Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Apple lanserar Iphone X, Iphone 8 och Iphone 8 Plus

Permalänk

Haha va? 720p och 2GB minne? Vad är de här för skämt? Iphone 8 ser riktigt illa ut, hoppas de ionte försöker sälöja den för mer än 2000

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Bloodstainer:

Haha va? 720p och 2GB minne? Vad är de här för skämt? Iphone 8 ser riktigt illa ut, hoppas de ionte försöker sälöja den för mer än 2000

2GB är noll problem på iPhone verkligen, jag har hand om 200 stycken ungefär.
720p inget problem heller.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv

Apple är ett fascinerande företag. Verkar som de trots allt överlever med extrem prissättning utan Jobs vid ratten.

Eller så är det bristande konkurrens, för många el cheapo tillverkare på marknaden som gör att Apple och Samsung kan regera ostört på "premiumsegmentet".

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

+1 för galna mobilpriser!

I Sverige tror jag det är mindre sekt och mer status för de telefoner som säljs. Då försäljningen av iPhones sjunkit i större delen av världen går försäljningen i helt motsatt riktning i Sverige. Tror mycket av det beror på att en stor skara iPhone-ägare i Sverige får sina telefoner betalda via jobbet och slipper ta ur s.k. egen ficka.
Inget ont om iPhone i sig, det är en bra och proffsig produkt men priset har jag svårt att motivera i sammanhanget för en medelklass privatperson.

Det kommer förmodligen inte fortsätta på samma sätt, hos oss har vi beslutat om ett maxtak för mobiltelefon på 5000kr, då får man hålla sig till SE eller 6S eller välja en Androidlur. Tycker ändå det är väldigt generöst. Nu pratar vi exmoms då. 6S med 128GB lagring är ett bra köp.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Intressant att notera att nya Androider mest brukar mötas av en gäspning från Apple-användare medan en ny iPhone verkar utlösa ångest, oro och aggression hos många Android-användare. Normalt brukar det inte vara så bland folk som anser sig ha köpt något dubbelt så bra för halva priset

Själv kör jag både iPhone och Android by choice och kommer fortsätta göra det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Sekten har släppt ny produkt till överpris och fler köpare blir lurade av deras marknadsföring. Det är väl dags att vakna nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173108:

Sekten har släppt ny produkt till överpris och fler köpare blir lurade av deras marknadsföring. Det är väl dags att vakna nu.

Nej då, det är helt OK att du fortsätter köra Samsung

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Intressant hur Android-fanboys försöker skapa problem som egentligen inte finns. Har personligen haft både iPhone och Android lurar. Hade en Samsung Galaxy S6, troligtvis den sämsta telefonen jag någonsin ägt. Kommer nog dröja länge innan jag ens överväger att gå tillbaka till Android, Apple-ekosystemet är nog det smidigaste och excise-fria jag använt. Samsungs lurar däremot, oh boy.

Permalänk
Medlem

Trodde att Iphone hade OLED redan, låg de så pass efter alltså?

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gremanz:

Apple är ett fascinerande företag. Verkar som de trots allt överlever med extrem prissättning utan Jobs vid ratten.

Eller så är det bristande konkurrens, för många el cheapo tillverkare på marknaden som gör att Apple och Samsung kan regera ostört på "premiumsegmentet".

Ostört? Har du missat Huaweis framfart?
Huawei släpper fö nya telefoner nästa månad. Lär vara lite vassare än iPhone för halva priset. Betydligt snyggare är dom i alla fall.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173108:

Sekten har släppt ny produkt till överpris och fler köpare blir lurade av deras marknadsföring. Det är väl dags att vakna nu.

Iphone 8orna kostar ju lika mycket som nya S8/S8+

Om nu apple är ikapp till samma saker som S8an har så vem är då egentligen som är lurad av marknadsföringen?

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som får ont i tummen bara av att kolla på allt swipande på X versionen. Dessutom tycker jag som många andra att det är skrattretande att försöka kalla detta en revolution. "Animojis, they changed EVERYTHING".

"Vem kommer köpa iPhone 8" när X är så mycket mer X? Alla som tycker att den verkar rimlig. Bara för att man kan måste man inte. Alla som har ett arbete har råd med en iPhone X, det handlar bara om prioriteringar. iPhone har dessutom ett långt bättre andrahandsvärde än de flesta telefoner så priset har två sidor, inte bara en, utlägget.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Trodde att Iphone hade OLED redan, låg de så pass efter alltså?

Trodde svenska skolan lärde ut när man skulle använda frågetecken, ligger de så pass efter alltså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Haha va? 720p och 2GB minne? Vad är de här för skämt? Iphone 8 ser riktigt illa ut, hoppas de ionte försöker sälöja den för mer än 2000

Du kanske skulle prova enheterna du faktiskt kritiserar än att bara titta på specifikationerna. Hade du gjort det hade du vetat att 2 gig inte är ett problem. Till det har du överlägset snabbast CPU i enheten så den blir rappare än samtliga andra telefoner på marknaden idag och lång tid framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Trodde svenska skolan lärde ut när man skulle använda frågetecken, ligger de så pass efter alltså?

