Tyst grafikkort men med ok prestanda, passivt eller ej?

Permalänk
Medlem

Tyst grafikkort men med ok prestanda, passivt eller ej?

Har nyligen uppgraderat mitt antika Cooler Master Mystique chassi med bland annat en Ryzen 1600X processor och är väl nöjd hittills. Även köpt två 12 cm pwm Noctua chassi fläktar och börjar nu bli mycket nöjd med ljudnivån, har också en mindre 8cm Arctic pwm fläkt på ena sidan/dörren som sköter sig ok. Enbart halvnöjd med min be quiet pure Slim cpu kylare dock, vill ha lite bättre kylning för min 1600X samt ännu tystare cpu fläkt.

Ja, jag gillar mycket luft men ändå att köra cpu utan överklockning samt försöka få ett tyst och helt stabilt system. Enbart ssd diskar hjälper också till för ljudnivån.

Tänkte också byta ut skärmen mot någon 27 tums variant, återstå att se om det blir en 2560 x 1440 ips eller en 144Hz TN skärm (ingen aning men lutar väl åt ips pga bättre färgåtergivning?).

Jag spelar ytterst sporadiskt men dottern en del, dock mest LOL, Sims 4, Sim City tror jag men det kanske ändras.

Mitt mål är att ha en bra allround dator.

Funderat starkt på ett passivt grafikkort, ett Palit GeForce®GTX 1050 Ti KalmX (ca 1700kr) men antar att man ändå får betydligt mer för pengarna med en variant med fläkt? Om jag kör på en fläkt variant vill jag dock inte att den ska vara för högljudd...

Budget ca 2000 (om det nu räcker för ett vettigt allround kort)? Men den stora frågan är fläkt eller inte fläkt?

Jag är urdålig på grafikkort och vore schysst med tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Har nyligen uppgraderat mitt antika Cooler Master Mystique chassi med bland annat en Ryzen 1600X processor och är väl nöjd hittills. Även köpt två 12 cm pwm Noctua chassi fläktar och börjar nu bli mycket nöjd med ljudnivån, har också en mindre 8cm Arctic pwm fläkt på ena sidan/dörren som sköter sig ok. Enbart halvnöjd med min be quiet pure Slim cpu kylare dock, vill ha lite bättre kylning för min 1600X samt ännu tystare cpu fläkt.

Ja, jag gillar mycket luft men ändå att köra cpu utan överklockning samt försöka få ett tyst och helt stabilt system. Enbart ssd diskar hjälper också till för ljudnivån.

Tänkte också byta ut skärmen mot någon 27 tums variant, återstå att se om det blir en 2560 x 1440 ips eller en 144Hz TN skärm (ingen aning men lutar väl åt ips pga bättre färgåtergivning?).

Jag spelar ytterst sporadiskt men dottern en del, dock mest LOL, Sims 4, Sim City tror jag men det kanske ändras.

Mitt mål är att ha en bra allround dator.

Funderat starkt på ett passivt grafikkort, ett Palit GeForce®GTX 1050 Ti KalmX (ca 1700kr) men antar att man ändå får betydligt mer för pengarna med en variant med fläkt? Om jag kör på en fläkt variant vill jag dock inte att den ska vara för högljudd...

Budget ca 2000 (om det nu räcker för ett vettigt allround kort)? Men den stora frågan är fläkt eller inte fläkt?

Jag är urdålig på grafikkort och vore schysst med tips.

Numera kan du ju få det bästa av båda världarna.
Halvpassivt !
Knäpptyst när du inte gör nåt och ofta även när man spelar.
Och kylning när den behövs, vanligtvis utan att störa då spel ju oftast har ljud
Och glöm inte att de flesta "passiva" grafikkort kräver vettig chassiventilation.
Vilket ju i alla fall innebär en fläkt som snurrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Numera kan du ju få det bästa av båda världarna.
Halvpassivt !
Knäpptyst när du inte gör nåt och ofta även när man spelar.
Och kylning när den behövs, vanligtvis utan att störa då spel ju oftast har ljud
Och glöm inte att de flesta "passiva" grafikkort kräver vettig chassiventilation.
Vilket ju i alla fall innebär en fläkt som snurrar.

Låter intressant, tips på kort?

Ja, förutom mina två 120mm chassifläktar har jag redan en liten extra 80mm pwm fläkt som blåser rakt ner mot moderkortet ungefär i närheten av grafikkortet, bord hjälpa lite varje fall.

