Asus: "Intel Z270 kunde varit kompatibel med Coffee Lake"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stenharl:

Helt korrekt.

Går inte, de har helt olika ''blue prints'' på processorchipset och LGA'n.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bloodstainer:

Jo absolut, det är ett argument jag kan stå bakom, men "Blö, onda kapitalister!" är något jag helt står emot. Förstår inte hur folk på ett forum som detta kan vara emot något utan att förstå det. Samma personer som står och käbblar emot kapitalism, sitter i en annan tråd och tycker att konkurrens från AMD är bra. Förlåt men de där två är olika sidor på samma mynt.

Jag har både coffee lake/ kaby lake samt Ryzen, tycker både intel och amd är kanon bra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bloodstainer:

Väldigt mycket snack i tråden om "Intel tjänar pengar!!"
Så förklara för mig hur, om Intel helt plötsligt tjänar en märkvärd andel på att sälja chipset, alltså inte processorer, hur skulle Z370 få dom att tjäna mer pengar jämfört med att släja Z170/Z270?
Är inte ett argument jag köper, Z370 är precis lika dyra som tidigare moderkort varit kring lansering.

Om du har ett Z170/Z270 moderkort redan men vill uppgradera din processor måste du köpa ett nytt -> Intel säljer mer.

De har säkerligen räknat på att de kommer tjäna mer pengar på att göra på detta sätt än på något annat, även om det kanske är färre som väljer att uppgradera, genom att det blir billigare utvecklingskostnad än att släppa ny firmware till Z170/Z270 och så vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Så förklara för mig hur, om Intel helt plötsligt tjänar en märkvärd andel på att sälja chipset, alltså inte processorer, hur skulle Z370 få dom att tjäna mer pengar jämfört med att släja Z170/Z270?
Är inte ett argument jag köper, Z370 är precis lika dyra som tidigare moderkort varit kring lansering.

De tjänar pengar på att entusiaster köper nya moderkort så klart.

Permalänk
Skrivet av freethinker:

De tjänar pengar på att entusiaster köper nya moderkort så klart.

Vadå så klart? Nej det gör de inte, även om Intel säljer chipseten, är det exakt samma chipset i ett budget 1000kr Z370 mot en 4000kr Z370, det är moderkortstillverkare som tjänar de pengarna, inte Intel. Och det är inte många kronor därefter. Kapitalet som intel investerar i att faktiskt utveckla nya chipset är ingenting de vinner tillbaka på moderkortsförsäljning. Helt absurt att du tror att Intel tjänar mycket pengar på att vi på Swec köper dyra moderkort av de 2000kr som någon lägger på ett moderkort kan jag lova att Intel inte får se mer än kanske 200kr MAX av. Finns ingen chans.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 5600X @4.3 Motherboard: B550-P PLUS GPU: EVGA 3080
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Om du har ett Z170/Z270 moderkort redan men vill uppgradera din processor måste du köpa ett nytt -> Intel säljer mer.

De har säkerligen räknat på att de kommer tjäna mer pengar på att göra på detta sätt än på något annat, även om det kanske är färre som väljer att uppgradera, genom att det blir billigare utvecklingskostnad än att släppa ny firmware till Z170/Z270 och så vidare.

Förutom att varje CPU användare använder 1 moderkort. Inte 2, inte 0,5. De använder ett, så oavsett om det är ett Z170 eller Z270 så har Intel sålt ett moderkort mer CPU, så det är inte matte som går ihop.

Tror ni på fullaste allvar att företag inte sålde Z270 + 7700k innan 8700k och z370 släpptes?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Väldigt enkelt.
A. Kund köper Z270.
B. Kund köper Z270 + Z370 lite senare. Dubbelt så många sålda chip.

Det är ju tydligt att se varför kunder skulle köpa två moderkort med olika chip, men varför skulle kunder köpa två stycken moderkort med samma chip? Den gamla prollen lägger man på hyllan / säljer / slänger. Är inte konstigare att ha några cpu'er som ligger och skräpar än det är att ha lite gamla ram-minnen eller grafikkort liggandes. Tror du tänkte lite fel någonstans.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk

Det här är ren spekulation, för det första. Intel säljer inte chipset till konsumenter, de säljer till moderkortstillverkare så som Asus, MSI, Gigabyte etc. Och de sålde Z270 i massor innan Z370 släpptes, och de kostar exakt lika mycket för dessa företag, förutom eventuella rabatter för massinköp. Men att tro att de tjänar mer på en ny design inte helt sant.
Snarare moderkortstillverkarna som tjänar pengar på att sälja dyrare moderkort med massor av features etc till entusiaster.
Z170 pris: https://ark.intel.com/products/90591/Intel-Z170-Chipset
Z270 pris: https://ark.intel.com/products/98089/Intel-Z270-Chipset
Z370 pris: https://ark.intel.com/products/125903/Intel-Z370-Chipset

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Förlåt men nej jag håller verkligen inte med, när var senaste gången du såg någon som använde ett Intel moderkort? Intel tjänar inte ett piss på de, de är moderkortstillverkarna som gör de. Asus, MSI, Gigabyte etc. Nu verkar du ha missförstått hur moderkortstillverkningen fungerar helt, Intel tar endast fram designen på styrkretsen, men de är ingenting de massproducerar och säljer, de designar den bara.

Nej.

Intel designar och tillverkar chipsetet och säljer till moderkortstillverkarna. Varför annars tror du det bara finns ett visst antal som heter "Z270" osv? Moderkortstillverkarna hade ju kunnat göra sina egna och döpa chipsetet till vad de vill.

Och om du minns katastrofen med SATA 6Gbit för några generationer sen, så fick Intel gå tillbaks till ritbordet, korrigera felet, och så tog det tre månader för Intels fabriker att börja spotta ut nya, färska chip utan SATA-buggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

För folk som sitter på Z270 tvingas köpa Z370 utöver processorn?

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem

@Bloodstainer: Det är inte priset på chipset som är relevant, det är den totala volymen sålda chip som stiger.

Visa signatur

(Rek. Stylus)

Permalänk
Skrivet av dpom86:

Väldigt enkelt.
A. Kund köper Z270.
B. Kund köper Z270 + Z370 lite senare. Dubbelt så många sålda chip.

Det är ju tydligt att se varför kunder skulle köpa två moderkort med olika chip, men varför skulle kunder köpa två stycken moderkort med samma chip? Den gamla prollen lägger man på hyllan / säljer / slänger. Är inte konstigare att ha några cpu'er som ligger och skräpar än det är att ha lite gamla ram-minnen eller grafikkort liggandes. Tror du tänkte lite fel med detta exemplet.

Förutom att samma person som äger två datorer hade lika gärna kunnat köpt två Z270 eller ett Z170 eller Z270 under andra omständigheter, Och ifall man ej har två datorer så har nu ett Z270 blivit sålt andrahands, och där förlorar Intel en försäljning som de vann på Z370 för att någon köper andrahands och genererar $0 till Intel. Så nej, jag köper inte det argumentet att bara för att folk köper Z370 moderkort så tjänar Intel mer pengar.

Och du ignorerar de faktum att de flesta inte köper nya moderkort datorere varje CPU generation heller.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av dpom86:

@Bloodstainer: Det är inte priset på chipset som är relevant, det är den totala volymen såld som stiger.

Det argumentet kan jag köpa, men det skulle jag ju snarare vilja påstå är på grund av att Coffee Lake är bra och tillför någonting nytt?
Att Intel säljer mer Z370 beror ju i så fall på att folk vill ha Coffee Lake, folk på forumet verkar tro att chipsetet existerar i ett vakuum och att folk till blindo köper nya moderkort varje generation, nej det är absolut inte så Intel ser på saken eller hur det fungerar.

