Hur har Fall Creators Update funkat för Er?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Fungerar perfekt för mig men jag märker ingen skillnad alls på utseendet. Jag trodde Fluent Design skulle bli som WIndows 7 aero. Besviken. Sen har jag märkt att jag måste logga in två gånger på Windows varje gång jag startar datorn istället för en gång som förut.

Kan bara hålla med angående fluent design. Ser faktiskt ingen skillnad alls. Skulle tom vilja påstå att det var mer av en transparent effekt innan Fall update.

Nu är inte Fluent design färdigutvecklad och implementerad överallt men t ex startmenyn skulle ha detta vad jag vet.

Visa signatur

Chassi : Node 304 Moderkort : Asrock Z890I Nova CPU : Intel Core Ultra 7 265K RAM : Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 M.2 (1) System Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB M.2 (2) Lagring Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB

Permalänk
Inaktiv

Inga problem hittills förutom att jag var tvungen att installera om nätverksskrivaren.
Lite besviken att de har tagit bort stödet för ReFS. Trodde det var tanken att det skulle ersätta det uråldriga NTFS.

Permalänk
Medlem

Helt smärtfritt var det inte. Nollställde mina ljudinställningar på ena datorn. Enkelt åtgärdat visserligen. På andra datorn strulade Start menyn(funkade inte helt enkelt och öppna utforskaren tog evigheter). Var lite struligare men fixat.
På den bärbara funkade allt bra dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Du ominstallerar alltså från noll varje gång det kommer en uppgradering? Varför?

Uppgraderingarna motsvara i princip gamla service packs med separat "Repository", i praktiken med möjlighet att sätta individuella tidsplaner på hur länge varje release ska supportas. I praktiken brukar denna konstruktion som jag förstår det innebära ominstallationer, det är separata operativsystem även om namnet är samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Uppgraderingarna motsvara i princip gamla service packs med separat "Repository", i praktiken med möjlighet att sätta individuella tidsplaner på hur länge varje release ska supportas. I praktiken brukar denna konstruktion som jag förstår det innebära ominstallationer, det är separata operativsystem även om namnet är samma.

Helt klart.
Även om man låter allt skötas automagiskt så är det ju ett helt nytt OS som installeras.
Och i princip alla inställningar man gjort återställs även.
Utöver det så är problem vanliga, stutter och fps drops är vanligt tills man gör en ren installation.

Permalänk
Medlem

Diablo3 vägrar starta efter uppdateringen, får d3d kan inte starta.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Helt klart.
Även om man låter allt skötas automagiskt så är det ju ett helt nytt OS som installeras.
Utöver det så är problem vanliga, stutter och fps drops är vanligt tills man gör en ren installation.

Det som gör mig messt irriterad är den helt ofrivilliga "backupen" (för att kunna "återgå" till tidigare operativsystem) som ska ödas en massa tid på och som jag ändå inte vill ha...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Helt klart.

Men det stämmer inte alls. Gör man en uppgradering så ska dina inställningar inte "återställas". Det har jag aldrig varit med om. Du förväxlar nog uppgradering med ny installation.

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Skrivet av Dax:

Öppna inställningar, Spel och sedan aktiverar du TruePlay så ska det fungera. Hade samma problem med GTA V.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Skrivet av F.Fairlane:

Öppna inställningar, Spel och sedan aktiverar du TruePlay så ska det fungera. Hade samma problem med GTA V.

Testade just D3 och det fungerar för mig.
Och jag kör absolut inte med tru play dreten påslaget.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Testade just D3 och det fungerar för mig.
Och jag kör absolut inte med tru play dreten påslaget.

Det var bra för dig. Hur löste du det?
Vill helst inte köra med TruePlay men blev tvungen för GTA V. Är det någon som har annat förslag så är det välkommet.

EDIT: GTA V hoppade igång efter att TruePlay aktiverades, testade nu att inaktivera det och då fungerade det utan TruePlay?
Problemet löst.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Skrivet av Reefer:

Men det stämmer inte alls. Gör man en uppgradering så ska dina inställningar inte "återställas". Det har jag aldrig varit med om. Du förväxlar nog uppgradering med ny installation.

Fast varje stor uppdatering har ju rensat nästan alla inställningar. Och kommer troligen att ske nu med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bascule666:

Varför i hela friden vill man installera via USB?

Vem har skiva idag? Eller tänker du på nätverk?

Edit:
Det var Origin installationen som muppade sig. Installerade om det så nu funkar battlefront igen. Inga problem alls med W10 FCU med andra ord

Skrivet av Frejoh466:

Fast varje stor uppdatering har ju rensat nästan alla inställningar. Och kommer troligen att ske nu med.

En lagringsenhet och reninstallation är för det mesta det minst smärtsamma när man har en stor uppgradering framför sig. Vet inte hur det är med Linux men har lite tråkig erfarenhet av det med Windows.

Permalänk
Medlem

Fungerar varken bättre eller sämre för mig. Alla mina tidigare settings lät uppdateringen bli att ändra vilket är positivt. Vanliga standardverktyget "Disk Cleanup" hittar backupen på tidigare installerade version, i mitt fall ca 30GB som ligger och skvalpar och som man ju kan ta bort om några veckor när man vet att det fungerar i längden.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Överlag känns både FCU och föregående CU som lite "meh" även om den här versionen har lite mer att bjuda på. Continue on PC känns som det kan vara nåt användbart men Mixed Reality har jag svårt att se att jag skulle använda på en bärbar eller stationär dator.
Det är en funktion som hade passat perfekt för en mobiltelefon men som bekant har Microsoft slutgiltigt lagt ner alla planer på det.

