Laptop för surf, serier och lättare programmering. Budget: ~6-10k.

Permalänk

Laptop för surf, serier och lättare programmering. Budget: ~6-10k.

Hej!

Jag har nu suttit på en lastgammal stationär PC i flertalet år som min maindator och även fast jag är väldigt nöjd med den så är det fan på tiden att införskaffa något modernare. Det jag har varit allra mest nöjd över med min nuvarande stationära är att trots att det är en skitburk i grunden, så har den ändå hållit sig relativt snabb genom åren (nån gång blev man tvungen att formatera om skiten men sen dess har det fungerat bra).

Jag gör inte speciellt mycket på mina datorer bortsett från att surfa, titta på serier och kanske nån gång då och då sätta på CS 1.6 eller köra nåt gammalt spel på en emulator (Zelda <3). Jag kommer dock med hög sannolikhet att börja studera nästa år i ett program där programmering kommer att ske. Därför är mina krav:

- Datorn ska vara snabb och hålla ett par år (mycket viktigt).
- Vara god för grundläggande programmering samt studier.

Det är mina främsta krav. Hatar, absolut hatar sega datorer. Har blivit ärrad av gamla PC-laptops.
Budget på ca 6-10k helst, men jag kan sträcka mig till 11k.

Jag har sökt mina tankar till en Macbook Air och alla bekanta älskar allt som har med Macbooks att göra, men jag ställer mig tveksam. Kan man få en bättre PC för mindre pengar men till liknande prestanda? Som faktiskt håller? Macbook lockar då allt tydligen ska funka perfa trots flertalet år på nacken.

Permalänk
Medlem

@SoulAmazin:

Gällande Mac: De MacBooks som går att köpa nya i ditt prisspann är inte särskilt kraftfulla, kan vara värt att tänka på. Ingen expanderbarhet för framtiden så att vänta sig att de ska hålla sig lika bra som MBPs för 5 - 6 år sen vore att bedra sig själv. Begagnat kan du dock göra en del fynd på MBPs kan jag tänka mig. Vad det gäller Apple så visst själva datorn håller väl i något mått ganska bra, det är allt omkring som fallerar ladd-sladdar som fnasar upp sig etc.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Skrivet av tuomi:

@SoulAmazin:

Gällande Mac: De MacBooks som går att köpa nya i ditt prisspann är inte särskilt kraftfulla, kan vara värt att tänka på. Ingen expanderbarhet för framtiden så att vänta sig att de ska hålla sig lika bra som MBPs för 5 - 6 år sen vore att bedra sig själv. Begagnat kan du dock göra en del fynd på MBPs kan jag tänka mig. Vad det gäller Apple så visst själva datorn håller väl i något mått ganska bra, det är allt omkring som fallerar ladd-sladdar som fnasar upp sig etc.

Tack för inlägget!

Okej, om vi snackar rent specmässigt, vad tror du skulle vara nödvändigt utifrån mina krav? SSD känns självklart, men vad annat får datorn att hålla sig snabb och krångelfri?

Och angående MPBs - ifall man skulle titta in på det begagnade segmentet, vad är att föredra rent årsmodellmässigt, specifikationsmässigt etc?

Permalänk
Medlem

@SoulAmazin:

Vad det låter så skulle du klara dig på 8GB i RAM utan problem, jag hade satsat på en 4-kärnig i7a med HT.
SSD kan installeras på egen hand om du inte hittar någon med. (Vad det gäller modellerna med HDD)

Köper du en MacBook Pro från senare än 2012-mid eller en Air, MacBook eller MBP Retina så kommer du inte kunna uppgradera RAM-minnet själv utan bör kanske satsa lite högre på en gång och då kanske 16GB. Detsamma gäller batteriet som i de tajtare modellerna är fastlimmat och svårare att byta ut.

Det är alldeles för svårt att utifrån ovan ge några exakta svar speciellt gällande hållbarhet då det är olika från dator till dator.
Väldigt enkelt att installera om hursomhelst om vi pratar hållbarhet i att datorn blir seg, dock bra om du gör en backup på dina filer så att du kan börja om från scratch.
Batterier håller inte hur länge som helst och som sagt kablar etc. håller ingen vidare värst kvalitet hos apple.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com