Och även om motargument till din punkt, Intel sålde redan massor av Z-chipset sedan Z77 och framåt så det här är ingenting nytt. De sålde massor av Z170 och Z270 också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Går inte, de har helt olika ''blue prints'' på processorchipset och LGA'n.

Vad snackar du om? Detta var ett svar på att Asus säljer mer än bara moderkort.

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Förutom att samma person som äger två datorer hade lika gärna kunnat köpt två Z270 eller ett Z170 eller Z270 under andra omständigheter, Och ifall man ej har två datorer så har nu ett Z270 blivit sålt andrahands, och där förlorar Intel en försäljning som de vann på Z370 för att någon köper andrahands och genererar $0 till Intel. Så nej, jag köper inte det argumentet att bara för att folk köper Z370 moderkort så tjänar Intel mer pengar.

Och du ignorerar de faktum att de flesta inte köper nya moderkort datorere varje CPU generation heller.

Z370 gör att folk inte kan uppgradera utan att betala för ett nytt moderkort, något som Intel tjänar pengar på.

Person A har Z170 med i5-6500. Han vill uppgradera till i7-8700k.

Kompatibilitet: Han köper en CPU. Intel tjänar pengar.
Z370 ej kompatibel: Han köper både en CPU och ett moderkort. Intel tjänar mer pengar.

Permalänk
Skrivet av TheSlicker:

För folk som sitter på Z270 tvingas köpa Z370 utöver processorn?

Tvingas? Nej, men vill man betala 4000kr för en Ny processor för att den man har är ett år gammal, tror jag inte att Intels girighet är problemet. Och faktum är att det är en väldigt liten skara som köper nya processorer och uppgraderar med BIO update ändå. Tittar man på hur många Kaby lake som såldes separat vs KBL + moderkort kombo så är det en väldigt liten minoritet av entusiaster, det är knappast någonting som Intel tjänar mycket pengar på.

För varje chipset sålt så tjänar intel 10 gånger mer per Processor. Tro inte att chipset försäljning är någonting de ens skulle gå runt på

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

För varje chipset sålt så tjänar intel 10 gånger mer per Processor. Tro inte att chipset försäljning är någonting de ens skulle gå runt på

En Z270 kostar $47 enligt Intel. Mindre än en high-end CPU, men absolut ingen försumbar summa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Nja, kapitalism handlar ju om att tjäna pengar. Intel tjänar pengar på att sälja processorer, inte chipset för moderkort.

Intel tar en licens för varje såld chipset, samtidigt säljer intel bl.a. nätverkskort och ev. andra kretsar som thunderbolt (som nu/snart blir licensfri?)

Gamla siffror var mellan $5-$7 per moderkort och c:a $4 för nic, väldigt gamla siffror och delvis rykten om just beloppet. Kan tänka mig omkring $10 intjänat i snitt per moderkort kanske?

Tyvärr finner jag inga aktuella siffror efter en snabb sökning.

Permalänk
Skrivet av ajp_anton:

Z370 gör att folk inte kan uppgradera utan att betala för ett nytt moderkort, något som Intel tjänar pengar på.

Person A har Z270 med i7-7700k. Han vill uppgradera till i7-8700k.

Kompatibilitet: Han köper en CPU. Intel tjänar pengar.
Z370 ei kompatibel: Han köper både en CPU och ett moderkort. Intel tjänar mer pengar.

Men den lilla skaran är så miniskul att de knappast går att räkna in i någon större nivå av girighet. Jag skulle gissa att den här valet att skilja på LGA 1151 plattformen, kommer från Asus/MSI/Gigabyte's håll, inte pga entusiaster men utan pga OEM datorbyggare. MSI/Gigabyte/Asus vill kunna sälja B360 etc till HP etc utan att behöva sälja deras gamla och nu billigare H110 etc.

Men om ni tror att det är intel som tjänar pengar på det här har ni fel, det är till största del moderkortstillverkare, och jag tvivlar på att Intel gjorde detta för att tjäna några extra tio tusen.

