mellan 670 och 760, det som dock inte skiljer är bitbredd och minnesfrekvens, och därmed bandbredd.

Men alltså bandbredden får du om du multiplicerar bitbredd med frekvens. Ökar du frekvens ökar du bandbredd, ökar du bitbredd så ökar du bandbredd. Om Vega nu inte skulle kunna utnyttja bandbredden så hjälper det inte att öka bandbredden, oavsett om du väljer att göra det med frekvens eller bitbredd. Eftersom det du gör är just att öka på det som den inte kan utnyttja. För att "fylla ut" 2048-bitar så behöver du inte så många byte, men grafikkortet skyfflar hundratals gigabyte varje sekund. Så den fyller ut bitbredden många miljoner gånger om. Det enda som kan spela roll utöver bandbredd är latens, men latensen justerar man ju också med timings.

Permalänk
Medlem

@Bascule666: Jag nämnde 1080Ti eftersom du sa att Nvidia blåser bort AMD, vilket endast är relevant för 1080Ti, dvs absoluta toppsegmentet, RX Vega 56 och 64 drar jämnt mot 1080 och 1070, 56 är tom snabbare än 1070. RX 580 570 är lika snabba eller snabbare än 1060, och RX 560 vinner i instegssegmentet. Nvidia tar endast prestandakronan, därav 1080Ti, och priset är därefter, vilket gör det irrelevant när vi diskuterar Vega.

Jag vet ej hur många som är värda att köpa, men siffermässigt talar det ett tydligt språk, Freesync är mer utbrett och bättre mottaget än Gsync, 200-50, vad du drar för slutsatser utifrån det är upp till dig, marknadsmässigt är det en sak : )

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeig:

@Bascule666: Jag nämnde 1080Ti eftersom du sa att Nvidia blåser bort AMD, vilket endast är relevant för 1080Ti, dvs absoluta toppsegmentet, RX Vega 56 och 64 drar jämnt mot 1080 och 1070, 56 är tom snabbare än 1070. RX 580 570 är lika snabba eller snabbare än 1060, och RX 560 vinner i instegssegmentet. Nvidia tar endast prestandakronan, därav 1080Ti, och priset är därefter, vilket gör det irrelevant när vi diskuterar Vega.

Jag vet ej hur många som är värda att köpa, men siffermässigt talar det ett tydligt språk, Freesync är mer utbrett och bättre mottaget än Gsync, 200-50, vad du drar för slutsatser utifrån det är upp till dig, marknadsmässigt är det en sak : )

Mvh

vilket bara gör det ännu mer sorgligt att AMD inte säljer bäst.

Visa signatur

Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Fat GPUn är ju det som gör överlägset störst skillnad, så du kan verkligen inte jämföra olika GPU:er för att se hur minnet presterar. Och förövrigt så skiljer antal beräkningsenheter och frekvenser mellan 670 och 760, det som dock inte skiljer är bitbredd och minnesfrekvens, och därmed bandbredd.

Men alltså bandbredden får du om du multiplicerar bitbredd med frekvens. Ökar du frekvens ökar du bandbredd, ökar du bitbredd så ökar du bandbredd. Om Vega nu inte skulle kunna utnyttja bandbredden så hjälper det inte att öka bandbredden, oavsett om du väljer att göra det med frekvens eller bitbredd. Eftersom det du gör är just att öka på det som den inte kan utnyttja. För att "fylla ut" 2048-bitar så behöver du inte så många byte, men grafikkortet skyfflar hundratals gigabyte varje sekund. Så den fyller ut bitbredden många miljoner gånger om. Det enda som kan spela roll utöver bandbredd är latens, men latensen justerar man ju också med timings.

(fetmarkerad tex i ditt svar)Fast nu trollar du jue
Inte alls så jag mena å det visste du jue, hoppas jag att du gjorde iaf. För jag tycker inte jag behöver en uppläxning i hur hårdvara fungerar. Jag menade ju att bitbussen X frekvensen = bandbredd. Sen är det ju inte alltid så att en bredare minnesbuss resulterar i högre prestanda. Så som jag tolkat det så har ex smala bussar med höga minnesfrekvenser räckt mer än väl till i låga upplösningar vid höga fps, medans breda bussar passare bättre för höga upplösningar. Det har vi ex sätt många gånger när det gäller AMD vs Nvidia. Å ex 1060 vs säg 390x eller tom fiji med sina hbm. Olika gpuer visst men banbredd är alltid viktigt för en gpu ändå ser vi dessa skillnader när 1060/polaris presterar bättre än fiji i låga upplösningar.

Kortfattat, det jag vill säga att det finns situationer där bredare buss lämpar sig bättre å vid andra att frekvensen på minnena är bättre. Inte som du försöker förvränga det till...

Visa signatur