Tråden om Nintendo Switch | Lite | OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Har inte hittat en svensk men det finns USAs webshop man kan kolla i

Tack! Hittade ett ännu bättre förslag, se nedan

Skrivet av Tiamat:

@Swe.Stars: jag köpte online på nätet via den ryska sidan. Sen om de har ändrat det vet jag inte men det ska gå att köpa olika spel på onlinesidorna. SWE sidan är väl UK köper sällan på nätet.

Du ska ha ett konto för respektive land för att du ska få det priset som de har och det fungerar inte för NA.

Kan rekommendera alla som vill köpa via andra regioner, att nyttja https://savecoins.me/. Där kan man se vad, t ex, mexikanska priset blir i US-dollar. Sajtens huvudsakliga "uppgift" är att visa de billigaste regionerna för varje spel.

Stardew Valley som många är ute efter (jag själv inkluderad) går att få tag på för $8.27 = ca. 67 kr. Det är inte dåligt.

En fråga som dock dök upp nu vid köp via andra regioner är om man ska använda metod

1. Skapa ett konto för varje region .
2. Ändra region i Switchen/webbläsare och sedan byta tillbaka.

Nackdelen med #1 verkar att spelen är knutna till respektive utländskt konto = ska du köpa en ny Switch eller byta ut på garantin, måste man väl återskapa varje enskilt konto (x antal), vilket verkar knepigt (om möjligt?).

Nackdelen #2 verkar folk på Neogaf säga (vet inte om det stämmer) att man inte kan byta region om man har "pengar kvar i plånboken"(?) men man undkommer detta om man betalar via PayPayl.

Saxar det jag läste där:

Originally Posted by sonto340

"You can do it that way, but you’re better off just setting up a new user with a Nintendo Account in the country you plan on accessing the eshop of. If you have any money in the wallet you can’t change regions back.
"

I disagree, as that means filling your Switch full of useless accounts, and when the day comes you need to transfer stuff from your Switch for whatever reason (next Nintendo system, need a replacement Switch, etc), doing so could be very hard or even impossible if you need to transfer purchases from multiple accounts.

You don't need to add money to your wallet if you just pay for games via PayPal.

... any thoughts?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_tito:

Mjo samma här, har också beställt skärmskydd och fodral. Men när väl den har kommit så har det nya Mario spelet kommit

Fick den nya orderbekräftelsen, beräknas att skickas 171103.

Skickades från m.sweclockers.com

Var inne och kollade på min order och de har flyttat fram datumet till 23/10 nu

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av frizzy10:

Yes, samma här

Dock har min order statusen " Plockning startade", knepigt att det ska ta upp till 18 dagar innan plockningen är avslutad...

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem
Skrivet av frizzy10:

Lagomt till Odyssey då

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Stardew Valley som många är ute efter (jag själv inkluderad) går att få tag på för $8.27 = ca. 67 kr. Det är inte dåligt.

Utvecklaren svarade på ett redditinlägg där en användare tackade för att dom hållt priset nere i alla regioner, han sa att dom ville att spelet skulle vara tillgängligt för så många som möjligt och bad att folk inte utnyttjade det ännu lägre priset i andra regioner.

Men alla är ju fria att göra som dom vill så länge det inte förhindras av Nintendo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Utvecklaren svarade på ett redditinlägg där en användare tackade för att dom hållt priset nere i alla regioner, han sa att dom ville att spelet skulle vara tillgängligt för så många som möjligt och bad att folk inte utnyttjade det ännu lägre priset i andra regioner.

Men alla är ju fria att göra som dom vill så länge det inte förhindras av Nintendo.

... och nu har jag dåligt samvete, då utvecklarna verkar ha en sådan fin inställning... :/
.. å andra sidan har jag köpt på Steam också sååå... det kanske väger upp?
Men tack för insikten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_tito:

Yes, samma här

Dock har min order statusen " Plockning startade", knepigt att det ska ta upp till 18 dagar innan plockningen är avslutad...

Hehe, min står som delvis skickad nu men det är för att jag beställde Zelda samtidigt

Skrivet av Segge:

Lagomt till Odyssey då

Japp! Problemet är att jag har Zelda hemma att spela Är riktigt sugen på Mario men köper det nog inte förrän jag har klarat Zelda, annars kommer det bli som ens steambibliotek där man har för många i sin backlogg... Sedan har man ju Splatoon 2 och mario kart som står uppskrivet på inköpslistan

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem

Om ni inte redan har sett i Dagens fynd-tråd så går det att köpa 128GB micro SD-kort på 3 butikerna för 249kr. Var själv inne igår och köpte ett till mitt kommande switch. Läste någonstans att Switchen inte stödjer så hög skriv/läs-hastighet (rätta mig gärna om jag har fel) så kortet verkar perfekt för konsolen.

Visa signatur

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Swe.Stars:

Tack! Hittade ett ännu bättre förslag, se nedan

Kan rekommendera alla som vill köpa via andra regioner, att nyttja https://savecoins.me/. Där kan man se vad, t ex, mexikanska priset blir i US-dollar. Sajtens huvudsakliga "uppgift" är att visa de billigaste regionerna för varje spel.

En fråga som dock dök upp nu vid köp via andra regioner är om man ska använda metod

1. Skapa ett konto för varje region .
2. Ändra region i Switchen/webbläsare och sedan byta tillbaka.

Nackdelen med #1 verkar att spelen är knutna till respektive utländskt konto = ska du köpa en ny Switch eller byta ut på garantin, måste man väl återskapa varje enskilt konto (x antal), vilket verkar knepigt (om möjligt?).

Nackdelen #2 verkar folk på Neogaf säga (vet inte om det stämmer) att man inte kan byta region om man har "pengar kvar i plånboken"(?) men man undkommer detta om man betalar via PayPayl.

Saxar det jag läste där:

Originally Posted by sonto340

"You can do it that way, but you’re better off just setting up a new user with a Nintendo Account in the country you plan on accessing the eshop of. If you have any money in the wallet you can’t change regions back.
"

I disagree, as that means filling your Switch full of useless accounts, and when the day comes you need to transfer stuff from your Switch for whatever reason (next Nintendo system, need a replacement Switch, etc), doing so could be very hard or even impossible if you need to transfer purchases from multiple accounts.

You don't need to add money to your wallet if you just pay for games via PayPal.

... any thoughts?

Skrivet av Squallie:

Som sagt paypal är regionstyrt så det fungerar inte att använda till NA gäller även kreditkort (med undantag nån som har ett utländskt) . De har även stoppat att handla online via olika regioner. Det billigare alternativet vet jag inte ens om det fungerar med pre-paid. Sen borde Nintendo ändra sina priser till samma tycker man. Sen är en Switch svindyr i Mexiko så det kanske jämnar ut sig för dem.

Såg ett svinbra pris på Mario Odyssey + de 3 bröllops amiibon på Nintendo UK men detta gäller endast dem :/
Att Bergsala + återförsäljare har blivit giriga även t e x Amazon.it Italien har ändrat sitt pris till Sverige på mini Snes gör det hela inte bättre.
Inte undra på att folk vill ha bästa dealen då priserna är höga i SWE sen har ju Brasilien ännu högre priser p g a import.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

@frizzy10: stämmer de snabba korten ger inte mycket effekt men för det priset så bara köp.
Det var en butiksdeal för 3?

Skrivet av Swe.Stars:

... och nu har jag dåligt samvete, då utvecklarna verkar ha en sådan fin inställning... :/
.. å andra sidan har jag köpt på Steam också sååå... det kanske väger upp?
Men tack för insikten!

Själva tanken är god med regionsfri, PS4 har detta med förutom regions online-shop. T e x om jag flyttar eller är ute och reser till USA så slipper jag behöva köpa en ytterligare switch för att spela i USA etc. Att importera spel som inte släpps på Europa marknaden är också najs.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Squallie:

Blir att köpa i Svenska eShop för mig, utvecklarna är värd pengarna trots att det är tredje gången jag köper spelet.

Deras nya spel (inspirerat av Harry Potter samt någon annan referens) ser rätt lovande ut också, men oklart vilka plattformar den är tänkt att släppas till. Personligen ser jag gärna ett Switch-släpp vid sidan av PC-utgåvan.

Skrivet av frizzy10:

Om ni inte redan har sett i Dagens fynd-tråd så går det att köpa 128GB micro SD-kort på 3 butikerna för 249kr. Var själv inne igår och köpte ett till mitt kommande switch. Läste någonstans att Switchen inte stödjer så hög skriv/läs-hastighet (rätta mig gärna om jag har fel) så kortet verkar perfekt för konsolen.

Såvida inget ändrats sedan lanseringen så är det runt 30MB/s som gäller. Hårdvaran ska klara högre hastigheter men finns en begränsning av okänd anledning.

Gammal Digital Foundry-artikel om hastigheterna: http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2017-best-mi...

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av anon5930:

Blir att köpa i Svenska eShop för mig, utvecklarna är värd pengarna trots att det är tredje gången jag köper spelet.

Hoppas att det kan bli en fysik release av spelet med kanske LRG får igenom sitt avtal

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av anon5930:

Samma här, detta är utvecklare som verkligen förtjänar varenda krona

Skrivet av anon5930:

Deras nya spel (inspirerat av Harry Potter samt någon annan referens) ser rätt lovande ut också, men oklart vilka plattformar den är tänkt att släppas till. Personligen ser jag gärna ett Switch-släpp vid sidan av PC-utgåvan.

Är inte det så att det är samma utgivare (chucklefish) men inte samma utvecklare (Eric "concernedape" Barone)?
Oavsett så ser det riktigt lovande ut

Edit: 2:10 kvar tills (eventuellt) släpp

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

@frizzy10: stämmer de snabba korten ger inte mycket effekt men för det priset så bara köp.
Det var en butiksdeal för 3?

Själva tanken är god med regionsfri, PS4 har detta med förutom regions online-shop. T e x om jag flyttar eller är ute och reser till USA så slipper jag behöva köpa en ytterligare switch för att spela i USA etc. Att importera spel som inte släpps på Europa marknaden är också najs.

Japp, det stämmer. Killen jag handlade av sa att det var i samarbete med samsung pay. De hade inte skyltat med det på något speciellt sätt och de hade en hel del minneskort kvar där jag var (Kungsportsplatsen).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av frizzy10:

Japp! Problemet är att jag har Zelda hemma att spela Är riktigt sugen på Mario men köper det nog inte förrän jag har klarat Zelda, annars kommer det bli som ens steambibliotek där man har för många i sin backlogg... Sedan har man ju Splatoon 2 och mario kart som står uppskrivet på inköpslistan

Har också Mario kart Delute och Splatoon 2 på inköpslistan, men då jag har båda till Wii U så har dom fått vänta, kanske köper båda inför långresa över julen. Kan rekommendera att ta en paus med Zelda och köra Mario från releasedagen, rätt kul att hänga med i något forum när spelet är nytt och det skrivs massor samtidigt som man själv spelar. Bara du hinner spela igenom Zelda till DLC 2 så

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Som sagt paypal är regionstyrt så det fungerar inte att använda till NA gäller även kreditkort (med undantag nån som har ett utländskt) . De har även stoppat att handla online via olika regioner. Det billigare alternativet vet jag inte ens om det fungerar med pre-paid. Sen borde Nintendo ändra sina priser till samma tycker man. Sen är en Switch svindyr i Mexiko så det kanske jämnar ut sig för dem.

Såg ett svinbra pris på Mario Odyssey + de 3 bröllops amiibon på Nintendo UK men detta gäller endast dem :/
Att Bergsala + återförsäljare har blivit giriga även t e x Amazon.it Italien har ändrat sitt pris till Sverige på mini Snes gör det hela inte bättre.
Inte undra på att folk vill ha bästa dealen då priserna är höga i SWE sen har ju Brasilien ännu högre priser p g a import.

Men.. varför säger de flesta på Neogaf att de använder PayPal? Lies? All lies?!

Skrivet av anon5930:

Såvida inget ändrats sedan lanseringen så är det runt 30MB/s som gäller. Hårdvaran ska klara högre hastigheter men finns en begränsning av okänd anledning.

Gammal Digital Foundry-artikel om hastigheterna: http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2017-best-mi...

Jag fick reda på svaret på min fråga längre ner - köp köp köp Det kommer inte påverka spelandet på Switch nämnvärt som jag förstod det

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Fick hem min Kina docka idag. Den verkar funka fint inkl Usb porten och får plats i min väska fint.

Enda man bör tänka på är att ansluta ström och hdmi i dockan först, sen ansluta den i switchen. Men det är likadant med Nintendos docka.

Exakta länken jag köpte från.
http://s.aliexpress.com/mERz6FNF

Hur är den rent funktionellt jmf med originaldockan? I beskrivningen står det att den stöder "4K/30FPS HDMI", undrar om dom menar "max 30 fps vid 4K" eller "max 4K och max 30fps".

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Swe.Stars:

Men.. varför säger de flesta på Neogaf att de använder PayPal? Lies? All lies?!

Nu vet jag inte vilken neogaf du talar om den med Sonic Mania fungerade bara för Europa inte för NA (USA/Kanada).
När de använde paypal stod det error jag fick samma sak. Så det går inte om du inte har ett amerikanskt paypal och detta konto måste verifieras med att du bor i USA de kräver även postnummer via kreditkortet.

Det kan vara så att någon har fått det att fungerar men jag har inte läst det angående att de från USA kunde köpa Sonic Mania från Ryssland t e x. med paypal eller kreditkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frizzy10:

Hehe, min står som delvis skickad nu men det är för att jag beställde Zelda samtidigt

Fick ett mail om att mitt Switch är på väg

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Hur är den rent funktionellt jmf med originaldockan? I beskrivningen står det att den stöder "4K/30FPS HDMI", undrar om dom menar "max 30 fps vid 4K" eller "max 4K och max 30fps".

Knappt använt den. Men ang 4K 30 så är det vad adapter pallar och inget med Nintendo Switch att göra. Självklart funkar den till andra Usb-c enheter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tiamat:

Hoppas att det kan bli en fysik release av spelet med kanske LRG får igenom sitt avtal

Instämmer, skulle jag nog byta ut PS4-utgåvan som står som en placeholder om jag fick tag i en.

Skrivet av NordhNet:

Samma här, detta är utvecklare som verkligen förtjänar varenda krona

Är inte det så att det är samma utgivare (chucklefish) men inte samma utvecklare (Eric "concernedape" Barone)?
Oavsett så ser det riktigt lovande ut

Edit: 2:10 kvar tills (eventuellt) släpp

Lite osäker, jag kan ha blandat ihop dom. Men det ser riktigt mysigt ut.

Skrivet av Tiamat:

@anders190: stardew valley går att köpa nu.

Underbart! Kändes lite poänglöst att sitta på jobbet när jag såg ditt meddelande tidigare, men nu är jag äntligen hemma. Här ska odlas!

140kr var bättre än väntat, efter att ha sett priset för USA och UK igår så räknade jag med 200kr. Inte för att priset spelar någon roll, sedan jag såg logon i presentationen förra året (eller var det i början av i år) så har jag suktat efter spelet som inget annat spel.

Skrivet av lord_tito:

Härligt! Hoppas du har den redan imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_tito:

Samma här Haha, var precis på väg in för att citera dig. Vet vad jag kommer att göra i helgen nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av frizzy10:

Samma här Haha, var precis på väg in för att citera dig. Vet vad jag kommer att göra i helgen nu.

Samma här 😁

Tänkte ta och börja med Sonic Mania och Stardew Valley. Ska försöka att låta bli att bygga upp ytterligare en enorm Backlog av spel som jag inte ens har spelat

Visa signatur

Permalänk
Konsolgrävare

Måste bara säga detta, Nintendo switch måste vara den bästa teknik prylen jag har köpt på länge. Ja jag älskar Nintendo och deras spel men om man bortser från det så är denna lilla konsol riktigt ball! Kan knappt tro att man kan tex spela Doom snart på språng! Tänk dig om framtida du skulle besöka dig när du satt i soffan och spelade Tetris på ditt Gameboy och visade upp Zelda på Switchen!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_tito:

Samma här 😁

Tänkte ta och börja med Sonic Mania och Stardew Valley. Ska försöka att låta bli att bygga upp ytterligare en enorm Backlog av spel som jag inte ens har spelat

+1 på att försöka att inte få en backlogg på switchen. Blir zelda för min del, ska försöka hinna spela igenom det innan Mario släpps så man kan lira det på releasen och sedan gå tillbaka till DLC på zelda

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Nu vet jag inte vilken neogaf du talar om den med Sonic Mania fungerade bara för Europa inte för NA (USA/Kanada).
När de använde paypal stod det error jag fick samma sak. Så det går inte om du inte har ett amerikanskt paypal och detta konto måste verifieras med att du bor i USA de kräver även postnummer via kreditkortet.

Det kan vara så att någon har fått det att fungerar men jag har inte läst det angående att de från USA kunde köpa Sonic Mania från Ryssland t e x. med paypal eller kreditkort.

Där har vi det.
Neogaf tråden jag fick länkad här på Sweclockers verkar ju bara gälla Sonic.
Efter att ha läst här: https://goo.gl/fxBmxq
.. samt här: https://goo.gl/HKNuoW

.. förstår jag att det enda sättet att betala - är med ett Nintendo eShop Card. Dessa måste dock köpas i den valuta man är ute efter, och med tanke på att det kan vara en del om man vill spara pengar, känns det ganska ovärt.

På min PS4:a har jag t ex. ett amerikanskt konto, utöver mitt europeiska, där jag köper "Gift cards" på Amazon för en billig peng.
Att ge sig ut på "mexikanska Amazon" eller något liknande med mexikanska Nintendo eShop Cards känns bara jobbigt.

... så jag köpte Stardew Valley med svenska SEK istället

Skrivet av frizzy10:

+1 på att försöka att inte få en backlogg på switchen. Blir zelda för min del, ska försöka hinna spela igenom det innan Mario släpps så man kan lira det på releasen och sedan gå tillbaka till DLC på zelda

Då får du allt ägna en jäkla massa timmar
Länge sedan jag satt så länge med ett spel (+80 timmar) och jag samlade inte allt och gjorde långt ifrån 1/3 av alla sidouppdrag.
Fantastiskt värld att bli uppslukad i <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Där har vi det.
Neogaf tråden jag fick länkad här på Sweclockers verkar ju bara gälla Sonic.
Efter att ha läst här: https://goo.gl/fxBmxq
.. samt här: https://goo.gl/HKNuoW

.. förstår jag att det enda sättet att betala - är med ett Nintendo eShop Card. Dessa måste dock köpas i den valuta man är ute efter, och med tanke på att det kan vara en del om man vill spara pengar, känns det ganska ovärt.

På min PS4:a har jag t ex. ett amerikanskt konto, utöver mitt europeiska, där jag köper "Gift cards" på Amazon för en billig peng.
Att ge sig ut på "mexikanska Amazon" eller något liknande med mexikanska Nintendo eShop Cards känns bara jobbigt.

... så jag köpte Stardew Valley med svenska SEK istället

Då får du allt ägna en jäkla massa timmar
Länge sedan jag satt så länge med ett spel (+80 timmar) och jag samlade inte allt och gjorde långt ifrån 1/3 av alla sidouppdrag.
Fantastiskt värld att bli uppslukad i <3

Damn, visste att det var stort och folk har lagt tiotals timmar, t.o.m hundratals timmar men tänkte la lite optimistiskt "man kan la klara mainstoryn på 10-20". Får ta och börja spela spelet först och se sen hur man känner innan man börjar tänka på super mario

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av frizzy10:

Damn, visste att det var stort och folk har lagt tiotals timmar, t.o.m hundratals timmar men tänkte la lite optimistiskt "man kan la klara mainstoryn på 10-20". Får ta och börja spela spelet först och se sen hur man känner innan man börjar tänka på super mario

Gör så!
(Helt) Off topic: Får jag fråga vart du kommer ifrån? Har bara hört en man uttala "la" i en mening som "Man få la ta reda påt"

xD

Permalänk
Skrivet av Swe.Stars:

Gör så!
(Helt) Off topic: Får jag fråga vart du kommer ifrån? Har bara hört en man uttala "la" i en mening som "Man få la ta reda påt"

xD

Det är väl dialektalt? Man brukade använda det uttrycket jätteofta förut när det var nästan en trend. Det spred sig till många städer.