Du får undervisa mig. Vad är det för fel?

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thecreep:

Jag skulle absolut inte ladda över det till min telefon till att börja med. USB-Minne eller USB-Hårddiskar är inget du använder?

Självklart har jag såväl usb-stickor som usb-hårddiskar. Däremot har jag inte alltid dessa med mig. Sedan är givetvis 50 GB inget som normalt tas via en telefon, men 10-20 GB för att ta med en film till en kompis (som endast har 4G-anslutning) eller familjen (ADSL på 2Mb/s) eller liknande är inte ovanligt.

Tänk dig detta scenario:
Jag besöker vän A. Han har typ 10 GB filer.
Jag ansluter trådlöst till hans NAS via CIFS och tankar hem filerna den vägen.
Stoppar mobilen i fickan och åker vidare till vän B som bor i en stuga med endast 4G-anslutning och begränsad datamängd.
Aktiverar WiFi-direct och skickar över filerna till hans telefon i 10 MB/s.

Hur skulle du löst detta med din iPhone? Kom ihåg att vän B saknar dator och endast har en Android-telefon. Det finns säkert sätt att lösa det på. Men skulle det gått lika enkelt?

§7 /moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

"Vem kommer köpa iPhone 8" när X är så mycket mer X? Alla som tycker att den verkar rimlig. Bara för att man kan måste man inte. Alla som har ett arbete har råd med en iPhone X, det handlar bara om prioriteringar. iPhone har dessutom ett långt bättre andrahandsvärde än de flesta telefoner så priset har två sidor, inte bara en, utlägget.

Det är säkert det som Apple har planerat - släpp en sketen "normal" iPhone 8 för bönderna och den "riktiga" iPhone X för lite extra premium kostnad som dom *vet* att sheeples kommer slänga sina pengar på bara för att det är Apple. En 720p telefon för 8000kr är ju ett fullständigt skämt idag. Skit telefoner för några tusenlappar från Kina har högre upplösning. Det hade väl kostat Apple 50kr extra i produktionskostnad att slänga på en högre upplöst skärm.

Permalänk
Medlem

Säkert en bra telefon. eller inte... vem vet. Tänker inte kasta ut 11 papp för en telefon iallafall:P

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Du kanske skulle prova enheterna du faktiskt kritiserar än att bara titta på specifikationerna. Hade du gjort det hade du vetat att 2 gig inte är ett problem. Till det har du överlägset snabbast CPU i enheten så den blir rappare än samtliga andra telefoner på marknaden idag och lång tid framöver.

Fast är verkligen processorn en begränsning på någon hyfsad mobiltelefon som släppts de senaste tre åren? Blir lite som att bråka om huruvida Bill Gates eller Warren Buffett är rikast. Å andra sidan är 720p inte heller någon vidare nackdel. Hela det här kriget mellan iOS och Android känns så meningslöst, de har bägge två sina styrkor och svagheter och i slutändan handlar det om individuella val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Självklart har jag såväl usb-stickor som usb-hårddiskar. Däremot har jag inte alltid dessa med mig. Sedan är givetvis 50 GB inget som normalt tas via en telefon, men 10-20 GB för att ta med en film till en kompis (som endast har 4G-anslutning) eller familjen (ADSL på 2Mb/s) eller liknande är inte ovanligt.

Tänk dig detta scenario:
Jag besöker vän A. Han har typ 10 GB filer.
Jag ansluter trådlöst till hans NAS via CIFS och tankar hem filerna den vägen.
Stoppar mobilen i fickan och åker vidare till vän B som bor i en stuga med endast 4G-anslutning och begränsad datamängd.
Aktiverar WiFi-direct och skickar över filerna till hans telefon i 10 MB/s.

Hur skulle du löst detta med din iPhone? Kom ihåg att vän B saknar dator och endast har en Android-telefon. Det finns säkert sätt att lösa det på. Men skulle det gått lika enkelt?

Hahaaaa herreeeegud, om det absolut viktigaste behovet man har ***bort/mod*** hos en kompis för att ge det till vän som bor i en stuga med endaste 4g så får man väl köpa en telefon som passar det då, eller så köper man ett usbminne och en telefon som man vill ha.

Hur i hela fridens är det här ett senario mot att köpa en iPhone?

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Du får undervisa mig. Vad är det för fel?

Ditt inlägg visar att du redan vet när frågetecken ska användas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocklets:

Läste om någon som kringgick scannern med ett enkelt kort på ägaren. Men S8 har ju fler alternativ att välja på. Så för X ägarna antar jag att det blir knappa kod eller face id.

Skickades från m.sweclockers.com

Ni såg uppenbarligen inte presentationen.
Apple gav ju nån typ av känga har jag för mig, typ "som ni vet så kan man använda foton... konkurrenter *host* samasung".
Det dom menar på med sin grej är att dom har nån "dot projector" som skickar ut nån typ av ir-punkter som sen läses av utav en kamera som gör att dom får en bättre 3d-modell och på så sätt så ska både foton och ansiktsmasker faila.
Sen om det stämmer eller om det är snake-oil, bra fråga.

Är dock själv lite kluven till face ID, hade hellre sett att dom hade fått in en fingeravtrycksläsning i skärmen på nått magiskt sätt.

Även sjukt förbannad att deras trådlösa hörlurar är det som dom själv kallade framtiden.
Sen kallar dom sin iPhone X framtiden, för 11,5 eller 13k.
Men ingår då trådlösa hörlurar i framtidsluren? Självfallet inte.

Permalänk
Medlem

@JZ0NiC: Det handlar om mer frågan "varför skulle jag köpa en iPhone när det innebär att jag tappar i flexibilitet". Eller snarare frågan "vilka alternativ har jag och vilka för- och nackdelar har dessa". Och Apple drar helt sonika kortaste strået, inte värre än så. Men vi är alla olika, och det som fungerar för person A behöver inte fungera för person B.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Ditt inlägg visar att du redan vet när frågetecken ska användas

Ok. Men jag ser inget fel i meningen du citerade. Det kanske redigerades. Men skit samma

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Iphone 8 kändes lite meh, men Iphone X såg sjukt trevlig ut. Synd bara att priserna för flaggskeppsmodellerna skenar! (inget unikt för just Apple, ser samma mönster hos andra tillverkare)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Apple handlar om att smälta sig in i en viss grupp, lite som att ha en fjällräven kånken väska där man sänder ut visa budskap.
Är man på tekniker sidan och någon drar upp en Apple dator, så inte stiger respekten för denna. När resten sitter med Lenevo hpdator som kanske kostar dubbelt, eller nästan 3 gånger så mycket som en Macbook Pro. (kvalite kostar)

iPhone X, plus iWatch Series 3 med Airpads är dock rena statussymboler idag, de imponerar rejält. Men det går på över 20 000kr om man ska ha laddplatta och allt.
*edit*
Jag väntar på att någon polare skaffar iPhone X, plus iWatch Series 3 med Airpads då jag vill tafsa på dessa, det är nästan en sådan sak som jag skulle betala 500kr för att få hyra en dag och uppleva lyxen. Men 20 000kr är för mycket pengar för mig för en produkt som redan nästa år eller så är gammal då det har kommit ännu bättre.

Varför är det så viktigt vad andra tycker att man äger? Man bör väl köpa efter sina användarbehov?! Och om det nu finns folk som köper saker i hopp om att de ska ge dom mer status så får de väl göra det.

Jag har cirka hälften/hälften. Jag har en iphone 6s jg fick på jobbet och jag gillar mer än min gamla android och windowslur (xiami 3 pro och lumia 925). Iphonen är snabb och laggfri och funkar till allt jag behöver den till. Dock hade givetvis ännu bättre kamera varit fint även om den inte är dålig.

Min ipad air köpte jag 2015 för 2490 och den håller än. Den är ganska snabb även om den laggar ibland. Minnet börjar ta slut. Men får väl rensa lite kanske... Aja. Rätt nöjd med den och varken androidplatta eller ny ipad lockar. Använder den främst för youtube, messenger och slösurf i sängen. Använder den också när jag käkar frukost eller middag ensam.

Sen har jag en surface pro som jag använder som laptop. Den är helt okej bara det att den är svår att använda när man ligger i sängen eller sitter i soffan. Men den är ganska kraftfull och funkar bra när jag behöver en pc när jag är hos föräldrarnas sommarstuga eller sitter i biblioteket. Etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Hur ofta byter du grafikkort?

När mitt grafikkort inte klarar av att leverera i de spel jag vill spela. Alltifrån 2-4 år, hurså?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

@JZ0NiC: Det handlar om mer frågan "varför skulle jag köpa en iPhone när det innebär att jag tappar i flexibilitet". Eller snarare frågan "vilka alternativ har jag och vilka för- och nackdelar har dessa". Och Apple drar helt sonika kortaste strået, inte värre än så. Men vi är alla olika, och det som fungerar för person A behöver inte fungera för person B.

Vem har sagt att du måste köpa en iPhone?
Herregud köp den telefon som passar dina behov, precis som alla andra vuxna människor verkar kapabla till.

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av improwise:

Nej då, det är helt OK att du fortsätter köra Samsung

Skickades från m.sweclockers.com

Men du vet ju inte vad jag kör. Sluta upp med att anta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

999 dollar = 11500 kr.
ok

vet att det är + moms och copy swede etc... men inte är det 11500...

Glöm inte kemikalieskatten också, skulle vilja påstå att prislappen är översatt på en "rimlig" nivå med tanke utgångspriset på 999 dollar. När vi ändå pratar om prislappen så är telefonen enligt mig inte värd pengarna om den kostar över 5k. Man kan göra så mycket mer och roligare saker för 11,5k.