Permalänk
Medlem

AMD hävdar att det ska dyka upp kort för 499usd eller motsvarande igen i framtiden. Jag hoppas verkligen att det blir så, annars så känns detta som ett väldigt oattraktivt kort. Man kanske ska slå till på ett referenskort för 5000 om man någonsin kan hitta ett igen...

https://videocardz.com/72123/amd-issues-official-statement-re...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om att tills alla mjukvaror får bättre stöd för RX VEGA så kan GPU Shark visa temp, fanspeed + alla pstates med tillhörande volt.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Men du, om du säger att ett grafikkort inte kan utnyttja sin bitbredd så säger du att det inte kan utnyttja sin bandbredd, fast du tycks inte förstå att det är det du säger. Det är det jag försöker förklara. Det är lite så att det enda sättet ett grafikkort inte kan fylla bitbredden på en buss är att ha riktigt jäkla låg trafik. Om ett kort inte kan efterfråga tillräckligt med data för att fylla sin buss så kommer inte högre frekvenser hjälpa, kortet kommer fortfarande inte fylla sin buss eftersom det har så låg trafik till och från minnet.
I ditt exempel så hänvisar du till ett kort som har lägre bitbredd och bandbredd än Fury X, och säger att detta skulle hjälpa kortet prestera bättre i låga upplösningar. Hur? Och vart är dessa benches?

Det finns som sagt skillnader mellan olika minnestekniker, men med allt annat lika så är färre kanaler med högre frekvens inte snabbare, du kommer bara få lägre bandbredd och därmed lägre prestanda i slutändan eftersom frekvensökningen inte kommer kompensera tillräckligt mycket.

Men vilken aspekt utöver bandbredd och olika latenser tror du spelar roll för en GPU, förklara hur du tror dessa extra aspekter spelar roll och hur de påverkas av frekvenser. Vad har du för bas för ditt påstående? För just nu känns det som att du bara tror detta på grund av en känsla, en känsla baserat på mekaniskt beteende i den fysiska världen då små snabba delkomponenter kan vara bättre lämpade för små maskiner.

Nej, du trodde från början att jag munbajsade om den totala bandbredden.
Som jag sade så borde ju de två olika vägarna att nå max bandbredd lämpa sig olika beroende på last/applikation. Det är garanterat inte så enkelt som att du tar minnesbusXfrekvens=bandbredd. Jag tänker i mekaniska termer samt då med tanke på hur det är när man designar elektriska kretsar, dvs att strömmen/signalen alltid tar den snabbaste vägen. Ibland så lär en smal buss med högt klockade minnen passa bättre å ibland en bred buss som ex i stora kretsar som i fiji/vega/gp102. Dock så tänker jag precis som du nämnde att Fiji/Vega inte tar vara på sin breda buss genom just att den inte är så effektiv i det den gör, och att den slösar bort en del resurser på att bara vänta. Eller så fyller den ut den breda bussen utan att ens blinka men att den flaskas av relativa långsamma frekvensen av hbm2.

Sen pratar du åter igen bull. Jag säger inte att en smalare buss hjälper en krets att prestera bättre... hur tänker du? Hur får du fram det från det jag sagt? Det jag säger är att i många fall så klarar tom en krets med smalare buss parat med snabbare minnen att prestera bättre än en gpu som nyttjar en bred buss fast parat med långsamma minnen. Hur tänker du? återigen, du bara förvränger det jag säger. Kolla på swecs egna test där ett gtx1060 @1080p slår en mycket kraftfullare krets som fiji trots lägre bandbredd.

Sen har vi ju ex 1060(smal buss hög minnes klock) vs rx480(bredare buss långsamme minnen) Självklart är gpun där det magiska händer men du har ett bra exempel här då polaris 10 är en kraftfullare gpu egentligen.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg raderade (tjafs/otrevligheter)*

Citat:

§1.1 Var trevlig och respektera andra.
§1.2 [..] Argumentera gärna, men låt det inte spåra ur till pajkastning.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

AMD hävdar att det ska dyka upp kort för 499usd eller motsvarande igen i framtiden. Jag hoppas verkligen att det blir så, annars så känns detta som ett väldigt oattraktivt kort. Man kanske ska slå till på ett referenskort för 5000 om man någonsin kan hitta ett igen...

https://videocardz.com/72123/amd-issues-official-statement-re...

Skickades från m.sweclockers.com

Är det det som dom hävdar?

"Radeon RX Vega 64 demand continues to exceed expectations. AMD is working closely with its partners to address this demand. Our initial launch quantities included standalone Radeon RX Vega 64 at SEP of $499, Radeon RX Vega 64 Black Packs at SEP of $599, and Radeon RX Vega 64 Aqua Packs at SEP of $699. We are working with our partners to restock all SKUs of Radeon RX Vega 64 including the standalone cards and Gamer Packs over the next few weeks, and you should expect quantities of Vega to start arriving in the coming days."

Dom bara konstaterar fakta i första delen och säger ingenting om att deras restock kommer kosta lika mycket i andra delen. Det är extremt nogrant företagssnack som tydligen tagit dom flera dagar att fixa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Är det det som dom hävdar?

"Radeon RX Vega 64 demand continues to exceed expectations. AMD is working closely with its partners to address this demand. Our initial launch quantities included standalone Radeon RX Vega 64 at SEP of $499, Radeon RX Vega 64 Black Packs at SEP of $599, and Radeon RX Vega 64 Aqua Packs at SEP of $699. We are working with our partners to restock all SKUs of Radeon RX Vega 64 including the standalone cards and Gamer Packs over the next few weeks, and you should expect quantities of Vega to start arriving in the coming days."

Dom bara konstaterar fakta i första delen och säger ingenting om att deras restock kommer kosta lika mycket i andra delen. Det är extremt nogrant företagssnack som tydligen tagit dom flera dagar att fixa.

De säger ju "all SKUs" och räknar upp "standalone"/499 varianten bland sina SKUs. Det kanske dock betyder att det kommer att komma mer än en handfull av standalone bara för att de ska kunna visa att de "finns", därav att jag tänker att man kanske ska plocka upp ett 5000kr kort om man får chansen även om kylningen är suboptimal.

Jag kommer iallafall inte att köpa ett Vega för 6000+ med nuvarande prestanda...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Asus strix vega.
A quick word on overclocking. We managed to run the Asus Radeon RX Vega 64 at 1,980MHz core and 1,000MHz memory

http://hexus.net/tech/reviews/graphics/109078-asus-radeon-rx-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Asus strix vega.
A quick word on overclocking. We managed to run the Asus Radeon RX Vega 64 at 1,980MHz core and 1,000MHz memory

http://hexus.net/tech/reviews/graphics/109078-asus-radeon-rx-...

Bara det inte e den dära buggen som Buildzoid prata om.
Såg att de fick ca 6% i förbättring 3 spel. 1630 till 1920... nah borde väl ge mer än 6% tänker man, elelr?

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DST:

Bara det inte e den dära buggen som Buildzoid prata om.
Såg att de fick ca 6% i förbättring 3 spel. 1630 till 1920... nah borde väl ge mer än 6% tänker man, elelr?

jag funderar på om det inte är mer värt att under volta och bara göra OC på HBM2 och skita i OC på GPU. högre klocks verkar skala horribelt just nu PGA en bugg/dålig i mjukvaran eller flaskhals ifrån HBM2. Något känns väldigt fel med VEGA och det är svårt att sätta fingret på vad mina tankar vandrar mellan 2900XT och 7970, Vilken framtid står Vega inför ? är det en snabb död som 2900XT eller är det 7970.

Den största SKillnaden emot Fury X är minnes Bussen. Fury X hade 4096 det dubbla av VEGA.

Fury - X 8.9 M transistorer
Vega 12.5 M transistorer

inte bara har Vega en mindre minnes Buss utan även mindre bandbredd. med en mycket högre klock och mycket fler transistorer.

mina pengar är på att de har under dimensionerat Bussen och bandbredden.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Beställde ett RX vega 64 när det stod 31 augusti nu står alla kort som 2 oktober. Vad tror ni kommer jag få mitt 31 augusti eller var det bara för att locka till köp?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: Du kan nog få ditt kort 31 augusti, deras lagersystem fungerar som du beskriver, kan också givetvis vara ett misstag, ring imorgon och kolla?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@jOnÄTÄn: Du kan nog få ditt kort 31 augusti, deras lagersystem fungerar som du beskriver, kan också givetvis vara ett misstag, ring imorgon och kolla?

Mvh

Jo får göra det.

