Om jag kopplar en bildskärm till DVI-porten på mitt GTX 1060 bootar datorn utan problem. Även om skärmen är avstängd funkar det. Men om det inte är någon skärm inkopplad så vill den inte boota upp linux. Jag märker detta genom att det inte går att ansluta sig till den över nätverket.
Fråga: Finns det någon adapter man kan koppla till grafikkortet så den tror att skärmen är inkopplad fast den inte är det?
Har försökt ändra inställningar i bios men fixar inte att få den att boota utan skörmen inkoppkad hur jag än gör.
Edit: Finns tydligen HDMI dummy plug som ska kunna ersätta en skärm. Men också aktiv HDMI till VGA konverter ska fungera. Beställde en HDMI-VGA från ebay då det kändes som jag hade mer nytta av en sådan än bara en dummy-plugg och dessutom var den billigare.
Ja det är ett Gigabyte AX370-Gaming K5 moderkort och finns inte många inställningar. Bootar i UEFI-läget. Kan också vara något problem med Linux. Kan också vara värt att nämna att jag pluppat i ett andra grafikkort Sapphire HD7950 men det tänkte jag dela ut till en virtuell maskin senare. Testade stänga av modesetting med kernelparameter men det hjälpte inte.
Ja det är märkligt för jag har använt GTX 1060-kortet i en annan dator utan detta problem innan. I och för sig bootade jag i BIOS-läge då och i UEFI-läge nu.