DDR4-minne runt 90 kronor per gigabyte

Permalänk
Melding Plague

DDR4-minne runt 90 kronor per gigabyte

Sommaren 2016 fanns enstaka DDR4-minnen för under 40 kronor per gigabyte, men omprioriterad produktion och ökad efterfrågan har fått priserna att mer än dubbleras.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Snusfri

Väldigt tråkigt att DDR4 är så pass dyrt idag.
Jag som planerar att ha 64GB i min kommande dator får räkna med iaf 5500-6000:- enbart för RAM vilket känns väldigt mycket.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Tråkigt med alla dessa prisökningar, speciellt nu när det äntligen blivit lite konkurrens och lägre priser på CPU-marknaden. Men ska man ha en stor SSD och mycket RAM så äter det upp de pengar man sparat på att processorer blivit billigare.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Konspirationsmässigt sett så luktar det kartellbildning - har behovet av minneskretsar till mobila enheter verkligen stigit som en raket (och i så fall varför, har folk plötsligt börjat köpa ny telefon mycket oftare?) eller är det bara något bekvämt att skylla på?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

8GB ram är i de flesta fall för lite idag hur billigt det nu än må vara, tycker jag. Det är tråkigt att minnestillverkarna har så dålig kapacitet att de tvingas prioritera bort vissa marknader.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Snart tio år sedan priserna på DDR2 låg kring dessa nivåer per GB. Inte så långt ifrån i alla fall.

Permalänk
Medlem

Jag köpte 32gb Corsair 3000mhz som det som nämns i artikeln förra sommaren för 1649. Drygt halva priset bara! Det är nog första gången någon datorkomponent jag har köpt har gått upp kraftigt i värde ett år senare...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har länge sneglat på att bygga en ny dator, speciellt nu när Intel och AMD priskrigar lite. Men minnena är så fruktansvärt dyra så oftast blir minnena halva priset för bygget. CPU + Modekort + minnen då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Tråkigt med alla dessa prisökningar, speciellt nu när det äntligen blivit lite konkurrens och lägre priser på CPU-marknaden. Men ska man ha en stor SSD och mycket RAM så äter det upp de pengar man sparat på att processorer blivit billigare.

Förflugen spekulation; finns det kanske korrelation? Det vore väl kanske inte helt märkligt om det finns någon slags sweetspot för vad gemene man är beredd att betala för en komplett dator, och när CPU-tillverkarna sänker sina priser, lämnas utrymme för att ta bättre betalt för övriga komponenter, så länge slutnotan för den kompetta datorn blir ungefär densamma.

Givetvis inser jag också att det inte kan vara hela förklaringen, men det skulle ju åtminstone kunna stärka trenden.

Skrivet av backfeed:

Konspirationsmässigt sett så luktar det kartellbildning - har behovet av minneskretsar till mobila enheter verkligen stigit som en raket (och i så fall varför, har folk plötsligt börjat köpa ny telefon mycket oftare?) eller är det bara något bekvämt att skylla på?

Nä, det känns inte helt avlägset att det skulle kunna vara precis så.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Ja det är ju inte så farligt som när x99 kom då betalade jag 2500 för 16gig så . Det är ju en viss skildnad kan man säga

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Jag köpte 32gb Corsair 3000mhz som det som nämns i artikeln förra sommaren för 1649. Drygt halva priset bara! Det är nog första gången någon datorkomponent jag har köpt har gått upp kraftigt i värde ett år senare...

Skickades från m.sweclockers.com

Jag blev överlycklig när jag lyckades köpa 32 GB Crucial ballistix 2400 MHz för 1700 kr begagnat för en månad sedan. Kanhända säljaren ändå fick mer än han betalade i nypris

Begagnat är ett bra alternativ både för säljare och köpare när nypriserna är så pass höga.

Permalänk
Medlem

Frågan är om inte minnesmarknaden är riggad, på tok för få aktörer som tillverkar minne

Permalänk
Sötast

Undrar om inte priset på hårddiskar skall åka upp snart ^^

Permalänk
Inaktiv

Det blir att vänta på DDR5 innan vi får vettiga priser, problemet är att ramminnesbehovet stiger kraftigt vare år så när DDR5 har kommit behöver man mer.

Att köpa på sig mer ram när det är billigt ser jag som riskabelt. Det beror dock på hur extrem man är, att skaffa dubbelt så mycket ram än sitt behov för att det är billigt kan vara smart.

Nedanför visas min ramminnesanvändning privat hur den har ökas, där den fullkomligt bara skenar iväg. Och varför ska 2018 bli året att nu behöver man ej mer ram?

(totalt på alla mina hostar)

Permalänk
Avstängd

Så här har det fan varit med minnen många generationer nu att först är dom billiga sen blir dom rejält mycket dyrare och tror mina 8gb kostade mig 299kr eller 349kr på rea

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd

Undrar vad 1 gigabyte skulle kostat idag ifall de hade haft brandsläckare i sina fabriker

Permalänk
Medlem

Historien upprepar sig. Byggt datorer sedan början på 90-talet och minnespriserna är den komponent som fluktuerar mest. Det finns dom som spekulerar och köper på sig större mängder minnen när de är billiga för att sedan sälja dyrt när priset gått upp.

Jag köpte in HyperX Fury DDR4 2666MHz 4x8 (32GB) i Januari 2016 för 1761kr inkl moms. Idag kostar samma mängd exakt dubbla priset.

Permalänk
Medlem

Minns när RAM var så billigt att de gjorde skämt om att man kunde få 512MB som present i flingpaket. Och det var när 512MB var mycket.

Även när jag köpte DDR2 och DDR3 var priserna låga. Surt att det ska vara så dyrt nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Inaktiv

Denna gång bär troligen Samsung stor del av skulden efter dunderfloppen Note 7. Mycket minnen gick åt då modellen fick skrotas.
Sedan så kan man ana att någon form av kartellbildning också finns. Exempelvis Samsung son själva tillverkar minnen men även produkter som använder dessa står ut lite extra.

Jag köpte två Corsair LPX med 2x16GB 3000MHz minnen i varje kit innan jul. 2000kr/paket var väldigt billigt redan då med.
Köpte vid ungefär samma tidpunkt ett 2x8GB minneskit till min laptop. En bit över 1000kr, 1200 eller 1400kr. Var lite dyrare minnen iallafall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Nedanför visas min ramminnesanvändning privat hur den har ökas, där den fullkomligt bara skenar iväg. Och varför ska 2018 bli året att nu behöver man ej mer ram?
http://i68.tinypic.com/9amxcy.jpg
(totalt på alla mina hostar)

Det är onekligen en kraftig ökning men det visar inte hur det ser ut vid mer vanligt användande. Alltså, skrivbordsdator eller rentav en mer krävande arbetsstation.

Själv har jag inte noterat någon skenande ökning. Nu är jag för all del inte ett bra exempel då jag ändrat min användning så mitt behov av RAM har minskat (att gå från fokus på 3D till 2D grafik gör en viss skillnad, kan man säga). Vad jag noterat är dock att över några år har rekommenderade mängden RAM för vardagsbruk och gaming gått från kanske 8Gb till kanske 16Gb (vilket är med viss marginal ).

Det är såklart ingen tvekan om att behovet ökar men jag har då själv inte noterat att det börjat skena iväg. Snarare tycker jag att just den biten utvecklats långsammare, precis som allt annat idag.

Skrivet av dagas:

Minns när RAM var så billigt att de gjorde skämt om att man kunde få 512MB som present i flingpaket. Och det var när 512MB var mycket.

Även när jag köpte DDR2 och DDR3 var priserna låga. Surt att det ska vara så dyrt nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Så här det väl alltid varit. Priset på minne fluktuerar kraftigt i perioder. Ena stunden är det REA och i nästa sekund får du ge en njure.

Permalänk
Medlem

Kör fortfarande 2x4GB från 2013, kostade 699 kr då, så 50 spänn dyrare idag låter inte så farligt.

Permalänk

Och vem har bestämt vad normalnivån är då?
Kanske vi hade en period med överproduktion och därför sjönk priserna?

Så nu kanske är vi tillbaka på den normala nivån. Om man kan tjäna bra på att producera minnena så kommer fler företag att rikta sig på DDR. Och då börjar priserna kanske så småningom att sjunka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Nedanför visas min ramminnesanvändning privat hur den har ökas, där den fullkomligt bara skenar iväg. Och varför ska 2018 bli året att nu behöver man ej mer ram?
http://i68.tinypic.com/9amxcy.jpg
(totalt på alla mina hostar)

1995 Januari så hade jag 4MB RAM.
Sen stack min användning iväg snabbare än din.
8MB senare under 1995.
16MB 1996.
32MB senare under 1996.
...
2GB om det var 2004 eller 2005, tror det var H1 2005.

Men sen planade det ut för mig.
Jobbar inte längre inom IT. Finns annat som tar tid/energi/pengar.
Har blivit mer casual än förr.

Kanske sett annorlunda ut om jag varit mer prosumer idag.

Sen är ditt diagram lite missvisande också.
Om ens behov av minnesmängd ökar över tid så kommer du alltid få ett diagram som pekar uppåt om du mäter i absolut minnesmängd.

Men det är ju skillnad på om du måste dubblera minnesmängden 2ggr per år eller var fjärde år.
Men över tid så pekar det alltid uppåt om ens absoluta behov ökar.
Säg om man istället hade tagit tiden från du har minnesmängden X tills du har 2X, 4X osv...
...mäter tiden mellan varje dubblering av minnesmängd.
Då kan man fortfarande få en kurva som planar ut även om ens absoluta behov går upp över tid.

Med ditt sätt att mäta så kommer ditt (och mitt) behov (diagram) alltid gått upp så länge du (och jag) inte klarar dig (oss) på 4 MB (Megabyte) eller mindre i framtiden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GuessWho:

1995 Januari så hade jag 4MB RAM.
Sen stack min användning iväg snabbare än din.
8MB senare under 1995.
16MB 1996.
32MB senare under 1996.
...
2GB om det var 2004 eller 2005, tror det var H1 2005.

Men sen planade det ut för mig.
Jobbar inte längre inom IT. Finns annat som tar tid/energi/pengar.
Har blivit mer casual än förr.

Kanske sett annorlunda ut om jag varit mer prosumer idag.

Sen är ditt diagram lite missvisande också.
Om ens behov av minnesmängd ökar över tid så kommer du alltid få ett diagram som pekar uppåt om du mäter i absolut minnesmängd.

Men det är ju skillnad på om du måste dubblera minnesmängden 2ggr per år eller var fjärde år.
Men över tid så pekar det alltid uppåt om ens absoluta behov ökar.
Säg om man istället hade tagit tiden från du har minnesmängden X tills du har 2X, 4X osv...
...mäter tiden mellan varje dubblering av minnesmängd.
Då kan man fortfarande få en kurva som planar ut även om ens absoluta behov går upp över tid.

Med ditt sätt att mäta så kommer ditt (och mitt) behov (diagram) alltid gått upp så länge du (och jag) inte klarar dig (oss) på 4 MB (Megabyte) eller mindre i framtiden.

Ja jag tänkte också på det, i början dubblerade jag min minnesförbrukning varje år, men enligt grafen så stod det still.

Nå ram och lagringsutrymme skenar bara iväg. På 20 år har jag 45 000 gånger så mycket ram, så år 2040 sitter jag på 8000TB (8PB) ram om utvecklingen håller i sig, vad nu man tusan ska med så mycket ram till. Fast samma sak sa man 1995 om 180GB ram 20 år fram i tiden. -Jag tror såklart utvecklingen kommer stagnera, (fysikaliska lagarna)

Jag hoppas ivrigt på mer prissänkningar nu när det går att fixa cpuer så billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Ja jag tänkte också på det, i början dubblerade jag min minnesförbrukning varje år, men enligt grafen så stod det still.

Nå ram och lagringsutrymme skenar bara iväg. På 20 år har jag 45 000 gånger så mycket ram, så år 2040 sitter jag på 8000TB (8PB) ram om utvecklingen håller i sig, vad nu man tusan ska med så mycket ram till. Fast samma sak sa man 1995 om 180GB ram 20 år fram i tiden. -Jag tror såklart utvecklingen kommer stagnera, (fysikaliska lagarna)

Jag hoppas ivrigt på mer prissänkningar nu när det går att fixa cpuer så billigt.

Ja, blickar vi inte så jäkla långt tillbaka så har vi rent vansinniga mängder RAM idag. Jag minns tiden när över 100Mb RAM var fantasisiffror (sen minns jag förstås även när RDRAM var senaste skiten och dyrt som guld). Ser vi till idag så var det inte så länge sedan vi var kvar i 32-bitar och därifrån har det sedan utvecklats mot 64-bitar och mer RAM. Det finns dock fortfarande en del program som kör i 32-bitar.

För egen del har jag faktiskt gått ned i RAM-användning. Det beror dock mycket på att jag gått från 3D till 2D, och då behöver du inte mer RAM än vad som krävs för att köra ett vanligt skrivbord utan problem. Jag har aldrig maxat mina 16Gb RAM, och skulle jag väl göra det så behöver jag knappast sälja en njure för att köpa dubbelt så mycket RAM. Även om priset gåt upp är det inte SÅ dyrt.

Permalänk
Medlem

Det jag sagt hela tiden, minnet är vad som måste släppas fritt för att övrig teknologi ska fortsätta utvecklas. Att de håller minnet låst är den största konspirationen på hela mänskligheten.

think about it

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

-Jag tror såklart utvecklingen kommer stagnera, (fysikaliska lagarna)

Det är både fråga om behov och utveckling.
Delvis hänger de väl ihop.
Hypotetiskt, säg att vi haft datorer som är tusentals gånger så kraftfulla som dagens datorer.
Då hade det inte funnits någon mening med att anpassa OS att ens kunna starta på de datorer vi har idag.
Å andra sidan finns det ingen anledning till att göra programmen mer krävande för sakens skull (förutom benchmark kanske).

Som när jag gick från 486 till Pentium 1.
Då kunde jag köra Winamp med mp3 filer. Något 486:an inte klarade av.
Man behöver knappast vara någon hardcore datornörd för att vilja lyssna på musik.
Något som gått från att vara omöjligt på en 8086 till att vara möjligt, men fortfarande krävande på en Pentium till att vara "en bit kaka" (väldigt lätt) på en modern dator.

Kolla videos på Youtube eller motsvarande ens i 480p var mer eller mindre otänkbart på 90-talet.
Idag är inte Full HD så krävande för en modern dator.
8K är 16 gånger så hög upplösning som Full HD.
Men den mänskliga synen kommer inte bli 16 gånger bättre på samma tid som det tar att gå från Full HD till 8K.

Så åtminstone för vissa behov så kan utvecklingen komma ikapp behoven.
Sen kan det finnas andra behov som mer eller mindre kan ta så mycket kraft du kan kasta på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Historien upprepar sig. Byggt datorer sedan början på 90-talet och minnespriserna är den komponent som fluktuerar mest. Det finns dom som spekulerar och köper på sig större mängder minnen när de är billiga för att sedan sälja dyrt när priset gått upp.

Jag köpte in HyperX Fury DDR4 2666MHz 4x8 (32GB) i Januari 2016 för 1761kr inkl moms. Idag kostar samma mängd exakt dubbla priset.

Ja det stämmer, minns flera perioder då minnen var löjligt billiga eller extremt dyra. Det är nästan som med aktiemarknaden - köp när det är billigt, sälj när det är dyrt

Kändes onödigt för mig att slå till på 32 GB när jag byggde min senaste dator. När det behovet uppstår har förhoppningsvis priserna gått ner igen. Men hade jag varit smart hade jag köpt 32 GB ett år innan jag byggde datorn och lagt undan, för samma pris jag köpte 16 GB för i våras...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Ja det är ju inte så farligt som när x99 kom då betalade jag 2500 för 16gig så . Det är ju en viss skildnad kan man säga

Verkligen svindyrt då, körde 32GiB till mitt Haswell-E system vilket inte hjälpte...

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är onekligen en kraftig ökning men det visar inte hur det ser ut vid mer vanligt användande. Alltså, skrivbordsdator eller rentav en mer krävande arbetsstation.

Själv har jag inte noterat någon skenande ökning. Nu är jag för all del inte ett bra exempel då jag ändrat min användning så mitt behov av RAM har minskat (att gå från fokus på 3D till 2D grafik gör en viss skillnad, kan man säga). Vad jag noterat är dock att över några år har rekommenderade mängden RAM för vardagsbruk och gaming gått från kanske 8Gb till kanske 16Gb (vilket är med viss marginal ).

Det är såklart ingen tvekan om att behovet ökar men jag har då själv inte noterat att det börjat skena iväg. Snarare tycker jag att just den biten utvecklats långsammare, precis som allt annat idag.

Så här det väl alltid varit. Priset på minne fluktuerar kraftigt i perioder. Ena stunden är det REA och i nästa sekund får du ge en njure.

Jo. Köpte 16gb för 2 veckor sen för 1690:-, var inne på inet igen idag o såg samma minne, 2099:-.