Swedbank stänger tjänsten e-kort

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pre-dator:

Andras oförmåga att hantera sin ekonomi är väl irrelevant för ens eget användande?
Man kan ha bara 5-10k i kredit om man är orolig.

Att ha en låg kredit stoppar inte busarna från att handla för småsummor på ställen där man inte måste utföra kreditkontroller när de väl har kommit över ett aktivt kortnummer, totalsummorna plockar iväg fort för kortinnehavaren när det sker några hundra-tusen små kortköp också och tiden det tar att reda ut allt efteråt kan man spendera på roligare saker.
Det finns tyvärr inget krav på att alltid utföra kontroller i alla länder ännu eftersom många struntar i säkerheten för att de tycker att det fördröjer/försvårar handeln, se tex på idiotin med att lagra kortnummer i mobiltillverkarnas butikssystem för att "enkelt" kunna göra impulsköp av och i appar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har inte läst hela tråden, men vet någon var detta faktiskt beror på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Har inte läst hela tråden, men vet någon var detta faktiskt beror på?

Enligt Swedbank beror det på att E-kort's "appen" är gammal och inte kan uppdateras längre.

Är du missnöjd med deras beslut klaga, de kommer dock att ta bort E-kort oavsett hur många som klagar, men eftersom det inte finns samma säkerhet med att öppna & stänga ett kort för intenet köp, ju fler som klagar/påpekar detta, desto större är chansen att de implementerar någon annan lösning.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Fick denna nyheten idag, och fyfan vad nedstämd man blev!

Har aldrig handlat online utan e-korts tjänsten. Bankid + E-kort måste ju stå för anledningen till varför så många tekniskt kunniga använder sig av Swedbank.

Swedbank har över belag inte strulat för mig, men, jag undrar fortfarande om det finns banker som erbjuder något som e-kort, eller ett annat alternativ is samma kaliber?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Att ha en låg kredit stoppar inte busarna från att handla för småsummor på ställen där man inte måste utföra kreditkontroller när de väl har kommit över ett aktivt kortnummer

Har jag sagt det? Du kanske ska undersöka vad jag svarar på.

Skrivet av mrqaffe:

totalsummorna plockar iväg fort för kortinnehavaren när det sker några hundra-tusen små kortköp också och tiden det tar att reda ut allt efteråt kan man spendera på roligare saker.

Med 5k i kredit bör man själv eller banken i de flesta fall ha upptäckt dessa udda små kortköp innan man blir "skimmad på rätt saftiga belopp" eller "de tar mer än hela ditt konto" som Paddanx skrev, och jag svarade på.

Skrivet av mrqaffe:

Det finns tyvärr inget krav på att alltid utföra kontroller i alla länder ännu eftersom många struntar i säkerheten för att de tycker att det fördröjer/försvårar handeln, se tex på idiotin med att lagra kortnummer i mobiltillverkarnas butikssystem för att "enkelt" kunna göra impulsköp av och i appar.

Jag har inte argumenterat om säkerheten. Men säkerhet vs användbarhet är en ganska svår balansgång, och vissa är lite väl snabba att döma ut saker som "idiotiskt", ofta för att det inte passar just dom, eller för att de har för dålig koll på det bakomliggande. Ett globalt fungerande betalsystem är en omfattande sak, förändringar tar tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Har inte läst hela tråden, men vet någon var detta faktiskt beror på?

Att e-kort använder flash och flash ska försvinna helt inom en snar framtid. Swedbank väljer att inte utveckla om tjänsten utan lägget istället ner den. Mycket tråkigt och de har garanterat tappat mig som kund nu efter 20 år.

Permalänk
Skrivet av Ztaruc:

Fick denna nyheten idag, och fyfan vad nedstämd man blev!

Wow , har du bott i en grotta?

Permalänk
Medlem

Ingen som hittat någon bra substitut?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Ingen som hittat någon bra substitut?

Det har nämnts några i tråden, men jag tror många antagligen har skaffat ett konto till och ett kort till kopplat till det, och för över pengar till det när det ska handlas med kort.
Ingen optimal lösning, men verkar vara den ända, om man inte vill använda någon av de tjänster som har nämnts i tråden.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Vill bara tipsa om en metod så ni kan använda virtuella kort efter 1 oktober. Skapa flera kort med långt datum redan nu så ni kan använda dem i framtiden jag har gjort 10 kort+ och detta ska funka enligt en jag snacka med från swedbank

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lexius:

Vill bara tipsa om en metod så ni kan använda virtuella kort efter 1 oktober. Skapa flera kort med långt datum redan nu så ni kan använda dem i framtiden jag har gjort 10 kort+ och detta ska funka enligt en jag snacka med från swedbank

Måste du inte föra över den totala summan du har tänkt dig handla för under den tiden på en gång eller går det att fylla på vartefter under e-kortets hela giltighetstid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Vill bara tipsa om en metod så ni kan använda virtuella kort efter 1 oktober. Skapa flera kort med långt datum redan nu så ni kan använda dem i framtiden jag har gjort 10 kort+ och detta ska funka enligt en jag snacka med från swedbank

I meddelandet på internetbanken stod det klart och tydligt att när tjänsten stängs ner kommer alla aktiva kort också stängas av, så jag är tveksam till att din metod funkar.

Själv kommer jag troligtvis släpa mig till lokala bankkontoret och bli nyckelkund, då får jag ett till bankkort jag kan koppla till ett separat konto som får agera ehandelskort utan att min årsavgift ökar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Det har nämnts några i tråden, men jag tror många antagligen har skaffat ett konto till och ett kort till kopplat till det, och för över pengar till det när det ska handlas med kort.
Ingen optimal lösning, men verkar vara den ända, om man inte vill använda någon av de tjänster som har nämnts i tråden.

Jag antar att det nya kortet kostar pengar, hur mycket talar vi om här?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Jag antar att det nya kortet kostar pengar, hur mycket talar vi om här?

Bankkort Mastercard kostar 250:-/år.
Har du bara ett Betal- och kreditkort Mastercard, kan du bli nyckelkund och då kostar båda korten 39:-/månad + att avgiften för internet banken (internet banken är visserligen gratis, det är betal tjänsten som kostar, d.v.s att kunna betala räkningar via internet banken) också ingår i det.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Bankkort Mastercard kostar 250:-/år.
Har du bara ett Betal- och kreditkort Mastercard, kan du bli nyckelkund och då kostar båda korten 39:-/månad + att avgiften för internet banken (internet banken är visserligen gratis, det är betal tjänsten som kostar, d.v.s att kunna betala räkningar via internet banken) också ingår i det.

Det var inte billigt..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

Kom över appen Revoult. Ser grym ut men vad är haken?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Det kostar inget att ha flera konton. Ett till mastercard kostar 5kr/mån. Så har jag löst det iaf.

Hur fick du det till 5kr/mån? Jag frågade Swedbank via facebook och ett till mastercard kort kostar 250kr/år dvs drygt 21kr per månad

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Kom över appen Revoult. Ser grym ut men vad är haken?

Skickades från m.sweclockers.com

@underwatch: Verkar inte vara någon? Har beställt ett kort där, kostade 55kr i frakt.

Permalänk
Medlem

Varför så sugna på e-kort? Om ni är rädd för lämna era kortuppgifter. Handla med Klarna Faktura om butiken erbjuder det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Hur fick du det till 5kr/mån? Jag frågade Swedbank via facebook och ett till mastercard kort kostar 250kr/år dvs drygt 21kr per månad

60 kr/år kostar det att ha ett till.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

60 kr/år kostar det att ha ett till.

Är det kreditkort du syftar på kanske där man få det gratis typ om man är nyckelkund? Såhär säger Swedbank när jag frågar de om extra kort för 5kr/ månad

Hej igen! Det stämmer! Mastercard Bankkort kostar 250 kr per år, per styck. Det jag tror du tänker på för 5 kr extra per månad är Nyckelkund, där du kan ha ett extra Betal- och kreditkort som ingår i priset. Priset för Nyckelkund är 39 kr i månaden, vilket är ungefär 5 kr mer i månaden om du har internetbetalning och bankkort idag. Läs gärna mer på denna länk: www.swedbank.se/nyckelkund. Hör gärna av dig igen om du har fler frågor! /Patrik

Skrivet av Cr0wN:

@underwatch: Verkar inte vara någon? Har beställt ett kort där, kostade 55kr i frakt.

Det som kanske är lite segt är att om man behöver "fylla" på sitt kort så tar det 1-3 dagar med banköverföring, man kan även fylla på med sitt vanliga bankkort men då är vi väl tillbaka till ruta 1 x)

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Varför så sugna på e-kort? Om ni är rädd för lämna era kortuppgifter. Handla med Klarna Faktura om butiken erbjuder det.

E-kortet används flitigt vid utomlands köp, klarna faktura finns ej där.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem

Provade precis Revoult. Skapade konto och blev ombedd att överföra 100kr första gången. Provade att göra det med ekort (lol) funkade inte. Tog mitt bankkort och överförde pengarna och det gick bra. Ville testa att köpa något från aliexpress och blev återigen ombedd att verifiera mig genom att skicka bild på mitt körkort och sedermera mitt ansikte. Sagt och gjort, blev godkänd inom 2-5 min. Gjorde köp hos aliexpress, fungerade finemang.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Avstängd
Skrivet av underwatch:

Provade precis Revoult. Skapade konto och blev ombedd att överföra 100kr första gången. Provade att göra det med ekort (lol) funkade inte. Tog mitt bankkort och överförde pengarna och det gick bra. Ville testa att köpa något från aliexpress och blev återigen ombedd att verifiera mig genom att skicka bild på mitt körkort och sedermera mitt ansikte. Sagt och gjort, blev godkänd inom 2-5 min. Gjorde köp hos aliexpress, fungerade finemang.

Skickades från m.sweclockers.com

Intressant tjänst, men den ersätter väl inte e-kort direkt? Kanske ett lite extra skydd när man är utomlands men inte mycket mer? Eller har jag missat något?

Permalänk
Medlem

@cider123: Håller med, känns ju bara som ytterligare ett "kort". Ser inga av e-kortets fördelar.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Varför så sugna på e-kort? Om ni är rädd för lämna era kortuppgifter. Handla med Klarna Faktura om butiken erbjuder det.

OM butiken stödjer klarna/verified by visa/o alla andra rätt lokala/begränsande betalningslösningar som går att få på ett kort heller app i svedala ja.

Tex!
Hur många butiker i kina/us/england/tyskland/australien/brazilien/thailand/japan/canada känner DU till som tar betalt med klarna faktura?
Och detta är enbart dom länder jag handlat från i år lägg till 10-15 till för vad jag handlat från dom sista 5 åren.

Visst verfied by visa är ju en gnutta säkrare kortköp än utan MEN problemet med att kontokorts nummer sparas (ibland okrypterat) och sen blir butiken hackade (är ju mer vanligt än inte numera) och vips så kan dom handla med ditt kort i vilken butik som helst som tar "vanliga" kort och ditt konto/kortkredit är tomt på sekunder.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Intressant tjänst, men den ersätter väl inte e-kort direkt? Kanske ett lite extra skydd när man är utomlands men inte mycket mer? Eller har jag missat något?

Nej tyvärr inte. Man får ett virtuellt kort som man fyller på pengar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lorault:

Varför så sugna på e-kort? Om ni är rädd för lämna era kortuppgifter. Handla med Klarna Faktura om butiken erbjuder det.

Folk i gemen har någon slags kreditkortsfobi. Helt oförklarligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lorault:

Varför så sugna på e-kort? Om ni är rädd för lämna era kortuppgifter. Handla med Klarna Faktura om butiken erbjuder det.

Det finns tillfällen man handlar utav lite mer okända sidor antar jag? Personligen har e-kort hjälpt mig få xx antal gratismånader från netflix & spotify genom åren, även om jag betalat till och från så har det varit en bra tröst när väl pengarna tryter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Varför så sugna på e-kort? Om ni är rädd för lämna era kortuppgifter. Handla med Klarna Faktura om butiken erbjuder det.

Ock klarna är så himla bra också...

Använt e-kort till alla mina internetköp, streaming abbonnemang och annat. Slipper ett butiken drar mer osv.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare