Skrivet av anon159643:
Källa? Liksom man får en ny bra smartphone för under 2000kr idag, jag betvivlar verkligen att den stora skaran skaffar en så mycket dyrare mobil än så.
Nu gäller denna artikel ej sverige och den är ett år gammal, men över 80% av de nya mobilerna var en Android, 18% hade Apple.
https://www.theverge.com/2017/2/16/14634656/android-ios-marke...
Men jag pratar Apple produkter generellt och det gäller samma sak med mycket annat som kläder.
Och inom datorer så är det inte alls någon status med billiga produkter från Apple, så du kör med konsumentprodukter du kan man nästan höra folk tala i smyg om de som bär dessa datorer på arbetet, har ni problem med likviditeten för att ni kör Apple är en annan fråga?
Men allt beror på i vilket sammanhang, i skolor bär vissa runt med 5000kr maskiner och då är en 15000kr dator lite status.
Jag har dock flera gånger sagt att Iphone X med allt (klocka) etc är dock något som verkligen drar till uppmärksamhet idag, då de är så tidigt ute med vissa saker. Jag och flera vill se någon prata med klockan IRL och jag skulle nästan gå fram till en helt okänd person ställa mig på knä och fråga, låt mig få testa din iWatch serier 3 telefon.
Stor skärm på mobil och klocka med telefon har funnits före, jag tror dock Apple är ett företag som kan få det bli praktisk användbart. Sedan hackar garanterat fler tillverkare på och jag ser iPhoneX och klockan som framtides standardutrustning kommer se ut.
MBP 15 tum ligger ganska långt över 15tkr, men visst, jag ser din poäng. Fortfarande långt ifrån alla som får arbetsdator för 30 tkr eller mer. Jag delar din uppfattning ang. en teknikers perspektiv, men vill nog ändå hävda att den genomsnittlige svensken fortfarade ser MBP som en statussymbol.
På tal om klockan går det ju att prata även i 2:a generationen, så länge som luren befinner sig inom radien. Tycker det känns lite fånigt när man gör det, lite som yuppisarna på 90-talet, men kan ändå se vissa tillfällen då det faktiskt skulle kunna vara bra (typ bilkraschen i Apples trailer, även om det är ett oerhört osannolikt scenario... får man hoppas).
Skrivet av Gurk:
Roligt med ett utförligt svar, mindre roligt att du lägger ord i min mun om saker man aldrig påstått. (Eller så har du missat något citat, du har ju flera med där). Det du tycker är "hysteriskt" gäller så många andra saker, saker som du väljer bort här. Du hänger på ett datorforum där folk faktiskt byter grafikkort för jättepengar varje år eller "inte förstår" det andra laget om det så är linux eller windows eller mac. Folk som står lite vid sidan om förstår "oss" inte över huvud taget, vaddå överklocka eller *bygga* en dator... jag vill ju bara att det fungerar, direkt, och jag är villig att betala för mig. Känns det igen? Sedan står alla dom som håller på med det och skakar på huvudet och säjer "men, det blir ju så mycket bättre... om man meckar själv!" (eller motsvarande).
Sorry om du blev indragen i "fel" sammanhang, känslan stämmer förmodligen (att det var ämnat till någon annan av de citerade i samma inlägg).
Håller med dig, samtidigt som jag gärna vill tro att jag har självdistans nog att förstå att en smarrig custom loop med egensleevad kabeldragning och utstuderat färgtema bakom en fönsterlös plåtskiva som ändå ingen kommer att se förmodligen betraktas som otroligt fånigt i de flestas ögon. Angränsande till OCD om inte annat.
Perspektivet beror väl lite på vilken fas av livet man befinner sig i också. Är man twentysomething och inte har någon annan att dela ekonomin med (partner, barn, åldrande föräldrar etc) så biter inte det ekonomiska argumentet på samma sätt. Svenskar är ju dessutom ett av världens mest skuldtyngda folk per capita, så att ifrågasätta våra konsumtionsvanor - oavsett om det rör sig om datorkomponenter eller Apples senaste releaser - är lite som att svära i kyrkan. Och en helt onödig diskussion, lite skitnödig faktiskt. För det mesta påverkas ju inte min situation av huruvida andra väljer att bränna sina pengar eller ej.
Skrivet av Gurk:
Du glömmer av, rätt eller fel, att den här gruppen, som inte vill greja med detaljer, är majoriteten av konsumenter. Du som hänger här, borde veta att du som gillar att mecka med tekniken... ja, du är en sällsynt person gällande datorer (och i ditt fall telefoner). Jag tror exempelvis inte att du är lika förtjust i att meka med allt, kan det stämma? Du gillar inte att bygga din egen mediaserver från scratch och har varken kunskap eller intresse av att programmera ihop skrället, kanske?
Är du med på min poäng (jag kanske skriver lite för mycket, ok)?
Jag är med på din poäng, även om jag tycker vi slirar lite i utkanten av ämnet. Personligen gillar jag det mekaniska elementet med datorbyggandet, att försöka skapa egna lösningar där estetik och mekanik kan samsas. Jag har inget behov av en mediaserver annat än nas med plex just nu, men om/när det behovet uppstår är det sannolikt att jag sätter ihop en egen. Men tar vi det ett steg längre är jag naturligtvis tacksam för att det finns andra som kan göra det jag inte klarar av själv. Det finns alltid folk som är bättre på det man gör, men om det går så lär jag mig hellre av deras kunskaper (och är villig att betala för lektionen) än att köpa deras tjänster (och betala för "färdig" lösnig). Sedan sätter ju oftast begränsningen av tid stopp för hur mycket man kan göra själv.
