Nvidia Geforce GTX 1070 Ti kan utrustas med 8 GB GDDR5 i 9 Gbps

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Geforce GTX 1070 Ti kan utrustas med 8 GB GDDR5 i 9 Gbps

Allt mer pekar mot att Nvidia i slutet av oktober fyller prestandagapet mellan Geforce GTX 1080 och GTX 1070 med GTX 1070 Ti, som likt GTX 1060 kan utrustas med rekordsnabbt GDDR5-minne.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är tråkigt att de inte gick på GDDR5x, något jag hade hoppats på.

Största nyheten verkar vara just minnesbandbredden, och jag har inte hört talas om ett enda vanligt 1070 som inte klockar långt över 9GHz stabilt. GDDR5x hade också sett till att de inte hade kunnat användas för ETH mining vilket hade gjort att fler hade gått till målgruppen; gamers.

I vilket som ser jag verkligen fram emot internet bli fyllt av benchmarks när tiden är kommen.

Permalänk

Ska bli kul att se överklockade icke-reference 1070 Ti kort spöa skiten ur alla svindyra Founder's edition 1080 med deras urusla kylare. Grymt mycket mer prestanda för pengen. Detta måste jag ändå erkänna ser spännande ut, kanske trycker ner priserna på 1070's och 1060's

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Intressant. Det här borde ju innebära att om man överklockar dem så kommer man kunna komma upp i 1080-prestanda.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Men jag vill ju köpa min nya dator nu i veckan. Jag orkar inte vänta tills slutet av oktober, fasiken också.

Permalänk
Skrivet av Raphaei:

Det är tråkigt att de inte gick på GDDR5x, något jag hade hoppats på.

Största nyheten verkar vara just minnesbandbredden, och jag har inte hört talas om ett enda vanligt 1070 som inte klockar långt över 9GHz stabilt. GDDR5x hade också sett till att de inte hade kunnat användas för ETH mining vilket hade gjort att fler hade gått till målgruppen; gamers.

I vilket som ser jag verkligen fram emot internet bli fyllt av benchmarks när tiden är kommen.

Då hade de ju kostat inom 99% av en 1080, då hade de ju lika gärna kunnat sälja en 1080 lite dyrare? Vi klagade inte på GDDR5 på 1070 varför göra de här?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Det är kanske just därför den har GDDR5 - så att "miners" nappar på den och köper upp allt. Nvidia's VD förra månaden:
http://www.investopedia.com/news/nvidia-ceo-believes-cryptocu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphaei:

Det är tråkigt att de inte gick på GDDR5x, något jag hade hoppats på.

Största nyheten verkar vara just minnesbandbredden, och jag har inte hört talas om ett enda vanligt 1070 som inte klockar långt över 9GHz stabilt. GDDR5x hade också sett till att de inte hade kunnat användas för ETH mining vilket hade gjort att fler hade gått till målgruppen; gamers.

I vilket som ser jag verkligen fram emot internet bli fyllt av benchmarks när tiden är kommen.

Dock måste jag fråga, är 1080/1070 idag minnesbegränsade? Dvs skalar deras prestanda upp rejält om man håller stock frekvens och bara ökar VRAM prestanda?

Skrivet av scara:

Det är kanske just därför den har GDDR5 - så att "miners" nappar på den och köper upp allt. Nvidia's VD förra månaden:
http://www.investopedia.com/news/nvidia-ceo-believes-cryptocu...

Skulle inte förvåna mig ett dugg. Nvidia har visat gång på gång att man skiter i sina kunder... $$$ is all that matters.

Permalänk
Medlem

Ruskigt nära 1080 i prestanda. Känns som 1080 eller 1070 är ett dumt köp nu

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Men jag vill ju köpa min nya dator nu i veckan. Jag orkar inte vänta tills slutet av oktober, fasiken också.

Du kan ju alltid köpa resten och bygga ihop och sen när det släpps köpa ett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Du kan ju alltid köpa resten och bygga ihop och sen när det släpps köpa ett.

Jo, men jag såg framemot att lira lite i helgen. Eftersom jag kör på en Freesync skärm så tror jag att jag chansar på vega 56. Första gången man kör rött/rött på flera år, hoppas inte man blir besviken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Skulle inte förvåna mig ett dugg. Nvidia har visat gång på gång att man skiter i sina kunder... $$$ is all that matters.