Onedrive on Demand är nog bra för dem som använder OneDrive men det gör inte jag. My People är också en sån där grej som inte känns särskilt användbart IRL. Det är dessutom dåligt implementerat.
Möjlighet att kommentera (OBS! inte redigera) pdf-filer i Edge är bra förstås men vem använder Edge?

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cooling23:

Fungerar perfekt för mig men jag märker ingen skillnad alls på utseendet. Jag trodde Fluent Design skulle bli som WIndows 7 aero. Besviken. Sen har jag märkt att jag måste logga in två gånger på Windows varje gång jag startar datorn istället för en gång som förut.

Liknande problem hade jag efter Fall update, det som jag hade som problem var att gästkonton ligger överst..sen admin nederst, jag fick flytta upp mitt konto, dvs adminlogin överst, sen kunde jag logga in en enda gång, sen vid behov kunde jag ta bort kraven för aktivering via lösenord.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Fråga.
Om man kör mediacreationtool får man då senaste?
Tycker mitt OS har betett sig konstigt efter updaten, massa driver crasher osv även efter installerat om drivers. Tänkte kan lika gärna köra en clean install.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Fråga.
Om man kör mediacreationtool får man då senaste?
Tycker mitt OS har betett sig konstigt efter updaten, massa driver crasher osv även efter installerat om drivers. Tänkte kan lika gärna köra en clean install.

Svar ja, du får den senaste Windows versionen med mediaverktyget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reefer:

Svar ja, du får den senaste Windows versionen med mediaverktyget.

Perfekt, tackar. Då har jag och göra idag ^^

Permalänk
Medlem

Ingen skillnad alls för Game surf eller redigering för mig.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Hände något konstigt med mushastigheten när jag uppdaterade, nu går min mus jättesnabbt trots samma inställningar i Logitech Gaming Software och Windows. Fick ställa ner musen med ca 500dpi för att den skulle kunna gå att använda.

(Verkar som Windows har uppdaterat DPI skalningen, kanske därför? Musen känns lite rappare nu. Kör 4K upplösning)

I övrigt verkar allt fungera som förut, kör classic shell, det ställde in sig själv på nytt.

Ska bli spännande att se vad som är nytt...

Visa signatur

| 9800X3D @5.4GHz | 9070 XT @3300 MHz | DDR5 @6400 MHz | Asus X870-P | Samsung 9100 PRO M2 | Corsair RM750x | MSI MAG 32" OLED | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 |

Permalänk
Avstängd

Jag hade inga större problem förutom just det där med login, utöver detta så märker jag ingen större skillnad.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Skrivet av Wordian:

Helt smärtfritt var det inte. Nollställde mina ljudinställningar på ena datorn. Enkelt åtgärdat visserligen. På andra datorn strulade Start menyn(funkade inte helt enkelt och öppna utforskaren tog evigheter). Var lite struligare men fixat.
På den bärbara funkade allt bra dock.

Har samma upplevelse, bärbara fungerar fint men på stationära fungerar inte startmeny/utforskare. Hur kom du tillrätta med problemet?

Permalänk
Medlem

Verkar ha fastnat på 74 %, misstänker att det är nån torrent som jobbar i bakgrunden, trodde jag hade stängt av att den använder torrents för uppdateringar (främst eftersom jag har ssd) men har den gått och satt på sig igen? var stänger man av det nu igen?

Permalänk
Medlem

Fungerar utmärkt gjorde en nyinstallation.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Där är en sak som tiltar sönder min OCD med creators.
Dom har lagt till en jäkla massa spacing från vänster, så där är helt tomt nu, sjukligt irriterande.

Hittade en annan bild ifrån creators me, verkar som allt är typ flyttat till höger, frequent folder etc också.

Förr såg det typ ut såhär i W10:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Där är en sak som tiltar sönder min OCD med creators.

Var glad att du inte har SD-läsare. I FCU visas inte längre utrymmet i siffror under ikonen, utan bara själva stapeln. Har precis gått tillbaka till 1703 då det är på tok för många buggar i 1709 för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Röv än så länge, typ.

1. Fick inte logga in på mitt Microsoft konto vid clean install, blev tvingad att använda lokalt konto. Provade båda nätverksportarna om det skulle varit Intel NIC som krånglade igen men det var det inte, funkade även i alla tidigare versioner.

2. Steam är fucked. Shortcuts funkar inte och att ändra storlek på fönstrena är buggat.

3. Refresh knappen i File Explorer är mosad.

Hade dessa problem förut också när jag körde som insider men trodde det skulle bli bättre vid en clean install men skit fick jag för det.

Aldrig haft så här mycket problem på en Windows 10 installation förut, defaultuser0 är borta av sig själv nu iaf.

Får väl vara glad att mitt Sound Blaster Z kan byta mellan högtalare och hörlurar igen...

Permalänk
Medlem

Tråkigt att läsa om alla problem ni har, verkar vara genomgående om man är aktiv på AMD och Intels reddit.

I dessa lägen är det bra med Pro versionen så att uppdateringar kan skjutas upp med 35 dagar, hoppas dom löst det mesta tills dess.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Fick ett skumt problem där alla spel gjorda med spelmotorn Unity slutade fungera. Blev tvungen att gå tillbaka till 1703.