AMD kör fult spel med prissättningen av Radeon RX Vega 64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Vi väntade i flera dagar på svar och jag låg på AMD flera gånger dagligen. Det enda jag möttes av var frustration från PR som inte fick några svar från deras chefer. Att det handlar om "väldigt lite information" stämmer helt enkelt inte när vi talat med flera stora återförsäljare i Sverige, AMD:s partnertillverkare och branschkollegor i andra länder.

Det här rykteståget och ryktena du pratar om är ingenting vi hoppat på, det här fick vi nys om redan innan lansering och jag har grävt i det sedan dess. Vi har normala fall en bra relation med AMD och jag skulle aldrig publicera något som detta eller riskerat den relationen utan att vara säker på min sak.

Med det har jag inget mer att tillägga, den här diskussionen med dig går bara i cirklar och leder ingenstans. Måste dock säga att jag tycker det är besynnerligt att det finns de som väljer att tro på och rentutav försvara ett företag som medvetet valt att vilseleda konsumenter och sin trogna användarbas, och istället rikta misstro mot alla som synar deras bluff.

Så för att jag pekar ut direkta felaktigheter i era påståenden så försvarar jag företaget och tror på vilseledningar? hur är det med retoriken. Sen att ni talat med "källor" som inte kan nämnas som tror att och som tycker att och som gissar att är inte direkt världens stabilaste underlag för den typ av artikel ni gjort och inte heller mycket information. Jag förstår att ni vill få ut artiklar fortast möjligt för att åtnjuta störst antal sidladdningar och maximal annonsintäkt men i detta fallet har ni varit lite väl snabba.

Åter igen, jag har inte en gång sagt att det är varken schysst eller bra av AMD att göra så här, men när man pratar om vad som skett eller vad som kan tänkas hända så måste man ändå hålla reda på begreppen, speciellt när man har ett visst ansvar som utgivare.

Här har vi ett exempel på vad som är fel med er artikel, ni skriver följande:

Citat:

När de första leveranserna var slutsålda höjdes priset med minst 1 000 kronor i Sverige och motsvarande belopp utomlands, alltså motsvarande 20 procent eller mer. Den norska tekniksajten Tek.no rapporterar att Komplett fick 275 exemplar av Radeon RX Vega 64, som alltså såldes till det kortvariga lanseringspriset.

Detta är en rätt ordentlig halvsanning då det 1000kr högre priset är en annan SKU, senare längre ner i texten nämner ni

Citat:

Värt att nämna är att de första exemplaren såldes utan inkluderade spel. Med nya listpriser runt 1 000 kronor högre än ursprungliga ingår även spelkoder för Prey och ännu icke lanserade Wolfenstein 2: The New Colossus. Det här menar vissa motiverar att RX Vega 64 fått ett mycket högre pris än AMD först aviserade.

Här erkänner ni själva att det rör sig om en annan SKU vilket praktiskt taget går direkt i konflikt med vad ni tidigare skrev.
Är det en skitig metod av AMD? Jajjemensan, är det fortfarande viktigt att vara tydliga med detaljerna? jajjemensan.

Har skrivit i praktiskt taget varje inlägg att metoden att släppa en sku till ett MSRP för att sedan underleverera den till förmån för en annan sku med högre MSRP är rent förkastlig men det förändrar inte att det är viktigt att hålla isär begreppen.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av deppan:

Men glöm inte att det är de giriga butikernas fel, som mantrat här brukar vara

Nämensåatte... https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4422253

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

@MarkSix: Håller med till 200%. Har läst samtliga inlägg i denna post och jag sitter och gapar över hur vissa (ingen nämnd), sitter och försvarar/beskyddar. Går även så långt som att säga att redaktionen har fel. Trots att fler och fler techtubers väcker frågor om detta.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

@tellus82: Du har spenderat flera timmar åt att bortförklara det. Det spelar ingen roll varför korten inte kommer finnas till det priset som framgick först, slutresultatet är att priset är högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@tellus82: Du har spenderat flera timmar åt att bortförklara det. Det spelar ingen roll varför korten inte kommer finnas till det priset som framgick först, slutresultatet är att priset är högre.

