Permalänk

Bygga billigt skrivbord.

Hej!

Jag och sambon har en ganska stor yta över i ett rum som jag tänkt fixa en arbetshörna i. Hennes krav är att hon får hörnskrivbord då hon ritar/målar mycket. Har gjort en vacker skiss i paint på min fundering och undrar om detta kommer bli hyffsat stabilt?

http://www.bilddump.se/bilder/20170904184424-81.231.190.30.pn...

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, Nintendo 3DS moddat
Ringa: iPhone 13 Pro

Permalänk
Medlem

@SimpanDirr: Tips från mig är att endast köpa tre bockar. Den är större än man tror när man tittar på hemsidan och att ställa den där i hörnet på skrivbordet kommer göra att all benutrymme försvinner.

Ta hellre och köp något utav de vanliga benen, Adils tror jag de heter, och sätt ett där i hörnet så kommer det vara funkis

Permalänk
Medlem

40x40mm regel mot väggen, lägg skivorna på regeln, 3-4 ben i framkant, fäst skivorna med vinkel järn mot regeln.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Hej

Funkar väl. Går att skruva direkt i väggen i värsta fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

40x40mm regel mot väggen, lägg skivorna på regeln, 3-4 ben i framkant, fäst skivorna med vinkel järn mot regeln.

Om man har möjlighet att göra sån åverkan i lägenheten sin så är det förstås optimalt. Men annars går det minst lika bra med bockar och ett ben

Permalänk
Skrivet av PsyCor:

@SimpanDirr: Tips från mig är att endast köpa tre bockar. Den är större än man tror när man tittar på hemsidan och att ställa den där i hörnet på skrivbordet kommer göra att all benutrymme försvinner.

Ta hellre och köp något utav de vanliga benen, Adils tror jag de heter, och sätt ett där i hörnet så kommer det vara funkis

Okey får kika på en bock i butik.

Skrivet av frankof:

Skrivet av Dack3:

Hej

Funkar väl. Går att skruva direkt i väggen i värsta fall.

Får tyvärr inte borra så mycket.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tips: Kontakta din kommun och fråga om de har något lager för gamla skrivbord och sånt som de säljer.

De byts skrivbord och kontorsmöbler hejvilt i alla kommunens avdelningar så de brukar ha ett lager som man i bästa fall kan köpa från. Här kunde man få komplett hörnskrivbord med förlängsningsskivor och höj/sänkbart för 2000 förr..

Kan vara värt ett försök

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Skrivet av Ipzen:

Tips: Kontakta din kommun och fråga om de har något lager för gamla skrivbord och sånt som de säljer.

De byts skrivbord och kontorsmöbler hejvilt i alla kommunens avdelningar så de brukar ha ett lager som man i bästa fall kan köpa från. Här kunde man få komplett hörnskrivbord med förlängsningsskivor och höj/sänkbart för 2000 förr..

Kan vara värt ett försök

Har faktiskt kikat några gånger, men det är alltid trä tyvärr. Vilket går bort för sambon.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fundera lite över bänkskivan och känn efter ordentligt när ni är på Ikea. Linnmon är faner med bikakepapp emellan och känslan är i allmänhet sådär om du frågar mig.
Nu antar jag att tecknaren ändå lägger något under pappret men ytan är i vilket fall som väldigt känslig och inte alls lika tålig som en lackad riktig träskiva. Det blir lätt repor av allt möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Ett tips för att få en bättre överblick är att använda IKEA Home Planner: http://www.ikea.com/ms/sv_SE/rooms_ideas/splashplanners_ihp.h...

Något jag lade märke till är att du skriver att bordsskivan ska vara 150cm lång, men du har lagt 200cm i korgen, antar att du tänkt kapa? För skivan som är 150cm lång är 75cm bred/djup, hörnbordet är 60, så det matchar bara med skivorna som är 120cm eller 200cm.

Där uppstår ytterligare ett problem: ODDVALD är 70cm bred så den kommer sticka ut under bordsskivan, alternativt så kommer du inte kunna flytta skivan hela vägen in mot väggen om du väljer att ha den centrerad som synes här: https://i.imgur.com/ZryghQM.png
Så jag röstar också för att bara köra vanliga bordsben, då blir det även bättre benutrymme.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phukkitt:

Något jag lade märke till är att du skriver att bordsskivan ska vara 150cm lång, men du har lagt 200cm i korgen, antar att du tänkt kapa? För skivan som är 150cm lång är 75cm bred/djup, hörnbordet är 60, så det matchar bara med skivorna som är 120cm eller 200cm.

De skivorna går inte att kapa om man då inte fyller kanten som blir synlig med trä så man har något att skruva i sen.
Bikakepappen är inte jättestabil, men billigt är det och bra att det går åt mindre material vid tillverkningen.

Säger också att enskilda ben är att föredra, för då kan man få extra stöd i mitten av skivan om det behövs, då denna typen av skivor inte är så bra att ta stor last.
Hade en 2 meters skiva i en av mina studentlägenheter som ändå bara hade ett ben i varje hörn. Den säckade rätt bra när jag hade min mikro, dator samt 24" och 19" skärmar på den..

Permalänk
Skrivet av Phukkitt:

Ett tips för att få en bättre överblick är att använda IKEA Home Planner: http://www.ikea.com/ms/sv_SE/rooms_ideas/splashplanners_ihp.h...

Där uppstår ytterligare ett problem: ODDVALD är 70cm bred så den kommer sticka ut under bordsskivan, alternativt så kommer du inte kunna flytta skivan hela vägen in mot väggen om du väljer att ha den centrerad som synes här: https://i.imgur.com/ZryghQM.png
Så jag röstar också för att bara köra vanliga bordsben, då blir det även bättre benutrymme.

200cm skivan är 60cm och ska kapas, har kapat dessa förut

Skrivet av loefet:

De skivorna går inte att kapa om man då inte fyller kanten som blir synlig med trä så man har något att skruva i sen.
Bikakepappen är inte jättestabil, men billigt är det och bra att det går åt mindre material vid tillverkningen.

Säger också att enskilda ben är att föredra, för då kan man få extra stöd i mitten av skivan om det behövs, då denna typen av skivor inte är så bra att ta stor last.
Hade en 2 meters skiva i en av mina studentlägenheter som ändå bara hade ett ben i varje hörn. Den säckade rätt bra när jag hade min mikro, dator samt 24" och 19" skärmar på den..

Blir max en meter utan ben så ska nog inte säcka.

Visa signatur