Edit är "obekräftat 2 oktober" som gäller så tar och avbokar lägger en beställning när jag ser något som finns i lager istället om jag fortfarande är sugen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

De säger ju "all SKUs" och räknar upp "standalone"/499 varianten bland sina SKUs. Det kanske dock betyder att det kommer att komma mer än en handfull av standalone bara för att de ska kunna visa att de "finns", därav att jag tänker att man kanske ska plocka upp ett 5000kr kort om man får chansen även om kylningen är suboptimal.

Jag kommer iallafall inte att köpa ett Vega för 6000+ med nuvarande prestanda...

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, dom säger bara att dom vill restocka alla SKUs. Dom sa inget om att priset skulle vara samma. Första delen är som sagt bara konstaterande av fakta och vilka priser som varit - inte att det gäller i framtiden.

Lär bli Vega 56 som ligger på $499 så att dom fortfarande kan claima att dom har prestandakungen under $500...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Asus strix vega.
A quick word on overclocking. We managed to run the Asus Radeon RX Vega 64 at 1,980MHz core and 1,000MHz memory

http://hexus.net/tech/reviews/graphics/109078-asus-radeon-rx-...

Inte bara ASUS strix-kortet som gör bra OC, utan även ett referenskort nu där dom kör fläkten 100% för att se vad själva GPU'n går för och jäklar va dom klockar... 1980/1050MHz och Vega exploderar prestandamässigt i en del av spelen om ni tittar på alla tester i videon:

Längtar till mitt vattenblock. 2GHz eller mer är målet och HBM2 frekvenserna verkar göra väldigt mycket också. Mitt 1080TI var/är ett sjukt snabbt kort men det är kul med något nytt. Det är det som kallas för att vara hårdvaruentusiast tror jag så jag slipper höra att man är dum i huvudet/fanboy som slänger i ett Vegakort. Faktum är ju att det verkar finnas enorma mängder krut i Vega. Vänta bara.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Inte bara ASUS strix-kortet som gör bra OC, utan även ett referenskort nu där dom kör fläkten 100% för att se vad själva GPU'n går för och jäklar va dom klockar... 1980/1050MHz och Vega exploderar prestandamässigt i en del av spelen om ni tittar på alla tester i videon:

https://www.youtube.com/watch?v=XXsZ1psB5-0

Längtar till mitt vattenblock. 2GHz eller mer är målet och HBM2 frekvenserna verkar göra väldigt mycket också. Mitt 1080TI var/är ett sjukt snabbt kort men det är kul med något nytt. Det är det som kallas för att vara hårdvaruentusiast tror jag så jag slipper höra att man är dum i huvudet/fanboy som slänger i ett Vegakort. Faktum är ju att det verkar finnas enorma mängder krut i Vega. Vänta bara.

Dom måste ju buggat nånting.

Att GTA V skulle gå från 76 fps till 142 fps är ju rent ut sagt omöjligt. Det är 100% prestanda boost på en 25% överclockning.

Sen undrar jag, vad ligger fläkten på i dB för 2ghz? 80?! Jetmotor klass måste det vara. För en "enkel" oc får den och dra ifrån rejält.

Computerbase hade jämfört en Asus Vega Strix med Vega ref, 37 dB i load jämfört med 48 dB på referens... och 57 dB för max power setting på referens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Dom måste ju buggat nånting.

Att GTA V skulle gå från 76 fps till 142 fps är ju rent ut sagt omöjligt. Det är 100% prestanda boost på en 25% överclockning.

Sen undrar jag, vad ligger fläkten på i dB för 2ghz? 80?! Jetmotor klass måste det vara. För en "enkel" oc får den och dra ifrån rejält.

Computerbase hade jämfört en Asus Vega Strix med Vega ref, 37 dB i load jämfört med 48 dB på referens... och 57 dB för max power setting på referens.

Sägs vara utan MSAA aktiverat i GTA5 samt Dirt 4 testet. Vet heller inte orsaken till det men i just GTA så prestear ju Vega ovanligt dåligt så kanske är en AA bugg eller något annat som kommer ordnas till?

Vem bryr sig om referenskylaren när man kan köpa partnerkort eller byta kylaren? Jag ska köra vattenblock på mitt...

