gamingskärm till laptop och xbox, hjälp

Permalänk

gamingskärm till laptop och xbox, hjälp

Hej!

Behöver er hjälp. Min son spelar xbox one och vi spelar båda två gaminglaptop. (Lenovo Y700, med ett GeForce 960M). Sonen och hans kompisar träffas hos varandra en del släpar xbox konsoller fram och tillbaka och han vill därför ha en mindre tv/skärm för att kunna som komplement till stora tv'n när han spelar xbox one hemma. När han kom in på de tankarna började jag att tänka att det kanske var läge att skaffa en skärm som både kunde fylla det behovet och samtidigt vara en bra gaminskärm till laptopen.
Datorn har inte DVI, Displayport och är inte dockningsbar. Så jag misstäänker att det är HDMI jag måste använda för att koppla den till en extern skärm. Betyder det att det är "pengarna i sjön" att köpa en skärm med 144Hz? HDMI kan väl bara köra 60Hz? Jag spelar CS Go (FPS med höga grafikinställningar ligger runt 120-130) och sonen spelar Titanfall för att nämna det som kräver snabb responstid, låg input lag osv. Hur ska jag tänka nu och vad är bra val.
-ska man framtidssäkra med 144Hz eller är det onödigt.
-TN eller IPS panel?
-hur mycket behöver jag bry mig om responstider på specarna? Speglar det verkligheten, eller är det mycket annat som kommer att påverka.

Förstår att man kan betala hur mycket som helst. Jag vet inet om jag vill sätta ett maxpris, så länge det är motiverat och ge tydlig förbättring i prestanda kan jag överväga att betala mer. Jag gissar att det startar på srax under 3000 och uppåt?

Väldigt tacksam för tips och idéer, både gällande hur jag ska tänka här och konkreta tips på skärmar om ni har några.

Jag har säkert glömt att beskriva något som är relevant, så ställ gärna följdfrågor.

Permalänk
Medlem

@clint2014: 960M stöder HDMI 1.4b, som klarar av 120Hz, vilket jag skulle rekommendera starkt. Dock är jag en "sån där" som får klåda över hela kroppen under 165Hz eftersom jag vant mig, kanske placebo, kanske inte, men 120Hz kommer vara märkbart bättre än 60Hz.

Skulle dessutom satsa på en IPS/VA-panel, speciellt som jag själv upplever att man flyttar omkring sig själv framför datorn lite mer när man spelar med handkontroll, typ lutar sig tillbaka i stolen under en kvart, sitter up rak i ryggen nästa kvart, osv. och då stör man sig nog på även en bra TN (typ som den i Asus PG278Q).

Sen har jag ingen speciell rekommendation, det beror ju lite på storlek, behov av VESA och en massa andra faktorer, kan bara säga att jag tror att man behåller en bra skärm ett par generationer, iaf. brukar jag göra det. Sitter på 3st. Asus PG279Q just nu, och de kommer få hänga med i ett par år till känns det som. Man verkar också få vad man betalar för om man inte köper billig Korea.

Angående responstid och processorlagg, jag tycker det är märkbart, det som är märkbart är dock kombinationen av de två, inte enbart grå-till-grå-tid:

(Bild enbart för att visa vad jag menar med kombination, inte som rekommendation av någon speciell skärm)

Permalänk

@Edge1:
tack för mycket bra svar. Kul att höra att jag kan köra 120Hz via hdmi. Då är det en 144Hz skärm som gäller då.
Jag är nog inne på 24" vilket jag tror blir skönast till CS och jag tror att det blir mer tillfällen med den här skärmen till dator än vad det blir som extraskärm till Xbox.

Jag såg skärmen du pratade om och ser att den kostar 10 papp. Jag misstänker att jag inte behöver hamna där för att få en helt ok skärm? När man går på 24" hoppar det väl ner en hel del direkt. Du hade en bra poäng med betraktningsvinklar när man lirar Xbox men utöver för övrigt är jag mer inne på bra flyt och det är inte lika viktigt med exakt färgåtergivning osv. Det finns naturligtvis en undre gräns, jag vill inte snåla så att jag inte blir nöjd med helheten. 8)

Finns det några märken, eller modeller jag bör kika närmare på?

Permalänk

Jag tittar på den här skärmen och får för mig att den ska vara bra. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1520860

Den här verkade också intressant https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3665178

Erfarenheter och tankar om dem? Vad behöver jag lägga för motsvarande prestanda men med ips panel? Känner mig osäker på hur jag ska värdera ips och 60 Hz vs 144hz och TN panel. Någon som har erfarenheter från båda?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@clint2014: Det finns ju bättre och sämre TN-paneler, de bättre som t.ex. den i Asus PG278Qx är helt okej, men då kostar den ju därefter också.

Enligt displaylag.com har ViewSonic-skärmen en total inputlag (GtG+processing) på 10ms, vilket jag tycker är lite högt för att vara TN-panel inriktad på E-sport (enligt marknadsföringen, iaf. verkar det som). Det är ju dubbelt så högt som även 27-tums IPS-skärmar från Asus, Acer och Benq Zowie (ju större skärmyta, desto längre pixelprocessing-tid som tumregel). Dessutom verkar det efter en snabb Googling som den panelen (AUO) har problem med gulaktiga färgtoner i vitan, jag vet inte hur känsliga ni är för det.

Asus VG248QE har samma panel som Benq Zowie XL2411, båda anses som bra E-sportskärmar och används av många proffs i Overwatch och CSGO vad jag vet. Jag skulle noq valt Benq Zowie-skärmen för att den har mattsvart bezel och inte pianoblank, tycker det är irriterande med blänk och speglingar i ramen kring själva skärmen. Dessutom har Benq-skärmen en stabilare fot, så inte hela alltet darrar på bordet om man råkar sätta ner en kaffekopp bredvid musen, typ.

Det är helt klart inget fel på varken Asus- eller Benq-skärmen, jag skulle dock personligen kanske inte välja en nischad E-sportskärm eftersom jag inte är proffs som spelar i 1080p med lägsta inställningar för att det ska gå så snabbt som bara möjligt, jag sätter visst värde vid att det ser bra ut och att jag kan dra på med detaljer, skuggor, AA, osv. Tyvärr är det svårt att hitta en bra skärm som inte är alltför dyr, 1080p, IPS och 100+Hz: 144hzmonitors.com buyer's guide

I slutändan är det naturligtvis upp till er, jag tror inte att ni blir missnöjda med Asus- eller Benq-skärmen, jag tycker ni ska prova, skulle det kännas för jobbigt med TN kan ni ju byta mot en IPS.

Permalänk
Medlem

@clint2014: Ville bara tillägga att den bästa TN-panel i mindre storlek jag själv har använt är den som sitter i Benq Zowie XL2540 och Asus PG258Q. Tyvärr skulle ni inte utnyttja någon av de två skärmarna ordentligt, då de är 240Hz och FreeSync (Benq Zowie) samt G-Sync (Asus), dessutom kostar de ju mycket mer än t.ex. Asus VG248QE.

Anledningen till att jag nämner dessa ändå är för att jag tror att de är de bästa TN-skärmarna (med samma AUO-panel, bara olika kringutrustning och syncmodul) som finns på marknaden när det gäller färgåtergivning och betraktningsvinklar f.n. så jag tycker ni borde gå till en återförsäljare som har en av dessa samt de andra skärmarna i butiken så kan ni jämföra.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av clint2014:

Jag tittar på den här skärmen och får för mig att den ska vara bra. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1520860

Den här verkade också intressant https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3665178

Erfarenheter och tankar om dem? Vad behöver jag lägga för motsvarande prestanda men med ips panel? Känner mig osäker på hur jag ska värdera ips och 60 Hz vs 144hz och TN panel. Någon som har erfarenheter från båda?

Förmodligen fungerar ingen av skärmarna. Asus-skärmen är väldigt gammal så minst trolig. Vi börjar i rätt ände:

GTX 960M är Nvidia Maxwell och de kretsarna ska/bör klarar att generera en TMDS-signal med en pixelklocka/bandbredd om 600 MHz. För 1920x1080/144 Hz klarar du dig på cirka 340 MHz. Så själva GPU:n är högst troligt inte alls hindret här.

När du sitter med endast HDMI ut måste du dock först bekräfta att kretsuppsättningarna i din bärbara dator faktiskt hanterar den bandbredden. Skulle den vara begränsad till 300 MHz (ganska vanligt) når du som mest 120 Hz i 1920x1080. Skulle den vara strypt till 165 MHz (fortfarande vanligt tyvärr) får du som mest ut runt 75 Hz någonstans eller mer typiskt: 60 Hz.

Lenovo Y700 verkar inte vara strypt, men det förekommer också varierande uppgifter om detta. Så du vet först när du testat.

Nästa steg du måste verifiera är kapaciteten hos HDMI-anslutningen i skärmen du köper. Generellt är många 144 Hz-skärmar baserade på utdaterad teknik. Rätt dåliga paneler, kretsuppsättningar som har flera år på nacken och så vidare. Då sitter det ofta en strypt HDMI-krets i skärmen. Det är ganska få skärmar vilka fungerar med 120 eller 144 Hz över HDMI. Prioritet ligger på DVI-DL eller DP. Och detta måste testas för varje produkt om inte handboken är tydlig.

Det finns skärmar som gör detta utan problem över HDMI, men då måste du också kliva upp i prisklass. Samtidigt får du också bättre bildkvalitet överlag. Benq XL2540 klarar 240 Hz över HDMI. En hel del 2560x1440-gamingskärmar klarar också 144 Hz över HDMI. Men då är det mer tungdrivet för ett GTX 960M. Till exempel AOC AG241QX. Det är två skärmar som jag testat och bekräftat här.

Vill du spara pengar och köpa en enklare, traditionella 144 Hz-skärmar för kring 2500 kronor måste du lusläsa handböcker och tester där man bekräftar 120 eller 144 Hz över HDMI. AOC G2460PF (också testad här) klarade 120 Hz över HDMI när jag testade den. Nackdelen med den skärmen är att den är väldigt ljusstark. Går inte att få behaglig bild i ett mörkare rum.

Permalänk

tack så väldigt mycket för alla svar. Blir superimponerad av vilken kunskap som finns här, helt otroligt men samtidigt blir något jag trodde var ett hyffsat lätt att bestämma något svårt 8)

Jag känner just nu att jag skulle behöva hjälp att undersöka det jag behöver veta om min dator. Har tolkat det som att jag på något sätt behöver ta reda på om min dator var strypt avseende Hz. Jag behöver även på något sätt ta reda på vad jag har för begränsning i min HDMI. Kan någon hjälpa mig med hur jag gör detta, vart finns det att se?

För övrigt tycker jag att resonemanget om att jag kanske inte ska gå på en allt för dedikerat gaminskärm med allt för stora uppoffringar avssende bildkvalitét. Det är inte proffisionell gaming, det viktiga är att det blir ett allmänt bra flyt i fps-spel.