Permalänk
Avstängd

Konfiguera W1070 BenQ Projektor

Är i behov av lite hjälp inför montering av min Projektor BenQ W1070.

Jag har en Duk som monteras på väggen på 77".

Klarar projektorn att vara 5 meter ifrån? 1 meter? hur vet jag hur långt bort det kan vara för att fylla 77"?

Den ska fästas i taket, kan bilden bli sne/ihopdragen?

Du som har projektor eller har koll på hur det fungerar, skulle du kunna dela med dig av en liten guide så vore jag evigt tacksam!

Permalänk
Medlem

Här har du en kalkylator för att beräkna avstånd i alla fall
http://projectorcalculator.benq.com/

Att fästa i taket ska såklart inte vara några problem. Du fäster den "upp och ner", med ovankanten på projektorn i samma höjd som ovankanten på duken, ungefär.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Bildexpert 📺

@oouhdawg: Enklast är att du startar projektorn så får du en grundläggande uppfattning om hur ljuset kommer ur projektorn och hur bilden hamnar på väggen.

Tumregeln (som jag lär ut) är att dela tumstorleken på bilden med 0,452 för att få bredden i centimetrar vid 16:9-bild.

Så 77/0,452=170 cm bred bild.

Detta gångrar du sedan med projektorns kastavståndsmultipel, eller projektionsförhållande. Enligt https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1449264 är detta 1,15 – 1,5 ggr dukens bredd, men för att vara helt säker behöver du kontrollera handboken. Räkna heller inte med exakt centimeterprecision. Ta en marginal.

För 77 tum och 170 cm bred bild behöver du alltså mellan 196 till 255 cm avstånd från duken. På detta kommer en offset av bilden som handlar om höjdförskjutningen på bilden i förhållande till optiken. Denna kan justeras någon decimeter med en enkel lens shift.

Bilden kan bli sned och och ihopdragen och därför är tumregeln att mäta först så allting stämmer och att fästet hamnar rätt. Projektorn ska hänga i raka vinklar i förhållande till duken. Sedan mäter du igen. Nu borrar du.

Men börja i rätt änden och slå på projektorn först så att du får ett hum om hur du ska tänka och handla spatialt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rydisen:

Här har du en kalkylator för att beräkna avstånd i alla fall
http://projectorcalculator.benq.com/

Att fästa i taket ska såklart inte vara några problem. Du fäster den "upp och ner", med ovankanten på projektorn i samma höjd som ovankanten på duken, ungefär.

Tack för det!

Skrivet av Laxpudding:

@oouhdawg: Enklast är att du startar projektorn så får du en grundläggande uppfattning om hur ljuset kommer ur projektorn och hur bilden hamnar på väggen.

Tumregeln (som jag lär ut) är att dela tumstorleken på bilden med 0,452 för att få bredden i centimetrar vid 16:9-bild.

Så 77/0,452=170 cm bred bild.

Detta gångrar du sedan med projektorns kastavståndsmultipel, eller projektionsförhållande. Enligt https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1449264 är detta 1,15 – 1,5 ggr dukens bredd, men för att vara helt säker behöver du kontrollera handboken. Räkna heller inte med exakt centimeterprecision. Ta en marginal.

För 77 tum och 170 cm bred bild behöver du alltså mellan 196 till 255 cm avstånd från duken. På detta kommer en offset av bilden som handlar om höjdförskjutningen på bilden i förhållande till optiken. Denna kan justeras någon decimeter med en enkel lens shift.

Bilden kan bli sned och och ihopdragen och därför är tumregeln att mäta först så allting stämmer och att fästet hamnar rätt. Projektorn ska hänga i raka vinklar i förhållande till duken. Sedan mäter du igen. Nu borrar du.

Men börja i rätt änden och slå på projektorn först så att du får ett hum om hur du ska tänka och handla spatialt.

Väldigt utförligt skrivet. Jag ska idag testa få upp den tänkte jag. Hur ser det ut med höjdavstånd, duk kontra projektor? Samt hur högt upp kontra huvudhöjd ska man sikta in sig på?

Kopplingen till projektor i övrigt borde vara:

Källa -> Hdmi -> Projektor

Källa -> Optiskt kabel -> Reciever -> Högtalare

Eller kan det bli fördröjningar eller dylikt då?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av oouhdawg:

Väldigt utförligt skrivet. Jag ska idag testa få upp den tänkte jag. Hur ser det ut med höjdavstånd, duk kontra projektor? Samt hur högt upp kontra huvudhöjd ska man sikta in sig på?

Oklar på vad du frågar efter? Var du vill ha duken i förhållande till ögon/huvud? I så fall skulle rekommendera att mittersta 1/3-delen av duken är inom ögonhöjd och aldrig så förskjutet att du har ögonhöjd utanför duken.

Fördröjningar och olika latens är det alltid då ljudprocessorn i förstärkaren och bildprocessorn i projektorn har olika latenstider. Ljudsystemen har ofta en låg latens och projektorer brukar ha latenser på 40-50 ms. Detta är sällan problem med film och 24 fps då man hamnar inom 1-2 bildrutors fördröjning vilket hjärnan brukar korrigera åt dig. Detta kan man normalt reglera i förstärkaren.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

Oklar på vad du frågar efter? Var du vill ha duken i förhållande till ögon/huvud? I så fall skulle rekommendera att mittersta 1/3-delen av duken är inom ögonhöjd och aldrig så förskjutet att du har ögonhöjd utanför duken.

Fördröjningar och olika latens är det alltid då ljudprocessorn i förstärkaren och bildprocessorn i projektorn har olika latenstider. Ljudsystemen har ofta en låg latens och projektorer brukar ha latenser på 40-50 ms. Detta är sällan problem med film och 24 fps då man hamnar inom 1-2 bildrutors fördröjning vilket hjärnan brukar korrigera åt dig. Detta kan man normalt reglera i förstärkaren.

Det var precis vad jag undrade

Blev ont om tid idag att fixa så ger mig nog på det imorgon. Fastnade med inkoppling av ljud, blir nog en tråd i Ljud-delen för detta. Kan dock vara värt att nämna här.

Valt Optisk ingång "Game 1" på Onkyo TX-SR607 (Reciever).

Optisk utgång från ljudkort till denna. Röd punkt lyser i änden.

Ingen tendens till ljud. Kabel är ny, ljudkort är nytt. Aux fungerar i ljudkortet utan problem.

Permalänk
Bildexpert 📺

@oouhdawg: Angående ljudproblemet är detta en inställning i såväl källan som i mottagaren, dvs förstärkaren där ofta behöver in i OSD-menyer och knyta en specifik ingång till ljudet. Lite enklare om du har en optisk källa som alltid är på, likt en stationär CD/DVD/BD-spelare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

@oouhdawg: Angående ljudproblemet är detta en inställning i såväl källan som i mottagaren, dvs förstärkaren där ofta behöver in i OSD-menyer och knyta en specifik ingång till ljudet. Lite enklare om du har en optisk källa som alltid är på, likt en stationär CD/DVD/BD-spelare.

I min meny navigerar jag likt följande:

Setup -> Input Assign -> Digital -> Game: Opti 1*

Alternativen till denna är:

Setup -> Input Assign -> Digital -> Game: Opti 1
Setup -> Input Assign -> Digital -> Game: Opti 2*
Setup -> Input Assign -> Digital -> Game: Opti 2

Vet inte riktigt vad stjärnan ska innebära.

Dock fungerar ingen av dessa 4 alternativen när jag sedan väljer "game" som Source.

Från datorn är Optiska utgången markerad som standardkommukation och borde således vara förvald som ljudutgång.

Har jag missat något eller är det något som är vajsing?

Uppskattar hjälpen, väldigt tacksam!

Permalänk
Bildexpert 📺

@oouhdawg: Jag misstänker att de som utformar gränssnitten på förstärkare och deras fjärrkontroller sadistiskt ligger och skrattar hela nätterna.

Ingen aning om vad exakt du ska göra, man måste stå där och svära vid förstärkaren för att få allt att fungera som tänkt. Vad det kan vara är att det är någon form av separat "signal select"-knapp som används för att cirkla igenom alla tänkbara ingångar för ljudsignal för "game".