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Inte bara ASUS strix-kortet som gör bra OC, utan även ett referenskort nu där dom kör fläkten 100% för att se vad själva GPU'n går för och jäklar va dom klockar... 1980/1050MHz och Vega exploderar prestandamässigt i en del av spelen om ni tittar på alla tester i videon:

https://www.youtube.com/watch?v=XXsZ1psB5-0

Längtar till mitt vattenblock. 2GHz eller mer är målet och HBM2 frekvenserna verkar göra väldigt mycket också. Mitt 1080TI var/är ett sjukt snabbt kort men det är kul med något nytt. Det är det som kallas för att vara hårdvaruentusiast tror jag så jag slipper höra att man är dum i huvudet/fanboy som slänger i ett Vegakort. Faktum är ju att det verkar finnas enorma mängder krut i Vega. Vänta bara.

Verkar vara en bugg vid dom frekvenserna:

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Inte bara ASUS strix-kortet som gör bra OC, utan även ett referenskort nu där dom kör fläkten 100% för att se vad själva GPU'n går för och jäklar va dom klockar... 1980/1050MHz och Vega exploderar prestandamässigt i en del av spelen om ni tittar på alla tester i videon:

https://www.youtube.com/watch?v=XXsZ1psB5-0

Längtar till mitt vattenblock. 2GHz eller mer är målet och HBM2 frekvenserna verkar göra väldigt mycket också. Mitt 1080TI var/är ett sjukt snabbt kort men det är kul med något nytt. Det är det som kallas för att vara hårdvaruentusiast tror jag så jag slipper höra att man är dum i huvudet/fanboy som slänger i ett Vegakort. Faktum är ju att det verkar finnas enorma mängder krut i Vega. Vänta bara.

Har du några mer obskyra youtubevideos eller siter du kan länka till. Jag har hört att flytande helium är kallt och att man kan pressa till 2GHz++.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Sägs vara utan MSAA aktiverat i GTA5 samt Dirt 4 testet. Vet heller inte orsaken till det men i just GTA så prestear ju Vega ovanligt dåligt så kanske är en AA bugg eller något annat som kommer ordnas till?

Jag antar att dom testade vid samma settings, annars är det ju meninglöst. Även utan MSAA på low settings att 25% överklock skulle *dubbla* fps är vansinnigt och helt uppåt väggarna.

Visst presterar GTA V dåligt men det skulle ju prestera lika dåligt på 2ghz om det presterar dåligt på Vega. Allt vi sett tidigare tyder på att + core ger extremt lite fps gains för extremt mycket watt. Dom 100mhz dom klockade minnet högre gav förmodligen mer än 400mhz på kärnan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Nej, du trodde från början att jag munbajsade om den totala bandbredden.

Vadå nej, har jag sagt något annat? Ja det trodde jag först när du använde ordet bandbredd för att beskriva bitbredd. Det har jag väl aldrig sagt emot? Det har vi väl lämnat bakom oss sedan länge eller? Varför ska du börja referera dit som att det är det jag pratar om?

Skrivet av DST:

Som jag sade så borde ju de två olika vägarna att nå max bandbredd lämpa sig olika beroende på last/applikation. Det är garanterat inte så enkelt som att du tar minnesbusXfrekvens=bandbredd. Jag tänker i mekaniska termer samt då med tanke på hur det är när man designar elektriska kretsar, dvs att strömmen/signalen alltid tar den snabbaste vägen. Ibland så lär en smal buss med högt klockade minnen passa bättre å ibland en bred buss som ex i stora kretsar som i fiji/vega/gp102. Dock så tänker jag precis som du nämnde att Fiji/Vega inte tar vara på sin breda buss genom just att den inte är så effektiv i det den gör, och att den slösar bort en del resurser på att bara vänta. Eller så fyller den ut den breda bussen utan att ens blinka men att den flaskas av relativa långsamma frekvensen av hbm2.

Ja att du tänker mekaniskt råder det inget tvivel om. Men frekvensen påverkar inte riktigt hur fort elektriciteten färdas. Bara hur ofta paketen skickas. Och varje hz skickar bara några få byte per minneskanal. Om du får 32 byte eller 64 byte per Hz är ganska irrelevant när GPUn behöver skyffla 2 000 000 000 byte data för varje frame. Även när GPUn efterfrågar några få kilobyte så fyller den alltså bussen under ett antal Hz.
Titta här, om du ens ska ha ynka 4KB data så bryr sig inte riktigt GPUn om den får det över en 128, 256 eller 512 bit bred buss så länge bandbredden är densamma, den måste ändå vänta lika lång tid, om bandbredden är densamma.
4KB är 32768 bitar. Om du ska föra över det med 256 bitar per Hz vid 1000MHz eller 128 bitar per Hz vid 2000MHz hur påverkar det slutresultatet? I det första fallet måste du vänta 32768/256 = 128Hz där varje Hz tar 1 nanosekund, alltså 128 nanosekunder, i det andra fallet måste du vänta 32768/128 = 256Hz där varje Hz tar en halv nanosekund, alltså 128 nanosekunder.
Räkna på det, hur lite data måste GPUn efterfråga för att den inte ska utnyttja bitbredden? Hur ofta efterfrågar GPUn så lite data? Tänk att en enda frame kan innebära flera gigabyte trafik. Om du behöver 2 000 000 000 byte för att måla upp en frame, hur relevant är det om du får det 32 eller 64 byte om gången i det stora hela?
För GPGPU eller för processorer så är det helt andra typer av beräkningar så då finns det fall då det behövs relativt små paket data åt gången, men det är därför processorer har en helt annan cachestruktur.

