Permalänk
Medlem

Acer z321qu

Någon som vet något om denna skärm som dykt upp hos Inet?

https://www.inet.se/produkt/2210988/acer-32-predator-z321qu-c...

Låter ju intressant med en 32" 16:9 skärm med Gsync och 165 hz i en multi monitor setup. Som vanligt börjar rapporterna om skärmen dyka upp långt innan skärmen ens är i närheten av tillgänglig för köp, och förmodar att man kanske även denna gång återanvänt produktnamn som med XB27 och X34

Permalänk
Medlem

Undrar samma sak. Har letat efter recensioner eller tester på diverse språk men hittar verkligen ingenting. Den verkar onekligen intressant.

Permalänk
Medlem

Denna skärmen gör att jag ångrar mitt inköp av Acer XB271HU.

Var egentligen på jakt efter en skärm med;
27" eller större.
144 Hz eller mer.
1440p.
G-sync.
VA-panel.

Men det fanns ingen sådan skärm för några veckor sedan så blev en XB271HU istället.

Har fortfarande en veckas öppet köp kvar, dags att börja fundera, hmm.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om 2560x1440 på en 32"? Risk att det känns "suddigt" precis som 1080p kan göra på en 27"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracoin:

Vad tror ni om 2560x1440 på en 32"? Risk att det känns "suddigt" precis som 1080p kan göra på en 27"?

Nej, såvida du inte tycker att 1080p känns suddigt på en 24".
1920x1080p@24" och 2560x1440p@32" har samma PPI (~91).

Som jämförelse har 1920x1080p@27" har en PPI på ~81 och 2560x1440p@27" har en PPI på ~108.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

@MinscS2: Aha, så pass. Tack för det svaret, var precis vad jag behövde veta! Då lär det bli en stark fundering gällande denna skärm

Permalänk
Medlem

Köpte någon här skärmen sen? Använder idag en Benq 32" @ 1440p/60hz och älskar såväl storlek som PPI, men 144hz och g-sync vore ju förjäkla trevligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Köpte någon här skärmen sen? Använder idag en Benq 32" @ 1440p/60hz och älskar såväl storlek som PPI, men 144hz och g-sync vore ju förjäkla trevligt.

Tänker precis lika.
Finns inga recensioner och få omdömen om denna skärm!

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Denna skärmen gör att jag ångrar mitt inköp av Acer XB271HU.

Är du inte nöjd med din skärm? Jag ska köpa en ny skärm och har tittat på just Acer Predator XB271HU som uppfyller alla(G-sync, IPS, 165hz) behov förutom att 27'' är lite under det jag vill ha(30+).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Är du inte nöjd med din skärm? Jag ska köpa en ny skärm och har tittat på just Acer Predator XB271HU som uppfyller alla(G-sync, IPS, 165hz) behov förutom att 27'' är lite under det jag vill ha(30+).

Nöjd är jag, men som jag skrev så var jag egentligen ute efter en skärm med VA-panel, men det fanns inga med hög uppdateringsfrekvens när jag köpte skärm så det fick bli en med IPS-panel istället.
(Och 32" är bättre än 27". )

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Tänker precis lika.
Finns inga recensioner och få omdömen om denna skärm!

Jag tog en för laget idag och beställde Z321QU från INET, leverans måndag mellan 17-18, jävla påsk. Helt otroligt att det fortfarande inte finns några vettiga reviews kring skärmen ute än. Tror inte jag orkar göra något ingående, men någon typ av snabbreview får jag väl försöka lösa. Kan nästan ana att jag kommer skriva ungefär som den enda recensionen på INET, att det mest negativa är att designen i mina ögon är alldeles för gaminginriktat, det faller mig egentligen inte alls i smaken. Men nu finns det ju bara detta eller LGs 32"are ute som fyller kraven, så då får det bli såhär. Håller tummarna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Jag tog en för laget idag och beställde Z321QU från INET, leverans måndag mellan 17-18, jävla påsk. Helt otroligt att det fortfarande inte finns några vettiga reviews kring skärmen ute än. Tror inte jag orkar göra något ingående, men någon typ av snabbreview får jag väl försöka lösa. Kan nästan ana att jag kommer skriva ungefär som den enda recensionen på INET, att det mest negativa är att designen i mina ögon är alldeles för gaminginriktat, det faller mig egentligen inte alls i smaken. Men nu finns det ju bara detta eller LGs 32"are ute som fyller kraven, så då får det bli såhär. Håller tummarna!

Skriv gärna en recension och tagga mig när du provat den!

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Skriv gärna en recension och tagga mig när du provat den!