Skrivet av Gurk:
Om du tar bort den där saken ur ekvationen, att "meka med tekniken" och istället lägger in "det ska bara funka" (och att det istället får vara överprisat eller inlåst), ja då har du typ alla med apple där. Det är faktiskt så enkelt, iaf för privatpersoner.
Jag vill poängtera att jag inte har någonting emot de som väljer Apples produkter och förstår deras incitament. Men är Apple verkligen det enda alternativet "som bara funkar"? Jag har en annan upplevelse, där jag ofta blir uppringd för att lösa allehanda problem som uppstått med Apple-produkter. Även i Apple-exklusiva miljöer, där man har accepterat religionen och rättat sig in i Apples ekosystem. För mig är det svårt att förstå förhållningssättet att sätta sig ner och helt stanna av i sitt arbete/liv om tekniken man använder inte gör precis det man själv vill att den skall göra. 90% av all teknisk support är ju rena handhavandefel, där användaren saknar kunskap om teknik i allmänhet och datorer i synnerhet. Samma användare kan dock vara helt självgående med en smart telefon och känna till varenda litet tips och trix om hur man hanterar diverse restriktioner i iOS gränssnitt.
Vad jag försöker komma till är att det känns svårt att förlika sig med argumentet att "bara vilja att det ska funka". För det gör ju ändå aldrig det? Däremot har Apple varit extremt bra på att mejsla in det som ett säljargument. Ju mer kontrollerad miljö, desto mindre problem, i teorin. I praktiken får jag fortfarande hjälpa Apple-fantaster mer än de som kör blandad miljö. Både i yrkessituationer (tacksamt när det sker i form av debiterad tid) och privat (mindre angenämnt då det uteslutande handlar om gratissupport). Det går att dra ännu större växlar på det där, om man vill.
Skrivet av Gurk:
Blandar man det med arbetet dessutom... ja, ser jag till mig själv och min egen situation (ansvarig för all teknik på ett mindre företag, en skock med barn i åldrar 8 - 16, övrig familj som ser mig som fri support osv) så pekar jag med hela handen på apple när någon frågar vad jag rekommenderar. Inte servrar och datorer (workstations), utan telefoner och för dom hos mig som sitter i lastmaskiner / vaktmästare / montörer - det är så enkelt och så "inlåst" ur burken (annars hade ju jag fått låsa allt s.a.s) att till och med mina äldre jobbarkompisar tycker det är riktigt roligt. Tricket är att här blir det alltså billigare med apple, mindre utbildning, mindre administration, mindre support (jag vågar inte skriva "noll", men det är inte långt ifrån) och när jag kört med Android, Microsoft (fan vad jag hatar Surface i företagsmiljö) så ser jag verkligen fördelen med "överprisade" Apple.
//edit - kanske kan sammanfatta det med att jag *förstår* den teknikintresserades alla argument mot apple, men dom faller platt när man inte är objektiv eller ser till mer än enskilda "stand alone" exempel.
Hmm. Intressant. Nu är jag visserligen inte längre verksam som tekniker per se, men när Apple började rullas ut till företag och skolor kring millenieskiftet och framåt ställde det till med ett rent helvete för de som skulle rodda i eländet. När man sedan hittade på BYOD m.m. började det visserligen dyka upp tredjepartslösningar, men så vitt jag vet har Apple varit kroniskt sena med att rulla ut manageringslösningar för sina produkter? Känns inte som att de hann med när TCP/IP drog iväg på 90-talet och sättet på vilket det förändrade kontorslandskapet. Visst finns DEP, volume licensing etc idag, men det är ju först på senare år som Apples lösningar har blivit användbara och MDM har kunnat fungera mer som "normalt" även i blandad miljö. Server/nätverk med Apple känns fortfarande som ett omaka par i min värld, men det har jag inte behövt ta i på flera år så min inställning är kanske färgad av tidigare brister som kan ha mejslats bort med åren(?).
Vad jag upplever är snarare att målgruppen som renderar färre supporttimmar om de får en Apple-produkt i handen är begåvade med en högre acceptans för strul med Apple vs PC. "Ja, det var säkert ja som gjorde något fel". Jag kan inte vara ensam om att uppleva att attityden från en teknikfientligt inställd användare är helt annorlunda om man stoppar en MBP i handen på dem och den sedan strular, jämfört med om de skulle ha fått köra PC-miljö och strul inträffade lika frekvent? På min tid mätte jag "billable hours" internt, mest för skojs skull, och såg ingen skillnad. Däremot var det mycket bättre arbetsklimat eftersom användarna inte alls var lika sura när det sket sig för dem.
Jag sticker alltså ut hakan och hävdar att det kanske främst har att göra med en högre generell acceptans för Apple vs PC i användarledet som underlättar din och valfri IT-enhets vardag och att det också ligger till grund för varför Apple har blivit så framgångsrika på skolsidan, där den generella IT-kompetensen är skrämmande låg.