Kan jag läsa tekniskt basår?

Permalänk

Kan jag läsa tekniskt basår?

Hejsan! Jag går nu mitt tredje år på teknikprogrammet på gymnasiet, och min största dröm hade varit att läsa till civilingenjör inom informationsteknik på KTH. Dock tror jag inte att mina betyg räcker till. Jag kommer får godkänt i alla ämnen, så det är inget problem med behörigheten. Jag kommer skriva högskoleprovet, men jag tvekar på om jag kommer klara av att skriva tillräckligt bra för att komma in. Så jag ville fråga om det är möjligt för mig att läsa ett tekniskt basår på KTH? Även om jag tekniskt sätt är behörig.

Om jag nu skriver tillräckligt bra på högskoleprovet, behöver jag ju verkligen inte gå ett basår. Men har jag det som allternativ, även om jag är behörig, och inte behöver komplettera några kurser?

Permalänk
Medlem

Är inte det enklaste bara att gå och prata med SYV på din skola? Istället för att vi ska sitta och gissa fram ett svar åt dig..

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk

@Pamudas: Jo, det borde det ju vara. Men det är ju inte ovärt att fråga om någon faktiskt kan ge ett svar.

Permalänk
Medlem

@Burhan123: Tror inte du får gå tekniskt basår om du har godkänt i alla ämnen som krävs för civilingenjörslinjen. Men är nog bäst att du kollar upp själv.

Permalänk
Medlem

Från KTHs hemsida:

"Om du klarat basårets kurser är du garanterad en plats på någon av KTH:s civil- eller högskoleingenjörsutbildningar, via en så kallad garantiplats. Du är däremot inte garanterad en plats på ditt förstahandsval, då övergången till en civilingenjörs- eller högskoleingenjörsutbildning sker genom urval och är beroende av dina studieresultat från basåret."

Så som jag förstått blir det att du blir garanterad någon plats av alla KTHs civil eller högskoleingenjörsutbildningar, men ger dig inte förtur på ditt förstahandsval (i detta fall, infotek) utan det bestäms fortfarande genom betyg! Detta bör stämma då liknande gäller på LTH m.fl

edit: lite oklart hur de menar med 'beroende av dina studieresultat från basåret', räknar de enbart de resultaten eller kombineras de med dina betyg från gymnasiet? Jag hade ringt och frågat

edit2: ser ut som om du konkurrerar med basårsbetygen samt gymnasiebetygen:

"En student som har gått Tekniskt basår eller Tekniskt basår, termin 2 och på så sätt blivit behörig konkurrerar i urvalsgrupperna T10 eller T20 samt BII, Betyg med komplettering."

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

c'est la baguette

Permalänk
Medlem

Jag ser inte varför du inte skulle kunna läsa basår. Däremot så är antagningspoängen för basår 18.80 (BI) och 19.23 (BI) för informationsteknik. Dvs inte speciellt stor skillnad. (Om man kollar på KTH-campus)

Hur ser dina betyg ut i dagsläget? Du har trots allt 2 terminer av betyg som inte har satts ännu.

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem

jag pluggar till civilingenjör i maskinteknik på Chalmers och enligt mina erfarenheter så är basåret en riktigt bra start på studierna på så pass hög nivå. Jag, som inte läste basåret, uppfattade studiestarten som en riktig käftsmäll. ALLT var svårt och man fick verkligen slita för att klara av tentorna. Mitt problem var nog att jag inte var van vid att plugga så mycket som behövdes. under min tid på gymnasiet behövde jag sällan plugga för att få bra betyg.

Basåret ger dig en god repetition på matten och fysiken och gör att hoppet i svårighetsgrad inte blir så enormt som det kan bli om man går från gymnasiet direkt till högskolan. När det gäller högskoleprovet så tycker jag inte att det är bra alls. Visst du kan ta dig in på utbildningen om du får tillräckligt höga poäng på provet MEN du har inte alls samma djup på förkunskaperna som behövs för att en förstå vad vissa kurser handlar om. Jag har några kompisar som kom in via högskoleprovet och dem bytte utbildning efter 6 månader då dem uppfattade utbildningen som för svår. Detta betyder inte att det kommer att bli likadant för dig men det kanske är värt att tänka på att många kurser tar förgivet att du har goda förkunskaper, som du kanske inte får via högskoleprovet.

Du kanske oxå tänker att du inte vill plugga 6 år (5 år civilingenjör +1 år basår) men om du inte är förberedd kan du ändå behöva plugga 6 år där ett år behövs för att ta igen kurser du kuggat där sistnämda alternativet kan vara mer påfrestande för självkänslan
Så varför ha så bråttom???

Visa signatur

intel i7 8700k | Corsair Vengeance LPX DDR4 3000Mhz 16 GB | EVGA GTX1080Ti FTW3 | Asus ROG strix Z370-F | Be Quiet! straight power E9 700W | 2x samsung 850 evo 250GB raid + samsung 850 evo 500 GB + 3tb WD Red | Noctua NH-D15 | Fractal Design define C

Permalänk

@Mix0r: Enligt hemsidan konkurerar man i två grupper BII, T10 och T20. Där T10 och T20 är för betyg man fått genom tekniskt basår.
Jag har ju läst likande, om inte samma kurser på gymnasiet. Så jag borde kunna skriva rätt så högt.

https://www.kth.se/utbildning/anmalan-antagning-behorighet/ur...

Permalänk
Medlem

Det kan man göra, jag gjorde exakt samma sak. Läste också teknikprogrammet på gymnasiet, sen läste bastermin. Sen kom in på Informationsteknik på KTH.

Permalänk

@AnnoyingIB: Tog nyss bort engelska 7, eftersom jag blev alldeles för stressad och gjorde sämre ifrån mig p.g.a. detta. Men jag har beräknat att jag kommer få runt omkring 17.4, med meritpoäng från Ma5 inräknat.

Permalänk

@SaadRH: Fast hade du då godkänt i alla ämnen, och på det viset hade behörighet till civilingenjörsprogrammet?

Permalänk

@redheadSWE: Jag kommer läsa basår direkt efter gymnasiet isfåfall. Så jag kommer ju inte vara helt lost i vad jag håller på med.

Att jag kommer plugga ett år extra betyder ingenting speciellt för mig. Jag tycker om att plugga, speciellt i ämnen jag tycker om. Och om jag läser ett år för att få en garanterad plats på ett program känns ganska tryggt.

Permalänk
Medlem

Svaret på din originala fråga: Ja

...Men satsa helst ashårt på din HP om du vill komma in på direkten. Basår/Bastermin är ganska svårt och konkurrensen kan vara jobbig om du har otur.

Source: Gick själv basåret 2014 och då var det flera som redan hade betyg i alla "behörighetsämnen"

Permalänk
Medlem

@Burhan123: Ja, jag hade behörighet till utbildningen. Jag hade klarat alla ämnen i gymnasiet. Valde att gå bastermin för att komma in en ytligare urvalsgrupp.

Permalänk

@SaadRH: Då vill jag fråga: Vad hade du för betyg från gymnasiet? Runt vilken meritpoäng hade du? Var det mycket konkurrens när du sedan skulle välja program? Vilket år var detta?

Permalänk

@timsteez: Självfallet. Jag kommer antagligen skriva högskoleprovet även nu till våren. Men jag har tittat på ganska många gamla prov, och känner att jag inte kommer fixa ett 1.45 som behövs för att komma in. Jag kommer ju i första hand söka till civilingenjörsprogrammet, och i andra hand tekniskt basår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burhan123:

@AnnoyingIB: Tog nyss bort engelska 7, eftersom jag blev alldeles för stressad och gjorde sämre ifrån mig p.g.a. detta. Men jag har beräknat att jag kommer få runt omkring 17.4, med meritpoäng från Ma5 inräknat.

Har du läst något modernt språk? I så fall var det nog ett misstag att ta bort Engelska 7 som hade gett dig ett helt extra meritpoäng bara du hade klarat kursen.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk

@Afrasbaba: Nej, jag läste/läser inte moderna språk. Hade endast fått ett extra meritpoäng från engelskan, vilket ändå inte hade räckt till för att komma in. Som jag skrev så blev jag även väldigt stressad med engelskan inräknad. Kan läsa engelska 7 på komvux om det nu skulle behövas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burhan123:

@Afrasbaba: Nej, jag läste/läser inte moderna språk. Hade endast fått ett extra meritpoäng från engelskan, vilket ändå inte hade räckt till för att komma in. Som jag skrev så blev jag även väldigt stressad med engelskan inräknad. Kan läsa engelska 7 på komvux om det nu skulle behövas.

Men ~18.4 hade åtminstone garanterat att du fått läsa basåret i Flemingsberg som hade 17.21 i höstas. 17.4 är okej marginal, men min erfarenhet när man börjar räkna på sitt egna meritvärde är att det sällan blir så som man har tänkt sig.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burhan123:

@redheadSWE: Jag kommer läsa basår direkt efter gymnasiet isfåfall. Så jag kommer ju inte vara helt lost i vad jag håller på med.

Att jag kommer plugga ett år extra betyder ingenting speciellt för mig. Jag tycker om att plugga, speciellt i ämnen jag tycker om. Och om jag läser ett år för att få en garanterad plats på ett program känns ganska tryggt.

Det låter bra! Men gör inte som jag gjorde och underskatta svårighetsgraden av en civilingenjörsutbildningen lycka till!

Visa signatur

intel i7 8700k | Corsair Vengeance LPX DDR4 3000Mhz 16 GB | EVGA GTX1080Ti FTW3 | Asus ROG strix Z370-F | Be Quiet! straight power E9 700W | 2x samsung 850 evo 250GB raid + samsung 850 evo 500 GB + 3tb WD Red | Noctua NH-D15 | Fractal Design define C

Permalänk

@Afrasbaba: Håller med. Men 17.4 räknade jag ut med worst case senario. Så jag kommer förhoppningsvis få bättre. Plus ska jag skriva högskoleprovet två gånger. Så där får jag poäng ifrån också. Jag ångrar inte att jag tog bort engelskan.

Permalänk
Medlem

Att lägga ett år på ett basår för att komma in på KTH när du har behörigheten, känns lite som slöseri av ett år? Låter lite negativt kanske. Kan du inte göra något vettigare som att knega ett år och skaffa ett okej högskoleprov? 1.5 så är du inne på det du vill. (Och det kan vara jävligt skönt att verkligen ta ett år och känna efter så att du verkligen är inne på rätt spår när det gäller utbildning, särskilt när det är 5år)

Alternativet är väl att köra en bastermin, så lägger du bara ett halvår på det. Du kommer oavsett få plugga en hel del.

Skrivet av Burhan123:

@Mix0r: Enligt hemsidan konkurerar man i två grupper BII, T10 och T20. Där T10 och T20 är för betyg man fått genom tekniskt basår.
Jag har ju läst likande, om inte samma kurser på gymnasiet. Så jag borde kunna skriva rätt så högt.

https://www.kth.se/utbildning/anmalan-antagning-behorighet/ur...

När jag läste basår så var T10 för basår och T20 för bastermin (eller tvärt om), vet inte om dom ändrat så att man får köra på dubbla kvoterna?

Permalänk

@Skrotnisse92: Det är ett alternativ som jag har kollat på. Meningen med denna tråd var egentligen bara att få bekräftelse om jag verkligen kan läsa basår, så jag vet att jag har det som alternativ.

I dags läget är jag nästan 100% på att jag vill bli civilingenjör inom informationsteknik, och sedan i framtiden jobba med mjukvara inom elektroteknik. Det är något jag velat sedan högstadiet. Så att får en garanterad plats hade ju vart guld.

Jag har ju ett halvår innan det är dags att söka, och jag kommer hinna skriva ett högskoleprov till. Så jag kommer hinna bestämma mig för om jag verkligen ska läsa basår, alternativt bastermin, eller om jag ska ta det lugn ett år, skriva två prov till och plugga upp lite. I så fall skulle jag också läsa engelska 7, så att jag får tillbaka meritpoängen som jag förlorade när jag valde bort det.

Permalänk
Medlem

Har du funderat på Öppen Ingång?

Permalänk
Skrivet av timsteez:

Har du funderat på Öppen Ingång?

Vad är Det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burhan123:

@Skrotnisse92: Det är ett alternativ som jag har kollat på. Meningen med denna tråd var egentligen bara att få bekräftelse om jag verkligen kan läsa basår, så jag vet att jag har det som alternativ.

I dags läget är jag nästan 100% på att jag vill bli civilingenjör inom informationsteknik, och sedan i framtiden jobba med mjukvara inom elektroteknik. Det är något jag velat sedan högstadiet. Så att får en garanterad plats hade ju vart guld.

Jag har ju ett halvår innan det är dags att söka, och jag kommer hinna skriva ett högskoleprov till. Så jag kommer hinna bestämma mig för om jag verkligen ska läsa basår, alternativt bastermin, eller om jag ska ta det lugn ett år, skriva två prov till och plugga upp lite. I så fall skulle jag också läsa engelska 7, så att jag får tillbaka meritpoängen som jag förlorade när jag valde bort det.

"garanterad plats" är som sagt på en ingenjörsutbildning, inte valfri ingenjörsutbildning. Dvs, får du dåliga betyg så kanske du ändå inte kommer in

Edit: Såg att den med lägst betyg från basår som fick en plats hade D/D/E/E/E eller motsvarande, samt D/D eller C/E på bastermin. Dvs inte jätte högt men kan ändå behövas kämpas för. Dom flesta vill ju in på fysik, indek eller data från basåret.

Permalänk

@Skrotnisse92: Jag har bara B-A i matte, fysik och kemi. De ämnen jag kommer läsa på basåret har jag mage att säga att jag har koll på.

Det som trycker ner min merit är de andra ämnena, som svenska, engelska, sam/historia osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Att lägga ett år på ett basår för att komma in på KTH när du har behörigheten, känns lite som slöseri av ett år?

Om det är slöseri eller ej är nog individuellt. Det finns ju fördelar att "mjukstarta" också. Men kommer man direkt från studier och har vanan inne så kan det också vara onödigt.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Skrivet av Burhan123:

Vad är Det?

Skickades från m.sweclockers.com

I Luleå så verkar du ha garantiplats på det Civ-ing-program du sedan väljer om du blir antagen till öppen ingång.
https://www.ltu.se/edu/program/TCoePA/TCOPA-Civilingenjor-Opp...

Permalänk
Medlem

Det finns risk för att du får tänka om. Förr i tiden så var det ju lite mer flexibelt och det brukade lösa sig, men nu med hög ungdomsarbetslöshet, bostadsbrist, betygsinflation och sämre socialt skyddsnät så är det mycket mer konkurrens. Basåret är en bra start, men det är också en sanning med modifikation för det är också många som hoppar av.

Du måste se till att ha en stabil plan B, om inte C, D och E. Säg att du inte kommer in på basåret och läser upp betyg istället. Nästa år kommer du in på basåret men efter halva året så går det inte så bra och du lyckas inte klara alla ämnen. Då är du tillbaka på ruta ett och får ta ytterligare ett år för att komma in. Nu har det gått tre år som du lika gärna hade kunnat spendera på någon annan utbildning inom informationsteknik.

Jag tycker absolut du ska hoppas på det bästa och försöka, men du måste också vara realistisk och bestämma vad som är viktigast. Är det att gå på KTH, att bli civilingenjör eller att läsa informationsteknik? Ofta som gymnasieelev har man nog lite för stor respekt för högskolorna. Speciellt inom IT så är det ju inte så att det har något monopol på kunskap. Oftast kan det ju vara tvärtom, att om du läst något annat utöver IT så är det något som får dig att stå ut.

Du kan inte heller förlita dig på högskoleprovet, särskilt efter som det ofta skrivs efter ansökan. Det kan gå bra, men också dåligt. Man brukar skriva sämre första gången än andra, men sedan går det nödvändigtvis inte bättre utan träning, vilket är svårt om man inte är motiverad och har annat att göra. Resultat på provet har ju normalfördelning, så det blir svårare och svårare med högre resultat.

Din plan verkar vara ungefär:

A. Antagen till KTH informationsteknik.
B. Antagen till basåret.
C. Komplettera på komvux eller motsvarande.

A känns inte realistiskt utan en plan. Det kan hända och du ska såklart försöka annars har du ju ingen chans och ibland ändras saker som antagningspoäng tills ens fördel. Men samtidigt så om du inte har en plan för att få upp dina betyg eller få ett bra resultat på högskoleprovet så finns det stor risk att det inte går vägen. Här skulle jag prata med en studievägledare, kanske finns det något du inte har tänkt på du kan göra.

B känns ju mer realistiskt. Både antagning via betyg och högskoleprovet är ju lägre. Dock måste du ju fortfarande se till att du har poängen. Har finns det ju fortfarande en risk att det går sämre i slutet av gymnasiet eller att högskoleprovet inte går så bra, där medelpoängen faktiskt är 0.87. Och här är det ju som sagt både en risk i att du inte klarar basåret, samt att det tar massa tid som kunde lagts på annat. Tänk även på att det kan skilja mycket på t.ex. hur långt du har till skolan och andra "livspusselgrejer" som man kanske inte har i gymnasiet.

C tycker jag inte alls är bra. Chansen är stor att det inte ger så mycket alls. På basåret får du ju i alla fall känna på annat tempo samt en chans till garantiplats. Här måste du absolut ha någon annan plan, annars är chansen stor att du bara blir omotiverad.

Jag skulle personligen fundera mer på att ha en plan mer såhär:

0. Antagen till KTH informationsteknik.
A. Antagen till andra intressanta program på KTH eller annan skola.
B. Basåret.
C. Antagen till andra program eller kurser på KTH eller annan skola.

0 känns som en joker och får därför inte vara med bland planerna.

A tycker jag är ett bättre alternativ än den risk som basåret trots allt innebär. Det bör finnas något annat program på KTH eller på en annan skola som du i alla fall kan tänka dig. Jag skulle i alla fall försöka ta reda på om det finns sådana program också, även om det finns en chans att du inte kommer in där heller, istället för basåret.

Om du inte kommer in på programmen i A skulle jag satsa på basåret som B. Eftersom du nu har färre alternativ så känns det mer motiverat att ta den risken.

Som C skulle jag istället för att läsa på komvux läsa någon kurs på högskolan. Antigenen en hel termin eller på halvfart och sedan göra de kompletteringar du behöver utöver dessa. Läser du rätt ämnen kan du sedan oftast lägga in dessa i examen. Dock medföljer här en stor brasklapp, om tar ut studiestöd och misslyckas med kurserna kan du behöva fixa detta innan du börjar på högskola igen, vilket kan vara riktigt surt om du tillslut kommer in på den utbildningen du ville. Förut fanns det undantagsregler men jag tror dessa är borta nu.

Nu blev det långt... Sedvanlig disclaimer om att jag inte är helt uppdaterad med reglerna för antagning, att jag inte känner dig eller din situation osv.