När riskokare blev nationell (nörd)angelägenhet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Japaner som både äter val och ris har ju en rätt lång medellivslängd.

83 år enligt Google, inte så mycket mer än resten av världens befolkning.

https://www.google.se/search?q=medellivsl%C3%A4ngd+japaner&oq...

Sen äter väl en japan lika mycket på en vecka som en västvärld människa gör på en dag?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

83 år enligt Google, inte så mycket mer än resten av världens befolkning.

https://www.google.se/search?q=medellivsl%C3%A4ngd+japaner&oq...

Sen äter väl en japan lika mycket på en vecka som en västvärld människa gör på en dag?

De äter nog mer Ris än de flesta i västvärlden i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Vill lägga in ett tips här eftersom det kanske är en del som tänker köpa en riskokare.
Köp ingen med glaslock som man bara lägger ovanpå.
https://www.clasohlson.com/se/Riskokare/34-9719

Utan köp en sådan här variant med lock som låser sig.
https://www.philips.se/c-p/HD4729_60/riskokare

Det kan skvätta ut vatten annars! Kvaliteten på riset gör skillnad också

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Ledsen att göra dig besviken men din mamma kommer inte finnas här för evigt

Härnäst kommer du hitta på sagor om att jultomten inte finns....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

De äter nog mer Ris än de flesta i västvärlden i alla fall.

Jo, men jag menar, om en västerlänning tar en portion ris motsvarar detta en veckas ris för en Japansk man De har helt andra matvanor där borta än här, de kan leva på 2dl ris på flera dagar..här i Sverige är 2dl ris en halv måltid..

+ Jag håller med dig, jag säger bara det livsverket skriver om ris..finns värre saker att grubbla över..så som cigaretter och snus..hur kan folk medvetet köpa cancer i förpackning sedan njuta av det?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Härnäst kommer du hitta på sagor om att jultomten inte finns....

Har du några bevis på att tomten finns? Som inte e sagor.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

@Thunderbolt: Precis - det blir inte mer riskokare än en Nissan Micra från 89......

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Medlem

köpte en riskokare efter jag läst inlägget <3

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@backfeed: Garanterat fel på din riskokare. Så ska det inte vara. Det ska bli perfekt vitt och luftigt.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt4870:

Vill lägga in ett tips här eftersom det kanske är en del som tänker köpa en riskokare.
Köp ingen med glaslock som man bara lägger ovanpå.
https://www.clasohlson.com/se/Riskokare/34-9719

Utan köp en sådan här variant med lock som låser sig.
https://www.philips.se/c-p/HD4729_60/riskokare

Det kan skvätta ut vatten annars! Kvaliteten på riset gör skillnad också

Tack, då strök jag genast en ur "intressant"-listan.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

Så...vilka riskokare som går att få tag i här i Sverige är att rekommendera?
Edit: Ah, ser att frågan, naturligt nog, redan ställts.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av e1m1:

Okej, jag ger upp. Måste kolla vad dealen är med dessa

Ni som har riskokare köpta i sverige som ni är nöjda med, vilket märke/modell har ni?

Jag köpte Tefals modell (den på prisjakt, ska bara finnas en). Har bara hunnit använda den två gånger så kan väl med någon säkerhet rekommendera den ännu men fungerat bra de två gånger jag har hunnit använda den. Kostar som andra riskokare i landet (400-500kr för min) och kan även ånga grönsaker och lite mer.

Negativa punkter har jag två, möjligen tre. Man bör tänka på att denna modell är rätt stor samt att den likt de flesta andra modeller bränner kornen i botten. Inte som i kastrull där det blir bränt utan mer lite rostat/guldbrunaktigt. Möjlig negativ punkt är att skålen använder teflon.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har haft en Zojirushi i flera år. Bästa som finns.
Kan göra typ allt i den förutom det självklara ris.

Jag är typ ris 95% av gångerna så för mig var det självklart.

Det finns inte en enda riskokare i Sverige som är duglig imo, provade dom flesta innan jag slog till på en Zojirushi.
http://www.yumasia.co.uk/ ex säljer riskokare om man är intresserad av en lite finare modell

Sen finns ju Tiger också.

Permalänk
Skrivet av VadSaDu:

Jo, men jag menar, om en västerlänning tar en portion ris motsvarar detta en veckas ris för en Japansk man De har helt andra matvanor där borta än här, de kan leva på 2dl ris på flera dagar..här i Sverige är 2dl ris en halv måltid..

+ Jag håller med dig, jag säger bara det livsverket skriver om ris..finns värre saker att grubbla över..så som cigaretter och snus..hur kan folk medvetet köpa cancer i förpackning sedan njuta av det?

4 dl per person!? Här hemma delar vi på 1-1,5 dl (okokt ris) på två, och blir supermätta. till det har vi då klart en massa grönsaker och någon gryta / sås eller liknande....

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Skrivet av Techs:

Tack, då strök jag genast en ur "intressant"-listan.

Du bor ju i Göteborg, åk och kolla i någon dom asiatiska livsmedelsbutikerna. Dom brukar ha riskokare, kanske inte det billigaste stället men ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Jo, men jag menar, om en västerlänning tar en portion ris motsvarar detta en veckas ris för en Japansk man De har helt andra matvanor där borta än här, de kan leva på 2dl ris på flera dagar..här i Sverige är 2dl ris en halv måltid..

+ Jag håller med dig, jag säger bara det livsverket skriver om ris..finns värre saker att grubbla över..så som cigaretter och snus..hur kan folk medvetet köpa cancer i förpackning sedan njuta av det?

Du har inte varit i Japan eller hur.
Dom jag träffade åt betydligt mer ris än vad jag gjorde kan jag lova Och jag är inte direkt liten i maten.
2-3 skålar med ris var inga som helst problem för dom flesta att svepa ner fort.
2dl flera dagar, lol.

Dom enda som inte åt mycket ris var tjejerna som ville gå ner i vikt osv.
Vet inte vart folk fått att Japaner äter typ 1 riskorn så är dom nöjda.
Folk slänger i sig en stor skål med ramen som det vore luft osv.

Sen hoppas jag du menar kokt ris. För 4dl okokt ris = waaaaaaaaay mer än vad någon normal person äter här.

Permalänk

Jag har själv köpt en Zojirushi-riskokare.
Det är den enda sak jag har köpt som jag verkligen är helt nöjd med priset till trots, det är riktigt bra och genomtänkt kvalité genomgående i hela riskokaren. Tom. kartongen den kom i var imponerande!

En annan viktig sak de glömde nämna: Den har en inställning för att laga gröt också!
Så jävla bra

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt4870:

Du bor ju i Göteborg, åk och kolla i någon dom asiatiska livsmedelsbutikerna. Dom brukar ha riskokare, kanske inte det billigaste stället men ändå.

Än så länge har jag bara kollat utbudet i Prisjakt och kollat upp ett par modeller som har nämnts här i diskussionstråden via Amazon.de för att bilda mej en uppfattning om pris, betyg etc.

Du har en poäng, kanske kollar jag på fel ställe och borde kika in i ett par-tre asiatiska livsmedelsbutiker istället

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

Vår riskokare är nog den mest använda prylen i köket. Kanske även mer använd än spisen. Den va rätt billig, köptes 1999 och fungerar än idag, även om teflonet är borta sedan länge.
Basmatiris, fy farao. Min sambo är asiat så vi köper 20kg säckar med jasminris, räcker ca 4 månader. Ris=frukost, lunch, middag, dessert, godis.

Åh ja skölj riset, har sett med egna ögon hur risodlare torkar sitt ris. Att lägga ut ris utmed en trafikerad väg är inga problem...

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Jo. Det är därför det är viktigt att skölja av det ordentligt.

Woot, på riktigt? Det kan på riktigt vara första gången i mitt liv jag hör någon faktiskt anledning alls varför man ska skölja riset och så är det för att få bort tungmetaller, varför påpekar inte risfantasterna det när dom spyr ur om och om igen sig att man ska skölja riset? Är ju ganska serious business på riktigt i längden.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nivity:

Du har inte varit i Japan eller hur.
Dom jag träffade åt betydligt mer ris än vad jag gjorde kan jag lova Och jag är inte direkt liten i maten.
2-3 skålar med ris var inga som helst problem för dom flesta att svepa ner fort.
2dl flera dagar, lol.

Dom enda som inte åt mycket ris var tjejerna som ville gå ner i vikt osv.
Vet inte vart folk fått att Japaner äter typ 1 riskorn så är dom nöjda.
Folk slänger i sig en stor skål med ramen som det vore luft osv.

Sen hoppas jag du menar kokt ris. För 4dl okokt ris = waaaaaaaaay mer än vad någon normal person äter här.

Vet inte hur det är men grundade det på detta

https://www.google.se/search?q=olagligt+att+vara+%C3%B6vervik...

Och ris är ju allt annat än nyttigt

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Står i Webhallen och väntar på sin tur för att äntligen hämta ut sitt exemplar av i7-8700K. Surfar samtidigt på SweClockers och hittar det legendariska inlägget av @DaveMcGroin, så vad gör man? Jo, man avbeställer sitt exemplar av the one-of-a-kind 6c 12t 5.0GHz+ CPU och lägger pengarna på en riskokare, för det finns inget viktigare i livet än bra ris!

Skämt åsido - Nu vill även jag skaffa en riskokare. Funderar på om man inte ska ta och skaffa en 2-in-1 rice- and slowcooker som man hittar här och där, men frågan är hur pass bra dessa presterar? Kan man förvänta sig att få lika bra ris med en ordentlig sådan som med en ordentlig riskokare (t.ex. den från Zojirushi i videoklippet)?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Har haft en Zojirushi i flera år.
Kan göra typ allt i den (...)
Jag är typ ris (...)

Du som är ris, vad brukar du göra i din Zojirushi förutom att kokas?

Permalänk
Medlem

Näfan, inget slår en mugg med snabbmakaroner och ketchup.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Har funderat i åratal på att köpa en. Efter ha läst inlägget köpte jag en direkt!

Permalänk
Medlem

Tycker det är jävligt roligt hur det gick med allt detta efter kommentaren. Minns fortfarande när jag läste och kommenterade "Du var då riktigt nöjd med din riskokare. Jag ska nog köpa en, ändå." Det blev en sån grej utav det hela. Big ups till dig, @DaveMcGroin

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

Fan va kul att folk upptäcker riskokaren pga Dave och sweclockers.

Men glöm inte att testa ris av bra kvalité sen också. Jag kan inte äta "vanligt" ris längre. Det ska vara thailändskt aromatiskt jasminris. Extra Superior Quality AAAAA eller nåt sånt. 20kg-säckar från asiat-butiker, runt 200-250 spänn. Brukar väl oftast vara Royal Umbrella Brand de har.
Så sjukt bra, fluffigt, aromatiskt. Tillräckligt gott för att man i princip kan äta riset bara sådär. Men tillsammans med andra vällagade rätter och tillbehör så blir ätupplevelsen gudomlig.

Riset suger åt sig smakerna från vad du nu äter det tillsammans med och förstärker den, kompletterar smaken utan att ta över. Riset hjälper smakerna sprida sig i din mun och låter smaklökarna få känna på smakerna extra länge (eller hur man nu ska förklara det). Du kan själv "reglera" smakintensiteten i rätterna lättare med ris, genom att ha olika mängd ris kontra sås t.ex. Är något kanske lite för starkt så är det bara att ha större andel ris i munnen. Det hade inte gått lika bra med potatis, för då smakar det mer potatis, och det är inte alltid det man vill.

Och som redan konstaterat är det så smidigt att bara trycka på nån knapp på riskokaren efter man sköljt riset ett par gånger. Istället för att stå och kämpa med att skala potatis.

_____

En gång för längesedan fick jag tag på en säck jasminris där det stod AAAAAA på (visste inte ens att det fanns högre än 5 A:n). Det är det bästa ris jag käkat, men jag minns tyvärr inte vilket märke det va, och dem fick inte tillbaka den till Kinabutiken. Om nån vet märket eller något annat bra jasminris så kan ni gärna berätta det för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Riskokare? det har man ju till för att göra snus i, ris kokar jag i en vanlig kastrull

Men sköljer riset förstås, två gånger..

2 gånger?

https://www.youtube.com/watch?v=6cw9_xHlU7o

Permalänk
Medlem

Det man kan tänka på, vilket han också säger i filmen, är att en vanlig riskokare i princip bara är ett värmeelement som stänger av sig när vätskan försvunnit. Även om det sällan blir lika dåligt som det kan bli i en kastrull, så kan det krävas lite experimenterande med mängd vatten, rissort och mängd ris (kan vara svårt att göra små mängder i vissa riskokare).

Tänk också på att man ska kyla riset (lättast genom att ställa behållaren i kallt vattenbad) relativt omgående om det ska sparas eftersom det kan innehålla bakterier som man inte vill ska växa till sig.

Sen kan jag tycka att det är lite fräckt att ta 2000+ kr för en riskokare vars paradnummer är en mikroprocessor för 10 kr. Men det är ju dels att japanerna är lite teknikkonservativa, äter mycket ris och att det här är en importprodukt. Man hoppas ju på att någon svensk återförsäljare kan ta in en schyst lite billigare.

I Kina har Xiaomi lanserat en ristryckkokare som är appstyrd där man bland annat kan scanna streckkoden på risförpackningen för optimala inställningar. Den går på motsvarande 1200 kr i Kina (finns även en billigare variant utan tryckkokare).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Riskokare man köper i Svea brukar suga pung, darför. Min tjej är från Kina och riskokare där är så avancerade att man kan göra värsta rätter med dem. Här brukar de OFTAST ha bara en knapp.

Min har två knappar, på och håll varm. Så det så!

Men ärligt talat är riskokare rätt meningslöst om man lagar mat som en normal person, Om man däremot vill kunna göra mat och samtidigt göra nåt annat så är de bra.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.