Och meningen jag fetstilat, vad menas ens? OM den fyller bitbredden och samtidigt flaskas av frekvens så betyder det att den maxar bitbredd*frekvens=bandbredd. Det betyder ju rakt av att den behöver mer bandbredd. Då är den lösning som ger högst bandbredd den snabbaste. Eller hur? Om du flaskas av frekvens och samtidigt fyller bitbredden så är du uppe i bandbredstaket. En lösning med lägre total bandbredd men högre frekvens kommer alltså vara långsammare.

Skrivet av DST:

Sen pratar du åter igen bull. Jag säger inte att en smalare buss hjälper en krets att prestera bättre... hur tänker du? Hur får du fram det från det jag sagt? Det jag säger är att i många fall så klarar tom en krets med smalare buss parat med snabbare minnen att prestera bättre än en gpu som nyttjar en bred buss fast parat med långsamma minnen. Hur tänker du? återigen, du bara förvränger det jag säger. Kolla på swecs egna test där ett gtx1060 @1080p slår en mycket kraftfullare krets som fiji trots lägre bandbredd.

Sen har vi ju ex 1060(smal buss hög minnes klock) vs rx480(bredare buss långsamme minnen) Självklart är gpun där det magiska händer men du har ett bra exempel här då polaris 10 är en kraftfullare gpu egentligen.
[/quote]Alltså jag försöker få dig att förklara dig, jag försöker leda dig till att fylla i luckan. Därför jag lämnar det öppet för dig att fylla i. Jag vill inte att du bara ska konstatera att den finns där. Förklara istället, hur hjälper det att minska bussen?! Jo man satsar istället på frekvenser menar du, men säg det och utveckla hur frekvenserna hjälper. För när du förespråkar smalare buss i högre frekvens så förespråkar du utan att inse det lägre bandbredd, du måste kunna förklara hur låg bandbredd kan vara snabbare än hög bandbredd bara för att lösningen med låg bandbredd har lite högre frekvens. Hur går det till?
Förklara hur RX 480 med halva bandbredden skulle ha fördel mot Fury X som har dubbla bandbredden bara för att överföringarna som är i enskilda byte varierar i storlek?
Och du försöker undvika att stå till svars för ditt påstående att RX 480 är snabbare än Fury X i låga upplösningar. Att 1060 kan vara snabbare i enstaka test är inget konstigt då 1060 är ungefär lika snabbt som GTX 980 som var en av huvudmotståndarna till Fury X. nVidia och AMD har olika styrkor med sina arkitekturer, det handlar om draw calls, textureringsprestanda, antialiasing osv. Det innebär att i nVidia-titlar så kan nVidia kort vara en hel klass bättre än AMD kort och vice versa. Leta upp testet (som du inte ens ville länka till) där 1060 är snabbare än Fury X, hur står sig RX 480 som har 8 gånger högre klockat minne mot Fury X? Är det minnesfrekvensen som får 1060 att slå Fury X? Skulle inte RX 480 också presterat bättre i så fall? Varför förhåller sig RX 480 till Fury X på samma sätt som det brukar?

Permalänk
Medlem

Jag har bekräftat för mig själv att mitt nätagg inte räcker till på långa vägar. Detta är för hela burken (exkl skärm) när båda korten minear (kommer ej minea, enda sättet jag kommit på att testa både korten tills crossfire är tillgängligt)

Custom Profile, powerlimit @ 20%, HBM2 @ 1100 MHz.

