Atari tillkännager detaljer om Ataribox

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleepstreameR:

Om konsolen redan från start kan ersättas med en raspberry pi så tycker jag nog det.

Hårdvaran är garanterat extremt mycket kraftfullare än en rasberry pi, så det resonemanget är konstigt.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk

Jag ställde alla datorerna i förrådet för en 486SX 25Mhz som jag körde i 66 Mhz.

Visa signatur

Gigabyte b550m aorus pro, AMD 5600X, Thermalright peerless assassin 120 se, 2x16GB Corsair, Asus RX 6600 , M.2 Kingston KC3000+WD Black SN750 SE, SSD Intel, WD Ecco green 1TB, EVGA Supernova G2 750W, Fractal D R4. Samsung S24F352FH. Corsair Raptor K40, Steelseries Kana Thor.

Permalänk
Inaktiv

Finns ett par stora problem. De som äger Atari-varumärket idag kan troligen gravt överskatta intresset för Atari (2600). Det är sedan inte samma Atari som under deras storhetstid. Prissättningen och hur dåliga de är på att berätta om sin produkt.

Samtidigt finns det lovande saker med denna produkt, är det en seriös satsning (vilket tyvärr crowdfunding inte nödvändigtvis är en indikation för) så kan detta bli en intressant produkt och en nystart för Atari-varumärket.

Personligen hade jag gärna sett en Amiga-satsning igen då jag tycker Commodore hade en intressantare plattform. Tyvärr är bägge företag förlorare och de klarade inte av att konkurrera på 90-talet. Men än så länge är det inte för sent.

Sedan hade jag gärna sett Sega satsa på en Neo Dreamcast och varför inte en andlig återupståndelse av 3dfx. Om man nu får drömma vidare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Aleshi:

Ja men precis! Hur många köper Xbone?

Men nu gällde frågan andra konsoler i klass med nya Atarin.

Skrivet av Scirocco:

Hårdvaran är garanterat extremt mycket kraftfullare än en rasberry pi, så det resonemanget är konstigt.

Vi får hoppas att det blir nått mer utav den än en glorifierad atari-emulator

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

I ett nyhetsbrev meddelar Atari att spelkonsolen Ataribox börjar närma sig en färdig produkt, där nu närmare hårdvaruspecifikationer och förväntad prislapp avslöjas av företaget.

Läs hela artikeln här

Mamma var i usa och köpte en atari 2600 runt 1984. Tyvärr var det svårt att få tag på en omvandlare eller liknande så jag fick bara glo på den utan ström i hahah

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

@Tomas1966: Jag gick igenom del "datorer" på den tiden också. Vic20, C-64, Atari 520, Amiga 500. Minns spel från alla dessa förutom Atari520. Minns även att jag betala runt 2000kr för 0.5Mb uppgradering av ram till Amiga 500

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Finns ett par stora problem. De som äger Atari-varumärket idag kan troligen gravt överskatta intresset för Atari (2600). Det är sedan inte samma Atari som under deras storhetstid. Prissättningen och hur dåliga de är på att berätta om sin produkt.

De kanske förösker rida på Blade Runner hypen?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ja men precis! Hur många köper Xbone?

Men nu gällde frågan andra konsoler i klass med nya Atarin.

Vi pratar om en glorifierad Raspberry pie och inget annat eller?

Permalänk
Medlem

Snygg design på Ataribox.
Men ca 3000kr känns mycket för att få spela E.T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Vi pratar om en glorifierad Raspberry pie och inget annat eller?

Nej. Varför skulle vi?

Permalänk
Medlem

Växte aldrig upp med atari det tidigaste jag spelade var min brorsas c64 och sen nes så inga nostalgi feelings för mig här, däremot är det jävligt snyggt design på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Under Nintendos glansdagar kom varenda unge i kontakt med NES och/eller SNES, oavsett om de hade en eller ej. Nästan alla har nån slags varmt minne av dem. Atarikonsolerna not so much, de var absolut inte samma jättegrej som de tidigarenämnda när det begav sig för dem.

Sedan får man ju också medge att med NES, och kanske framförallt SNES, så var inte tekniken ett lika stort hinder för att förverkliga bra spelidéer heller. Det fanns jäkligt många jäkligt bra spel till båda.

Angående boxen tycker jag den var riktigt snygg. Lite beroende på vad den innehåller för hårdvara, och om det går att installera alternativa OS på den, kan den ju om inte annat bli trevlig som mediamaskin

Merparten kom i kontakt med Atari med då de hade en enormt stor del av kakan vad gäller arkadspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Beroende på hur prestandan blir och hur de löser det med operativsystemet kan det bli riktigt intressant. :)Jag gissar på Zen. Jaguar är gammal och prestanda per watt i en lägre klockad Zen-APU lär krossa jaguarbaserade konsoler.

Nintendo kunde ha valt en nyare och bättre Tegra till Switch, men valde att använda den gamla. Microsoft kunde ha valt en Zen-APU till "XoneX, men valde istället Jaguar *rättelse: "custom AMD CPU"* . Jag tror att Atari får ett bra pris på Jaguar eftersom den redan används till de andra konsolerna. Volymproduktion som det kallas. Vi får helt enkelt se hur det blir.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Äpplen och Päron. Nintendos övriga konsoler med förmåga att ladda ner retrospel är mer korrekt jämförelde. Där snackar vi 3000:- + för en konsol.
Resonerar du likadant om andra konsoler?

Tänker du på Switch så kostar den inte 3000.

Resonerar inte du så när du köper konsoler? Eller du kanske håller dig till ett märke och kosta vad det kista vill, dvs definitionen av fanboi? 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Redan såld!
Inväntar möjlighet att köpa den. Vi hade en 2600 när jag var liten, så jag tänker skaffa den med trä i skalet.

Hade?
Jag har min kvar.
Har tänkt koppla in den i TVn och visa barnen hur ett riktigt videospel ser ut!!
Asteroids, jäsiken vad jag och brosan nötte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Nintendo kunde ha valt en nyare och bättre Tegra till Switch, men valde att använda den gamla. Microsoft kunde ha valt en Zen-APU till "XoneX, men valde istället Jaguar *rättelse: "custom AMD CPU"* . Jag tror att Atari får ett bra pris på Jaguar eftersom den redan används till de andra konsolerna. Volymproduktion som det kallas. Vi får helt enkelt se hur det blir.

Skillnaden är att Jaguar är väldigt gammal nu. För Microsoft så var det inte så meningsfullt byte då de vill att samma spel ska fungera på alla Xbone. Grafikprestanda kan kompenseras med olika grafikinställningar. Men alla spel måste ändå anpassas efter CPU. Dessutom var Zen ett osäkert kort när Xbonex började utvecklas.
Och nej, det finns absolut ingen volymproduktion att ta till vara på med Jaguar. De kretsarna som används till Xbone och PS4 är unika för dem. Atari måste ha en helt egen SoC och då finns inga volymproduktionsfördelar med de andras SoCs. Däremot är Zen nog bättre lämpad för custom-SoC på grund av M-Space och Infinity Fabric.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Tänker du på Switch så kostar den inte 3000.

Resonerar inte du så när du köper konsoler? Eller du kanske håller dig till ett märke och kosta vad det kista vill, dvs definitionen av fanboi? 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Jag sa 3000 +.
Jag resonerar som så att man inte ska olika krav på olika märken. Jag begär inte att denna ska kosta mycket mindre än konkurrenterna av samma anledning som jag inte begär det av någon annan konsol.
Om du resonerar att denna måste kosta lite men en konkurrent får kosta mycket så är det inte jag som är fanboy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hade?
Jag har min kvar.
Har tänkt koppla in den i TVn och visa barnen hur ett riktigt videospel ser ut!!
Asteroids, jäsiken vad jag och brosan nötte det.

Ja, jag vet inte var den tog vägen. :-\
Vi körde mycket Pacman hemma, men även Space invaders och spelet där man skulle skjuta ner raketer.
Det tycker jag du ska göra!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Jag sa 3000 +.
Jag resonerar som så att man inte ska olika krav på olika märken. Jag begär inte att denna ska kosta mycket mindre än konkurrenterna av samma anledning som jag inte begär det av någon annan konsol.
Om du resonerar att denna måste kosta lite men en konkurrent får kosta mycket så är det inte jag som är fanboy.

Du har fortfarande fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Du har fortfarande fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Klargör gärna. Om du syftar till att Switch kan dippa under 3000:- i något enskillt fall i någon kampanj så är du mer än lovligt tramsig.
Svara istället om du resonerar lika om alla konsoler eller inte. Vad får dig att tro att 3000:- är ett sådant överpris för Atarin?

Permalänk
Digital fyndjägare

Verkar vara ganska många som inte har koll på ATARI... som i många språk dessutom betyder just TV-Spel.

- Vad fick du för ATARI i julklapp?
- En Playstation 4.

Jag kom i kontakt med Mario och Luigi samt Donkey Kong första gången på ATARI samt många andra spel.
Som många kanske inte vet så kom de flesta spelen ut på ATARI långt innan de kom till NES.
Oftast så släpptes spel på arkad först.

Atari presents Mario Bros.
https://www.google.se/search?biw=1670&bih=732&tbm=isch&sa=1&q...:

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonefox:

Merparten kom i kontakt med Atari med då de hade en enormt stor del av kakan vad gäller arkadspel.

Jag gillade eran när arkadspel var större. Det hade helt klart sin charm.
Men det var ju inte så många som hade arkadspel hemma... framförallt om man ska ha flera kabinetter hemma tar det rätt stor plats.
Har man typ en NES eller SNES eller Mega Drive så kan man ändå ha plats att ha många cartridge hemma. Där behöver man inte ha en konsol och TV per spel.
Så det är ju inte riktigt jämförbart.

Skrivet av Aleshi:

Jag resonerar som så att man inte ska olika krav på olika märken.

För mig är jag någorlunda på det klara vad jag får om jag köper en PS4/PS4 Pro eller Xbox One S / One X.
Inte för att jag har koll på precis vilka spel som finns till respektive konsol. Men ändå att de flesta stora mainstream finns på konsolerna och vissa exklusiva som Forza och Halo för Xbox och Gran Turismo för Playstation.
Båda klarar att spela Blu Ray filmer och Xbox One S/X klarar även 4k Blu Ray.

Atariboxen vet jag inte riktigt vad jag får om jag köper en. En ganska snygg design och möjligheten att köra Atari 2600 spel.
Ja visst. Men mer då?
Jag har aldrig spelat på en riktig Atari 2600. Visst det skulle väl kunna vara kul att prova.
Men om man tröttnat efter någon timme, är det värt 3000kr då?

Tycker du alla maskiner som går att spela på har samma värde, oavsett om det är en NES Classic Mini, en Ataribox, en Ouya, en Xbox One X eller en PC med i7 8700K, 32GB RAM och ett Geforce GTX 1080Ti ?

Alla värdesätter olika saker. Så vad något är värt är subjektivt.
Men jag tycker inte att alla spelmaskiner nödvändigtvis har samma värde oavsett vad de erbjuder eller inte erbjuder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag gillade eran när arkadspel var större. Det hade helt klart sin charm.
Men det var ju inte så många som hade arkadspel hemma... framförallt om man ska ha flera kabinetter hemma tar det rätt stor plats.
Har man typ en NES eller SNES eller Mega Drive så kan man ändå ha plats att ha många cartridge hemma. Där behöver man inte ha en konsol och TV per spel.
Så det är ju inte riktigt jämförbart.

För mig är jag någorlunda på det klara vad jag får om jag köper en PS4/PS4 Pro eller Xbox One S / One X.
Inte för att jag har koll på precis vilka spel som finns till respektive konsol. Men ändå att de flesta stora mainstream finns på konsolerna och vissa exklusiva som Forza och Halo för Xbox och Gran Turismo för Playstation.
Båda klarar att spela Blu Ray filmer och Xbox One S/X klarar även 4k Blu Ray.

Atariboxen vet jag inte riktigt vad jag får om jag köper en. En ganska snygg design och möjligheten att köra Atari 2600 spel.
Ja visst. Men mer då?
Jag har aldrig spelat på en riktig Atari 2600. Visst det skulle väl kunna vara kul att prova.
Men om man tröttnat efter någon timme, är det värt 3000kr då?

Tycker du alla maskiner som går att spela på har samma värde, oavsett om det är en NES Classic Mini, en Ataribox, en Ouya, en Xbox One X eller en PC med i7 8700K, 32GB RAM och ett Geforce GTX 1080Ti ?

Alla värdesätter olika saker. Så vad något är värt är subjektivt.
Men jag tycker inte att alla spelmaskiner nödvändigtvis har samma värde oavsett vad de erbjuder eller inte erbjuder.

Jag tycker inte alla konsoler är värda lika mycket. Men jag säger inte att en konsol är för dyr bara för att den råkar ha förmågan att spela gamla spel, det vore en väldigt konstig slutsats att dra. Jag väntar tills jag ser prestandan och funktionaliteten innan jag säger att den är för dyr. För 3000:- med en AMD-APU och ett schysst linux kan det nog utöver sina TV-spelsfunktioner ersätta min HTPC. Något ingen nuvarande konsol klarar. Då kan den mycket väl vara köpvärd.

Permalänk
Medlem

Har det framkommit några nya detaljer? Jag är lite sugen, om den visar sig vara bra.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Digital fyndjägare
Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Digital fyndjägare
Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Digital fyndjägare

Can you see it.. JIL

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Digital fyndjägare
Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Digital fyndjägare

Let the Games Begin
___________
It's Time!
Ataribox will be available for pre-order on December 14th, 2017.

You'll be the first to know before pre-orders go live.
Our team would like to offer our earliest supporters a chance to grab Ataribox at an exclusive discount, so keep an eye on that inbox.

These deals will be extremely limited. We'll tell you everything you need to know to get the best deal soon.
Excited for Ataribox? Tell us about it on Facebook, Instagram, and Twitter.

https://www.indiegogo.com/projects/ataribox-all-in-one-retro-...

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

https://wccftech.com/amd-fenghuang-desktop-apu-with-15ff-28-c...

APU med 28CUs och 1792 shaders!
Passar inte in på PC-Marknaden. Men i en konsol?