Tror ni på fullaste allvar att Intel vill designa nya Z370, H samt B chipseten för att sedan tjäna precis lika lite som de gjorde på tidigare chipset, men sedan se AsRock/Asus/MSI/Gigabyte tjäna massor av pengar på att sälja dyra moderkort och för datortillverkare få vända sig till dessa när de vill ha en ny Coffee Lake CPU?

Moderkortstillverkare tjänar pengar på moderkort
Intel tjänar pengar på CPUer

Om ni tror att det ser annorlunda ut lägg gärna fram bevis

Visa signatur

Permalänk
Vive la liberté!

Om tillverkarna behöver köpa nya kretsar av Intel för varje generation istället för att bara återanvända gamla så ökar risken för att de beställer för många och sen sitter kvar med lager = mer vinst för Intel.

Andrahandsmarknaden drabbar i första hand moderkortstillverkarna. De som inte får kort sålda, chipseten har Intel redan fått betalt för vid tillverkningen.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Bloodstainer:

Men den lilla skaran är så miniskul att de knappast går att räkna in i någon större nivå av girighet. Jag skulle gissa att den här valet att skilja på LGA 1151 plattformen, kommer från Asus/MSI/Gigabyte's håll, inte pga entusiaster men utan pga OEM datorbyggare. MSI/Gigabyte/Asus vill kunna sälja B360 etc till HP etc utan att behöva sälja deras gamla och nu billigare H110 etc.

Men om ni tror att det är intel som tjänar pengar på det här har ni fel, det är till största del moderkortstillverkare, och jag tvivlar på att Intel gjorde detta för att tjäna några extra tio tusen.

Tror ni på fullaste allvar att Intel vill designa nya Z370, H samt B chipseten för att sedan tjäna precis lika lite som de gjorde på tidigare chipset, men sedan se AsRock/Asus/MSI/Gigabyte tjäna massor av pengar på att sälja dyra moderkort och för datortillverkare få vända sig till dessa när de vill ha en ny Coffee Lake CPU?

Håller ,med 100 %

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

@Bloodstainer: Jag ignorerar ingenting, du säger först att de inte tjänar mer pengar, men nu säger du att de bara tjänar lite mer pengar för "inte alla uppgraderar" är det samma som "vissa uppgraderar". Lite mer pengar är fortfarande mer pengar - är nog ingen summa att rynka på näsan åt heller. Jag kontrar tillbaka med "inte alla säljer sina begagnade delar". Personligen har jag alla mina gamla delar kvar. Har aldrig sålt en begagnad del. Så ditt argument om begagnatmarknaden är som bäst en halvsanning.

Dessutom kommer det alltid finnas en begagnatmarknad i alla lägen, oavsett kompatibilitet eller inte. Med din logik kan man ju nästan säga att intel kommer aldrig tjäna några pengar, för varje gång de släpper en ny produkt, kommer de förlora ett sälj av den förra produkten för att någon säljer begagnat. Helt uppenbarligen felaktigt för annars skulle ju Intel och Apple och alla andra stora teknikföretag ha konkat vid det här laget.

Jag kan kontra lite hårdare med begagnat argumentet:
Om de nya cpu'erna fungerade med Z270, så skulle begagnat marknaden för Z270 vara mycket mer attraktiv. Eftersom den kompatibiliteten inte finns minskar risken att kunder köper begagnat. Begagnat värdet är lägre helt enkelt.

Visa signatur

(Rek. Stylus)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stenharl:

Vad snackar du om? Detta var ett svar på att Asus säljer mer än bara moderkort.

Knasigt citerade inte dig, men tydligt citerade jag fel.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Skrivet av HappyPie:

Intel tar en licens för varje såld chipset, samtidigt säljer intel bl.a. nätverkskort och ev. andra kretsar som thunderbolt (som nu/snart blir licensfri?)

Gamla siffror var mellan $5-$7 per moderkort och c:a $4 för nic, väldigt gamla siffror och delvis rykten om just beloppet. Kan tänka mig omkring $10 intjänat i snitt per moderkort kanske?

Tyvärr finner jag inga aktuella siffror efter en snabb sökning.

Nja de tar olika pris för olika chipset, osäker på ifall de licenserar ut eller om de säljer chipset direkt till moderkortstillverkarna.
Oavsett så ser man ju vilja småsummor det gäller jämfört med att sälja processorer för 1500-3200kr

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av ajp_anton:

En Z270 kostar $47 enligt Intel. Mindre än en high-end CPU, men absolut ingen försumbar summa.

Jo fast det är knappast priset som moderkortstillverkare betalar efter skatteavdrag och rabatter, det ligger närmare $10-$25.

$47 är konsument priset om du skulle vilja beställa direkt från intel, vill få tag på riktiga priset som moderkortstillverkare betalar får man ta och vända sig ditåt

Visa signatur

Permalänk
Vive la liberté!

@Bloodstainer: Intel tillverkar sina egna chip själva i sina fabs med äldre processer som inte används för CPUs i nuläget. (ex 32nm ist 14nm) så att dessa inte står stilla och kostar pengar.

Så incitament för att hålla uppe efterfrågan på chipset finns där, även om det skulle vara "småsummor"

Permalänk
Skrivet av ajp_anton:

Nej.

Intel designar och tillverkar chipsetet och säljer till moderkortstillverkarna. Varför annars tror du det bara finns ett visst antal som heter "Z270" osv? Moderkortstillverkarna hade ju kunnat göra sina egna och döpa chipsetet till vad de vill.

Och om du minns katastrofen med SATA 6Gbit för några generationer sen, så fick Intel gå tillbaks till ritbordet, korrigera felet, och så tog det tre månader för Intels fabriker att börja spotta ut nya, färska chip utan SATA-buggen.

haha ja, p67 var det drabbade om jag inte missminner mig

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vem blir förvånad? Allt för att mjölka pengar från kunden...

Som sagt: #17007130

AM4 kommer tuffa på fint vidare med nya processorer... Historien upprepar sig och Intel ändrar sig aldrig.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Tänker faktiskt gå så långt som att påstå att Intel tjänar MER på varje sålt moderkort än vad moderkortstillverkarna gör.

Intel tillverkar socketen och säljer den för ~5 dollar.
Intel tillverkar chipsetet och säljer den för ~45 dollar.
Intel tillverkar ofta ethernetkontrollern och säljer den för ~5 dollar.
Lägg sen till diverse licenser, som Intel tvingar på en.

Dessa delar kostar nästan noll för Intel att tillverka, så de tjänar lätt ca 50 dollar per moderkort. Blir inte mycket kvar för moderkortstillverkarna att leka med. Alla andra småchip som ska med, all strömmatning, kylning, portar, själva moderkortet... Det är pyttesmå marginaler som moderkortstillverkarna leker med.

https://www.anandtech.com/show/2824

Permalänk
Inaktiv

Intressant att se att det finns folk som försvarar att företag byter standarder stup i kvarten utan bra anledningar, detta generellt skapar stora elektroniksoptippar och drabbar konsumenter ekonomisk.

Nu är det för intel att visa att de släpper några grymma minst 8 core cpuer till Z370 annars är det så fail så det inte är klokt.
Att hänvisa till vad folk gjorde när marknaden stod still ser jag som irrelevant, varför byta och lägga ut pengar på något som ej ger någon prestandavinst?

Detta med att ha ens hårdvara har bristande kompilatitsutbud av kommer bli ett enorma problem för de som använder cpuerna till lite mer seriösa saker och i framtiden behöver ha reservdelar. Då de deras urval av komponenter blir väldigt liten, men Intel säger väl om ni använde loserplattformen 1151 till något seriöst så skyll er själv. Ni skulle ha köpt LGA2066.