Höjer jag powerlimit till 50% så slocknar datorn

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd

@Gambit_2K: sick! dags att skaffa ett 1200W för dig då

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Vadå nej, har jag sagt något annat? Ja det trodde jag först när du använde ordet bandbredd för att beskriva bitbredd. Det har jag väl aldrig sagt emot? Det har vi väl lämnat bakom oss sedan länge eller? Varför ska du börja referera dit som att det är det jag pratar om?
Ja att du tänker mekaniskt råder det inget tvivel om. Men frekvensen påverkar inte riktigt hur fort elektriciteten färdas. Bara hur ofta paketen skickas. Och varje hz skickar bara några få byte per minneskanal. Om du får 32 byte eller 64 byte per Hz är ganska irrelevant när GPUn behöver skyffla 2 000 000 000 byte data för varje frame. Även när GPUn efterfrågar några få kilobyte så fyller den alltså bussen under ett antal Hz.
Titta här, om du ens ska ha ynka 4KB data så bryr sig inte riktigt GPUn om den får det över en 128, 256 eller 512 bit bred buss så länge bandbredden är densamma, den måste ändå vänta lika lång tid, om bandbredden är densamma.
4KB är 32768 bitar. Om du ska föra över det med 256 bitar per Hz vid 1000MHz eller 128 bitar per Hz vid 2000MHz hur påverkar det slutresultatet? I det första fallet måste du vänta 32768/256 = 128Hz där varje Hz tar 1 nanosekund, alltså 128 nanosekunder, i det andra fallet måste du vänta 32768/128 = 256Hz där varje Hz tar en halv nanosekund, alltså 128 nanosekunder.
Räkna på det, hur lite data måste GPUn efterfråga för att den inte ska utnyttja bitbredden? Hur ofta efterfrågar GPUn så lite data? Tänk att en enda frame kan innebära flera gigabyte trafik. Om du behöver 2 000 000 000 byte för att måla upp en frame, hur relevant är det om du får det 32 eller 64 byte om gången i det stora hela?
För GPGPU eller för processorer så är det helt andra typer av beräkningar så då finns det fall då det behövs relativt små paket data åt gången, men det är därför processorer har en helt annan cachestruktur.

Och meningen jag fetstilat, vad menas ens? OM den fyller bitbredden och samtidigt flaskas av frekvens så betyder det att den maxar bitbredd*frekvens=bandbredd. Det betyder ju rakt av att den behöver mer bandbredd. Då är den lösning som ger högst bandbredd den snabbaste. Eller hur? Om du flaskas av frekvens och samtidigt fyller bitbredden så är du uppe i bandbredstaket. En lösning med lägre total bandbredd men högre frekvens kommer alltså vara långsammare.
Sen har vi ju ex 1060(smal buss hög minnes klock) vs rx480(bredare buss långsamme minnen) Självklart är gpun där det magiska händer men du har ett bra exempel här då polaris 10 är en kraftfullare gpu egentligen.
[/quote]Alltså jag försöker få dig att förklara dig, jag försöker leda dig till att fylla i luckan. Därför jag lämnar det öppet för dig att fylla i. Jag vill inte att du bara ska konstatera att den finns där. Förklara istället, hur hjälper det att minska bussen?! Jo man satsar istället på frekvenser menar du, men säg det och utveckla hur frekvenserna hjälper. För när du förespråkar smalare buss i högre frekvens så förespråkar du utan att inse det lägre bandbredd, du måste kunna förklara hur låg bandbredd kan vara snabbare än hög bandbredd bara för att lösningen med låg bandbredd har lite högre frekvens. Hur går det till?
Förklara hur RX 480 med halva bandbredden skulle ha fördel mot Fury X som har dubbla bandbredden bara för att överföringarna som är i enskilda byte varierar i storlek?
Och du försöker undvika att stå till svars för ditt påstående att RX 480 är snabbare än Fury X i låga upplösningar. Att 1060 kan vara snabbare i enstaka test är inget konstigt då 1060 är ungefär lika snabbt som GTX 980 som var en av huvudmotståndarna till Fury X. nVidia och AMD har olika styrkor med sina arkitekturer, det handlar om draw calls, textureringsprestanda, antialiasing osv. Det innebär att i nVidia-titlar så kan nVidia kort vara en hel klass bättre än AMD kort och vice versa. Leta upp testet (som du inte ens ville länka till) där 1060 är snabbare än Fury X, hur står sig RX 480 som har 8 gånger högre klockat minne mot Fury X? Är det minnesfrekvensen som får 1060 att slå Fury X? Skulle inte RX 480 också presterat bättre i så fall? Varför förhåller sig RX 480 till Fury X på samma sätt som det brukar?

kretsars som 980/1060 samt 390x/rx480 alla dessa klarar att matcha fiji i flera titlar när upplösningen är låg, å även om det e gpun som visar sina styrkor som du säger så klarar de sig på mycket snävare bussar. Sen kan vi la möjligen prata om att Tflop prestandan inte tar hänsyn till boost frekvensen å vi får då en enkel förklaring till varför andra kretsar slåt fiji, men men nu tänker jag på minnesbussen.

Kan inte svära på att det då jag e lite av en benchmark nörd men har för mig att förutom 1060 så visar även rx480 bättre/matchar fiji prestandan här på swec. Nu har jag typ inte vaknat till liv än å speedar mig just nu på kaffe efter att ha läst ditt inlägg men det känns som att du missuppfattar lite vad jag menade med mina inlägg. Helt enkelt så kändes det som att Vega är just en smula bandbredds begränsat, å hmb har ju inte tillgång till minnen som är snabbare än så här. Nu har de ju en lösning som erbjuder ex hög bitbuss med hbm2 men jämfört med sig nvidia som kör på den vanliga gddr lösningen med smalare buss med högre klock på minnet vilket kanske är att föredra för en gpu som inte bryr sig så mycket om just latensen pga gpus paralasernde natur utan bryr sig mest om tot bandbredd, tänker jag fel nu?

Jag hade några resultat som jag kolla på som jag skulle ha med i mitt förra svar men eftersom jag tyckte det va för mycket munbajs å inte riktigt hörde till vad jag försökte säga så tog jag inte med det. Det handlade om att 1080 fick nya minnen för inte så länge sen å trots 30GB högre bandbredd så blev resultatet ca 5% kanske tom lite under det om jag minns rätt i förbättrad prestanda. Vega56 med överklockning till 945mhz(vega64) gav ca 70GB mer i bandbredd men visade oxå på ca 5% i ökad prestanda vilket enligt mig å andra ansågs som bra förbättring medans i gtx1080 så kallades det för knappt märkbar förbättring trots att prestandan för båda kretsarna gick upp lika mycket procentuellt. Så det kom inte med, men om man ser på hur mycket effektivare nvidia/gddr lösningen är då 30GB mer i totbandbredd gav lika stor ökning i prestanda som 70GB för Vega54 får mig å tänka lite. Visst det naturligaste är ju att tänka att Nvidia helt enkelt är bättre på att ta vara på bandbredden men nu har jag snårat in mig på att hbm tekniken trots sin breda bitbuss x låg frekvens inte nödvändigtvis är nödvändig nu och kunde ha fungerat mycket väl med traditionella gddr minnen. Dock så verkar ju vega vara en törstig sak så hbm kanske var enda vägen för dem.

Skrivet av Enigma:

Sägs vara utan MSAA aktiverat i GTA5 samt Dirt 4 testet. Vet heller inte orsaken till det men i just GTA så prestear ju Vega ovanligt dåligt så kanske är en AA bugg eller något annat som kommer ordnas till?

Vem bryr sig om referenskylaren när man kan köpa partnerkort eller byta kylaren? Jag ska köra vattenblock på mitt...

Se inbäddade klippet som ClintBeastwood har i sitt inlägg. Har för mig att Buildzoid tar upp att prestandaförbättringen vid buggen är att den avfärdar geometri å så vilket gör att prestandan skjuter upp, inte pga den buggade frekvensen.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Uppdatering: 50% powerlimit på ena kortet, 20% på det andra

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Gambit_2K:

Uppdatering: 50% powerlimit på ena kortet, 20% på det andra

http://i.imgur.com/sMabZJw.jpg

Testat med Powersave mode?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Testat med Powersave mode?

Ja jag har testat alla lägen och båda bios switcharna, men testet gick mer ut på att se hur det på ett ungfär kommer bli när jag kör crossfire + överklockning när mina vattenblock har kommit +50% powerlimit, 8 procent på core och 1100 MHz på minnet är nog det jag kommer köra till en början. Och det klarar inte mitt nätagg idag. Då måste jag skaffat ett 1200+W minst.

Dock så är ju mineing många gånger lika hårt som tex. Furmark. Och inget spel kommer ju pressa korten så mkt. Så vi får se, när AMD får arslet ur vagnen och ser till att crossfire finns om val i drivrutinerna.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Enigma:

Inte bara ASUS strix-kortet som gör bra OC, utan även ett referenskort nu där dom kör fläkten 100% för att se vad själva GPU'n går för och jäklar va dom klockar... 1980/1050MHz och Vega exploderar prestandamässigt i en del av spelen om ni tittar på alla tester i videon:

Svaret är nej

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Ajaj, med tanke på när nästa skeppning av Vega referenskort kommer till återförsäljare (för 6000+) ser det ut som att partnerkorten kommer runt December eller i bästa fall November.

Om inte AMDs strategi är att sälja rabatterade referenskort till ett fåtal butiker globalt för att lura reviewers, och skeppar de mesta till partnertillverkarna.

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

kretsars som 980/1060 samt 390x/rx480 alla dessa klarar att matcha fiji i flera titlar när upplösningen är låg, å även om det e gpun som visar sina styrkor som du säger så klarar de sig på mycket snävare bussar. Sen kan vi la möjligen prata om att Tflop prestandan inte tar hänsyn till boost frekvensen å vi får då en enkel förklaring till varför andra kretsar slåt fiji, men men nu tänker jag på minnesbussen.

Nej de klarar inte att matcha Fiji i låg upplösning. Det du ser är benchmarks begränsade av CPU. Om en rad GPU:er med olika prestandaprofiler plötsligt presterar ungefär lika så är det begränsat av annat, dvs CPU.

Skrivet av DST:

Kan inte svära på att det då jag e lite av en benchmark nörd men har för mig att förutom 1060 så visar även rx480 bättre/matchar fiji prestandan här på swec. Nu har jag typ inte vaknat till liv än å speedar mig just nu på kaffe efter att ha läst ditt inlägg men det känns som att du missuppfattar lite vad jag menade med mina inlägg. Helt enkelt så kändes det som att Vega är just en smula bandbredds begränsat, å hmb har ju inte tillgång till minnen som är snabbare än så här. Nu har de ju en lösning som erbjuder ex hög bitbuss med hbm2 men jämfört med sig nvidia som kör på den vanliga gddr lösningen med smalare buss med högre klock på minnet vilket kanske är att föredra för en gpu som inte bryr sig så mycket om just latensen pga gpus paralasernde natur utan bryr sig mest om tot bandbredd, tänker jag fel nu?

Nej, RX 480 är aldrig snabbare än Fiji. Och matchar aldrig Fijis prestanda. Du misstar dig på grund av de fall som grafikkorten inte får sträcka på benen på grund av CPU-begränsning.

Skrivet av DST:

Jag hade några resultat som jag kolla på som jag skulle ha med i mitt förra svar men eftersom jag tyckte det va för mycket munbajs å inte riktigt hörde till vad jag försökte säga så tog jag inte med det. Det handlade om att 1080 fick nya minnen för inte så länge sen å trots 30GB högre bandbredd så blev resultatet ca 5% kanske tom lite under det om jag minns rätt i förbättrad prestanda. Vega56 med överklockning till 945mhz(vega64) gav ca 70GB mer i bandbredd men visade oxå på ca 5% i ökad prestanda vilket enligt mig å andra ansågs som bra förbättring medans i gtx1080 så kallades det för knappt märkbar förbättring trots att prestandan för båda kretsarna gick upp lika mycket procentuellt. Så det kom inte med, men om man ser på hur mycket effektivare nvidia/gddr lösningen är då 30GB mer i totbandbredd gav lika stor ökning i prestanda som 70GB för Vega54 får mig å tänka lite. Visst det naturligaste är ju att tänka att Nvidia helt enkelt är bättre på att ta vara på bandbredden men nu har jag snårat in mig på att hbm tekniken trots sin breda bitbuss x låg frekvens inte nödvändigtvis är nödvändig nu och kunde ha fungerat mycket väl med traditionella gddr minnen. Dock så verkar ju vega vara en törstig sak så hbm kanske var enda vägen för dem.

Du förstår inte vad resultaten visar. Om du överklockar minnet men prestandan inte ökar nämnvärt så betyder det att minnet inte var en begränsande faktor. Så om GTX 1080 har mer att vinna på överklockat minne så är det för att 1080 är mer begränsat av minneshastigheten. Ett grafikkort som inte vinner på att man klockar minnet har redan minne med tillräckligt hög bandbredd för att det inte ska vara en begränsande faktor. Vega är alltså mindre bandbreddsbegränsad än GTX 1080.