Permalänk

Hjälp!!! asus 780 ti

Har ett asus GTX780TI-DC2 som inte vill lira längre!
Så fort jag installerar drivrutiner och startar om datorn så blir skärmen svart när win laddas. Sen startar datorn om sig och fortsätter frysa/starta om sig.

Ibland kommer jag in i win och då står det kod 43 på grafikkortet.
Vad jag har förstått så finns det ingen grafikdel i min processor i74820k. Men jag har bild så då borde väl inte grafikkortet vara helt kört eller?

Har testat flera olika versioner av drivrutiner, samma visa. Även testat att inte installerat physx samma visa. Testat xmp profil1 samma visa.

Kan inte allt om datorer så ni får gärna formulera er så att en idiot förstår xD

Tack på förhand!

Asus gtx780ti dc2
I7 4820k
Sabertooth x79
Corsair ax760
Corsair vengeance 8gb x2 1600mhz
Samsung ssd

Permalänk
Medlem

@BurstIntoFlames

är detta ett nytt grafikkort för dig och din data, eller har det fungerat förut.
Om det är nytt, vad hade du innan. var det kanske ett radeon kort, i så fall har du gort en ordentlig rensning av gamla drivrutiner innan instalationen av de nya..
här finns Display driver uninstaler till din hjälp

https://www.wagnardsoft.com/

Kan även vara att du behöver updatera ditt moderkort med ny(are) bios.

senaset biosen till din bräda är

2014/07/28
SABERTOOTH X79 BIOS 4801

finns här beroende på vilken version av windows du använder
https://www.asus.com/us/Motherboards/SABERTOOTH_X79/HelpDesk_...

Visa signatur

One of the sheep, and part of the herd!

Permalänk
Skrivet av Blacksheep:

@BurstIntoFlames

är detta ett nytt grafikkort för dig och din data, eller har det fungerat förut.
Om det är nytt, vad hade du innan. var det kanske ett radeon kort, i så fall har du gort en ordentlig rensning av gamla drivrutiner innan instalationen av de nya..
här finns Display driver uninstaler till din hjälp

https://www.wagnardsoft.com/

Kan även vara att du behöver updatera ditt moderkort med ny(are) bios.

senaset biosen till din bräda är

2014/07/28
SABERTOOTH X79 BIOS 4801

finns här beroende på vilken version av windows du använder
https://www.asus.com/us/Motherboards/SABERTOOTH_X79/HelpDesk_...

Hallå! Tack för svar!

Fungerat fint förut! Köpte kortet med datorn så det har aldrig vart ett annat kort i.

Installerade om windows och formatera om hårdisken så det borde inte ligga något gammalt kvar. Uppdaterat alla drivers både till modekortet och gpu.

Får testa verktyget och installera drivrutiner igen!

Kör win10 64bit

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@BurstIntoFlames

finns ingen anledning att använda den då, då det inte är problemet.
även biosen lär inte vara det som spökar om det fungerade innan.

testa att göra en riktig clean install av win 10, där man även deletar partionerna på hårddisken och skapar helt nya, innan du instalerar, med boot från win10 USB sticka.

sök på "GPU error code 43", och du får flera förslag till åtgärder som kanske kan fungera,

saxat från 1 forum tex "For me Error 43 had nothing to do with drivers, my PCI-E 6 pin cable wasn't pushed in firmly enough, so the card wasn't getting enough power."

eller
"There have been instances where this problem has been solved by updating their MOther BOard drivers, have you tried this?"

Visa signatur

One of the sheep, and part of the herd!

Permalänk
Skrivet av Blacksheep:

@BurstIntoFlames

finns ingen anledning att använda den då, då det inte är problemet.
även biosen lär inte vara det som spökar om det fungerade innan.

testa att göra en riktig clean install av win 10, där man även deletar partionerna på hårddisken och skapar helt nya, innan du instalerar, med boot från win10 USB sticka.

sök på "GPU error code 43", och du får flera förslag till åtgärder som kanske kan fungera,

saxat från 1 forum tex "For me Error 43 had nothing to do with drivers, my PCI-E 6 pin cable wasn't pushed in firmly enough, so the card wasn't getting enough power."

eller
"There have been instances where this problem has been solved by updating their MOther BOard drivers, have you tried this?"

Testade att radera alla drivrutiner med verktyget. Nu när jag ska uppdatera bios får jag bara "Selected file is not a UEFI BIOS". Testat med både 4801 och 4701.

Gått in på Bios och via Asus ez flash 2 utility

Permalänk
Skrivet av BurstIntoFlames:

Testade att radera alla drivrutiner med verktyget. Nu när jag ska uppdatera bios får jag bara "Selected file is not a UEFI BIOS". Testat med både 4801 och 4701.

Testa att installera första bios men de går inte heller

Permalänk
Medlem

Är ditt USB minne formaterat i FAT32?

Visa signatur

Gaming:.:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 9950X3D]-[Corsair Dominator 6000Mhz 64GB]-[Asus Astral RTX 5090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Phanteks NV9]:.
Server:.:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[72TB Toshiba + 2x2TB Kingston NVME]:.

Permalänk

Testa att installera första bios men de går inte heller

Gick tydligen inte när filen låg på hårddisken. Funka bättre med ett USB-minne!

Permalänk

@Luminex:

Bios är uppdaterat till senaste 4801 men det blev ingen skillnad.
Fortfarande kod 43 på grafikkortet efter jag installera nyaste drivrutinerna

Permalänk

Har nu testat grafikkortet i en annan dator och det var samma visa där. Slängde i ett gtx780 i min å de hoppa igång direkt.

Finns det något man kan göra eller är det bara att slänga skiten?