Fredagspanelen 139: Radeon RX Vega 56 säljstartas, PCI Express 5.0 och TV-licensen

Permalänk
Melding Plague

Fredagspanelen 139: Radeon RX Vega 56 säljstartas, PCI Express 5.0 och TV-licensen

I veckans avsnitt av Fredagspanelen blir det snack om säljstarten av AMD:s grafikkort Radeon RX Vega 56, avskaffandet av tv-licensen och ett flertal nyheter från IFA-mässan i Berlin.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se tester på Seasonic FOCUS+ Platinum, tyckte de modellerna hade bra pris för att vara 80+ Platinum.

Även tråkigt att skärmtillverkarna ska säga att en skärm stödjer en sak och sen gör den inte det, är samma med Samsungs nya CHG serie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Skulle vilja se tester på Seasonic FOCUS+ Platinum, tyckte de modellerna hade bra pris för att vara 80+ Platinum.

Även tråkigt att skärmtillverkarna ska säga att en skärm stödjer en sak och sen gör den inte det, är samma med Samsungs nya CHG serie.

Funderade på detta, är inte de egentligen "vilseledande marknadsföring" om produkten annonseras med en viss funktion som inte existerar?

Som att säga bilen går att tanka och köra med vatten! bara att tanken klarar av det men motorn fungerar inte på vatten.
Erkänner lam analogi men de e ju fredag

Permalänk

Jacob såg helt förvånad ut när Jonas börja prata i/med/till streamn i början. Best Face ever x)

Visa signatur

༼ ° ل ° ༽

Permalänk
Medlem

Fredagspanelen, tumme upp! Bra jobbat som vanligt boys.

Visa signatur

Intel i7-4790K | Palit GeForce GTX 1080 Super Jetstream | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Low Profile 32GB DDR3 PC3-12800 | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Asus Z97-A

Permalänk
Medlem

Tycker Jakob var bäst än tidigare måste jag säga. Älskar när ni pratar djupet kring nyheter.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk

Härlig fredagspanel som vanligt

Jag undrar när PCI-Express 4.0 kommer, och till vilket chipset? Jag behöver verkligen byta ut min uråldriga X-58. Men varenda gång jag tänker "slå till" på en ny dator. Så är det alltid något nytt bakom hörnet. Pengarna bränner snart hål på "Ny dator" kontot av att aldrig få lämna det.

Jag vet, det har alltid varit så här. Bara att slå till med andra ord! Men att vänta lite till kan väl inte skada, eller?

Permalänk
Medlem

Kommer ni recensera Threadripper 1900x ? @JonasT

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker det är konstigt att ni jämförde 1900X med 1800X när dess främsta konkurrent är 7820X. TD och Ryzen är två vitt skilda segment.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Rymdkryddan:

Jacob såg helt förvånad ut när Jonas börja prata i/med/till streamn i början. Best Face ever x)

Haha! Jag var inte helt beredd på att vi skulle börja streama i just det ögonblicket.

Skrivet av izzeww:

Kommer ni recensera Threadripper 1900x ? @JonasT

Skickades från m.sweclockers.com

Jag heter inte Jonas, men Jacob (close enough, hoppas det duger). I dagsläget har jag inget rakt svar på det utan måste be att återkomma. Avsikten är dock att kunna klämma in den i vårt testschema i närtid.

Skrivet av anon114264:

Jag tycker det är konstigt att ni jämförde 1900X med 1800X när dess främsta konkurrent är 7820X. TD och Ryzen är två vitt skilda segment.

Det var faktiskt AMD som gjorde den jämförelsen under telefonkonferensen jag deltog i och de nämnde inte Core i7-7820X mer än i den presentationsbild som jag även inkluderade i nyheten. Håller dock med om att vi kunde pratat mer om den processorn då den jämförelsen är intressant när man börjar titta på saker som prestanda och PCI Express, men även plattformen som helhet och vilka möjligheter det finns till uppgradering i framtiden.

Ryzen Threadripper 1900X kostar bara 50 dollar mer än Ryzen 7 1800X, vilket ändå får anses riktigt prisvärt. Detta räknar dock inte med den dyrare kostnaden för plattformen (TR4-moderkort och fyrkanalsminne). AMD själva resonerade som så att de allra flesta klarar sig med och bör köpa 1800X eller rentutav en Ryzen 5 1600X eller 5 1600 med sex kärnor.

Ryzen Threadripper 1900X har en plats för de som behöver mycket bandbredd, många PCI Express och inte är i jättestort behov av många kärnor (8 kärnor / 16 trådar är dock redan rätt mycket). Så det är den typen av användare den riktar sig mot i första rummet, men också de som har väldigt konkreta planer om att uppgradera till något vassare i framtiden.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

16 min försvar mot/för AMD & AMD fanboys va lite väl onödigt (nu e dom, med i gamet igen så är ok att kritisera även AMD), annars fantastiskt trevligt med Fredagspanel som vanligt.

Visa signatur

Arne Berg