Alla som köper deras produkter är väl deras kunder, oavsett hur de använder korten?

Permalänk
Inaktiv

@Paddanx: Nvidia har monopol i branchen. Jag klandrar dom inte.

Permalänk

Det står att 1070 ska ligga på 379 euro i pris. Är detta en sänkning? Funderar på hur man kan förvänta sig att 1070Ti med andrapartskylare kan komma att kosta. Någon som har en idé?

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddeboden:

Det står att 1070 ska ligga på 379 euro i pris. Är detta en sänkning? Funderar på hur man kan förvänta sig att 1070Ti med andrapartskylare kan komma att kosta. Någon som har en idé?

Det är väl officiella priset. 379 dollar i USA har varit priset sen början förutom för founders edition. Men I praktiken lär det vara mer pga brist för miners köper alla kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

@Ixos: Det är sant, men anledningen till att folk är lite sura är ju för att nvidia rörs inte i ryggen på samma sätt som AMD gör.

AMD behöver mer "brand recognition" vilket dom inte får av miners, dom vill åt mainstream gaming marknaden som nvidia har i järnhand.

Vi som konsumenter behöver det för framtida prissättningar samt att vi får bättre utveckling.

För nvidia är detta ett plus, dom säljer fler kort. dom har redan igenkännings faktorn hos icke entusiaster. Så miningen ger dom bara mer pengar i fickan.

Så det är pretty much som det ser ut. Sen hjälper det ju inte att Vega visat sig vara en flopp för AMD(och i slutändan oss konsumenter)

Permalänk
Medlem

Blir intressant att se vad priset landar på i Sverige. GTX 1070 ligger ju redan idag farligt nära GTX 1080, från ca. 4500:- och uppåt för icke-referenskort. Ska 1070 Ti kosta 5000+ :- kan man ju lika gärna skaffa ett 1080.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Alla som köper deras produkter är väl deras kunder, oavsett hur de använder korten?

Nvidia - The Way It's Meant to be Played...
Inte: Nvidia - The Way It's Meant to be Coined...

De som köper beräkningskort, typ Quadro kort de betalar också för hårdvara som är gjord för att jobba hårt med beräkningar 24/7. Inga grafikkort för konsumenter är gjorda för detta... Så folk köper kort, bränner sönder dem, och sen dumpar dem på beg marknaden där de ofta är helt förstörda, eller gnäller om garantier, som kostar oss alla kunder en satans massa pengar. Nej.. mining borde vara som OC... garantiförstörande och ej få återsäljas efter det.

Så de kör över sina lojala spelare... för att sälja kort till svinen.

Och jag säger detta som en som faktiskt grävt efter mynt. Samtliga av de kortet har getts bort med info om vad de använts till, och varför de troligen inte kommer hålla länge till. Jag vill inte bidra till el-förbrukning och miljöförstöring för att tjäna några 1000-tals kronor. Vi har gott om giriga människor i denna värld tack.

Permalänk
Medlem

Om de nu kör på 9gb/s minne så undrar man hur stor skillnaden blir (om jag inte minns fel så var skillnaden mellan 1060 bara någon % med snabbare minne), och ens varför de lägger ett kort med 95% av cuda kärnor som ett gtx 1080.

Den ligger då så nära att den riskerar att kanibalisera sin egen lineup på ett visst sätt? Eller är syftet att skrota 1080 och 1070? Vet Nvidia någonting om Vega som vi inte vet? Eller är det kanske helt orelaterat till Vega och handlar om priserna på minnen gått upp?

Om de kör GDDR5X kommer de få ett toppenkort, men som sagt så kommer den hamna på tok för nära 1080 och 1080 försvinner, så varför skulle de göra det om den hamna inom 92-95% av prestandan av ett 1080?

Allting känns väldigt förvirrande. Vega56 kommer inte sälja mer för Nvidia har all mindshare och för få personer är villiga att tweaka den för att få bättre än 1070 prestanda ändå.

En sak som kan vara anledningen är att de tar vara på yta som inte används när de gör t.ex 1080s osv. Då kan det i sånna fall vara en bra idé för dem att ta vara på ytan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Om de nu kör på 9gb/s minne så undrar man hur stor skillnaden blir (om jag inte minns fel så var skillnaden mellan 1060 bara någon % med snabbare minne), och ens varför de lägger ett kort med 95% av cuda kärnor som ett gtx 1080.

Den ligger då så nära att den riskerar att kanibalisera sin egen lineup på ett visst sätt? Eller är syftet att skrota 1080 och 1070? Vet Nvidia någonting om Vega som vi inte vet? Eller är det kanske helt orelaterat till Vega och handlar om priserna på minnen gått upp?

Om de kör GDDR5X kommer de få ett toppenkort, men som sagt så kommer den hamna på tok för nära 1080 och 1080 försvinner, så varför skulle de göra det om den hamna inom 92-95% av prestandan av ett 1080?

Allting känns väldigt förvirrande. Vega56 kommer inte sälja mer för Nvidia har all mindshare och för få personer är villiga att tweaka den för att få bättre än 1070 prestanda ändå.

En sak som kan vara anledningen är att de tar vara på yta som inte används när de gör t.ex 1080s osv. Då kan det i sånna fall vara en bra idé för dem att ta vara på ytan.

Jag tolkar det här som ett rent svar på Vega 56. Vega 56 slår 1070 och för nVidia är det bara mysigt att få trycka till AMD på den enda front där dom har nåt att komma med nu, Vega 56.

Visa signatur

Stationär: i7 2600k @ 4.7GHz | Har inget GFX :( | 24GB RAM @ 2133MHz CL10 | Corsair 650TW | Samsung Evo 840 256GB
Bärbar: HP Spectre x360 i5-5200U | 8GB RAM | Samsung Evo 850 256GB

Permalänk
Medlem

Det är så skam och synd att aldrig 70 kortet för generation pascal blev som Maxwells GTX 970, prestandan för pengarna man får.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Japp onekligen väldigt bra mining spec.

Med tanke på hur nära 1070 är till förstaplats på mining-tronen prestanda/watt så tror jag TI kommer att ge den guldmedalj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Det är så skam och synd att aldrig 70 kortet för generation pascal blev som Maxwells GTX 970, prestandan för pengarna man får.

Ja...Köpte mitt GTX 970 för 3390:- och så mycket inflation tror jag inte vi haft sen dess... Om 1070 Ti får 1070 att gå ner till under 3500:- kan det ju bli ett ganska bra kort för pengarna. Problemet med Pascal är att Nvidia inte haft någon riktig konkurrens så de har kunnat mjölka det på så mycket pengar som det bara gick. GTX 1070 var mer nedbantat jämfört med 1080 än vad 970 var jämfört med 980 också.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

jag har asus 1070 rog gaming... värt uppgradera till 1070 ti llr bättre gå 1080 direkt?

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Det är väl officiella priset. 379 dollar i USA har varit priset sen början förutom för founders edition. Men I praktiken lär det vara mer pga brist för miners köper alla kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är dessa miners ni snackar om och varför köper dom upp allt?

Visa signatur

AMD Ryzen 5900x - MSI GEFORCE RTX 4080 16GB - Corsair 32GB ram (3200mhz) - Crucial M2 1TB - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - Corsair 850w Gold Corsair v2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Men jag vill ju köpa min nya dator nu i veckan. Jag orkar inte vänta tills slutet av oktober, fasiken också.

Vega 56 är fortfarande klockren och i lager igår! Kolla komplett!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netforce:

jag har asus 1070 rog gaming... värt uppgradera till 1070 ti llr bättre gå 1080 direkt?

Inget av dem, vänta in nästa generation om du vill ha riktig prestandaskjuts för pengarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av crion:

Vega 56 är fortfarande klockren och i lager igår! Kolla komplett!

Skickades från m.sweclockers.com

Beställde min dator igår, körde på Vega 56. Verkar som det går att undervolta rätt bra, och ändå hålla hög prestanda. Längtar tills man kan få tag på en kylare med så man kan byta ut referensskräpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jag vill inte bidra till el-förbrukning och miljöförstöring för att tjäna några 1000-tals kronor.

Men du bidrar mer än gärna med el-förbrukning och miljöförstöring när det handlar om att spela de senaste spelen i högsta upplösningen och fps?

Skrivet av Paddanx:

Så de kör över sina lojala spelare... för att sälja kort till svinen.

De som använder korten till något som skapar en produkt folk är berädda att betala för är alltså "Giriga Svin" medans du som använder korten för din egen underhållning är vadå... Snäll och lojal spelare?

På sikt tror jag för övrigt att mining är positivt för miljöförstöring eftersom det tar bort bankernas och större företagens kontroll över deras viktigaste verktyg, pengarna, och sätter dessa i händerna på människor istället. Banker och företag är vad som driver storskalig miljöförstöring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Men du bidrar mer än gärna med el-förbrukning och miljöförstöring när det handlar om att spela de senaste spelen i högsta upplösningen och fps?

Eftersom jag sitter och använder det. Ja. Sitter inte och spelar 24/7 heller, och har energialternativ för systemet igång. Jag lastar inte ens 75-80% av systemet ändå med spelen.

Sitter du och tittar på krypteringen 24/7? Eller stänger du av den när du inte sitter där?
Är lite som folk som har TVn igång hela dagen... men tittar inte. Eller tomgången på motorn som måste gå i 15 min för du sitter och väntar.

Använd resurserna om du måste, säger inte att du ska undvika att leva. Men att använda dem effektivare är vad du borde satsa på. Att tugga resurser 24/7 bara för att du kan... är ren miljöförstöring.

Skrivet av Ixos:

De som använder korten till något som skapar en produkt folk är berädda att betala för är alltså "Giriga Svin" medans du som använder korten för din egen underhållning är vadå... Snäll och lojal spelare?

Jag är inte lojal ett märke.

Giriga svin kan du ju bara titta på hur hela marknaden har utvecklats.

Hela koncepter bygger på att man ska ge något virtuellt ett värde.
De största kupperna i dem har "bankerna" tagit alla mynten från folk och sprungit. https://www.theguardian.com/technology/2016/aug/07/bitfinex-e...

Företag som gjorde ASIC miners som först "testade dem" genom att gräva efter mynt. Och försenade leveranser för de tjänade mer på att ta folks pengar, bygga enheterna och sedan gräva lite "extra" och sen inte ens leverera de som kunderna betalt för. (Sämre prestanda, defekta enheter osv)

Eller så gör de som med Ethereum där någon rånade folk på miljoner dollar med en ful kupp. Man säljer massor, marknaden rasar och sen köper man upp allt igen till vrakpris. Samma skit skedde förr med börser, till man reglerade det och skyddade det, för folk lurade till sig pengar.

Hela mynt-tanken drivs och existerar pga av girighet. De som kan "trycka pengar" gör allt för att göra det snabbt, oavsett vad de orsakar. Och sen ser tjuvarna möjligheten att bli rika som fan på dessa "giriga svin".

Så ja... jag står för orden, då de faktiskt är sanna, även om du inte gillar dem.

Skrivet av Ixos:

På sikt tror jag för övrigt att mining är positivt för miljöförstöring eftersom det tar bort bankernas och större företagens kontroll över deras viktigaste verktyg, pengarna, och sätter dessa i händerna på människor istället. Banker och företag är vad som driver storskalig miljöförstöring.

Det är idealet jag också började med när jag gjorde det. Men sanningen är tyvärr att de enda du gynnar är de som satsar enorma summor på att gräva. Tänk på det:
"Någon" utvecklar ett mynt. Personen själv kan snabbt investera bästa sakerna i dem och få många av dem. Sen kommer massan, och med girigheten och guldgrävande girigheten tjänar lite pengar. Vem blir rik? Jo de som var med från början. Inte de andra.

Bitcoin gjorde det du sa ovan, o teorin. I praktiken har det bara resulterat i att folk blivit rånade på sina mynt, eller fått små mängder pengar, medan några få blivit svinrika på det. Och folk växlar ändå ut sina pengar till en bank, då de vill ha skydd mot rån, bedrägeri och liknande.

Om något har dessa kupper visat att när tom coin-bankerna själva rånar sina kunder på mynt... hur fan tror man att det ska vara säkert för personer att investera i? Företag och banker måste iaf stå för sina kast... ingen kommer gripa dessa coin tjuvar, någonsin.