Vi väntade i flera dagar på svar och jag låg på AMD flera gånger dagligen. Det enda jag möttes av var frustration från PR som inte fick några svar från deras chefer. Att det handlar om "väldigt lite information" stämmer helt enkelt inte när vi talat med flera stora återförsäljare i Sverige, AMD:s partnertillverkare och branschkollegor i andra länder.
Det här rykteståget och ryktena du pratar om är ingenting vi hoppat på, det här fick vi nys om redan innan lansering och jag har grävt i det sedan dess. Vi har normala fall en bra relation med AMD och jag skulle aldrig publicera något som detta eller riskerat den relationen utan att vara säker på min sak.
Med det har jag inget mer att tillägga, den här diskussionen med dig går bara i cirklar och leder ingenstans. Måste dock säga att jag tycker det är besynnerligt att det finns de som väljer att tro på och rentutav försvara ett företag som medvetet valt att vilseleda konsumenter och sin trogna användarbas, och istället rikta misstro mot alla som synar deras bluff.
Så för att jag pekar ut direkta felaktigheter i era påståenden så försvarar jag företaget och tror på vilseledningar? hur är det med retoriken. Sen att ni talat med "källor" som inte kan nämnas som tror att och som tycker att och som gissar att är inte direkt världens stabilaste underlag för den typ av artikel ni gjort och inte heller mycket information. Jag förstår att ni vill få ut artiklar fortast möjligt för att åtnjuta störst antal sidladdningar och maximal annonsintäkt men i detta fallet har ni varit lite väl snabba.
Åter igen, jag har inte en gång sagt att det är varken schysst eller bra av AMD att göra så här, men när man pratar om vad som skett eller vad som kan tänkas hända så måste man ändå hålla reda på begreppen, speciellt när man har ett visst ansvar som utgivare.
Här har vi ett exempel på vad som är fel med er artikel, ni skriver följande:
När de första leveranserna var slutsålda höjdes priset med minst 1 000 kronor i Sverige och motsvarande belopp utomlands, alltså motsvarande 20 procent eller mer. Den norska tekniksajten Tek.no rapporterar att Komplett fick 275 exemplar av Radeon RX Vega 64, som alltså såldes till det kortvariga lanseringspriset.
Detta är en rätt ordentlig halvsanning då det 1000kr högre priset är en annan SKU, senare längre ner i texten nämner ni
Värt att nämna är att de första exemplaren såldes utan inkluderade spel. Med nya listpriser runt 1 000 kronor högre än ursprungliga ingår även spelkoder för Prey och ännu icke lanserade Wolfenstein 2: The New Colossus. Det här menar vissa motiverar att RX Vega 64 fått ett mycket högre pris än AMD först aviserade.
Här erkänner ni själva att det rör sig om en annan SKU vilket praktiskt taget går direkt i konflikt med vad ni tidigare skrev.
Är det en skitig metod av AMD? Jajjemensan, är det fortfarande viktigt att vara tydliga med detaljerna? jajjemensan.
Har skrivit i praktiskt taget varje inlägg att metoden att släppa en sku till ett MSRP för att sedan underleverera den till förmån för en annan sku med högre MSRP är rent förkastlig men det förändrar inte att det är viktigt att hålla isär begreppen.
| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |