AMD prissänker Ryzen 7 1800X hos Komplett, Webhallen och Inet i 14 dagar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schluug:

Åh, nu blev det svårt. Var ju inne på att köpa en 8700K, men nu får man ju fundera lite till. Vet inte riktigt vad jag ska med alla kärnor/trådar till bara.. spelar ju endast på burken..

Lev lite och köp en AMD. Om inte annat är det bra för framtida konkurrens. Intel har gott om pengar, AMD behöver mer.

Skrivet av hwasser:

Jesus Christ vad dyra processorer blivit ändå. Betalade under 2000 för min fc8350' nu kostar ju fan en processor det dubbla 😱.

Skickades från m.sweclockers.com

Mm, men du får betydligt mer prestanda ur en 1800x än en FX8350.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Återigen ser man hur bra det är med konkurrens

Att de bara kör en tillfällig kampanj och inte en permanent prissänkning tror jag beror på att för få kisel når de klockfrekvenser som krävs för att sälja dem som 1800X. Så sänkte de priset för mycket skulle det vara svårt att tillgodose efterfrågan. Men som sagt, en tillfällig kampanj uppnår nästan samma resultat. Har man väl köpt en 1800X är det knappast troligt att man direkt byter till en 8700K... Dessutom sitter man då med en AM4 plattform som även ska fungera med uppföljaren, så när man uppgraderar nästa gång är det troligare att man väljer AMD.

Ja, och eftersom man ändå måste köpa nytt moderkort för 8700K så känns det kanske inte så farligt. Har man gått i tankarna att skaffa 8700K har man väl ändå förlikat sig med tanken på att skaffa nytt moderkort.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

BOOM!

Detta är satans smart alltså... Kommer ju vara knökat med folk som vill köpa, och sedan när de väl byggt burken så har de ju nyss köpt ny dator och då blir 8700K inte så intressant om den inte nu skulle spöa 1800X i Cinebench, men det ser ju inte ut att bli så. Konkurrens är allt för jävla härligt alltså

@Ozzed
Den tar inte änns 1600x i cinebench
http://www.guru3d.com/news-story/intel-core-i7-8700k-benchmar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Stämmer det där så är det ju faktiskt väldigt svagt. Känns ologiskt att Intels multitrådade storsatsning inte är särskillt bra i multitrådat.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hwasser:

Jesus Christ vad dyra processorer blivit ändå. Betalade under 2000 för min fc8350' nu kostar ju fan en processor det dubbla 😱. Ram också. Ett uppgraderingkit från komplett med moderkort, ram och cpu kostar idag vad jag pungade ut för en hel dator med i5a och ett radeon 7770 till brorsan för typ 5-6 år sedan

Dyra?! Jag pröjsade detta för många år sedan.. 2007-01-30 09:39 Fräck att klockslaget är detsamma som sockeln, inte märkt fören nu

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Stämmer det där så är det ju faktiskt väldigt svagt. Känns ologiskt att Intels multitrådade storsatsning inte är särskillt bra i multitrådat.

@Ozzed
Ser ut som de inte lyckats, jag får nästa 1400 i cinebench med min klockade.

Permalänk
Medlem

Bra kontring av AMDs marknadsfolk. Men är det bara jag som tycker att man kör denna kampanj på fel produkt?

Tittar man på priset så verkar 8700k landa på 3600? (min gissning, ingen fakta bakom det, annat än att det är vad en 1700X kostar) hade det inte varit bättre att köra en kampanj på 1700X?
Rabatten på 1800X är ca 650:- .. tänk om 1700X hade haft ett kampanjpris på 3100 istället för 3600, dvs en rabatt på 500:- .. då hade ju valet varit så mycket enklare.

Bara en tanke, jag kanske tänker fel men då det inte är någon tvekan på att AMD är den med mest cores och generellt bättre prestandan, men laggar efter på spelprestanda, så då fattar jag inte varför man skulle vilja kampanja med en cpu som prismässigt är mycket dyrare.

Visa signatur

¤ Myllox ¤

# NZXT H510 # Corsair RMx 850 # Windows 11 Pro 64bit # i5-13500X # ASUS TUF GAMING B760-PLUS WIFI D4 # 16GB Trident Z Neo @ 3600 # 970 EVO NVMe 500GB # Noctua NH-U12A Chromax Black # Gigabyte RTX3070 Eagle# Acer Predator XB237U 1440p@170hzT # Kuriosabild: RX580 8GB Dual OC [noctua mod]

Permalänk
Medlem

AMD verkar rädda.

Tack Intel!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllox:

Bra kontring av AMDs marknadsfolk. Men är det bara jag som tycker att man kör denna kampanj på fel produkt?

Tittar man på priset så verkar 8700k landa på 3600? (min gissning, ingen fakta bakom det, annat än att det är vad en 1700X kostar) hade det inte varit bättre att köra en kampanj på 1700X?
Rabatten på 1800X är ca 650:- .. tänk om 1700X hade haft ett kampanjpris på 3100 istället för 3600, dvs en rabatt på 500:- .. då hade ju valet varit så mycket enklare.

Bara en tanke, jag kanske tänker fel men då det inte är någon tvekan på att AMD är den med mest cores och generellt bättre prestandan, men laggar efter på spelprestanda, så då fattar jag inte varför man skulle vilja kampanja med en cpu som prismässigt är mycket dyrare.

Oklockat så är väl 1800X vassast på spel av AMD's processorer så jag tror det har med det att göra. Sen ska man inte heller underskatta den psykologiska effekten av att "det bästa de har" är prissänkt.

Kan ju också ha och göra med att 8700K ses som "huvudmotståndare" till 1800X när den väl släpps.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Meh nu blev det jobbigt, finns egentligen ingen anledning o vänta. Kanske ska man lägga en beställning i veckan på AMD istället

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Då får vi passa på och tacka Intel då denna gången.

Permalänk
Medlem

Hade jag inte en 1600X redan hade jag hoppat på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schluug:

Åh, nu blev det svårt. Var ju inne på att köpa en 8700K, men nu får man ju fundera lite till. Vet inte riktigt vad jag ska med alla kärnor/trådar till bara.. spelar ju endast på burken..

Chicks dig threads.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Kul för alla Cinebench-spelare

Permalänk
Medlem

Till de som får ångest för att de inte har pengar att köpa just nu: lugna ner er, priset kommer ändå leta sig ner till denna nivå ganska snabbt efter coffee lake släpps.

Konkurrens är bra.

Hör inte hemma här iof, men jag tror också att Intel kommer se till att z390 kommer stödja åtta kärnor om inte 8700K visar sig "slå" Ryzen 7.

Permalänk
Skrivet av Ice Frontier:

Till de som får ångest för att de inte har pengar att köpa just nu: lugna ner er, priset kommer ändå leta sig ner till denna nivå ganska snabbt efter coffee lake släpps.

Konkurrens är bra.

Hör inte hemma här iof, men jag tror också att Intel kommer se till att z390 kommer stödja åtta kärnor om inte 8700K visar sig "slå" Ryzen 7.

Dessutom så säljer komplett på 3-mån samt 6-mån räntefritt på faktura. Dock tar de en 199 eller 299 avgift. Inet har 14 dagars faktura också

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 5600X @4.3 Motherboard: B550-P PLUS GPU: EVGA 3080
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Deerhall:

Nice! Synd man är fattig ^^

Använder du 770 som PhysX AIC?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

BOOM!

Detta är satans smart alltså... Kommer ju vara knökat med folk som vill köpa, och sedan när de väl byggt burken så har de ju nyss köpt ny dator och då blir 8700K inte så intressant om den inte nu skulle spöa 1800X i Cinebench, men det ser ju inte ut att bli så. Konkurrens är allt för jävla härligt alltså

8700k, precis som 7700k samt 6700k är ju single-thread monster, ska bli riktigt spännande att se vad 8350k hamnar på för pris och om man kan förvänta sig 5.1Ghz OC eller högre! har inte varit intresserad av Intel på länge, mest varit 2500k, 5960X samt G4560 som haft mitt intresse, men nu är faktiskt deras i3 riktigt intressant, hoppas den hamnar under 1800kr!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

Jesus Christ vad dyra processorer blivit ändå. Betalade under 2000 för min fc8350' nu kostar ju fan en processor det dubbla 😱. Ram också. Ett uppgraderingkit från komplett med moderkort, ram och cpu kostar idag vad jag pungade ut för en hel dator med i5a och ett radeon 7770 till brorsan för typ 5-6 år sedan

Öh, du köpte en budget-CPU för 2000, och undrar varför high-end blivit dyrare? Nej, de har inte blivit dyrare, high-end har alltid varit dyrt. Det finns CPUer för 2000kr idag också, och de är antagligen mycket bättre än din FX8350.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

8700k, precis som 7700k samt 6700k är ju single-thread monster, ska bli riktigt spännande att se vad 8350k hamnar på för pris och om man kan förvänta sig 5.1Ghz OC eller högre! har inte varit intresserad av Intel på länge, mest varit 2500k, 5960X samt G4560 som haft mitt intresse, men nu är faktiskt deras i3 riktigt intressant, hoppas den hamnar under 1800kr!

Ja, intel har högre IPC i enkeltrådade laster. Det är det ingen tvekan om. Jag tycker bara det är konstigt att man med 8700K trycker på multitrådat och så spöas den av en 1600x..

Det kan ju bli så att man med nya förbättringar når nya frekvenshöjder men det känns i så fall onödigt med de 2 extra kärnorna som ändå är svaga i just multitråd. Det hade ju varit bättre i så fall att de stannat på 4c8t och ökat sin yield. De har ju inte infinity fabric i botten så det borde vara mer komplext för dem att göra 6c än det är för AMD.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Troligtvis kommer detta som en permanent ändring sen från AMD efter Intel släpper Coffee Lake för speciellt 1800X som skulle vara överprisad jämfört med 8700K om den landar på ungefär samma nivå som 7700K var när den lanserades.

Coffee Lake kommer ju ha ungefär samma prestanda i bra trådade scenarior med 2 kärnor mindre men betydligt snabbare i enkeltrådad, dvs kommer 8700K kosta säg 379~$389 USD skulle AMD 1800X behöva kosta ungefär 359~$369 när den idag kostar ca. $450 för att va ungefär likvärdiga (dock tror jag mera att AMD skulle sänka max $70 ungefär, 1700X kanske $30 sänkning osv).

Permanenta prissjusteringar är att vänta, det är bara en tidsfråga. Äntligen lite konkurrens!

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hwasser:

FX-8350 var billig för att den presterade dåligt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hwasser:

Processorer i nästan-high-end-segmentet är dyra, ja. Du får tänka på att en 1800X är egentligen lite "för mycket" för en genomsnittlig användare / gamer. Det är lite i gränslandet till HEDT skulle jag säga. Du kan fortfarande köpa en prisvärd processor idag runt ~2000 kr, mitt stalltips är Ryzen 5 1600 för 2200 kronor, som presterar ungefär lika bra som en 1800X i spel efter överklock.

Att jämföra med en FX-8350 är inte helt korrekt, det där är inte en processor som ens varit i närheten av samma produktsegment som en 1800X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, intel har högre IPC i enkeltrådade laster. Det är det ingen tvekan om. Jag tycker bara det är konstigt att man med 8700K trycker på multitrådat och så spöas den av en 1600x..

Det kan ju bli så att man med nya förbättringar når nya frekvenshöjder men det känns i så fall onödigt med de 2 extra kärnorna som ändå är svaga i just multitråd. Det hade ju varit bättre i så fall att de stannat på 4c8t och ökat sin yield. De har ju inte infinity fabric i botten så det borde vara mer komplext för dem att göra 6c än det är för AMD.

8700K kommer med största sannolikhet inte få spö av 1600x i flertrådat. Testet som det länkas till har rapporterats som felaktigt.

Vi får nog vänta in officiella reviews som vanligt innan vi kan säga bu eller bä.

Visa signatur

Intel Core i7 14700k (Noctua NH-D15) | MSI Z790 Gaming Plus | Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600Mhz | MSI GeForce RTX 4090 Gaming X Trio | Asus ROG Strix Aura 850W | Samsung 990 Pro M2 4TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

Du kan ju köpa vettig CPU för ca 2000kr även idag (tex R5 1600), men den är inte top-end dock, något inte 8350 någonsin varit egentligen heller. Den sattes ju mot 2500k, inte 2600k. Jag köpte nya 4790k för 2400kr på rea för några år sedan och de är bra nog än idag, så jag ser det inte så farligt.

Det som verkligen gått upp är GPUerna. Midrange idag kostar ju 2500-4000kr, vilket var high-end förr.

Problemet med CPUerna är ju att vi betalat högt pris, för typ samma prestanda. Det har hänt för lite för att göra nyköp rättvisa. Nu är ju saker på väg att förändras rätt mycket, eftersom CPUer som säljs numera kommer vara 6-trådar eller fler. Det finns mao nytt att byta, kanske inte idag, till ny CPU igen.

@Saodie Beror lite på TDP begränsningarna också. 7700k är redan på gränsen på vad de små kärnorna klarar, och har problem med överklockning. Här slänger Intel på 2 kärnor till, och detta kommer ju tvinga ner frekvenserna i flertrådat. En tråd kan de dock säkert turbo-boosta upp nog för att göra bra resultat.

Med det sagt, förväntar jag inte mig att 1600 skulle slå 8700k heller... men jag tror att priset på 8700k kommer vara 2x högre, men definitivt inte ge 2x prestandan. Dvs prisvärt är inte något jag tror om 8700k... men kraftfull.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

I vilka tester ser du att 8700k blir spöad av 1600X? Jag tror, faktiskt inte att Ryzen 5 har en chans prestanda mässigt mot 6st hyperthreadade 14nm intel kärnor, låter omöjligt. Faktum är att intel har bättre IPC, och på Coffee lake har de även bättre klockfrekvenser.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Intel har bara lovat +50% mot 7700K och då blir det inte bättre än AMD RYZEN 1600. RYZEN 1600X är snabbare än 8700K

Så det känns märkligt att de pris pressar 1800X då 8700K tävlar mot 1600 i prestanda i multi trådande prestandatester.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Intel har bara lovat +50% mot 7700K och då blir det inte bättre än AMD RYZEN 1600. RYZEN 1600X är snabbare än 8700K

Så det känns märkligt att de pris pressar 1800X då 8700K tävlar mot 1600 i prestanda i multi trådande prestandatester.

Men vänta lite nu... Baserar du ovan på ett läckt test där testaren själv bekräftar att det var ett väldigt okontrollerat test?

Jag säger inte på något sätt att 1600X är en dålig processor eller att 8700K kommer bli guds gåva till folket, men att konstatera "RYZEN 1600X är snabbare än 8700K" baserat på ett läckt test är bara löjligt.

Visa signatur

Intel Core i7 14700k (Noctua NH-D15) | MSI Z790 Gaming Plus | Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600Mhz | MSI GeForce RTX 4090 Gaming X Trio | Asus ROG Strix Aura 850W | Samsung 990 Pro M2 4TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

Processorerna har egentligen inte blivit mer superdyra utan snarare så att FX8350 tvingades prissättas som den gjorde för att någon alls skulle köpa den. Ryzen leker i en helt annan liga i jämförelse med FX8350 och därför kostar därför mer.

Varför uppgraderingskitet kostar så mycket idag är för att framförallt minnens pris har skjutit i höjden. För ett år sedan var DDR4 minnen nere på under 900:- för ett 16 GB kit. Idag ligger samma kit på 1300:- minimum. Moderkorten har också ökat något i pris. Processorerna har sjunkit i pris sedan lansering mer eller mindre och idag kan man hitta en 7700K kring 3000:- strecket.

Skrivet av Ozzed:

AMD har länge varit starka i just multitrådade applikationer. Ökar man den singeltrådade prestandan i Ryzen så kan AMD konkurrera på alla plan mot Intel inom två generationer.

Skrivet av ClintBeastwood:

AMD verkar rädda.

Tack Intel!

Men Intel verkar rädda när de sänkt priset på 7700K med nästan en tusenlapp sedan lansering... eller... så vill AMD sälja mer 1800X. Kan vara så att AMD säljer fler 1700 än 1800X och därför vill AMD få lite mer jämn spridning i försäljningen. Eller så vill de bara få marknadsandelar genom att sälja 1800X? För just i multitrådad applikationer så verkar 8700K inte riktigt nå upp till 1800X.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |