Permalänk
Inaktiv

Wifi avstängd på riktigt? Smart TV

Hej!

Jag vill hålla all sorts strålning till ett minimum i hemmet. Det innefattar Bluetooth, RF och framförallt Wifi.
Har eliminerat alla källor men är ännu osäker på en. Nämligen TVn. Har en Philips tv med Android. Jag kan gå in i settings och stänga av Wifi och Bluetooth. Dock är jag fundersam på om det faktiskt är helt avstängt. Hittat foruminlägg på andra sidor som hävdar att åtminstone Samsung smart tv, PS4 och Apple TV fortfarande har sändaren igång trots att den skall vara avaktiverad i inställningarna.
Dessa påståenden hade bekräftats med EMF mätare.

Så jag undrar om någon här på forumet kan bekräfta att Philips Smart Tv med Android faktiskt stänger av Wifi och Bluetooth på riktigt?
Om någon sitter på en EMF mätare och en likadan tv kanske ni kan kolla om strålningen vid tvn sjunker när nji stänger av Wifi och BT?
Alternativt får jag köpa en EMF mätare själv men tänkte kolla här först.

Det behöver sen inte bli en tråd om huruvida Wifi och liknande är hälsoskadligt. Jag är övertygad om att det är skadligt.

Permalänk
Medlem

Du kan inte öppna tv:n och plocka bort wifi-kortet då? Det måste ju vara det allra bästa

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wranzzon:

Du kan inte öppna tv:n och plocka bort wifi-kortet då? Det måste ju vara det allra bästa

Det har jag funderat på men har garanti kvar och slipper helst om jag kan bekräfta att det inte behövs.

Permalänk
Medlem

Du kanske kan kontakt Philips, de borde ha viss kunskap om sin produkt.

Hur hanterar du annan radiostrålning i hemmet, som hederlig FM-radio, mobilmaster i närheten etc., eller det är bara Wifi/BT som är problematisk?

Permalänk
Medlem

@anon284015: Om det nu är et separat kort så kan det sitta bakom en lucka på baksidan för att göra det enkelt att byta ifall det krånglar, så att serviceteknikerna inte behöver plocka ner hela TVn för att komma åt det (på samma sätt som med bärbara datorer).
Försökte hitta någon bild om hur det ser ut, men då kan det vara värt att veta produktnumret på din TV för att hitta rätt bilder.
Hittade en review på en Philips TV som hade en liten avtagbar panel ovanför in/utgångarna som såg lovande ut.

Alternativet är väl att kontakta Philips själva och se vad de säger.

Om du nu försöker eliminera strålningskällor så kolla även upp värmesystemet i huset. Konvektor element, den gamla typens el-element (ej oljefyllda) samt inomhusdelar till luft-luftvärmepumpar har alla elementtrådar som sitter utan någon form av skärmning i luften, vilket då motsvarar en antenn som sänder på 50Hz bandet med en uteffekt på 1-2 kW.
Inte så trevligt att ha omkring sig och känns av tydligt om du är känslig för elektriska fält.

Skrivet av keyser:

Hur hanterar du annan radiostrålning i hemmet, som hederlig FM-radio, mobilmaster i närheten etc., eller det är bara Wifi/BT som är problematisk?

Dels är det ju olika frekvensområden samt att effekten från dem är mycket lägre då man är långt bort ifrån dem. Och beroende på hur huset är byggt så kan du ju nästan vara helt avskärmat från omgivande strålning, brukar stå lite artiklar då och då om hur boende i nyproducerande lägenheter inte har mobiltäckning inne på grund av byggnadstekniken som används.

Permalänk
Medlem

Detta är ju något du får ta med tillverkaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Du kanske kan kontakt Philips, de borde ha viss kunskap om sin produkt.

Hur hanterar du annan radiostrålning i hemmet, som hederlig FM-radio, mobilmaster i närheten etc., eller det är bara Wifi/BT som är problematisk?

Rimligen försöker han påverka saker där han faktiskt kan påverka. Det blir lite svårt för en människa att be en hel mast att plockas ner, men hans egna prylar har han ju kontroll över.

Konstig fråga faktiskt.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Bildexpert 📺

@anon284015: Hur bra är mätarna som bekräftar att antennerna sänder? Många av de EMF-mätare jag sett användas i liknande situationer är bredbandsmätare och mäter allt inom ett frekvensspann och urskiljer inget. BT och Wifi är på 2,4 GHz och 5 GHz och många mätare ligger under de frekvenserna, mer för att stämma av radiobandet. Då kan man plocka upp emissioner från egentligen all elektronik som är igång medan BT/Wifi-antennerna mycket väl kan vara avstängda.

Vilka frekvenser är mest skadliga? 2,4 GHz för att det ligger inom samma område som microvågsugnar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Rimligen försöker han påverka saker där han faktiskt kan påverka. Det blir lite svårt för en människa att be en hel mast att plockas ner, men hans egna prylar har han ju kontroll över.

Konstig fråga faktiskt.

Tekniskt sett så har man ju möjlighet att skärma sin närmiljö en aning, om man önskar. Jag var mer nyfiken på om det skiljer.

Edit: Om man bor på lägenhet så är det ju också en fråga om grannarnas wifi - i mitt vardagsrum huserar det 20+ olika wifi-nät, inte minst från serviceboendet rakt över gatan som står för ~15 olika nät.

Permalänk
Medlem

Funkar inte foliehatt eller folieoverall? Borde väl av-skärma dig från strålning

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Skrivet av anon284015:

Hej!

Jag vill hålla all sorts strålning till ett minimum i hemmet. Det innefattar Bluetooth, RF och framförallt Wifi.
Har eliminerat alla källor men är ännu osäker på en. Nämligen TVn. Har en Philips tv med Android. Jag kan gå in i settings och stänga av Wifi och Bluetooth. Dock är jag fundersam på om det faktiskt är helt avstängt. Hittat foruminlägg på andra sidor som hävdar att åtminstone Samsung smart tv, PS4 och Apple TV fortfarande har sändaren igång trots att den skall vara avaktiverad i inställningarna.
Dessa påståenden hade bekräftats med EMF mätare.

Så jag undrar om någon här på forumet kan bekräfta att Philips Smart Tv med Android faktiskt stänger av Wifi och Bluetooth på riktigt?
Om någon sitter på en EMF mätare och en likadan tv kanske ni kan kolla om strålningen vid tvn sjunker när nji stänger av Wifi och BT?
Alternativt får jag köpa en EMF mätare själv men tänkte kolla här först.

Det behöver sen inte bli en tråd om huruvida Wifi och liknande är hälsoskadligt. Jag är övertygad om att det är skadligt.

Varför vill du göra det, vad är det för inbillad "strålning" du skulle få av det menar du?
Jag är garanterat inte ensam om att vara riktigt nyfiken på ditt svar.
happy gaming

Visa signatur

Intel i9 9900K | BeQuiet Dark Rock Pro 4 | ASUS ROG STRIX Z390-H GAMING | Corsair Force MP600 1TB | 2tb Samsung 870 Evo | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Trident | ASUS GeForce RTX 2080 SUPER 8GB ROG STRIX | Seasonic 1000W Platinum | Asus RoG PG279Q 165hz | Vortex P0K3R RGB mx-brown | DT770 Pro 250Ω | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser Game Zero |

Permalänk
Medlem
Skrivet av skywa1ker:

Varför vill du göra det, vad är det för inbillad "strålning" du skulle få av det menar du?
Jag är garanterat inte ensam om att vara riktigt nyfiken på ditt svar.
happy gaming

Ursäkta att jag hoppar in, kan vara elöverkänslighet, många som tyvärr lider av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon284015:

Det har jag funderat på men har garanti kvar och slipper helst om jag kan bekräfta att det inte behövs.

Då är nog det säkraste att sälja tv:n och helt sonika köpa en tv utan wifi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rickfam:

Ursäkta att jag hoppar in, kan vara elöverkänslighet, många som tyvärr lider av det.

Ursäkta att jag hoppar in, men elöverkänslighet finns inte, det är en inbillad "diagnos". Håller med en tidigare skribent att det bästa vore kanske att klä in TV:n i aluminiumfolie (om man nu inte vill ha folien på huvudet istället)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av skywa1ker:

Varför vill du göra det, vad är det för inbillad "strålning" du skulle få av det menar du?
Jag är garanterat inte ensam om att vara riktigt nyfiken på ditt svar.
happy gaming

Som jag skrev ville jag inte att detta skulle bli en diskussion om huruvida det är skadligt eller ej.
Men inbillad? Då är väl även all annan forskning inbillad? Det var alltså helt onödigt att evakuera Pripyat? För även om radioaktivitet genom forskning har bevisats skadlig så är den väl bara inbillad den också?

Forskning av oberoende visar på att trådlös teknik är skadligt.
Forskning utförd av icke oberoende, alltså de som blivit sponsrade av bolag som har ett vinstintresse i trådlösa tekniker menar att det inte är skadligt.
Vilka är mest trovärdiga??
Jag är väl medveten om att all elektronik har en del strålning, att det finns bakgrundsstrålning naturligt osv. Men Wifi, 4G och liknande skapar ett elektromagnetiskt fält som är många gånger starkare och har längre räckvidd än den som uppstår i tex CPUn i en dator.

Du får gärna sova med din 4G telefon bredvid huvudkudden, du får också dricka läsk med aspartam, käka GMO mat fyllt med Roundup och hade du levt för 60 år sedan hade jag inte bett dig att inte röka tobak. Det är din fulla rätt att göra alla dessa saker. Men klaga inte sen på att du får cancer, blir infertil, får svårt att koncentrera dig eller blir allmänt slö i huvudet.
Vi som tänker till och helst inte agerar försökskaniner åt stora vinstdrivande bolag borde dock ha rätten att få avstå.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av videopac:

Ursäkta att jag hoppar in, men elöverkänslighet finns inte, det är en inbillad "diagnos". Håller med en tidigare skribent att det bästa vore kanske att klä in TV:n i aluminiumfolie (om man nu inte vill ha folien på huvudet istället)

Det är bevisat genom forskning, jag är personligen inte speciellt känslig. Men det finns forskning som visar på att överdrivet starka elektromagnetiska fält är skadligt för kroppen, vissa tål det bättre, andra mindre. Jag känner inte av något speciellt. Så nej, jag är inte hypokondriker. Men jag vill inte vara försökskanin med eventuella framtida sjukdomar som betalning. Jag går efter trovärdiga bevis. Vi går ju själva på el? Vi har elektrisk laddning i kroppen. Det finns elektrisk utrustning som är känslig för Wifi. Därför brukar det vara förbjudet i vissa delar av sjukhus. Varför skulle inte kroppen som också styrs av elektriska impulser även den vara känslig?

Permalänk
Medlem

@videopac: Källa på det?
Elöverkänslighet är på riktigt. Jag känner folk som är det, samt sett blindtester i EMCabbet på universitetet där den "så kallade" elöverkänsliga personen kunde markera klart och tydligt när antennen var på eller inte.
Accepterar du inte heller personer som är känsliga mot starkt solljus också, för det är ju också en from av allergi mot elektromagnetisk strålning..

Oavsett så är det klart värt att försöka minska den strålning man utsätter sig för ändå.

Permalänk
Inaktiv

Dessutom har jag småbarn och forskning visar att de är extra känsliga för strålning. Jag vill därför minimera strålning så mycket jag kan. Jag kan inte hugga ner 4G masten men jag kan eliminera så mycket som möjligt hemmavid.
Ingen som undrar varför varannan unge idag har diagnosen ADHD och lär sig läsa senare etc.??

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon284015:

Som jag skrev ville jag inte att detta skulle bli en diskussion om huruvida det är skadligt eller ej.
Men inbillad? Då är väl även all annan forskning inbillad? Det var alltså helt onödigt att evakuera Pripyat? För även om radioaktivitet genom forskning har bevisats skadlig så är den väl bara inbillad den också?

Forskning av oberoende visar på att trådlös teknik är skadligt.
Forskning utförd av icke oberoende, alltså de som blivit sponsrade av bolag som har ett vinstintresse i trådlösa tekniker menar att det inte är skadligt.
Vilka är mest trovärdiga??
Jag är väl medveten om att all elektronik har en del strålning, att det finns bakgrundsstrålning naturligt osv. Men Wifi, 4G och liknande skapar ett elektromagnetiskt fält som är många gånger starkare och har längre räckvidd än den som uppstår i tex CPUn i en dator.

Du får gärna sova med din 4G telefon bredvid huvudkudden, du får också dricka läsk med aspartam, käka GMO mat fyllt med Roundup och hade du levt för 60 år sedan hade jag inte bett dig att inte röka tobak. Det är din fulla rätt att göra alla dessa saker. Men klaga inte sen på att du får cancer, blir infertil, får svårt att koncentrera dig eller blir allmänt slö i huvudet.
Vi som tänker till och helst inte agerar försökskaniner åt stora vinstdrivande bolag borde dock ha rätten att få avstå.

Jag valde att inte ge mig in i denna tråd eftersom du sa att du inte ville ha en sådan diskussion, men nu har du ju öppnat burken med maskar själv så att säga.

Det finns ingen oberoende forskning som visar på att elektromagnetisk strålning är skadligt på något sätt i de koncentrationer man utsätts för från hemelektronik om man inte stoppar huvudet i en micro eller liknande. Radioaktiv strålning är något helt annat. Elallergi är en psykosomatisk sjukdom, vilket inte betyder att människor inte har stora problem med det utan bara att problemen inte kommer av el eller strålning i sig utan av tron på att el eller strålning är skadligt. Det har gjorts många oberoende försök för att hitta orsaken till elallergi men inget har kommit fram till att det har något med el att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Ursäkta att jag hoppar in, men elöverkänslighet finns inte, det är en inbillad "diagnos". Håller med en tidigare skribent att det bästa vore kanske att klä in TV:n i aluminiumfolie (om man nu inte vill ha folien på huvudet istället)

Jag kan inte svara för alla andra, endast för mig själv. Men för mig är det iaf inte "inbillning"

Kommer inte ge mig in och försöka dig några argument-

Finns säker andra som kommer "nappa" på det.

Permalänk
Medlem

Lite lustigt att vissa blir stötta av detta ämne, har själv tänkt på all strålning man utsätts för och att den borde rimligtvis påverka oss, men är ärligt talat för lat för att göra någon större insats då det ändå finns strålning som kommer utifrån som är svår att stoppa om man nu inte bygger in hela lägenheten i en Faraday-bur. Hur som helst tror jag det enklaste för TS är att köpa en TV utan WiFi som någon föreslog.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Bildexpert 📺

Energin i emissionerna från Wifi-antenner och liknande är sanslöst små jämfört med de enorma energier i picohertz och terahertz-banden som en TV-sänder ut. Mer specifikt våglängder från 720 nm till 380 nm. Det är dessutom strålning som ligger betydligt närmare erkänt skadlig strålning som ultraviolett och röntgen. Detta då jämfört med BT och Wifi som ofta drivs på batterier där TV:ns strålning grundar sig i utsändning på flera Watt, kanske så mycket som 100 Watt eller mer.

Men ifall @anon284015 vill undvika den diskussionen kanske han själv inte ska öppna burken? Jag hjälper gärna till så länge du är mer specifik om vilken strålning du anser vara farlig. För som skrivet har jag hjälpt till innan och konstaterat att EMF-mätarna ofta mäter fel sort emissioner.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon284015:

Det är bevisat genom forskning, jag är personligen inte speciellt känslig. Men det finns forskning som visar på att överdrivet starka elektromagnetiska fält är skadligt för kroppen, vissa tål det bättre, andra mindre. Jag känner inte av något speciellt. Så nej, jag är inte hypokondriker. Men jag vill inte vara försökskanin med eventuella framtida sjukdomar som betalning. Jag går efter trovärdiga bevis. Vi går ju själva på el? Vi har elektrisk laddning i kroppen. Det finns elektrisk utrustning som är känslig för Wifi. Därför brukar det vara förbjudet i vissa delar av sjukhus. Varför skulle inte kroppen som också styrs av elektriska impulser även den vara känslig?

Skrivet av loefet:

@videopac: Källa på det?
Elöverkänslighet är på riktigt. Jag känner folk som är det, samt sett blindtester i EMCabbet på universitetet där den "så kallade" elöverkänsliga personen kunde markera klart och tydligt när antennen var på eller inte.
Accepterar du inte heller personer som är känsliga mot starkt solljus också, för det är ju också en from av allergi mot elektromagnetisk strålning..

Oavsett så är det klart värt att försöka minska den strålning man utsätter sig för ändå.

Skrivet av Rickfam:

Jag kan inte svara för alla andra, endast för mig själv. Men för mig är det iaf inte "inbillning"

Kommer inte ge mig in och försöka dig några argument-

Finns säker andra som kommer "nappa" på det.

Skulle jag ge en källa på att det inte är skadligt, att elöverkänslighet inte finns? Tvärtom, det vore lämpligt att den som tror på detta hänvisar till en källa som visar att det faktiskt finns. Och nu pratar vi inte om att bo en meter från en 40kV-ledning som förser halva Mälardalen med kraft utan det som finns i ett hus/en lägenhet vad gäller strålning. Nu duger ju inte anekdotiska bevis, som att man sett något i ett labb, utan vetenskapliga tester där man utesluter all annan påverkan. Så, fritt fram att länka och hänvisa.

Läs gärna på Folkhälsomyndighetens hemsida vad som står om elöverkänslighet.

Om man trots vad veteskapen visar är orolig, ja då är det klart att man (inte minst för sin mentala hälsas skull) får göra något åt det, men frågan är ju vad... för att skydda sig från något som inte påverkar en är ju ganska svårt. Men, som sagt, metallfolie kanske kan hjälpa...

Permalänk
Medlem

@videopac: Jag har läst på sidan som du säger: https://www.folkhalsomyndigheten.se/livsvillkor-levnadsvanor/...

Står ingenting om att det är en "inbillad" diagnos som du uttrycker det.

Visst de säger ju att det inte är en medicinsk diagnos, vilket troligen beror på att de inte kan fastställa sambanden mellan elektromagnetisk strålning och elöverkänslighet.
Dock skriver de också att det inte finns något tvivel om att vissa personer har stora problem när de uppehåller sig nära elektronisk utrustning. Så jag skulle mer säga att den sidan bekräftar mer på att elöverkänslighet är ett realt problem än att det bara är inbillning..

Antar att om du träffar någon som råkar vara elöverkänslig så skulle din reaktion vara att trycka upp din telefon/annan strålande utrustning i ansiktet på personen och skrika att det bara är inbillning då också?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av loefet:

@videopac: Jag har läst på sidan som du säger: https://www.folkhalsomyndigheten.se/livsvillkor-levnadsvanor/...

Stor ingenting om att det är en "inbillad" diagnos som du uttrycker det.

Visst de säger ju att det inte är en medicinsk diagnos, vilket troligen beror på att de inte kan fastställa sambanden mellan elektromagnetisk strålning och elöverkänslighet.
Dock så skriver de också att det inte finns något tvivel om att vissa personer har stora problem när de uppehåller sig nära elektronisk utrustning. Så ingenting om inbillning någon stans..

Antar att om du träffar någon som råkar vara elöverkänslig så skulle din reaktion vara att trycka upp din telefon/annan strålande utrustning i ansiktet på personen och skrika att det bara är inbillning då också?

Då får du visa på en undersökning som visar på ett samband mellan EMF och "elöverkänslighet".

Att folk kan ha problem då de befinner sig nära elektronisk utrustning kan ju bero på mycket, tankens kraft är ju stark. Om dessa får samma problem oavsett om utrustningen är spänningssatt eller inte, vad bevisar det?

Varför skulle jag trycka upp en telefon i ansiktet på någon överhuvudtaget? "Elöverkänsliga" får väl, som vilka religiösa som helst, tro på vad de vill. Att tro någonting betyder inte att det är sant. Tro mig

Permalänk
Medlem

Finns det inga mätapparater att köpa för privatpersoner, för att mäta radiovågor i en hem.
Radiotjänst använde ju sådana på redan på 80-talet.
Alltså dels styrka, våglängd, bäring (bäring=var den kommer ifrån).

Det finns ju så kallade "Wifi sniffer's" för upptäcka hemmanätverk.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Kronvrak:

Finns det inga mätapparater att köpa för privatpersoner, för att mäta radiovågor i en hem.

Det finns. Och vill man lägga ett par tusenlappar på mer sofistikerade mätare finns det ett utbud. Problemen är ju som jag har belyst att de ofta är bredbandiga och med oklarheter kring hur olika frekvenser viktas. Allt som har elektricitet i sig ger utslag på något sätt och ofta mäter de inte ens på de frekvenser som TS är orolig för. Så naturligtvis ger de utslag nära TV:n. Eller Radion. Eller bilmotorn. Eller armaturen. Eller kylskåpet.

Men knappast för BT eller Wifi-antennen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

"Elöverkänsliga" får väl, som vilka religiösa som helst, tro på vad de vill. Att tro någonting betyder inte att det är sant. Tro mig

Du kan acceptera att folk tror/tycker annorlunda, men kan du respektera deras åsikt och inte bara strunta i den för att du tycker annorlunda?
Det jag menade med delen om att trycka upp telefonen i ansiktet, skulle du respektera personen och stänga av den eller skiter du i det för du tycker att det hela är inbillning?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av loefet:

Du kan acceptera att folk tror/tycker annorlunda, men kan du respektera deras åsikt och inte bara strunta i den för att du tycker annorlunda?
Det jag menade med delen om att trycka upp telefonen i ansiktet, skulle du respektera personen och stänga av den eller skiter du i det för du tycker att det hela är inbillning?

Jag anser mig ha rätt att vara kritisk till åsikter, speciellt som de inte har någon grund att stå på. Sedan menar du att du när du träffar religiösa människor från olika trosinriktningar följer deras regler och förordningar? Måste ju bli ganska jobbigt. Själv anser jag att man inte kan ställa sådana krav på andra människor.

Kan ju sträcka mig till att säga att jag stängt av telefonen och ha den på ljudlös så kommer den ju inte att påverka personen i fråga. Eftersom det rör sig om en placebo-effekt så räcker det med att den troende tror att den är avstängd.