Nybörjare programmering, behöver hjälp med avrundning/math

Permalänk
Medlem

Nybörjare programmering, behöver hjälp med avrundning/math

Hej

Jag är väldigt ny på programmering och håller just nu på med en övning där jag ska skriva in en cirkels omkrets och det tal jag skriver in ska omvandlas till area och omkrets.

Min kod ser ut såhär:

double pi = Math.PI; Console.WriteLine("Cirkelns radie: "); string inmatat; inmatat = Console.ReadLine(); double Radie = double.Parse(inmatat); Console.WriteLine("Area:" + pi * Radie * Radie); Console.WriteLine("Omkrets" + 2 * pi * Radie); Console.ReadLine();

När jag sedan trycker på F5 så läser den ut resultatet:

Cirkelns omkrets: 30
Area: 2827, 4338823081
Omkrets: 188,495559215388

Stämmer hyfsat bra men jag vill ha mindre tal. så att det visas bara 2827,43 på area tex. Men vet inte hur jag ska få till det.

La till code-taggar, rubrik förtydligad //Mod
Permalänk
Vila i frid
Permalänk
Medlem
Skrivet av emfos:

Hej

Jag är väldigt ny på programmering och håller just nu på med en övning där jag ska skriva in en cirkels omkrets och det tal jag skriver in ska omvandlas till area och omkrets.

Min kod ser ut såhär:

double pi = Math.PI; Console.WriteLine("Cirkelns radie: "); string inmatat; inmatat = Console.ReadLine(); double Radie = double.Parse(inmatat); Console.WriteLine("Area:" + pi * Radie * Radie); Console.WriteLine("Omkrets" + 2 * pi * Radie); Console.ReadLine();

När jag sedan trycker på F5 så läser den ut resultatet:

Cirkelns omkrets: 30
Area: 2827, 4338823081
Omkrets: 188,495559215388

Stämmer hyfsat bra men jag vill ha mindre tal. så att det visas bara 2827,43 på area tex. Men vet inte hur jag ska få till det.

Det finns inbyggda avrundningsmetoder i Math-klassen som jag rekommenderar.

var value = 1234.56789; var roundedValue = Math.Round(value,2); Console.WriteLine(roundedValue); //Output: 1234,57

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Console.WriteLine("Area:" + (pi * Radie * Radie).ToString(F2));
Console.WriteLine("Omkrets" + (2 * pi * Radie).ToString(F2);

Här specificerar jag att det ska finnas 2 decimaler när man kastar en nummer till en sträng. Du kan specificera hur många decimaler du vill. (F0) för inga decimaler.