Nej det handlar inte om bortförklaringar, man säger inte att vara a i prodkutpaket a från företag x har prishöjts för att man släppt en till vara a i prodkutpaket b med högre pris.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem

Känns tyvärr som om gfx-AMD (aka ATi) har en svårare situation än CPU-sidan, trots att AMD inte haft en vettig prestanda CPU på 7 år. Grafikkort verkar bra mycket svårare att utveckla, med enorma drivrutiner, kommunikation med spelutvecklare, programutvecklare och dylikt.

Att dom sedan bygger en GPU för att klara tusen olika användarområden känns lite desperat också. Kanske har dom inget val..? Troligtvis inte. Men Vega är för avancerad för sitt eget bästa och som vanligt gör AMD ett chip för "framtiden". Det säljer inge GPUer tyvärr.

Sen när dom gör idiotiska marknadsföringsploj som detta och sedan inte har en klar och tydlig, i förväg nedskriven förklaring så luktar det ännu ler desperation. Högg av huvudet på hönan bara och kasta ner den någon gång! (<- South park referens)

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Bra läsning.

Detta är dock inte anledningen till varför jag aldrig köper AMD eller ATI/Radeon kort som dem en gång hette. Men det fanns ett uns av övervägande så är det ju borta.

Är man "underdog" i branschen så bör man nog köra ett relativt ödmjukt kort. Dels hur du exponerar produkten samt hur man hanterar information och generella nedgångar/kriser.

Det blir minus upphöjt till 10 för AMD från min sida.

Plus alltså? (-1)^10 = 1

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Nej det handlar inte om bortförklaringar, man säger inte att vara a i prodkutpaket a från företag x har prishöjts för att man släppt en till vara a i prodkutpaket b med högre pris.

Ja, när produkt B är en lögn, under alla mina år har jag aldrig någonsin hört talas om att en spelbundle som har höjt priset på någon GPU, CPU, moderkort, chassi, skärm etc. DET HAR ALDIG HÄNT NÅGONSIN; EN LÖGN ÄR EN LÖGN!!!!!!!!
Igen tänk dig en fullständigt värdelös spel bundel som höjer priset med 1000 riksdaler på ett kort för 2000 riksdaler istället, det är 50% ökning.
Produkt A blir inte produkt B pga en värdelös spel bundle.

Stavning
Permalänk
Medlem

dessa kort är väl avsedda främst för mining ändå så vem bryr sig. nvidias kort har gjort samma sak bättre med halva energiförbrukningen i över ett år nu...

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl

Permalänk
Entusiast
Skrivet av tellus82:

Problemet här är att produkt a recenserades till ett pris x som varade under ett dygn för 275 exemplar. Det vill säga att recensionen var helt giltig under den tiden som det angivna priset gällde. När AMD sedan endast säljer produkten för cirka 1 000 kronor högre pris med tillhörande spel så kan inte SweClockers lägga något värde i det, för det är en subjektiv bedömning om spelen är värda de extra pengarna eller ej.

Det som recenseras av SweClockers är endast hårdvaran till ett angivet pris, sedan får man som konsument ta ställning till om spelen är värda de extra kronorna. Men när AMD ganska raskt slutar att sälja en produkt vid lansering till det priset som det recenserades för, ja då blir betygssättningen skev för framtida läsare av recensionen eftersom priset väger tungt i bedömningen.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd

Poor volta,
Bara älskar dom 2 orden.😁😁😁😁

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Men ge upp. AMD gjorde bort sig, och får nu ta konsekvenserna av det. Sånt är livet.

NVidia gjorde bort sig med 970 och fick på nöten. De kom igen efter det, säkert kan AMD göra samma sak om de drar lärdom av det som hänt.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk

Vilken besvikelse. Riktigt dåligt skött lansering av AMD tyvärr. Riktigt synd nu när de fått upp ett sådant momentum med Ryzen lanseringarna.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem

Märklig strategi från AMDs sida, ser fan inte bra ut. Jag hade i alla fall turen att få ett kort för 5090:-

Permalänk
Medlem

Låt han basha redaktionen och Jacob om det får Mr kritisk att må bättre. Jacob och redaktionen har redan givit detaljerade svar ang det hela, vad är det att hänga upp sig på och bli arg över exakt? Duger inte swec i fortsättningen är det väl bara att vända sig till en annan sida istället?
Jag vet vilken sida jag litar på i alla fall, som sagt återigen...bra @Jacob att detta kommer fram och stå på er

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Så uselt!

@Jacob
Skönt att få skriva av sig va!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Problemet här är att produkt a recenserades till ett pris x som varade under ett dygn för 275 exemplar. Det vill säga att recensionen var helt giltig under den tiden som det angivna priset gällde. När AMD sedan endast säljer produkten för cirka 1 000 kronor högre pris med tillhörande spel så kan inte SweClockers lägga något värde i det, för det är en subjektiv bedömning om spelen är värda de extra pengarna eller ej.

Det som recenseras av SweClockers är endast hårdvaran till ett angivet pris, sedan får man som konsument ta ställning till om spelen är värda de extra kronorna. Men när AMD ganska raskt slutar att sälja en produkt vid lansering till det priset som det recenserades för, ja då blir betygssättningen skev för framtida läsare av recensionen eftersom priset väger tungt i bedömningen.

Fast nu har AMD sagt i nytt uttalande att standalone SKU's ska fortsätta levereras vid sidan av dom olika bundle paketen, detta uttalande hade ni själva sett. Alltså den varan har inte utgått eller slutat säljas, den är bara tillfälligt slut på lager. Den har med andra ord inte slutat säljas.

Citat:

Radeon RX Vega64 demand continues to exceed expectations. AMD is working closely with its partners to address this demand. Our initial launch quantities included standalone Radeon RX Vega64 at SEP of $499, Radeon RX Vega64 Black Packs at SEP of $599, and Radeon RX Vega64 Aqua Packs at SEP of $699. We are working with our partners to restock all SKUs of Radeon RX Vega64 including the standalone cards and Gamer Packs over the next few weeks, and you should expect quantities of Vega to start arriving in the coming days

Här nämner man också priserna utan att en gång nämna att de skulle ändras på någon av SKUerna

Visa signatur

Permalänk

Skulle aldrig köpa rött ändå. Intel och Nvidia enbart. Kvittar om det är dubbelt så dyrt för sämre prestanda i framtiden. Kalla mig fanboy men har haft så mycket skitgrejer från ati samt amd så är stolt fanboy nowadays

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, Nintendo 3DS moddat
Ringa: iPhone 13 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerWigren:

GTX1080-prestanda till GTX1080ti-pris låter ju inte så lockande. Annars brukar det ju vara just pris/prestanda som är AMDs styrka, både på CPU- och GPU-sidan.

Brukar ha bra pris/prestanda på cpu fronten? Inte de senaste tio åren iallafall

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 9070 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Hade inte Nvida haft så förbannat höga priser på sina grafikkort så hade jag kanske köpt ett. Nu vet jag inte ens vilket grafikkort jag vill ha längre

Haha, samma tanke här, tyvärr. Blir mer och mer attraherad av konsoll spelande varje dag som går även fast jag är sån som gillar högre FPS/Hz, just nu blir jag bara förbannad på GPU marknaden då man har en massa prismjölkande (av bägge sidor), sen hjälper ju inte crypto valuta miningen till heller precis då de köper grafikkort så länge lönsamheten kommer vara tillräckligt stor så då kommer det heller inte ske någon "massboycott" och priserna kommer förbli relativt höga.

PC gaming marknaden har nog nått sitt rock bottom nu. Dessutom spår jag ingen ljusare framtid heller, snarare tvärtom att utvecklingen går mer och mer mot AI och beräkningsförmåga.

Dåliga tider att vänta framöver för PC spelare tyvärr.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Jo det är exakt vad du sysslar med. Få in det i ditt huvud att det spelar ingen roll hur det gjordes. Faktum är att priset höjdes med 1000 kronor jämfört med recenserade produkter, ingen bryr sig om man får ett skitspel och wolfenstein som säkert kan vara helt okej men inte 1000 kronor okej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Jo det är exakt vad du sysslar med. Få in det i ditt huvud att det spelar ingen roll hur det gjordes. Faktum är att priset höjdes med 1000 kronor jämfört med recenserade produkter, ingen bryr sig om man får ett skitspel och wolfenstein som säkert kan vara helt okej men inte 1000 kronor okej.

Du missade uppenbarligen AMD's uttalande där man specifikt säger att ensamma kort utan spel kommer fortsätta säljas. Om man specifikt plockat bort ensamma kort helt så hade din logik fungerat, nu har man inte det enligt AMD själva.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Visa länder här det bättre än oss här se här.

http://www.ebay.com/itm/AMD-Sapphire-Radeon-RX-Vega-64-8GB-/2...

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Ja, när produkt B är en lögn, under alla mina år har jag aldrig någonsin hört talas om att en spelbundle som har höjt priset på någon GPU, CPU, moderkort, chassi, skärm etc. DET HAR ALDIG HÄNT NÅGONSIN; EN LÖGN ÄR EN LÖGN!!!!!!!!
Igen tänk dig en fullständigt värdelös spel bundel som höjer priset med 1000 riksdaler på ett kort för 2000 riksdaler istället, det är 50% ökning.
Produkt A blir inte produkt B pga en värdelös spel bundle.

Jag fick ju Destiny 2 bundlat med mitt MSI 1080 Gaming X, då var kortet dessutom nedreat snarare än höjt så betalade 5290 för kortet samt Destiny 2. Vega 64 känns inte jätteprisvärt då. Precis som du säger, rätt udda att höja priset så pass mycket med en bundle och rätt suspekt att gå ut med ett riktpris till alla recensioner som bara finns första dagen kortet är till salu och sedan försvinner. Bait & Switch hela vägen.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av tellus82:

Fast nu har AMD sagt i nytt uttalande att standalone SKU's ska fortsätta levereras vid sidan av dom olika bundle paketen, detta uttalande hade ni själva sett. Alltså den varan har inte utgått eller slutat säljas, den är bara tillfälligt slut på lager. Den har med andra ord inte slutat säljas.

Här nämner man också priserna utan att en gång nämna att de skulle ändras på någon av SKUerna

Det är helt korrekt. Men för det första så publicerades artikeln strax före det uttalandet, som jag personligen kan tycka har tagit alldeles för lång tid och möjligtvis har sin grund i just att den här artikeln publicerades. För det andra så säger AMD inte explicit i sitt nya uttalande att de angivna priserna kommer gälla igen, vilket Jacob sagt tidigare. Det kan jag personligen tycka är ett konstigt drag från AMD med tanke på all förvirring som har skett, de borde vara tydligare i så fall.

Men som sagt, tiden får utvisa om de gamla priserna återkommer. Hanteringen av lanseringen får ändå ses som ett misslyckande om du frågar mig.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Det är helt korrekt. Men för det första så publicerades artikeln strax före det uttalandet, som jag personligen kan tycka har tagit alldeles för lång tid och möjligtvis har sin grund i just att den här artikeln publicerades. För det andra så säger AMD inte explicit i sitt nya uttalande att de angivna priserna kommer gälla, vilket Jacob sagt tidigare.

Vilket igen faller tillbaka på att ni kanske skulle ha avvaktat ett offentligt uttalande från AMD innan ni skeppade ut artikeln, som det är nu kryllar det av användare här som tror att ensamma kort utan spel inte kommer säljas alls utan enbart dom mycket dyrare bundle paketen. Det kanske vore bra med en korrigering i början av artikeln eller där ni känner för det.

Edit, såg edit nu, Håller med till fullo att det har hanterats miserabelt dåligt av AMD hela vägen.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tellus82:

Du missade uppenbarligen AMD's uttalande där man specifikt säger att ensamma kort utan spel kommer fortsätta säljas. Om man specifikt plockat bort ensamma kort helt så hade din logik fungerat, nu har man inte det enligt AMD själva.

De skrev ju dock inget om pris... Har svårt att tro att de kommer säljas för 1000kr mindre än spelboundle versionen. Boundles brukar ju användas för att få kort att se mer prisvärda ut utan att behöva sänka priset, inte tvärt om.

Permalänk
Medlem

Otroligt tråkigt om det stämmer och priserna inte gäller tillbaka till ca 5000kr när tillgängligheten blir normal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Det skrev ju dock inget om pris... Har svårt att tro att de kommer sälja spelboundles för 1000kr mer än stand alone. Boundles brukar ju användas för att få kort att se mer prisvärda ut utan att behöva sänka priset, inte tvärt om.

Fast dom skrev ner priserna utan att korrigera dom på något sätt, om korrigeringar kommer göras har jag lite svårt att tro att dom skulle nämna priser alls i sitt uttalande, fast det är klart som dom hanterat det hela hitintills är det väl inte omöjligt...

Visa signatur