Permalänk
Medlem

Det är svårt att hitta ett grafikkort med låg effektförbrukning och högljudd kylare.
Inte sällan ger kylare med fläkt lägre ljudnivå på datorn än "passiv" kylning, eftersom chassiefläktarna måste arbeta snabbare för att kyla ett passivt kort.
Fläktkurvan för grafikkylaren kan man ju justera själv till önskad nivå, även om alla inte tillåter att man stänger av fläkten helt.

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpa något i stil med ett 1050 Ti MSI Gaming X för dem budgeten. Asus Strix modellerna presterar också liknande.

Nu har jag inte sett hur den presterar på ett 1050 Ti då det verkar vara en något nedbantad kylare men med tanke på den låga strömförbrukningen borde kortet vara tyst.

Jag har däremot sett ett 1060 3gb MSI gaming X (fullstora kylaren) och blev väldigt imponerad över hur pass tyst den var.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack

Ni nämner 1050 som tips, även det helt passiva Palit KalmX kortet är ett 1050 kort men antar att det skiljer rejält i prestanda mellan olika 1050 kort?

Frågan i mitt fall är om jag får betydligt mer prestanda för pengarna med ett kort med fläkt inom samma budget eller om jag lika gärna kan gå på det helt passiva Palit GeForce GTX 1050 Ti KalmX HDMI DP 4GB kortet?

Helst runt 2 lapp men inte skrivet helt i sten.

Permalänk
Skrivet av makatech:

Tack

Ni nämner 1050 som tips, även det helt passiva Palit KalmX kortet är ett 1050 kort men antar att det skiljer rejält i prestanda mellan olika 1050 kort?

Frågan i mitt fall är om jag får betydligt mer prestanda för pengarna med ett kort med fläkt inom samma budget eller om jag lika gärna kan gå på det helt passiva Palit GeForce GTX 1050 Ti KalmX HDMI DP 4GB kortet?

Helst runt 2 lapp men inte skrivet helt i sten.

Om du inte är utsendekräsen och är nöjd med ljudnivån av noctuasnurran kan du ju modda på en sådan på Palitkortet

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem

GoldenFan@: Tre st chassifläktar nu + cpu fläkt + den inbyggda psu fläkten så klart. Inte ute efter extremt låg ljudnivå men visst är det skönt när den inte låter för mycket.

Jag prioriterar både luft och ljudnivå, kylning är så enormt bra om man satsar på ett så stabilt system som möjligt.

Två Noctua 120mm pwm (in och ut luft)
1 mindre Arctic 80mm pwm på dörren/sidan som blåser ungefär i riktning mot gpu och övriga kortplatser. Dock vet jag inte om den skulle duga för att ge det passiva Palit 1050 KalmX kortet vad den behöver eller om man som du säger istället kan trycka dit fläkten på kortet istället (i så fall skulle jag skippa chassifläkten i dörren/sidan.

Lite blandade reviews av det kortet, det var därför jag ville diskutera om jag trots allt bör gå på ett vanligt fläktkort.

Det jag är förvillad över är väl hur mycket bättre prestanda man egentligen får med ett fläktkort vs det passiva KalmX kortet (i ungefär samma prisklass).

Permalänk
Medlem

Har kört 1050ti och 1060. Aldrig hört fläktarna. Beror mycket på modell, några har passiv kylning vilket innebär fläkten snurrar inte förrens belastning.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Har kört 1050ti och 1060. Aldrig hört fläktarna. Beror mycket på modell, några har passiv kylning vilket innebär fläkten snurrar inte förrens belastning.

Toppen, då tror jag att jag skippar ett passivt kort, kanske onödigt om det inte är en htpc eller man har datorn stående ovanpå bordet.

Sedan vilket kort jag nu tar vet i sjutton men har åtminstone nu tagit detta beslut.

Semipassivt verkar dock vettigt men relativt många är väl just semipassiva, fläkten snurrar först efter en viss temp, tex 60 grader för vissa av Asus korten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Toppen, då tror jag att jag skippar ett passivt kort, kanske onödigt om det inte är en htpc eller man har datorn stående ovanpå bordet.

Sedan vilket kort jag nu tar vet i sjutton men har åtminstone nu tagit detta beslut.

Semipassivt verkar dock vettigt men relativt många är väl just semipassiva, fläkten snurrar först efter en viss temp, tex 60 grader för vissa av Asus korten?

Jag hade ett zotac 1060 hemma, det lät konstant.

Mitt 1050ti Gigabyte var tyst, tror aldrig fläkten gick igång ens

Mitt nuvarane EVGA 1060 3gb och också tyst.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

Detta kanske är vettigt och fläkten sätts ej på förrän när kortet är varmare än 60 grader?
https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/255139-msi_g...

Permalänk
Medlem

Båda dessa 1060 kort går väl att köra semi passiv mode också? Båda går väl på ca 2500 och är någon typ av absolut maxgräns för mig tror jag. Tänkte mera om det kan vara värt att gå på ett 1060 vs ett 1050 trots allt? Sedan om 3GB ännu duger vs 6GB varianterna.

ASUS GeForce GTX 1060 3GB Dual OC
https://www.komplett.se/product/896396/datorutrustning/pc-kom...

Gigabyte GeForce GTX 1060 3GB Windforce
https://www.komplett.se/product/898181/datorutrustning/pc-kom...

Tror att 25cm är en maxgräns i mitt chassi om jag inte demolerar det.

Permalänk
Medlem

Man kan nog behöva justera fläktkurvan för att få det uthärdligt även vid högre belastning.
På mitt ASUS R9 280 gick fläkten på lågvarv (20%) upp till 60 grader, och sedan steg kurvan brant.
Vid högre belastning (spel) låg då fläkten och pendlade mellan 100% (hög ljudnivå!) och ~50% (lätt störande). Just de ideliga växlingarna var allra mest störande.
Min lösning blev att låta fläkten jobba mer (på uthärdliga nivåer) vid låga temperaturer för att sedan öka i mindre steg. På så vis hann temperaturen aldrig stiga så mycket att fläkten blev tvungen att jobba på 100%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Mitt nuvarane EVGA 1060 3gb och också tyst.

Detta är ett av de kort jag tittar på om jag går upp till ett 1060 men blev något tveksam efter en review på Tom's hardware som skriver att kortet går riktigt riktigt varmt?
http://www.tomshardware.com/reviews/nvidia-geforce-gtx-1060-g...

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Detta är ett av de kort jag tittar på om jag går upp till ett 1060 men blev något tveksam efter en review på Tom's hardware som skriver att kortet går riktigt riktigt varmt?
http://www.tomshardware.com/reviews/nvidia-geforce-gtx-1060-g...

Jag belastar mitt kort väldigt lite, kör mest ow, lol osv i 70fps.

Ska kanske prova att belasta det

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

... en review på Tom's hardware som skriver att kortet går riktigt riktigt varmt?

På grund av "snål" fläktinställning, ja. Står ju också att det går att skruva upp fläkthastigheten med 30% utan att det blir särskilt högljutt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

På grund av "snål" fläktinställning, ja. Står ju också att det går att skruva upp fläkthastigheten med 30% utan att det blir särskilt högljutt.

Ok, toppen, såg också i artikeln att man relativt enkelt kan få ner mosfet tempen genom "thermal pads"/värmeledande tejp. Säkert ett vettigt kort i prisklassen även om det är möjligt att två lugna fläktar är bättre än en ettrigare.

När det gäller vettigt och ganska tyst 1050 kort tror jag på MSI GeForce GTX 1050 Ti 4GB men tror deras 1060 variant blir något stor i mitt chassi.

Permalänk
Medlem

här finns en lista (från 1 Augusti 2016, så ett år gammal nu!) över vilka tillverkare och vilken "serie" kort som har passiva fläktlägen

http://mutepc.com/2016/08/graphics-card-makers-and-semi-passi...

det har tillkommit ett antal tillverka sedan dess, vet att XFX har någon 480/580 variant med passivt läge nu

Permalänk
Skrivet av makatech:

Ok, toppen, såg också i artikeln att man relativt enkelt kan få ner mosfet tempen genom "thermal pads"/värmeledande tejp. Säkert ett vettigt kort i prisklassen även om det är möjligt att två lugna fläktar är bättre än en ettrigare.

När det gäller vettigt och ganska tyst 1050 kort tror jag på MSI GeForce GTX 1050 Ti 4GB men tror deras 1060 variant blir något stor i mitt chassi.

Men ditt chassi har plats för allt utom de längsta korten.

http://community.coolermaster.com/topic/10988-cooler-master-m...
"Unfortunately the graphics card doesn't fit Mystique 632....The max. length of VGA compatibility is 274mm."

Tydligen var det där MSI-kortet längre än så!
http://www.sweclockers.com/test/22927-nvidia-geforce-gtx-1060...

"MSI:s Geforce GTX 1060 Gaming X är ett bastant grafikkort, vars maffiga kylare och tjocka täckplåt placerar modellen i en viktklass över kilogrammet. Med en längd på 277 mm lägger det sig på samma nivå som Gigabytes G1 Gaming, men kortet bygger även på ordentligt på höjden"

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

Passiv grafikkortskylning är ju mycket bra men det hela går ju att lösa ganska enkelt genom att man har 1 eller 2 fläktar i chassit som förutom grafikkortets egna fläktar tillför extra frisk luft. Förslagsvis 1 fläkt som blåser in frisk luft ifrån sidan och kanske 1 inuti chassit på botten som tillför frisk luft. PWM drift är ju absolut att föredra. För detta krävs 4-pins fläktar. Blir tystare då jämfört med vanlig DC drift. Kör du en 3-pins fläkt på en 4-pins fläktanslutning blir det full rulle på den fläkten. Så till vida att du då inte använder en fläktkontroll. Då kan du alternera mellan 5, 7 och 12 v för önskad ljudvolym samt effektiv kylning. Men det är mycket enklare och bättre att använda moderkortets mjukvara för 4 pins fläktar. Ställ bara in en egen bra fläktkurva på just dem eller varför inte placera en sensor på grafikkortet som känner av värmen ifrån det och styr upp de extra chassifläktarna efter det. Så har jag gjort i R5. De axar när det behövs. Annars inte. Sedan är det ju generellt också så att ju mer du öppnar upp ditt chassi för extra fläktar desto mera ljud kommer det också ut ut lådan..

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte[YoT]:

Men ditt chassi har plats för allt utom de längsta korten.

http://community.coolermaster.com/topic/10988-cooler-master-m...
"Unfortunately the graphics card doesn't fit Mystique 632....The max. length of VGA compatibility is 274mm."

Tydligen var det där MSI-kortet längre än så!
http://www.sweclockers.com/test/22927-nvidia-geforce-gtx-1060...

"MSI:s Geforce GTX 1060 Gaming X är ett bastant grafikkort, vars maffiga kylare och tjocka täckplåt placerar modellen i en viktklass över kilogrammet. Med en längd på 277 mm lägger det sig på samma nivå som Gigabytes G1 Gaming, men kortet bygger även på ordentligt på höjden"

Jag har det mycket gamla 631 chassit, är bortrest nu så får dubbelkolla måtten när jag är hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Passiv grafikkortskylning är ju mycket bra men det hela går ju att lösa ganska enkelt genom att man har 1 eller 2 fläktar i chassit som förutom grafikkortets egna fläktar tillför extra frisk luft. Förslagsvis 1 fläkt som blåser in frisk luft ifrån sidan och kanske 1 inuti chassit på botten som tillför frisk luft. PWM drift är ju absolut att föredra. För detta krävs 4-pins fläktar. Blir tystare då jämfört med vanlig DC drift. Kör du en 3-pins fläkt på en 4-pins fläktanslutning blir det full rulle på den fläkten. Så till vida att du då inte använder en fläktkontroll. Då kan du alternera mellan 5, 7 och 12 v för önskad ljudvolym samt effektiv kylning. Men det är mycket enklare och bättre att använda moderkortets mjukvara för 4 pins fläktar. Ställ bara in en egen bra fläktkurva på just dem eller varför inte placera en sensor på grafikkortet som känner av värmen ifrån det och styr upp de extra chassifläktarna efter det. Så har jag gjort i R5. De axar när det behövs. Annars inte. Sedan är det ju generellt också så att ju mer du öppnar upp ditt chassi för extra fläktar desto mera ljud kommer det också ut ut lådan..

Ja, tror nog mina tre chassifläktar (2 x Noctua 120mm & 1 80mm Arctic på sidan) duger och är nöjd med ljudnivån, alla är pwm, tänkte bara hitta ett vettigt grafikkort också i mellansegmentet.

Permalänk
Skrivet av makatech:

Ja, tror nog mina tre chassifläktar (2 x Noctua 120mm & 1 80mm Arctic på sidan) duger och är nöjd med ljudnivån, alla är pwm, tänkte bara hitta ett vettigt grafikkort också i mellansegmentet.

Noctua är mycket bra. Jahapp då har du fyllt alla platser för fläktar i ditt chassi. Inte mycket mer att göra. Coolt att du använder ett så pass gammalt chassi (2006) tycker jag. Kanske byta din 80mm fläkt på sidan till en 120 mm där också? Ok. Grafikkort är inte min "bag" så att säga. Lycka till.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

@septembro: Ja, lite retro är ju kul. Chassit är väl okej nu med bättre pwm fläktar än original men den lilla frontpanelen ovanpå chassit har nog kvaddats under årens lopp, gör dock inget. Aluminium chassi kan möjligen vara känsligare för vibrationer än andra men nu när jag enbart har ssd är det bättre. Kan mycket väl bli så att byter chassit men ingen brådska. Ej heller någon isolering i chassit tyvärr för mig som gillar relativt tysta datorer.

