Apple lanserar Iphone X, Iphone 8 och Iphone 8 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173108:

Men du vet ju inte vad jag kör. Sluta upp med att anta.

Ditt inlägg gjorde att jag antog att du kör Android, har jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 010721a:

Glöm inte kemikalieskatten också, skulle vilja påstå att prislappen är översatt på en "rimlig" nivå med tanke utgångspriset på 999 dollar. När vi ändå pratar om prislappen så är telefonen enligt mig inte värd pengarna om den kostar över 5k. Man kan göra så mycket mer och roligare saker för 11,5k.

Den kostar ju lika mycket i Tyskland, Danmark, Finland, Norge, Frankrike osv som i Sverige.. Har alla dessa länder denna skatt? Bara UK som fått ett motsvarande pris till dollar priset + moms. Där den kostar ca 10 500 kr.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Det är säkert det som Apple har planerat - släpp en sketen "normal" iPhone 8 för bönderna och den "riktiga" iPhone X för lite extra premium kostnad som dom *vet* att sheeples kommer slänga sina pengar på bara för att det är Apple. En 720p telefon för 8000kr är ju ett fullständigt skämt idag. Skit telefoner för några tusenlappar från Kina har högre upplösning. Det hade väl kostat Apple 50kr extra i produktionskostnad att slänga på en högre upplöst skärm.

Jag tillhör dem som är totalt ointresserad av siffrorna, jag bryr mig om "upplevelsen" och jag upplever inte att skärmen på 6s (som jag har privat) känns sämre på något sätt än t ex den på Galaxy S7 som jag har i jobbet. Den är mindre och den har mindre skärm/total yta än Galaxy S7 men den är inte på något sätt sämre i sig.

Gissar att det handlar om avvägning, fler pixlar som skall ritas upp skall drivas också och det kräver rimligen mer batteri som eventuellt tar mer plats eller så kanske det krasst handlar om att det tar mer av deras marginal. Men om det inte förändrar upplevelsen för den stora majoriteten, varför förändra något som fungerar? För att förändra, göra siffran till ett försäljningsargument?

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mögel:

Iphone 8 kändes lite meh, men Iphone X såg sjukt trevlig ut. Synd bara att priserna för flaggskeppsmodellerna skenar! (inget unikt för just Apple, ser samma mönster hos andra tillverkare)

Jag har en till teori här, kanske finns nån på forumet som är mer insatt i hur det står till i fabrikerna i asien.
Iaf, teorin är att dom omöjligen får fram OLED skärmen, eller nån/några andra komponenter i nog utsträckning?
Eller att tillverkningen av själva formfaktorn är problematisk och ställer andra krav på tillverkningslinan?

Helt enkelt att 8:an är -nödvändig- för att dom omöjligen skulle kunna leverera nog med X? Och därmed hamnar dom i ett perfekt läge att även kunna ta sjukt bra betalt för X för dom ändå vet att dom kommer kunna sälja det dom har kapacitet att tillverka?

För jag står fast precis som du säger, 8 är meh. Inte en chans att man pröjsar 10,8k för en 265 8:a plus när X:et går på 13...
Även en vanlig 8:a 256 är ju 9,8k
Snackar vi ändå dom summorna så kan man likväl dra till med en X...

Jag "spår" iaf att det kommer bli ytterst mediokra både boknings- och säljsiffror på 8:an eftersom "alla" sitter och väntar in X.
Jag var beredd att köpa omgående men kommer nu som sagt vänta in X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 010721a:

Glöm inte kemikalieskatten också, skulle vilja påstå att prislappen är översatt på en "rimlig" nivå med tanke utgångspriset på 999 dollar. När vi ändå pratar om prislappen så är telefonen enligt mig inte värd pengarna om den kostar över 5k. Man kan göra så mycket mer och roligare saker för 11,5k.

FYI:

  • kemikalieskatten = 120 kronor per kilo

  • iPhone X = 174 gram

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Fast är verkligen processorn en begränsning på någon hyfsad mobiltelefon som släppts de senaste tre åren? Blir lite som att bråka om huruvida Bill Gates eller Warren Buffett är rikast. Å andra sidan är 720p inte heller någon vidare nackdel. Hela det här kriget mellan iOS och Android känns så meningslöst, de har bägge två sina styrkor och svagheter och i slutändan handlar det om individuella val.

Tycker framförallt man märker ganska rejäl skillnad mellan de billigare enhetern med svagare cpu mot de med bättre. Man skalar bort mycket av det irriterande micro lagget som uppstår i många lägen. Men absolut fungerar det även utan de värre enheterna.
Det hade dock inte så mycket med vad jag kommenterade att göra från början.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DeadMeat1234:

Jag tillhör dem som är totalt ointresserad av siffrorna, jag bryr mig om "upplevelsen" och jag upplever inte att skärmen på 6s (som jag har privat) känns sämre på något sätt än t ex den på Galaxy S7 som jag har i jobbet. Den är mindre och den har mindre skärm/total yta än Galaxy S7 men den är inte på något sätt sämre i sig.

Gissar att det handlar om avvägning, fler pixlar som skall ritas upp skall drivas också och det kräver rimligen mer batteri som eventuellt tar mer plats eller så kanske det krasst handlar om att det tar mer av deras marginal. Men om det inte förändrar upplevelsen för den stora majoriteten, varför förändra något som fungerar? För att förändra, göra siffran till ett försäljningsargument?

Alltså allt under 1080 är kasst att använda för att fjärrstyra olika enheter med, många gränssnitt är minst anpassade för fullhd.
Så de som kör med sådan telefon, är nog en stor andel av användare som inte ens fjärrstyr saker med den.
Frågan är dock bara vem köper en iPhone 8 för dyra pengar som ser ut som en mobil som är många år gammal, när de kan köpa en iPhone X för lite mer, där den som ser ut att vara det allra bästa som vanliga konsumenter kan ha?

*edit*
Som notis så fjärrstyr många av mina kunder olika saker med iPad Pro, iPhone så kan de börja med det nu när iPhone X har kommit och många vill säker ha det. -Det ser ju riktigt grymt ut.

Skrivet av PlogarN97:

Varför är det så viktigt vad andra tycker att man äger? Man bör väl köpa efter sina användarbehov?! Och om det nu finns folk som köper saker i hopp om att de ska ge dom mer status så får de väl göra det.

Jag har cirka hälften/hälften. Jag har en iphone 6s jg fick på jobbet och jag gillar mer än min gamla android och windowslur (xiami 3 pro och lumia 925). Iphonen är snabb och laggfri och funkar till allt jag behöver den till. Dock hade givetvis ännu bättre kamera varit fint även om den inte är dålig.

Min ipad air köpte jag 2015 för 2490 och den håller än. Den är ganska snabb även om den laggar ibland. Minnet börjar ta slut. Men får väl rensa lite kanske... Aja. Rätt nöjd med den och varken androidplatta eller ny ipad lockar. Använder den främst för youtube, messenger och slösurf i sängen. Använder den också när jag käkar frukost eller middag ensam.

Sen har jag en surface pro som jag använder som laptop. Den är helt okej bara det att den är svår att använda när man ligger i sängen eller sitter i soffan. Men den är ganska kraftfull och funkar bra när jag behöver en pc när jag är hos föräldrarnas sommarstuga eller sitter i biblioteket. Etc.

Skickades från m.sweclockers.com

om vi tar lenovo och hp så är det företagsstandard idag, Lenovos strategi är att ej förändra utseendet så att alla arbetare tror att de kör samma maskiner:
https://computersweden.idg.se/2.2683/1.687800/thinkpad-ibm?qu...
– Det talas ofta om Thinkpad som ”tråkig”. Men de ser likadana ut eftersom det är en fördel på företagen om man inte ser någon större skillnad på olika modeller. Företagen uppdaterar inte hela sin pc-flotta på en och samma gång. De uppdateras olika på företagen – och de som haft den längre börjar alltid klaga. Sådant uppkommer inte på samma sätt om modellerna ser likadana ut. Företagen vill inte ha förändring.
En apple dator är något som utmärker sig och det skriker konsumentprodukt rakt igenom, inte ens vettiga dockningsstationer finns.

En iPhone X, alltså den där marginella skärm utan man får är egentligen försumbar, vill man ha större skärm köp valfri kina telefon. Det stora med iPhone X,är att det skriker hightech och det är något att visa upp. Lite som en Rolexklocka, där man idag kan köpa en kina klocka för en 10a som också håller tiden bra.

Permalänk
Medlem

Som väntat sopar den mattan med konkurrenterna prestandamässigt.

https://thenextweb.com/apple/2017/09/12/apples-new-iphone-x-a...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiruz:

Antar att du slipper Itunes? Antar att du har friheten att dela bilder,Videos,Musik och andra filer fritt? Antar att du kan använda bluetooth för att skicka dessa till en annan telefon som det går på resten av alla telefoner? Antar att du kan expandera utrymmet på telefonen med SD kort? Antar att du kan installera appar från andra ställen än appstore? Antar att du kan köpa tillbehör från andra tillverkare ? Frågan är om jag behöver fortsätta?

Inte använt eller haft installerat itune på massa år. Det behövs inte längre

Jagkan dela med mig filer utan problem med andra

Aldrig testat via bluetooth använder det bara för att koppla hörlurar. Ser ingen mening att dela via bluetooth när jag kan dela det via 1 miljon andra sett via internet

expandera utrymme via sd är en feature och har inget med begränsning att göra. Vill du ha den featuren så köper du en annan telefon så enkelt är det. Jag köper inte en big mac och klagar på att den inte är en whopper

Varför skulle jag vilja installera appar från andra ställen när jag har allt jag vill ha och mer därtill från app store?

Jag kan köpa tillbehör från massa olika tillverkar, förstår inte vad du snackar om här?

Permalänk
Skrivet av Spawnbadboy:

Inte använt eller haft installerat itune på massa år. Det behövs inte längre

Jagkan dela med mig filer utan problem med andra

Aldrig testat via bluetooth använder det bara för att koppla hörlurar. Ser ingen mening att dela via bluetooth när jag kan dela det via 1 miljon andra sett via internet

expandera utrymme via sd är en feature och har inget med begränsning att göra. Vill du ha den featuren så köper du en annan telefon så enkelt är det. Jag köper inte en big mac och klagar på att den inte är en whopper

Varför skulle jag vilja installera appar från andra ställen när jag har allt jag vill ha och mer därtill från app store?

Jag kan köpa tillbehör från massa olika tillverkar, förstår inte vad du snackar om här?

Bra talat. Killen vet inte vad han snackar om

Själv blir det en iPhone X och jag älskade verkligen animojis-demot från presentationen!
Sen angående Face ID, det var någon som sa att Samsung haft det i 10 år... men grattis, det går ju då efter 10 år att låsa upp telefonen med ett foto. Jag tror knappast Apple hade lagt in det om det inte vore säkert, men det ska bli skoj och se om någon klarar av att lura systemet sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Källa? Liksom man får en ny bra smartphone för under 2000kr idag, jag betvivlar verkligen att den stora skaran skaffar en så mycket dyrare mobil än så.
Nu gäller denna artikel ej sverige och den är ett år gammal, men över 80% av de nya mobilerna var en Android, 18% hade Apple.
https://www.theverge.com/2017/2/16/14634656/android-ios-marke...

Men jag pratar Apple produkter generellt och det gäller samma sak med mycket annat som kläder.
Och inom datorer så är det inte alls någon status med billiga produkter från Apple, så du kör med konsumentprodukter du kan man nästan höra folk tala i smyg om de som bär dessa datorer på arbetet, har ni problem med likviditeten för att ni kör Apple är en annan fråga?

Men allt beror på i vilket sammanhang, i skolor bär vissa runt med 5000kr maskiner och då är en 15000kr dator lite status.

Jag har dock flera gånger sagt att Iphone X med allt (klocka) etc är dock något som verkligen drar till uppmärksamhet idag, då de är så tidigt ute med vissa saker. Jag och flera vill se någon prata med klockan IRL och jag skulle nästan gå fram till en helt okänd person ställa mig på knä och fråga, låt mig få testa din iWatch serier 3 telefon.
Stor skärm på mobil och klocka med telefon har funnits före, jag tror dock Apple är ett företag som kan få det bli praktisk användbart. Sedan hackar garanterat fler tillverkare på och jag ser iPhoneX och klockan som framtides standardutrustning kommer se ut.

MBP 15 tum ligger ganska långt över 15tkr, men visst, jag ser din poäng. Fortfarande långt ifrån alla som får arbetsdator för 30 tkr eller mer. Jag delar din uppfattning ang. en teknikers perspektiv, men vill nog ändå hävda att den genomsnittlige svensken fortfarade ser MBP som en statussymbol.

På tal om klockan går det ju att prata även i 2:a generationen, så länge som luren befinner sig inom radien. Tycker det känns lite fånigt när man gör det, lite som yuppisarna på 90-talet, men kan ändå se vissa tillfällen då det faktiskt skulle kunna vara bra (typ bilkraschen i Apples trailer, även om det är ett oerhört osannolikt scenario... får man hoppas).

Skrivet av Gurk:

Roligt med ett utförligt svar, mindre roligt att du lägger ord i min mun om saker man aldrig påstått. (Eller så har du missat något citat, du har ju flera med där). Det du tycker är "hysteriskt" gäller så många andra saker, saker som du väljer bort här. Du hänger på ett datorforum där folk faktiskt byter grafikkort för jättepengar varje år eller "inte förstår" det andra laget om det så är linux eller windows eller mac. Folk som står lite vid sidan om förstår "oss" inte över huvud taget, vaddå överklocka eller *bygga* en dator... jag vill ju bara att det fungerar, direkt, och jag är villig att betala för mig. Känns det igen? Sedan står alla dom som håller på med det och skakar på huvudet och säjer "men, det blir ju så mycket bättre... om man meckar själv!" (eller motsvarande).

Sorry om du blev indragen i "fel" sammanhang, känslan stämmer förmodligen (att det var ämnat till någon annan av de citerade i samma inlägg).

Håller med dig, samtidigt som jag gärna vill tro att jag har självdistans nog att förstå att en smarrig custom loop med egensleevad kabeldragning och utstuderat färgtema bakom en fönsterlös plåtskiva som ändå ingen kommer att se förmodligen betraktas som otroligt fånigt i de flestas ögon. Angränsande till OCD om inte annat.

Perspektivet beror väl lite på vilken fas av livet man befinner sig i också. Är man twentysomething och inte har någon annan att dela ekonomin med (partner, barn, åldrande föräldrar etc) så biter inte det ekonomiska argumentet på samma sätt. Svenskar är ju dessutom ett av världens mest skuldtyngda folk per capita, så att ifrågasätta våra konsumtionsvanor - oavsett om det rör sig om datorkomponenter eller Apples senaste releaser - är lite som att svära i kyrkan. Och en helt onödig diskussion, lite skitnödig faktiskt. För det mesta påverkas ju inte min situation av huruvida andra väljer att bränna sina pengar eller ej.

Skrivet av Gurk:

Du glömmer av, rätt eller fel, att den här gruppen, som inte vill greja med detaljer, är majoriteten av konsumenter. Du som hänger här, borde veta att du som gillar att mecka med tekniken... ja, du är en sällsynt person gällande datorer (och i ditt fall telefoner). Jag tror exempelvis inte att du är lika förtjust i att meka med allt, kan det stämma? Du gillar inte att bygga din egen mediaserver från scratch och har varken kunskap eller intresse av att programmera ihop skrället, kanske?

Är du med på min poäng (jag kanske skriver lite för mycket, ok)?

Jag är med på din poäng, även om jag tycker vi slirar lite i utkanten av ämnet. Personligen gillar jag det mekaniska elementet med datorbyggandet, att försöka skapa egna lösningar där estetik och mekanik kan samsas. Jag har inget behov av en mediaserver annat än nas med plex just nu, men om/när det behovet uppstår är det sannolikt att jag sätter ihop en egen. Men tar vi det ett steg längre är jag naturligtvis tacksam för att det finns andra som kan göra det jag inte klarar av själv. Det finns alltid folk som är bättre på det man gör, men om det går så lär jag mig hellre av deras kunskaper (och är villig att betala för lektionen) än att köpa deras tjänster (och betala för "färdig" lösnig). Sedan sätter ju oftast begränsningen av tid stopp för hur mycket man kan göra själv.

Skrivet av Gurk:

Om du tar bort den där saken ur ekvationen, att "meka med tekniken" och istället lägger in "det ska bara funka" (och att det istället får vara överprisat eller inlåst), ja då har du typ alla med apple där. Det är faktiskt så enkelt, iaf för privatpersoner.

Jag vill poängtera att jag inte har någonting emot de som väljer Apples produkter och förstår deras incitament. Men är Apple verkligen det enda alternativet "som bara funkar"? Jag har en annan upplevelse, där jag ofta blir uppringd för att lösa allehanda problem som uppstått med Apple-produkter. Även i Apple-exklusiva miljöer, där man har accepterat religionen och rättat sig in i Apples ekosystem. För mig är det svårt att förstå förhållningssättet att sätta sig ner och helt stanna av i sitt arbete/liv om tekniken man använder inte gör precis det man själv vill att den skall göra. 90% av all teknisk support är ju rena handhavandefel, där användaren saknar kunskap om teknik i allmänhet och datorer i synnerhet. Samma användare kan dock vara helt självgående med en smart telefon och känna till varenda litet tips och trix om hur man hanterar diverse restriktioner i iOS gränssnitt.

Vad jag försöker komma till är att det känns svårt att förlika sig med argumentet att "bara vilja att det ska funka". För det gör ju ändå aldrig det? Däremot har Apple varit extremt bra på att mejsla in det som ett säljargument. Ju mer kontrollerad miljö, desto mindre problem, i teorin. I praktiken får jag fortfarande hjälpa Apple-fantaster mer än de som kör blandad miljö. Både i yrkessituationer (tacksamt när det sker i form av debiterad tid) och privat (mindre angenämnt då det uteslutande handlar om gratissupport). Det går att dra ännu större växlar på det där, om man vill.

Skrivet av Gurk:

Blandar man det med arbetet dessutom... ja, ser jag till mig själv och min egen situation (ansvarig för all teknik på ett mindre företag, en skock med barn i åldrar 8 - 16, övrig familj som ser mig som fri support osv) så pekar jag med hela handen på apple när någon frågar vad jag rekommenderar. Inte servrar och datorer (workstations), utan telefoner och för dom hos mig som sitter i lastmaskiner / vaktmästare / montörer - det är så enkelt och så "inlåst" ur burken (annars hade ju jag fått låsa allt s.a.s) att till och med mina äldre jobbarkompisar tycker det är riktigt roligt. Tricket är att här blir det alltså billigare med apple, mindre utbildning, mindre administration, mindre support (jag vågar inte skriva "noll", men det är inte långt ifrån) och när jag kört med Android, Microsoft (fan vad jag hatar Surface i företagsmiljö) så ser jag verkligen fördelen med "överprisade" Apple.

//edit - kanske kan sammanfatta det med att jag *förstår* den teknikintresserades alla argument mot apple, men dom faller platt när man inte är objektiv eller ser till mer än enskilda "stand alone" exempel.

Hmm. Intressant. Nu är jag visserligen inte längre verksam som tekniker per se, men när Apple började rullas ut till företag och skolor kring millenieskiftet och framåt ställde det till med ett rent helvete för de som skulle rodda i eländet. När man sedan hittade på BYOD m.m. började det visserligen dyka upp tredjepartslösningar, men så vitt jag vet har Apple varit kroniskt sena med att rulla ut manageringslösningar för sina produkter? Känns inte som att de hann med när TCP/IP drog iväg på 90-talet och sättet på vilket det förändrade kontorslandskapet. Visst finns DEP, volume licensing etc idag, men det är ju först på senare år som Apples lösningar har blivit användbara och MDM har kunnat fungera mer som "normalt" även i blandad miljö. Server/nätverk med Apple känns fortfarande som ett omaka par i min värld, men det har jag inte behövt ta i på flera år så min inställning är kanske färgad av tidigare brister som kan ha mejslats bort med åren(?).

Vad jag upplever är snarare att målgruppen som renderar färre supporttimmar om de får en Apple-produkt i handen är begåvade med en högre acceptans för strul med Apple vs PC. "Ja, det var säkert ja som gjorde något fel". Jag kan inte vara ensam om att uppleva att attityden från en teknikfientligt inställd användare är helt annorlunda om man stoppar en MBP i handen på dem och den sedan strular, jämfört med om de skulle ha fått köra PC-miljö och strul inträffade lika frekvent? På min tid mätte jag "billable hours" internt, mest för skojs skull, och såg ingen skillnad. Däremot var det mycket bättre arbetsklimat eftersom användarna inte alls var lika sura när det sket sig för dem.

Jag sticker alltså ut hakan och hävdar att det kanske främst har att göra med en högre generell acceptans för Apple vs PC i användarledet som underlättar din och valfri IT-enhets vardag och att det också ligger till grund för varför Apple har blivit så framgångsrika på skolsidan, där den generella IT-kompetensen är skrämmande låg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Den kostar ju lika mycket i Tyskland, Danmark, Finland, Norge, Frankrike osv som i Sverige.. Har alla dessa länder denna skatt? Bara UK som fått ett motsvarande pris till dollar priset + moms. Där den kostar ca 10 500 kr.

Hmm okej, bra fråga. Vet ej om de också har kemikalieskatt, skulle tippa på att dom inte har det. Kemikalieskatt är ju en ganska så "svensk" grej. Samma med Copyswede.

Permalänk
Medlem

Layouten på displayen var ett riktigt dåligt val i mina ögon, där skärmen inte har en rak överkant utan uppstickande hörn runt högtalare, kamera, etc. Jag förstår att de vill ha så lite död yta som möjligt, både pga att S8 lyckats enormt bra där och att Iphone historiskt sett varit riktigt dåliga på den punkten, men att inkräkta på skärmen på sättet de gjorde var något jag starkt ogillar.

Apple brukar vara bra på design och förr kopierade Samsung den en del, men i år känns det som historien omvändes och att Apple kom med den sämre "kopian" på designtypen.

Prestandamässigt lär den dock vara riktigt bra, men det känns som man behöver något nytt användningsområde för att det verkligen ska komma fram då även flaggskepp från tidigare år klarar det mesta galant. Prestanda är alltid bra men det finns inte riktigt några områden som verkligen pushar behovet som det gör på rena datorer när man kommit till stadiet där surfandet av fulla internetsidor flyter bra.

Att Apple också gick över till AMOLED är mycket positivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

FYI:

  • kemikalieskatten = 120 kronor per kilo

  • iPhone X = 174 gram

Haha, hade inte tänkt på att en smartphone är ganska lätt. Då är utgångspriset baserat på något helt annat, skulle gissa på att det är ett strategiskt beslut kanske. Alltså att dom räknar med att folk köper den ändå helt enkelt. Man kan ju undra hur högt Apple kommer kunna sälja sina telefoner för tills folk bojkottar. Jag menar, dom slår ju i regel sitt eget säljrekord nästan varje lansering.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Apple har varit en statussymbol sedan millenieskiftet. Bär du med dig en iPhone eller en MBP så sänder det ut helt andra signaler än om du kommer med en LG-lur och en ThinkPad. För mig sänder det ut signalen att kostnad/funktion ratio är sekundär till estetik och swag. Samma sak som om du väljer att köpa en porsche. Du får inte en dålig produkt, men du får betala dyrt för en produkt som har vissa ofrånkomliga begränsningar. Teknik, för mig, skall först och främst vara funktionell.

Macbook Pro var under sina glansdagar den modell som kändes mest gedigen när det kom till byggkvalitet, Apple höjde ribban för bärbara datorer... för att sedan lämna walkover i flera år.

Iphone är en modesymbol likväl som en oerhört funktionell telefon. För att spinna vidare på liknelsen med Porsche så är det oerhört välbyggda bilar med högst imponerande ingengörskonst och de är funktionella såtillvida att de är mycket trevliga att köra (i varje fall nyare Porsche - äldre modellerna vill mörda dig) och presterar väldigt bra. Vill du däremot ha ett terränggående fordon för svensk vinter i Norrland, då kanske inte just Porsche är rätt.

MacBook Pro är ju fortfarande fantastiskt gedigen.

Citat:

Paddorna håller hög standard jämfört med många andra, billigare tablets, och visst är de bra för mockups och skissande. Men att medvetet arbeta fram en bild från idé till sista lagret på en padda känns mer som en art exposé. Fokus hamnar mer på tillvägagångssättet än slutresultatet. Jag tycker t.ex. inte att den där postern är särskilt märkvärdig, och det tror jag inte du heller skulle tycka... såvida inte reklamfirman medvetet valde att tala om för alla att den minsann gjordes på en padda.

Kolla på postern igen och förstora upp den:
https://daverapoza.deviantart.com/art/Logan-Imax-Poster-66352...

Jo, det är högst kompetent gjort alldeles oavsett media. Det är inget speciellt alls med att den är gjord på en iPad. Syftet är snarare att visa att det går utmärkt att jobba professionellt på den.

Annars är jag tämligen säker på att det är Savage Interactive som uppmärksammat postern för att ge lite reklam åt Procreate.

Finns för övrigt en del andra bra artister som jobbar med iPad. Nikolai Lockersten t.ex. Har även sett att Glenn Vilppu ritar en del på sin, vilket allt får ses som ett mycket gott betyg för pennan.

Citat:

Som jag skrev är Pro 12.7 + Apple Pen en helt okej upplevelse. Du får gå upp i en oangenäm prisklass för Wacoms produkter för att nå upp i samma nivå, vilket ironiskt nog är det jag klankar ner på när det kommer till deras andra produkter. Här får man dock komma ihåg att de flesta av oss satt med Wacom långt innan Pro+Apple Pen fanns som ett alternativ på marknaden. Du har ditt workflow, Adobes format och svit av program och en miljard olika penslar m.m. som du redan har vant dig vid. Att byta ut det mesta i din kreativa process blir som att lära sig cykla. Det går lite knaggligt i början.

Jag vill mena att Wacom inte har samma nivå. Tyngre och otympligare; sämre skärm, touch, batteritid och penna (Wacom är fortfarande kvar i att specsonanera, vilket är helt menlöst, samtidigt som de har högre latens och dålig tilt-funktion). Priserna är sedan på en nivå som skulle få självaste Apple att skämmas.
Jag har massor av penslar, kortkommandon som sitter i muskelminnet och jag kan Photoshop bättre än min egen bakficka. Det har inte varit det minsta svårt att gå över till paddan. Det är få saker jag behöver göra annorlunda rent flödesmässigt.

Citat:

Hade jag köpt in mig på Wacom idag? Kanske inte. Men då hade jag sannolikt också utvecklat ett helt annat arbetssätt, där jag gjorde mer av grundjobbet i Photoshop eller Illustrator. Gillar att man får mycket mer bildyta på paddan, men har svårt att bli kompis med begränsningarna i form av sparsmakade menyer, bristen på shortcuts, lagerhantering etc. i Procreate och Sketch.

Lite motsägelsefullt att först nämna att paddorna är bra för mockups och skissande, för att här prata om att göra grundjobbet i Photoshop eller Illustrator.
I Procreate har du hyfsat god lagerhantering med bland annat blend modes och lagermasker. Snabbkommandon har du genom enkla gester eller tangentbord. Det har inte allt som Photoshop har (och är heller inte ämnat för fotoredigering), men har också vissa saker som Photoshop saknar. Väsentligheterna finns där och fungerar bra och en del saker som saknas går ganska smidigt att arbeta sig runt (exempelvis markeringar med cirklar eller rektanglar). En övergång är faktiskt inte alls svår.

Poängen i hela det här, oavsett våra egna preferenser, är dock att paddan går att använda till mycket mer än en leksak.

Citat:

MBP har bra batteritid. Jag tycker fortfarande man borde kunna kräva mer av ultrabooks, men de flesta alternativen är lika dåliga, så då blir det lite väl subjektivt att racka ner på Apple för något som (merparten av) branschen lider av. Och visst finns det plattor som har bättre batteritid än iPad, men återigen skall en tablet klara 10h utan laddning. Det skall man kunna förvänta sig om man hostar fram 5k för köpet.

Det jag syftade på var snarare Apple Watch, som har helt katastrofal batteritid, samt iPhone som även den måste laddas varje dag. Visst, för en telefon kan jag förstå om det är allmänt accepterat numera. Millenials minns knappast vilka batteritider som fanns på telefonerna innan 2007, men det vore trots allt trivsamt att kunna gå i varje fall 48 timmar utan laddning för genomsnittlig nivå av användande. Klockan skall vi inte ens gå in på... det är bara för dåligt, helt enkelt.

Jag var kanske lite otydlig i mitt föregående inlägg. Naturligtvis uppskattar även jag produkter som håller, som är gedigna och som sällan behöver mekas med (t.ex. gamla MBP). Men som med allt som används mycket så kommer det förr eller senare behöva underhållas. Atarin, C64:an, Amigan och alla PC-burkar som kom därefter har alla varit möjliga att "serva" för den som kan/vill och har intresset för det. Det finns ju en anledning till varför iFixit kom till... och varför de valde just det namnet.

MBP och iPad har runt 10 timmar batteritid så de ligger onekligen bra till gentemot konkurrenterna.

Klockan har jag ingen koll på. Det är inte en produkt som väcker något större intresse hos mig. Inte ännu i varje fall. Iphones batteritid är däremot väl anpassad för att räcka en dag, vilket är en avvägning som fungerar väldigt bra. 2 timmar längre batteritid som du får med Plusen och X;et ger lite större marginal att spela på också. Det är ju inte så att man skulle tacka nej till 48 timmars batteritid men det är även en fråga om storlek, vikt och kostnad. Nu är det ju inte så att batteritiden är dålig utan det funkar bra i praktiken.

På vilket sätt är Apples mobila enheter svårare att serva än andras?

Citat:

Men när restriktionerna inte bara handlar om hårdvaran, utan samma sorts tankesätt även spiller över på hur mjukvaran utformas... då blir det helt enkelt lite för tradigt för min del. Jag hade gärna sett en breddning av Apples sortiment, just nu känns det mer som att alla deras produkter benchmarkas mot hipsters med tjocka plånböcker. Ställer kunderna ens krav på Apple längre eller anpassar man sig bara efter vad som presenteras utan reflektion?

Restriktionerna finns för att skapa ett enhetligt och strömlinjeformat ekosystem. Det utvecklas sedan konstant men det är såklart Apple som håller i taktpinnen. Självklart ställs det krav men det handlar liksom om att kunderna på det stora hela trivs jävligt bra med hur det fungerar, trots att det kan bli krångligt att föra över 10Gb TV-serier till polarens Chromecast när man befinner sig ute i skogen och saknar elektricitet. Sen finns det alltid förbättringsområden.

Citat:

Om det sker till priset av att vid varje keynote få se ett Apple som under post-Jobs-eran egentligen inte har kommit med särskilt mycket nydanande alls (förutom att ta bort 3.5-jacket, awesome) glätta sig i vad andra aktörer har arbetat fram under decennier, ja då vetifan, om jag skall vara ärlig. Let's just agree to disagree on that one.

Marknaden har mognat avsevärt och därför ser vi färre nydanande saker idag. Sen är det förstås svårt att veta vad som kommer bli stort och nydanande imorgon. Kanske satsningen på AI? Apple bland många andra hittar ju ständigt nya kreativa sätt att använda det på.
Apple har sedan aldrig handlat om att ligga i framkant vad gäller senaste tekniken. Däremot ligger de ofta först med att nyttja ny teknik på riktigt bra sätt. FaceID ser exempelvis ut att kunna vara en sån sak, om Apple kan hålla vad de lovat. Trådlös laddning kan eventuellt bli en sån sak om Apple kan pusha på för att få igenom det på stor skalla i offentlig miljö. Det är liksom sådana saker Apple syftar på med "välkommen till framtiden".

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur GB är viktat mellan ARM och x86 (i faktiska siffror)? Resultatet ser ju sjukt bra ut för en telefon. Lägg sen till att GPU;n kommer smiska Intels chip.

Blir intressant att se om det nästa år blir A12 till iPhones som sedan följs upp av A12X till iPad Pro. Med tanke på att Apple verkar fortsätta göra ganska stadiga framsteg med sina SoC kan vi nog vänta oss en spännande utveckling.

Permalänk
Avstängd

Jag har haft iphone sen 4:an kom ut och just nu en 6:a, tycker absolut att det är trevliga telefoner. Enkla och smidiga i upplägget förutom när de hittade på Itunes under en redig jävla brakfylla utan att redigera sina ideer dagen efter.
Har absolut inget sug efter varken 8:an eller X då jag egentligen inte ser nyttan med de få nyheterna. Det ända just nu som får mig att fundera på ny telefon är att batteriet på min nuvarande börjar bli sämre och sämre.
Vet att hela iden med Appels IOS är att det ska helt enkelt få telefonen att självdö efter ett visst antal uppdateringar och tvinga kunden att köpa en ny. Hade hellre sett ett IOS till varje modell som faktiskt telefonen orkade driva utan att sucka högt. Man får väl helt enkelt leva utan en massa löjliga nya finnesser som man inte har behov av.
Apples ide är bra för försäljningen men dåligt för miljön.

Är glad att jag än så länge inte behövt betala för mina mobiler själv för att lägga 13000kr på en telefon är utanför mitt förstånd. Om ett halvår så är skärmen spräckt och värdet är 5000kr.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Vet att hela iden med Appels IOS är att det ska helt enkelt få telefonen att självdö efter ett visst antal uppdateringar och tvinga kunden att köpa en ny. Hade hellre sett ett IOS till varje modell som faktiskt telefonen orkade driva utan att sucka högt. Man får väl helt enkelt leva utan en massa löjliga nya finnesser som man inte har behov av.
Apples ide är bra för försäljningen men dåligt för miljön.

Du måste inte uppdatera OS'et.
Apples idé är väl snarare bra för miljön, man kan använda den i många år utan att mjukvaran blir omodern.
Till skillnad från konkurrensen där du måste köpa en ny lur om du inte vill sitta på flera år gammalt OS.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Angående att låsa upp telefonen med ansiktet. FaceId är ju byggd på en liknande princip som Windows Hello och Kinecten på Xbox one, de ser ansiktena i 3D lch därmed inte kan luras av ett foto.

Samsung S8 ser bara i 2D och därmed kan luras med ett foto. Iris scannern är ju mycket bättre men den har ju också tyskar hackers lurat.

Men att lura en FaceId och Windows hello som ser ansiktena i 3D är oerhört svårt, tror inte någon har lyckast kringå.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Är glad att jag än så länge inte behövt betala för mina mobiler själv för att lägga 13000kr på en telefon är utanför mitt förstånd. Om ett halvår så är skärmen spräckt och värdet är 5000kr.

Själv så har jag drulleförsäkring med 500 kr i självrisk i min hemförsäkring om olyckan skulle vara framme vilket den hittills inte har varit.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

När mitt grafikkort inte klarar av att leverera i de spel jag vill spela. Alltifrån 2-4 år, hurså?

Precis som folk som byter telefoner, alltifrån 2-4år... när dom inte klarar av att leverera vad-det-nu-är-man-är-ute-efter.
Dubbelmoral much?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag har en till teori här, kanske finns nån på forumet som är mer insatt i hur det står till i fabrikerna i asien.
Iaf, teorin är att dom omöjligen får fram OLED skärmen, eller nån/några andra komponenter i nog utsträckning?
Eller att tillverkningen av själva formfaktorn är problematisk och ställer andra krav på tillverkningslinan?

Helt enkelt att 8:an är -nödvändig- för att dom omöjligen skulle kunna leverera nog med X? Och därmed hamnar dom i ett perfekt läge att även kunna ta sjukt bra betalt för X för dom ändå vet att dom kommer kunna sälja det dom har kapacitet att tillverka?

För jag står fast precis som du säger, 8 är meh. Inte en chans att man pröjsar 10,8k för en 265 8:a plus när X:et går på 13...
Även en vanlig 8:a 256 är ju 9,8k
Snackar vi ändå dom summorna så kan man likväl dra till med en X...

Jag "spår" iaf att det kommer bli ytterst mediokra både boknings- och säljsiffror på 8:an eftersom "alla" sitter och väntar in X.
Jag var beredd att köpa omgående men kommer nu som sagt vänta in X.

Jag tror du har helt rätt i din teori om 8an. Det är nästintill omöjligt att under så kort tid kunna producera så många miljoner enheter av iPhone X. Så man puttar det "problemet" (lyxproblem kan man tycka) framför sig och på samma gång får folk att köpa något som är "okej bra" eller ta ut ännu mer pengar för den skaran som kan tänka sig lägga ytterligare tusenlappar.

Idén är ju briljant

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Du måste inte uppdatera OS'et.
Apples idé är väl snarare bra för miljön, man kan använda den i många år utan att mjukvaran blir omodern.
Till skillnad från konkurrensen där du måste köpa en ny lur om du inte vill sitta på flera år gammalt OS.

Framför allt opatchat OS. Alla nya hatsy pantys funktioner kan man vara utan men säkerhetspatcharna når ju knappt ut till den stora massan.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Kirin 970 kommer när som helst. Då blir det antagligen ändring på det serru.

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Medlem

@MarcusHuddinge: Det är svårt tycker jag, isåfall borde det vara någon form av glas som verkligen ÄR okrossbart. Älskar looken på aluminium, men den är så jävla hal. Visserligen har jag inte tappat min telefon ännu, men nära har det minsann varit. Frågan är om råstfritt stål på kanterna kan hjälpa för att den inte ska glida?

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Tror ni att 7an kommer gå ner markant i pris nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

999 dollar = 11500 kr.
ok

vet att det är + moms och copy swede etc... men inte är det 11500...

Den borde kosta c:a 10% mindre ja, kring 10 100 - 10 500 SEK, inte 11 500 SEK. Apple (och många andra bolag) har dock en "safe before sorry" attityd vad gäller omvandling av valutor. Ofta ligger USD uppåt 10 SEK / dollar.

Permalänk
Skrivet av Triton242:

Du kanske skulle prova enheterna du faktiskt kritiserar än att bara titta på specifikationerna. Hade du gjort det hade du vetat att 2 gig inte är ett problem. Till det har du överlägset snabbast CPU i enheten så den blir rappare än samtliga andra telefoner på marknaden idag och lång tid framöver.

Det är inte prestandan jag kritiserar, det är 10000kr för de specifikationerna.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av tvelander:

2GB är noll problem på iPhone verkligen, jag har hand om 200 stycken ungefär.
720p inget problem heller.

För 10000kr, jo då är 720p ett problem.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X