Gör en litet försök:

Kontenta: Kommer behöva byta ut mitt ex pga någon märklig form av "glow" / backlight bleed / ljusaura jag inte sett tidigare på en skärm. Se bilder:
https://imgur.com/a/7SZnn (se bild längst ner för markering av problemet)
Detta framträder extra mycket vid helvit bakgrund, vilket är värre för mig än "klassisk" backlight bleed. Det är som en aura i mitten av skärmen som är ljusare än resten, sen blir det mörkare / lite färgtintade partier till höger och vänster. Drar jag ett annat fönster över detta ligger det nästan som en statisk skugga i hörnen, oerhört irriterande.
Vanlig klassisk backlight bleed är däremot i princip helt obefintlig! Likaså inga som helst problem med banding.
165hz funkar prima, däremot framkom någon liten artefakt då jag ställde in overdrive till Extreme, inte hunnit testa om detta framkommer i faktiska spel eller om det bara var i just det testet. I TestUfo framträder inga artefakter alls i 165 + Overdrive: Extreme, så jag chansar på att det inte är så allvarligt.

Kurvaturen på skärmen känns ovan i början. Jag går från en platt 32" VA 60hz Benq-skärm, så jag är van vid storleken, men i ärlighetens namn hade jag nog hellre valt en rak om jag fått välja, horisontella linjer känns liksom sneda (jag är medveten om att LG 32GK850G-B existerar, men då blir det 1.000kr ytterligare vilket inte lockar). Formen är nog något man vänjer sig vid dock, har jobbat hemma 9h idag och känner att det känns mer och mer naturligt, så det är nog bara en övergångsfas.

Foten på skärmen gör att den hamnar 10cm närmare mig på skrivbordet vs. min Benq (70cm vs. 80cm), så man bör ha ett ganska djupt skrivbord för denna pjäs (mitt är 80cm + lite utdraget från väggen).

Byggkonstruktionen som helhet är väldigt trevlig, foten är mycket tyngre och gedigen än jag initialt trodde! Menyerna är också väldigt lättmanövrerade med den lilla styrspak som är placerad på baksidan. Den enda inställning jag egentligen saknar är någon som helst form av sharpness, det existerar inte alls.

Displayportskabel medföljer, i övrigt finns en HDMI-utgång samt USB-hubb. Man kan även ställa in "Ambient light" som då lyser på undersidan av skärmen i olika färger eller i samma färg som skärmen visar vilket kanske tilltalar någon.

Kontenta: Jag kommer byta denna en gång och hoppas på det bästa. Jag tänker inte ge mig in i något panel-lotteri av rang som man läst mycket om gällande de populära 27" IPS-skärmarna utan jag ger det ett försök till, funkar inte det ger jag upp. För i slutänden är det fantastiskt att spela med g-sync @ 162hz/FPS (enligt blurbusters guidelinjer) vs. att spela utan v-sync på 60hz skärm (föga förvånande), och detta är ändå det format jag vill åt, jag vill inte gå ner till 27" skärm efter att jag haft 32" 1440p skärm i 3 år redan.

Undrar någon något kan ni hojta så ska jag försöka svara innan skärmen åker tillbaka!

Permalänk
Medlem

@Kimball:

Vill bara säga tack för att du tog dig tid och skrev om skärmen!

Sitter och velar mellan denna och LG 32GK850G. Lutar nog åt det senare..
Har kontaktat Inet ang denna, så håller tummarna att den kommer in så småning om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Growth:

@Kimball:

Vill bara säga tack för att du tog dig tid och skrev om skärmen!

Sitter och velar mellan denna och LG 32GK850G. Lutar nog åt det senare..
Har kontaktat Inet ang denna, så håller tummarna att den kommer in så småning om.

Övervägde också LG-skärmen men störde mig på det höga priset i Sverige + att ingen seriös återförsäljare hade den i lager (mobilyx tog bort den helt från sin site igår när de hade sänkt den till 8.9k). Man kan köpa skärmen via italienska amazon eller via ebaysäljare i Italien för knappt 8k inkl frakt. Men risken för att det är något fel på den är lite störande stor om man ska tro på de gigantiska trådar som finns på hardforum & overclockers :/

Permalänk
Medlem

@Kimball:

Precis.. därför jag också hoppas på att en vettig svensk ÅF ska ta in den.

Permalänk
Medlem

@Growth

Verkligen, förvånad över att ingen tagit in den än. Läst att LG är lite dryga att ha och göra med (TFT-central har tydligewn väntat i flera månader på testex trots att de blivit lovad det ena och det andra).
Återkom gärna med respons från Inet!

Permalänk
Medlem

@Kimball:

Märkligt beteende från LG.. vill dom sälja skärmar eller?
Absolut, så fort jag får veta något mer så uppdaterar jag.

Permalänk
Inaktiv

Väcker denna till liv igen. Köpte precis denna skärm från Inet då den gick ner i pris.
Men hittar fanimej ingenting. Har den konverterat till annat namn för svensk/europamarknad?

derp!

Permalänk
Medlem

@anon131444:

Hunnit testa den än? Jag sitter med fingret på köp-knappen fastän jag egentligen tänkte vänta med att köpa skärm och dator lite till då jag fått lägga ut lite mycket på annat nu ^^

Är ju väldigt attraktivt pris..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Väcker denna till liv igen. Köpte precis denna skärm från Inet då den gick ner i pris.
Men hittar fanimej ingenting. Har den konverterat till annat namn för svensk/europamarknad?

derp!

Nä jag fann inte heller någon post eller tips om inställningar / kalibreringar osv tyvärr. Det verkar som att skärmen ganska nyligen faktiskt lanserats på bredare front.

Skrivet av Ashtani:

@anon131444:

Hunnit testa den än? Jag sitter med fingret på köp-knappen fastän jag egentligen tänkte vänta med att köpa skärm och dator lite till då jag fått lägga ut lite mycket på annat nu ^^

Är ju väldigt attraktivt pris..

Kan man leva med kurvaturen och får ett bra exemplar så är det en ju en väldigt trevlig pjäs, f.a. för 7.5k!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ashtani:

@Pixlchaser:

Hunnit testa den än? Jag sitter med fingret på köp-knappen fastän jag egentligen tänkte vänta med att köpa skärm och dator lite till då jag fått lägga ut lite mycket på annat nu ^^

Är ju väldigt attraktivt pris..

Tjenare!

Jag är såld så in i helvete på denna skärm! Fantastiska färger och betraktningsvinkeln är suverän.
rekommenderas nackkrage hos närmsta vårdcentral för den är gigantisk!

Suger generellt på att recensera men köp förfan!

Permalänk
Medlem

En stycke skärm beställd. Hoppas jag får en utan blb bara för jag har dålig erfarenhet på den fronten med acer. Denna skärm är dock bara för bra på pappret för att inte få en chans.

Permalänk
Medlem

Fick hem min skärm idag och har nu lekt i några timmar och min genuina reaktion är mycket positiv.

* Panelkvalité
Fick inga döda pixlar och betydligt mindre blb än vad jag sett på en handfull med acer predator ips skärmar. Inga döda pixlar och väldigt lite blb var ett grundkrav för mig så jag är mycket nöjd. Om jag bara hade tur eller om denna skärm har mindre problem kan jag dock inte säga. Jag fick iaf ett nästintill felfritt exemplar.

* Spelegenskaper
Gsync fungerar som det skall och det i kombination med 165Hz panelen gör spelupplevelsen riktigt bra.

* Färger
Jag är också imponerad av färgerna och svärtan. Efter lite pulande med inställningarna i menyn så ser det väldigt trevligt och naturligt ut. Jag har dock ingen mätutrustning så detta är bara rent subjektivt.

* Storlek och format
Jag älskar 31.5" storleken. Äntligen så får jag den arbetsyta jag behöver och spel känns mer omslutande. Min första välvda skärm och jag får nog säga att hittils så gillar jag det. Vet inte om det är en så stor positiv påverkan, men absolut ingen negativ. Jag skulle så här på rak arm inte vilja ha en plan dito istället.

* Slutsats
Jag är mycket nöjd med skärmen. Den fyller mina behov för arbete och lek. Med en prislapp på 7500kr så är det ingen billig skärm, men för vad man får så tycker jag skärmen är värt det. Rekommenderas av mig!

ps.
Bör nog påpeka att jag har min skärm på en vesa arm så jag slipper den fantastiskt fula foten.

@Laxpudding Inte sugen på att ta in denna skärm så vi kan få den mer utförligt testad och uppmätt?

Permalänk
Medlem

Har haft min nu i några dagar, det klagomål jag har är att den har en liten gulaktig nyans på vardera sidor av skärmen. Detta syns vid vit bakgrund. Är detta något jag är ensam om?

Såg detta nu också.....

Permalänk
Medlem

Hur upplever ni ghosting/smearing och den konstiga pixelstrukturen som just denna paneltyp har?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

@nudle90: Jag kollade genom panelen noga när jag precis packat upp den och jag såg ingen gulaktighet om man sitter rakt framifrån. Vid sidan av så blir det lite "glow"-aktig gulnad.

Va trist med en död pixel :/

Kan rekommendera denna enkla sida för att snabbt kolla över panelen:
http://jasonfarrell.com/misc/deadpixeltest.php

Permalänk
Medlem

@ronz: Jag har inte märkt något uppenbart. Testade lite ufon snabbt och sen lite spelande. Kan vara så att jag är mindre känslig, men jag såg inga uppenbara problem. Har iof bara lekt med den en kväll hittils. Skall utvärdera mer under kommande dagarna.

Gällande pixelstrukturen så är det inget jag märker av på det avståndet man har en datorskärm. På en telefon eller för den delen VR glasögon så påverkar pixelstrukturen, men på en datorskärm med vettig upplösning inte så mycket.

Permalänk
Medlem

@adzer:

Var iväg till inet nu iaf och bytte till en ny, var inga problem

Permalänk
Medlem

@nudle90: Kanon. Håller tummarna för att din nya blir felfri