Permalänk
Medlem

Angående grafikkort tror jag att jag chansar på EVGA GeForce GTX1060 3 GB Gaming Superclocked eller 6GB varianten trots att de verkar kunna bli riktigt heta. Med några thermal pads och chassifläkten blir det nog toppen.

Visst bör detta kort också passa bra på ett mini-ITX moderkort? Kan eventuellt bli ett framtida mini-ITX bygge, därav frågan.

https://www.komplett.se/product/898192/datorutrustning/pc-kom...

Permalänk
Medlem

mitt 1060gtx 6gb mini zotac blir väldigt varmt och fläkten är igång hela tiden vid spelande.
Sen har jag även ett msi 470 kort vars fläktar knappt snurrar vid spel och även om de snurrar så låter det inget typ.

Msi kylarlösning har visat sig vara väldigt bra på många gpuer. Är nöjd med deras kylare

Permalänk
Medlem

@criscros:
Ja, har funderat på MSI:s Geforce GTX 1050 Gaming X vilket passar och verkar vara kvalité men 1060 varianten är för stort för mitt chassi, har bra intryck av MSI korten.

Har även funderat starkt på detta Asus kort:
Asus Dual GeForce GTX 1060 OC
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/pc-gaming...

Samt Gigabyte 1060 Windforce och EVGA 1060 SC korten är också med i leken.

Står kanske mellan dessa fyra kort samt det passiva Palit 1050 KalmX

Permalänk
Skrivet av makatech:

@septembro: Ja, lite retro är ju kul. Chassit är väl okej nu med bättre pwm fläktar än original men den lilla frontpanelen ovanpå chassit har nog kvaddats under årens lopp, gör dock inget. Aluminium chassi kan möjligen vara känsligare för vibrationer än andra men nu när jag enbart har ssd är det bättre. Kan mycket väl bli så att byter chassit men ingen brådska. Ej heller någon isolering i chassit tyvärr för mig som gillar relativt tysta datorer.

Japp PWM fläktar + SSD är underbart. Ljudsiolering är alltid ett plus. Annars går det att dämpa ljud ifrån aluminiumschassi med diverse tricks. Kanske är dags att byta kläder till komponenterna? Gillar själv skarpt Fractal Design Define serien iom att de går att få i olika utstyrslar allt efter vad man är ute efter så att säga. Kan varmt rekommendera både R5 och Define C. R5 är ljudisolerat, större med nästan oändliga expanderingsmöjligheter men allt på bekostnad utav storleken. Inget skrivbordschassi direkt. Passar bäst på en sockel med hjul ståendes på golvet. Define C är däremot utmärkt som skrivbordsdator chassi. Är ljudisolerat. Men det har ingen plats för optisk enhet och har ingen dörr i fronten samt har mindre plats för lagring och också mindre fläktplatser. Blir varmt med ett grafikkort på högvarv. Finns ingen sidoplats för extra fläkt i det. Då kanske det nyaste Meshify C passar bättre iom att det är fokuserat på ett bättre luftflöde. Det är öppnare men låter antagligen mer om det också. Dörren i fronten är ersatt utav ett galler, mindre lagringsplatser och mindre fläktplatser. Finns heller ingen plats extra för sidofläkt till grafikkortet. Men det har en glassida om man vill kunna se sina komponenter. R5 är kung i mina ögon pga att det inte har några restriktioner vare sig vad gäller grafikkortsstorlek, processorkylare, fläktplatser-/storlekar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kollar en hel del på olika 1060 kort nu, överanalyserar det hela som vanligt.

Två krav egentligen: Tyst (passivt upp till 50-60 grader) och att det ska få plats i chassit, vill ej att det ska vara längre än 25cm.

Sedan har jag jäkligt svårt att bestämma mig om jag ska gå på 3GB eller 6GB. För mig som inte kommer vilja byta kort så ofta kanske det är vettigare med 6GB trots allt, osäker. 3GB korten verkar helt klart vara mera köpvärda.

Prisnivån förbryllar mig lite också, 1060 korten har legat stilla i pris minst ett år ungefär, är det så? Frågan är när de börjar droppa i pris.